BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mudhen op 04 April 2014, 23:48:15
-
Heb een hoop gelezen over beide systemen, maar het is me (wegens gebrek aan voldoende digitale kennis) nog steeds niet helemaal duidelijk wat het voor mij als 'leek' nou voor verschillen biedt aan mogelijkheden. Kan iemand mij daarbij helpen?
-
De grotere Z is uitgebreider en kan je via de computer rijden (s88/Loconet?)
De kleine z zit in startsets en is wat voordeliger en beperkter.
-
Dank! Is dat het enige verschil?
-
Zie voor een overzicht het PDF-document op http://www.martontheweb.nl/z21/naderbekeken.htm (http://www.martontheweb.nl/z21/naderbekeken.htm)
Met spoorse groet,
Mart
-
Of bezoek en lees de hier al vele draadjes met vragen antwoorden, omtrent het Z21/z21 verhaal is ;)
(de vragen die je stelt zijn al veel vaker hier gesteld)
-
Super Mart, zoiets zocht ik. Vond veel terug, maar niet zo duidelijk. Dank (y)
-
Graag gedaan.
Met spoorse groet
Mart
-
Dankzij jullie hulp ben ik er bijna uit. Voor wat ik ermee van plan ben is een z21 meer dan voldoende. Programmeerspoor (geintegreerd in baan wegens ruimtebesparing en locs niet met de hand te hoeven verplaatsen) heb ik al los dmv een schakelaar waarmee ik de rest van de baan stroomloos kan maken. Computerbesturing (s88/expressnet) is voor mij voorlopig nog niet aan de orde. Mijn minibaantjes zijn goed (en leuker) handmatig te bedienen, dus tegen de tijd dat ik ruimte heb voor een gecompliceerde en geautomatiseerde baan is er wel weer een ander systeem geontroduceerd.
Dan heb ik alleen nog een vraag over het laatste punt. Wat voor voordeel heb ik aan het eigenhandig kunnen updaten van Zimo decoders? Zijn daar ook andere oplossingen voor?
En misschien tot slot nog een laatste vraag; is er een kans en mogelijkheid dat er in de toekomst een 'bypass' oplossing komt om met de z21 ook geautomatiseerd te kunnen rijden?
Wederom hartelijk dank!
-
Niemand hier een visie op even? Sta op het punt om een knoop door te hakken, maar twijfel is nog (te) groot. Bij voorbaat dank!! *schop* ;D
-
Tja, de z21 heeft echte Xpressnetbussen, dus je zou zeggen dat daar een interface voor Xpressnet op zou moeten werken. Verder is nog een terugmeldbus aanwezig. Dat gezegd hebbende, schijnt het tot nu toe niet te lukken om een interface aan de praat te krijgen, maar ik hou de updates niet zo bij.
http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ (http://www.z21.eu/FAQ-Support/FAQ)
Updaten van decoders kan meestal wel in een winkel die de betreffende decoders ook verkoopt. Ik ken ook maar weinig mensen die zelf decoders updaten.
-
Dank Henk, dat neigt dus in mijn geval inderdaad naar het aanschaffen van een kleine z21 module. De tijd zal het leren voor wat betreft mogelijke interfaces en decoders kunnen updaten lijkt mij geen goede 'kleine 200€' toevoeging.
Nu nog even uitvogelen wat de goedkoopste optie is voor de aanschaf van een z21. Ik ven ze 'los' tegengekomen voor 189,95 en in sets vanaf 279,-. Dus rijst de vraag of ik beter een complete set kan kopen en de randaccesoires doorverkopen of hem kaal aan te schaffen.
Eens kijken wat de interesse is voor een loc en/of wagons (rails mogelijk ook) uit de beschikbare startsets...
-
Updaten van decoders kan meestal wel in een winkel die de betreffende decoders ook verkoopt. Ik ken ook maar weinig mensen die zelf decoders updaten.
Bezitters van ESU decoders en een LokProgrammer doen dat regelmatig ;D
Schat zo in dat die groep groter is dan je verwacht.
-
Wat kan daarvan het voordeel zijn Eric?
-
Mogelijke voordelen:
- toevoegen van functies aan een decoder (denk aan b.v. lichteffecten)
- oplossen van bugs
Om zomaar twee mogelijkheden te noemen.
-
Tja, de z21 heeft echte Xpressnetbussen, dus je zou zeggen dat daar een interface voor Xpressnet op zou moeten werken. Verder is nog een terugmeldbus aanwezig. Dat gezegd hebbende, schijnt het tot nu toe niet te lukken om een interface aan de praat te krijgen, maar ik hou de updates niet zo bij.
Met het grote broertje, de Z21, werkt een S88XpressNetLi interface i.c.m. Koploper 100% probleemloos. We hebben er met de clubbaan al enkele volle dagen mee gedraaid. In Koploper is recent nog wel wat gepatcht omdat de kortsluit-afhandeling over XpressNet wat anders bleek te verlopen dan b.v. met een MultiMaus + interface.
