BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rvstijn op 13 April 2014, 17:23:16

Titel: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 13 April 2014, 17:23:16
Mijn eerste vraag in dit forum.....ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een Roco kruiswissel straat en deze lijkt een richting op gepolariseerd. Zowel de linker als de rechterrail vanaf een zijde dezelfde polariteit.
Ik heb hem tussen mijn dubbelspoor liggen. Dus kortsluiting op de baan!
Weet iemand het elektrisch schema van deze kruiswissel straat of heeft iemand een oplossing?
Erg bedankt alvast!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1463.jpg)
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Henk Veenstra op 13 April 2014, 17:26:35
Foto v/d kruiswisselstraat?

mvg Henk
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Maarten.T op 13 April 2014, 17:31:27
Ik denk dat het om zo'n wisselcomplex gaat: http://i.ebayimg.com/00/s/NTQ2WDg5NA==/z/grAAAOxy4dNSy-0G/$_20.JPG
Foto komt van Ebay en gevonden met Google.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 13 April 2014, 17:41:28
Staat erop, zie oorspronkelijk bericht.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 April 2014, 19:02:20
Kun je aan de hand van je foto eens uitleggen wat nou precies het probleem is?
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 13 April 2014, 21:10:51
Kun je aan de hand van je foto eens uitleggen wat nou precies het probleem is?

Van links gezien hebben beide sporen dezelfde polariteit. Dus treinen rijden op beide sporen van links naar rechts. Echter in mijn baan met dubbel spoor rijden treinen op het onderste spoor van L naar R en op het bovenste spoor van rechts naar links. Met deze kruiswisselstraat in mijn dubbel sporige baan heb ik "dus" kortsluiting.
Met gewone wissels kun je als alles in rechtdoor stand staat gewoon netjes rijden. Je moet alleen voor kruisend verkeer voorzieningen treffen.
Deze roco kruiswisselstraat geeft in alle gevallen kortsluiting.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Ronaldk op 13 April 2014, 21:40:56
Goed,

Even wat meer informatie graag: Rijd je digitaal of Analoog?

Met digitaal is dit probleem iets makkelijker op te lossen namelijk. Een en ander is wel afhankelijk van je baanplan. Met digitaal kan je namelijk op een ander deel een keerlusvoorziening maken. Dan los je hier op deze locatie het probleem van kortsluiting op. Je moet dan ergens anders genoeg ruimte hebben voor een keerlusschakeling.

Voor de beeldvorming is het uittekenen van de situatie van belang. Teken de boel maar eens op papier uit. Dan kan je eens kijken of het in jouw situatie op te lossen is en waar de problemen zitten. Neem ook een deel van je baan mee in de tekening. Je zal wel even moeten nadenken over het polariseren van de diverse puntstukken (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Ook daar kan het namelijk fout gaan.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 13 April 2014, 23:29:31
Ronald, dank voor je reactie.
Ik heb een schematische tekening gemaakt.
Stel je een dubbelsporig baanvak voor waar deze wisselstraat in zit. Meer is er niet. Echter doordat de ene rechtdoorgaande rails dezelfde polarisatie heeft als de ander kunnen de treinen op het andere spoor niet tegengesteld rijden. Er moet iets zijn wat doorverbonden is maar ik kan niet vinden waar.
Ik hoop dat de tekening meer duidelijk maakt.
Ik rijdt overigens (nog) analoog. Er is geen sprake van een lus in mijn baan. Alleen twee keer een kruisend spoor bij het station. Baan is dubbelsporig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1464_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1464_1.jpg)
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 April 2014, 23:37:58
Echter doordat de ene rechtdoorgaande rails dezelfde polarisatie heeft als de ander kunnen en treinen niet tegengesteld rijden.
Kun je datwat gedetailleerder beschrijven? Ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan wat ik lees.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 13 April 2014, 23:44:55
Zie mijn tekening. De polarisatie geeft aan dat deze kruising niet in een dubbelsporige baan kan. Dan zou de polariteit van een van de sporen andersom moeten zijn. Hij veroorzaak dus sluiting met de aangesloten rails van de andere spoor.

Oeps hoe leg ik dit uit.  Dat blijkt lastiger dan ik dacht. Sorry mannen. Stel het meedenken wel ZEER op prijs. Allen bedankt.

Ik hoop dat het langzamerhand duidelijker wordt. In de tekening weergegeven hoe eea op de wissel zit. Natuurlijk is op mijn baan het onderste spoor als weer gegeven en het bovenste precies andersom gepolariseerd. De treinen moeten daar in de andere richting rijden per slot. Vandaar de kortsluiting.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 April 2014, 23:57:50
Okee, ik begrijp het nu. Het kruiswissel verbindt beide sporen met elkaar, waardoor ze gelijk gepoold staan. Maar je wil ze juist tegengesteld gepoold hebben omdat de treinen in tegengestelde richting moeten rijden.
Je zult dan de kruising helemaal moeten isoleren van de wissels zodat je die ongewenste verbindingen kwijtraakt. De kruising moet je dan apart voeden via een ompoolschakelaar.
Maar als je een trein over het kruiswissel naar het andere spoor wil laten rijden, dan moet je nog meer dingen ompolen. Heb je al een idee hoe je dat voor elkaar wil krijgen?
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: J. Moors op 14 April 2014, 02:24:28
Ik had zelf nog zo'n wisselstraat liggen zoals op de bovenste foto.

De 4 railstukken doorslijpen met een slijpschijfje (die dremel in z'n assortiment heeft) op de 2 witte lijnen in het midden van de wisselstraat.
Vervolgens het hart van deze wisselstraat appart met een draad van stroom voeden.
Hierdoor zijn beide sporen electrisch van elkaar gescheiden en is de kortsluiting verholpen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1463_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1463_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_403_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_403_1.jpg)

Gebruik voor het schakelen van de 4 wissels 3-polige schakelaartjes bij 2 tegenover elkaar liggen de wissels.

Als de schakelaars de wissels in rechtdoorstand schakelen zijn beide sporen van elkaar gescheiden en kan er in tegenover rijdende richting gereden worden.

Als 1 van de schakelaars 1 wissel in aftakkende stand schakeld wordt het middelste gedeelte gevoed met de rijrichting van het bovenste spoor.
De 3-polige schakelaars voeden het middenstuk en de wisselspoel.
Uitderaard dienen de rijrichtingen van beide sporen hetzelfde te zijn als er overgestoken wordt.

Zo had ik het vroeger op mijn modelbaan aangesloten.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 14 April 2014, 08:33:23
Ok, duidelijk. Ik had gehoopt op een oplossing "af fabriek". In ieder geval handig dat ik al een aanwijzing heb  waar ik moet zagen.
De dremel zal zijn werk doen. Ik hoop dat mijn oorspronkelijke idee om alles met een schakelaar te schakelen gestand kan blijven.
Dank allen voor de reacties. Prima forum.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: hubertus op 14 April 2014, 09:48:20
Je hoeft niet te zagen.
Als je je kruiswissel goed bekijkt, zie je dat de vier wissels en het middendeel losse delen zijn.
Als je van één van de twee doorgaande sporen de wissels loshaalt, kun je de metalen raillasjes in beide afbuigende spoorstaven vervangen door kunststof exemplaren.
Dan bereik je hetzelfde als bij het doorslijpen in de kruising.
Titel: Re: Roco NS 4560 kruiswisselstraat - kortsluiting
Bericht door: Rvstijn op 14 April 2014, 17:44:48
Beter :) :) (y)