BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 21 August 2007, 21:47:08
-
Dag lieden,
Laatst kocht ik in Houten een danig mishandeld witemetalen kit-locje. 't had duidelijk nooit gereden (drijfwerk lag eraf, wielen zaten muurvast en het had geen stroomafnemertjes) en was wat scheef in elkaar gezet en met de kwast geschilderd.
Dezelfde avond nog verdween ie in de thinner in zoveel onderdelen als ik m kon krijgen (de lijm was goed los te krijgen gelukkig) en ondertussen begon het gesnok aan het onderstel om een en ander een beetje af te stellen. Inmiddels rijdt ie voor een simpel kitlocje met een heel erg star onderstel best redelijk.
Omdat ik geen idee had wat voor ding het was behalve dat het een great western-locje is was ik maar wat gaan zoeken op het interwebs, waarschijnlijk betreft het een Nu-Cast kit, nummer 014/Z, een Dean Goods met outside frame. De bovenbouw is in elk geval echt een Dean Goods en outside frame... nouja, dat spreekt voor zich. Eerder had de GWR al een andere 3-assige goederenloc met buitenliggend frame, namelijk de Armstrong Goods (waarvan allerlei versies waren, met verschillende tenders en waarschijnlijk ook met andere ketels). Op een site kwam ik mijn locje ook al een keer tegen als zijnde armstrong goods, dus ik ben de tel even kwijt. Een foto van een echte heb ik ook nog niet gezien. Iemand hier die meer weet?
Hier fotootjes van het ding zoals het er nu zo'n beetje bij staat:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/deangoods1.JPG)
zonder outside frame, als ie de koppelstang zo op de drijfwielen gehad had en niet op krukken was het een gewone dean goods ;) )
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/deangoods2.JPG)
frame van onder met verse stroomafname en lekker gekronkelde koppelstangen (die waren naar goed engels gebruik een millimeter te lang... vertrouw van die kits nooit ook maar één onderdeel als ie niet goed wil lopen, geldt ook voor model loco... even een kronkeltje erin buigen om de te grote lengte te compenseren en hoppa daar ging ie... na wel eerst even alle krukken opnieuw te solderen, af te stellen, twintig keer die miniscule drijfwerkmoertjes te zijn kwijtgeraakt, een smak lood van de danig aanlopende voetplaat te vijlen, de wormoverbrenging 3 keer af te stellen en uitgebreid in te laten lopen etc etc etc.)
dus. ;D
Geen idee wat ik verder met het locje wil, maar hij is wel leuk ;D
-
Leuke vondst Floris!
Heb je ook nog (voor het huiveren) een foto van vóór je reanimatie-behandeling?
Je hebt in ieder geval weer een leuk onderwerp voor een diorama. Ben jij op Eurospoor ook van de partij? Dan kan je er een prachtige demo van maken!
-
ik heb vantevoren helaas geen foto gemaakt, wel heb ik nog een LNER V2 van waarschijnlijk dezelfde bouwer. die wordt meer werk om lopend te krijgen... daar zal ik dan wel wat foto's van maken als ik me er ooit aan waag. Aan Eurospoor heb ik zoveel leuke herinneringen dat ik er geen zin meer in heb.... bovendien zal t ding dan al wel klaar zijn ;)
-
Is dat een kit van het merk Keyser ?
groet,
marco-
-
Geen idee... Nu-Cast heeft ook een V2 uitgebracht en er waren geloof ik nog meer kits van. Ik ken die engelse merken en hun kenmerken niet en heb sowieso weinig ervaring met kits, daarom kan ik er helaas weinig zinnigs over zeggen...
-
ik heb vantevoren helaas geen foto gemaakt, ...
Da's jammer, maar leuk dat je hem zo aan de praat hebt gekregen!
...Aan Eurospoor heb ik zoveel leuke herinneringen....
Sorry Floris, dat had ik even over het hoofd gezien :-[ Over en sluiten wat dat betreft.
Ik vind het wel een heel leuk ding en ben benieuwd hoe hij er afgewerkt uit komt te zien. Veel plezier ermee!
-
leuk ding!
wellicht weet Cor de Jong wel iets meer over dit model. (Cor weet veel over engels, breedspoor enz, is regelmatig op spoor nul forum te vinden)
-
Ha haa, eindelijk eens iets lelijks van Floris, het is bijna aandoenlijk van lelijkheid en meelijwekkend bovendien.
Maar ga nou later niet de pret bederven met een foto van het opgeknapte exemplaar want ik kan al raden naar het resultaat, als je het wel doet kom ik bij je langs en neem mijn vrouw mee (die gaat er dan op staan en zij is zwaarder dan mij).
De allervriendelijkste groeten Stephan.
-
Geen idee... Nu-Cast heeft ook een V2 uitgebracht en er waren geloof ik nog meer kits van.
Voor zover ik weet zijn de Nu-Cast kits een heruitgave van de oude Keysers. En o, wat een rotdingen waren dat. Ik heb ooit een Keyser-kit gebouwd, een Franse 141TC ex-Nord... brrrr!!!
Arjen.
-
haha, wat was het probleem ermee? bij de V2 passen de wielen niet helemaal onder de voetplaat zo te zien (is met wat vijlen te verhelpen) en is het cilinderblok wat te goed op schaal (waardoor het krukboutje dat de koppelstang op de voorste koppelas houdt zo'n 2mm overlapt met een boutje dat uit de kruiskop steekt... wordt cilinderblok verbreden en sowieso nieuwe kruiskoppen maken want die dingen zuigen sowieso)
Voor een zweem van ontopicheid even de mededeling dat de Dean Goods weer een tender heeft, extatische vreugde alom.
-
Het ergste aan de oude K's kits waren de assen, die waren niet rond maar halvemaanvormig om (met bijpassende wielen uiteraard) de kwartering automatisch goed te krijgen... geniaal idee voor zover het die kwartering betreft, maar het loopt niet zo lekker in de lagers. Ik meen dat Nu-Cast gewone Romford-assen of zoiets meelevert, dan ben je van dit probleem af. Uiteraard blijf je wel zitten met het feit dat het allemaal net niet helemaal lekker past.
De 141TC heeft als extra attractie een Cossart-stoomverdeling met een nokkenas, was ook een uitdaging om dat goed werkend te krijgen.
Arjen.
-
De Nu-cast heeft gewone Romfords, dus dan blijft de passing van het een en ander over. Na het geklungel met de koppelstangen van de dean wordt het drijfwerk van de V2 helemaal leuk denk ik.
-
Ik zit onder de pijnstillers en me te vervelen dus trek ik maar eens een oud draadje uit de diepe krochten van BNLXspoor.
En? We zijn nu 13 maanden verder, ligt hij op de bult of staat hij op je baan?
Groet Stephan.
-
ligt op de bult op mn baan. Af en toe als ik me verveel zet ik m weleens op de rails (nog steeds half compleet en zonder verf) en laat ik m wat heen en weer knetteren...