Ik sluit echter niet uit dat andere software ook over die afhandeling via XpressNet kan struikelen. Roco heeft inmiddels wat van zich laten weten, maar voordat er werk van gemaakt wordt zitten we al snel aan het eind van het jaar denk ik (of later). Daarnaast doet dit probleem zich, zover mij bekend, enkel voor wanneer je een XpressNet interface gebruikt voor de communicatie met een PC en de sluiting zich voordoet op de interne hoofdspoor aansluiting.
Wanneer besturing via PC geen item is wat op je wenslijst staat zou ik persoonlijk voor de z21 gaan. Mocht je dat wel leuk lijken, dan zou ik nu iets meer investeren en je kunt wat interfacing/software betreft alle kanten op.
-
Dank weer Eric en Dave!
-
En als toevoeging, ook (nieuwere) Zimo en Lenz decoders hebben een update mogelijkheid.
-
En hoeveel updateapparatuur heb je dan nodig? ???
-
1 per merk 8)
Handigste om dus te standaardiseren op 1 merk of het niet zelf kunnen updaten voor lief nemen.
Heb mij zelf beperkt tot ESU en gebruik een LPG naar volle tevredenheid. Zeker heel nuttig om alle mogelijkheden van de V4.0 decoders ten volle te kunnen gebruiken/in te stellen.
-
Dat is ook 1 van mijn redenen om voor de uitgeklede versie te gaan. Ik heb al verschillende decoders en wil mezelf niet dwingen een beperking op te leggen omdat ik sommige wel kan updaten. Voor een mogelijke update vind ik vast een andere oplossing. En ik vraag me af (gezien de huidige snelheid van technische ontwikkelingen) hoelang het duurt voordat er weer een nieuw systeem komt. Denk niet dat ik binnen die periode vaak tegen beperkingen aan zal lopen gewoonweg omdat mijn wensen niet zover gaan. Natuurlijk kan ik niet inde (nabije) toekomst kijken, maar mijn gevoel zegt nu dat de simpele versie voorlopig meer dan voldoende zal zijn. (Overtuig mezelf nog even hier haha)
Is de voeding / capaciteit eigenlijk exact gelijk? Want wat me zojuist nog opviel is de instelbare baanspanning van de Z21. Wat moet ik me daarbij voorstellen (qua parameters) en wat zouden daarvan de voordelen moeten zijn?
-
De kogel is al door de kerk, een z21 centrale staat in bestelling. Kanniewachte....
-
Is de voeding / capaciteit eigenlijk exact gelijk? Want wat me zojuist nog opviel is de instelbare baanspanning van de Z21. Wat moet ik me daarbij voorstellen (qua parameters) en wat zouden daarvan de voordelen moeten zijn?
Je hebt al wel een keuze gemaakt, maar toch nog even over deze instelling. Ik kan dit binnen mijn lenz systeem ook. Zowel centrale als booster is in te stellen op een bepaalde uitgang spanning. Die staat bij mij op 16V. Maar als het nu mooi weer is dan gaat mijn buitenbaan weer rijden. Dat is LGB. Ik zet de centrale en booster dan naar 22V uitgangsspanning. Heb ik met de grotere loks buiten net wat betere rijeigenschappen. De grotere schaal is toch op een wat hogere spanning berekend. Dus dat vind ik wel een voordeel. Maar als je maar 1 schaal hebt heb je natuurlijk niet zo veel aan die optie. Of de schaal moet liever een andere waarde spanning hebben dan de default.
Roelco
-
De kogel is al door de kerk, een z21 centrale staat in bestelling. Kanniewachte....
Hallo Sebas,
Is de z21 al binnen en in gebruik?
Hoe zijn je ervaringen?
Sta ook op het punt....
Mvg.
Willem E.
-
Je vraag zal wel aan Sebas gericht zijn aangezien hij de centrale in bestelling had staan. Ik ben tevreden met mijn lenz centrale dus overweeg geen overstap.
Roelco
-
Mijn bericht aangepast...
-
Mocht er een liefhebber zijn voor een Z21 ik heb er nog 1 liggen nieuw compleet grijze versie aangezien ik toch weer een Ecos wil.
Gr robin
-
Grijs? ;D Ze zijn zwart of wit. Een Z21 (hoofdletter Z) is zwart, de z21 (kleine z) is wit...
Ik neem dus aan dat je de zwarte Z21 bedoelt? Wat wil je er voor hebben? Mag ook via prive bericht.
-
@Jowi dan zijn er 3 verschillende want ik ken de zwarte Z21 de spierwitte z21 en ik heb een hele lichte grijze z21 zie foto hieronder (y) Mvg Robin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1729.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1729.jpg)
-
Dat is dus gewoon de witte z21 ;D
Misschien even een doekje er overheen halen (y)
Maar goed ik zoek dus een Z21...
