BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 21 August 2007, 20:17:12

Titel: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: Dennis op 21 August 2007, 20:17:12
Hallo,

Ik ben een korte tijd geleden overgestapt op tijdperk.
Ik verzamel nu de ns in de jaren 1950 t/m 1959.
Nu ben ik nog niet helemaal thuis in de samenstellingen e.d.
en heb ik nog niet alle verkrijgbare lectuur in huis over mijn nieuwe tijdperk.

Ik wil dus dit draadje aangrijpen om mijn vragen in te gooien en hoop op bruikbare antwoorden ;D

Ik wil meteen beginnen met mijn eerste vraag;

De couperijtuigen uit de serie b 6400.
In welke samenstellingen reden de couperijtuiegn in de jaren`50?

En heeft iemand deze wel eens nagebouwd in model.
Ik geloof dat alleen Philotrain deze modellen heeft uitgebracht,
Maar dat wordt een beetje een duur geintje denk ik ;D.

Groeten,
Dennis
Titel: Re: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: Floris Dilz op 21 August 2007, 21:21:36
Gerco (ook bekend van de plan U-plots) kan ook wanden van de C12c plotten (de gelaste versie welteverstaan). Zet er een wat aangepast dak van een plan E op, draaistellen van een blokkendoos (of goedkoper: van een of andere duitse bak met zwanehalsdraaistellen als je minder kritisch bent) eronder en dan maar schelden en tieren op die treeplanken (dat zijn ellendige dingen). Zelf heb ik er op die manier een gebouwd, t is een leuk ding geworden. Ik zou er alleen niet aan beginnen zonder enige styreenervaring.
Titel: Re: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: Dennis op 21 August 2007, 21:38:07
Hey floris,

Dat is interessant!
Heb jij eventueel nog wat foto`s van het model?
Het zou helemaal gaaf zijn als je nog wat bouwfoto`s hebt.

Groeten,
Dennis
Titel: Re: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: TonM op 21 August 2007, 22:02:38
Dennis,

Ik heb er nog geen gebouwd, maar nog wel een bouwdoos liggen (Philotrain). Het zit nog in mijn planning.
Als je nog aan zo'n bouwset kan komen (Houten?), moet je denken aan €165,- per stuk. Wel opletten dat je dan de versie met hoge klassenborden pakt.

Voor wat betreft de treinsamenstelling: Het leuke van de jaren '50 vind ik zelf dat er zo veel variatie in zit. Aan het begin van de jaren '50 nog veel stoom en groene kleur, eind jaren '50 electrisch en diesel met blauwe rijtuigen.
Ik heb niet echt studie gemaakt van de samenstellingen, maar ik ben er een aantal tegengekomen in fotoboeken. Als je in het begin van de jaren '50 zit, komt de C6400 veel voor in lange reizigerstreinen. Bijvoorbeeld met houten couperijtuigen en / of andere stalen rijtuigen achter een 1000 of een 3700/3900.
Uit de late jaren '50 ben ik foto's tegengekomen van de B6400 (blauw) in militaire verlofgangerstreinen met bijv. verbouwde blokkendoosrijtuigen achter een 1100, of achter een Beel: 3 stuks met een AB6200 (ex-AB7500) en een stalen D. Maar dan praat je over een set met 5 Philotrain rijtuigen en dan wordt het wel erg prijzig.

Ik heb ook leuke, korte samenstellingen gezien (en dus voor de modelspoorder beter betaalbaar):
- 6300 (stoom) + B6400 + Stalen D op de lijn Maastricht - Vise in 1957.
- 2400 (diesel) + B6400 + A6500 + Stalen D op Harlingen - Leeuwarden in 1957
- 2200 (diesel) + C6400 + CKD 6900 in 1955 tussen Alkmaar en Hoorn

Ik hoop dat je hier vast mee geholpen bent.

Ton
Titel: Re: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: Floris Dilz op 21 August 2007, 22:05:41
Hoi Dennis,
Ik heb bouwfoto's van hoe ik m origineel gebouwd had en ik kan foto's maken van hoe ie er nu bij staat (na t inbouwen van interieur en met een nieuw laagje verf) maar dat komt morgen wel... ik ben nogal afgejakkerd nu (hele dag modelbouwen... pff...) ;)
Titel: Re: Treinsamenstellingen in de jaren`50, in model en grootbedrijf
Bericht door: Dennis op 28 August 2007, 17:54:20
Kan jij die foto`s nog plaatsen Floris?

Groeten,
Dennis