BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: WWestley op 14 April 2014, 17:43:20
-
Ik ben dus bezig met een baan aan te leggen wat zich afspeelt hier in de Ardennen een soort grens station zoals Gouvy. Gouvy is niet meer een goederenspoor zoals het ooit was. Nu is er de NMBS met een enkele verbinding en dan CFL als groot verbruiker vanuit Luxembourg stad naar Liege. Maar mijn baan krijgt dus wel goederen verkeer van B naar Lux en verder en omgekeerd.
Nu is mijn vraag kan ik dan toch eventueel af en toe met een NMBS of CFL met rijtuigen rijden tussen al het goederen gebeuren? Ik zelf heb geen rijtuigen zowel van CFL of NMBS maar daar is makkelijk aan te komen denk ik?
Misschien een domme vraag maar wie geen vragen stelt blijft dom
Wim
-
Wim
Belgische rijtuigen zijn er genoeg, Van verschillende firma's.
En in de ardennen rijdt men maar 1x per 2 uur dus genoeg tijd voor goederentreinen zou ik zeggen.
-
Hoi Wim,
Volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven. In de werkelijkheid (Gouvy) gebeurt het gewoon, dus op je eigen modelbaan kan het ook.
Maar ook als het in werkelijkheid niet (meer) gebeurt, kan het in je eigen modelwereld toch. Je kan gewoon die dingen op en in je modelbaan verwerken, die jezelf wilt. Indien het in werkelijkheid ook zo gebeurde is mooi meegenomen. Maar indien iets niet in werkelijkheid voorkwam, is voor mij nooit een reden geweest om een eigen wens niet in model na te bouwen.
-
Beide hartelijk dank voor de reactie
Marc woon je soms in de Ardennen of ben je goed bekend hier?
Eerst maar eens een stukje verder bouwen en dan kijken voor een geschikte e loc. Die van CFL zijn moeilijk te vinden maar NMBS wel oa van LSM maar daar hangt ook een duur prijs kaartje aan. Daarom hoop ik dat oa PIKO of Roco een keer daar mee uit zal komen
Wim
-
Misschien helpt dit (http://www.trainpage.net/Belgie/picture2004.htm), Wim?
of:
(http://www.rail-pictures.com/1024/the-station-of-gouvy-taken-6415.jpg)
bron (http://www.rail-pictures.com/name/zeitachse/jahr/2010/monat/mai/fuer/4059/fotograf/de-rond-hans-und-jeanny.html)
als laatste
(http://www.treinfoto2000.be/november2012/1504Gouvy%2010062007.jpg)
bron (http://www.treinfoto2000.be/november2012/1504Gouvy%2010062007.jpg)
-
Jeroen,
Ontzettend bedankt leuke herinnering aan de oude glorie van Gouvy. Ook de bijlage heel interessant en die winter 2003/2004 ja dat weet ik nog het was heel koud met heel veel sneeuw.
Voor de rijtuigen heb ik dan de keuze tussen I10 en I11 Beide zie ik regelmatig achter een reeks 18 of 19. En dan in combinatie.
Nogmaals dank
Wim
-
Wim,
Inderdaad ik ken de regio zeer goed.
En in die regio had je verschillende goederentreinen
- houttreinen naar Trois=Ponts en dan de vennbahn op.
- Houttreinen naar Vielsalm.
- Legertreinen naar de Vennbahn
- Zandtreinen van NL naar L en terug.
- Kalktreinen van NL naar L en terug.
- Zeldzaam maar Containertreinen van Luik naar L en dan verder.
Genoeg voor leuke afwisseling.
-
Wim,
Inderdaad ik ken de regio zeer goed.
En in die regio had je verschillende goederentreinen
- houttreinen naar Trois=Ponts en dan de vennbahn op.
- Houttreinen naar Vielsalm.
- Legertreinen naar de Vennbahn
- Zandtreinen van NL naar L en terug.
- Kalktreinen van NL naar L en terug.
- Zeldzaam maar Containertreinen van Luik naar L en dan verder.
Genoeg voor leuke afwisseling.
Marc
Dat van de zand en kalk treinen was mij onbekend. Container treinen ook niet. Deze gaan nu via Namur, Betrix naar Athus en dan verder. Wel hebben we nu even buiten Gouvy in Halconreux een houtverwerkings bedrijf en deze heeft een spoor aansluiting. Maar de fabriek is nog niet klaar met bouwen en draait op halve kracht. Zodra deze volop gaat draaien komt er daar weer goederen verkeer. Misschien ook wel import wie weet men is zwijgzaam aldaar.
Paar maanden geleden was er een dubbele traxx van CFL locs met een kolentrein vanuit het G H Luxembourg naar noord Limburg in NL!!!!! Ik was er bij en keek er naar en maakte opnames op Gouvy
www.beneluxspoor.org/bnls/CFL_3019__3002_Gouvy_104_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_3019__3002_Gouvy_104_1.jpg)[/url
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_3019__3002_Gouvy_106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CFL_3019__3002_Gouvy_106.jpg)
Mocht je ooit eens deze kant op komen moet je het laten weten
Wim
-
Wim, ik kom er met regelmaat en zal er aan denken.
-
Wim,
Inderdaad ik ken de regio zeer goed.
En in die regio had je verschillende goederentreinen
- houttreinen naar Trois=Ponts en dan de vennbahn op.
- Houttreinen naar Vielsalm.
- Legertreinen naar de Vennbahn
- Zandtreinen van NL naar L en terug.
- Kalktreinen van NL naar L en terug.
- Zeldzaam maar Containertreinen van Luik naar L en dan verder.
Genoeg voor leuke afwisseling.
vergeet de ketelwagentreinen niet. Die reden vanaf Sittard (DSM) via Gouvy naar Luxemburg en verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_08_92___004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_08_92___004.jpg)
In deze treinen reden soms ook wagens met stalen profielen mee. En de 1800 is in model net op de markt!
En natuurlijk de kolentreinen van omgeving Aken naar Belval voor Arbed. Met 1800-den maar ook wel eens met een echte lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_08_91___002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_08_91___002.jpg)
Beide plaatjes zijn gemaakt in Troisvierges, net over de grens. Beide treinen kwamen natuurlijk ook door Gouvy
Groet,
Raymond van den Hoven
(en vergeet de Ardennen-express niet. Gewoon ICR's inzetbaar op jouw baan!!)
-
vergeet de ketelwagentreinen niet. Die reden vanaf Sittard (DSM) via Gouvy naar Luxemburg en verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_08_92___004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_08_92___004.jpg)
In deze treinen reden soms ook wagens met stalen profielen mee. En de 1800 is in model net op de markt!
En natuurlijk de kolentreinen van omgeving Aken naar Belval voor Arbed. Met 1800-den maar ook wel eens met een echte lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_08_91___002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_08_91___002.jpg)
Beide plaatjes zijn gemaakt in Troisvierges, net over de grens. Beide treinen kwamen natuurlijk ook door Gouvy
Groet,
Raymond van den Hoven
(en vergeet de Ardennen-express niet. Gewoon ICR's inzetbaar op jouw baan!!)
Raymond
Heel hartelijk dank vor je reactie. en zeer zeker kwamen die 1800 ook via Gouvy maar ook deze sa