-
Ik heb een nieuwe, nog nooit opgestarte ECoS 2 (2-2-'14 gekocht) en twijfel of hij niet heel erg overkill is voor mijn nieuwe baan plan, wat behoorlijk simpel is en waarbij ik alleen in de 2 kleine schaduwstation wat automatische besturing voor nodig heb (omlopen van 1 of 2 loc's). Als ik voor verkoop kies en als ik voor een z21 kies, is er misschien te ruilen. De z21 is bij MTE momenteel zelfs nog geen 100 Euro. Maar is hij niet te beperkt/uitgekleed t.o.v. een Z21? En kun je alleen tablets, telefoons en PC's gebruiken of ook controllers zoals Multimaus, die hele kleine Digitrax, of .....?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Digitrax te samen met de z21 kun je vergeten Digitrax is Loconet en deze aansluiting zit niet op de z21.
Verder kun je hem hetzelfde aansturen via de PC, m.b.v. bijvoorbeeld de s88XpressNetLI interface met s88 aansluiting voor terug/bezetmelding. Of gewoon via de LAN en dan m.b.v. de Roco bezetmelders, de duurdere oplossing
Wil je gebruik maken van LocoNet dan heb je de Z21 nodig en kun je ook terug/bezetmelders gebruiken op basis van LocoNet.
Maar dit is al uitgelegd aan het begin van dit draadje ;)
Groetjes
-
Beste allen,
Ik heb een paar berichten die niet over de z21/Z21 gaan, uit dit draadje gehaald. Vriendelijk verzoek anders een eigen draadje te starten en niet het draadje van een ander te 'kapen'.
Gr, Bert
-
Zit er eigenlijk een verschil van voeding bij de z21 en de Z21 ??? Ik kan weinig duidelijkheid over vinden iemand enig idee (y)
-
Volgens http://www.z21.eu/Downloads hebben beiden 3,2A beschikbaar dus zullen de voedingen wel identiek zijn.
Gr, Ben.
-
En inwendig? Bezitten de z21 en de Z21 dezelfde print? Maw zijn er weer ombouw praktijken te verwachten zoals de oude multimaus centrales?
Dwz extra componenten aanbrengen om van een z21 een soort van Z21 te maken?
Net zoals van de oude centrales boosters konden worden gemaakt.
Zou ook al een hoop kunnen schelen.
Fred
-
Fred,
Waarschijnlijk loop je dan vast op de firmware.
Groetjes
-
Hallo allen (y) is er evt. wel een mogelijkheid om het vermogen naar de baan toe wat sterker te maken ??? Ik wil straks weer een nieuwe baan gaan bouwen die als het meezit niet klein zal zijn dus wil ik wel genoeg power hebben om de hele boel aan te sturen.
Gr Robin
-
Aha, dat schept dus mogelijkheden! Mits de componenten over te zetten zijn.
Dat is kwestie van tijd dat een knappe kop dit weet te omzeilen.
Het lijkt me niet dat R* Flm een complete andere print hebben gebruikt voor de twee verschillende centrales.
Voor €200,- prijs verschil wil ik daar nog wel een gokje aan wagen.
Fred
-
Componenten overzetten klinkt leuk, maar dan moet je wel een donor zien te vinden. Zoals Wim al aangeeft, je hebt ook te maken met firmware. Als je dat wilt "overzetten" dan is het gewoon een andere term voor "illegaal kopiëren".
Het lijkt me handiger eerst eens te bepalen welke functionaliteit je mist bij de z21 - dan hoef je immers niet de gehele Z21 na te gaan bouwen.
Sander
-
Grijs? ;D Ze zijn zwart of wit. Een Z21 (hoofdletter Z) is zwart, de z21 (kleine z) is wit...
Ik neem dus aan dat je de zwarte Z21 bedoelt? Wat wil je er voor hebben? Mag ook via prive bericht.
Wie verzint nu dit soort type nummers???...dit is echt vragen om moeilijkheden tussen verkoper en koper.
Waarom niet gewoon Z21 en Z22?...................echt heel dom van de fabrikant.
Want je kan er donder op zeggen dat iemand in al zijn onschuld zijn z21 verkoopt aan iemand die denk dat hij een Z21 koopt.
-
Hallo allen (y) is er evt. wel een mogelijkheid om het vermogen naar de baan toe wat sterker te maken ??? Ik wil straks weer een nieuwe baan gaan bouwen die als het meezit niet klein zal zijn dus wil ik wel genoeg power hebben om de hele boel aan te sturen.
De Z ( grote z ;), de zwarte dus ) kan 3 Amp leveren. Ik denk dat de z21 dat ook kan met een andere voeding. b.v. een 19V 3.46Amp laptopvoeding....
Als je dat niet genoeg is in de toekomst, dan helpt de toekomst je alvast ;)
Kijk maar:
(http://www.digikeijs.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/r/dr5033_1.jpg) (http://www.digikeijs.nl/dr5033-dcc-booster-3-ampere.html)
Grtzz,
Karst
-
Goedemorgen (y)
@Jacob: Hier heeft u idd een goed (y)punt ik snap dit ook niet een andere aanduiding was makkelijker geweest en duidelijker en om misverstanden te voorkomen niet alleen bij verkoop ook bij evt andere dingen zoals bestellingen of zo.
@Karst: Dit is idd een mooi dingske wa is evt.een optie maar ik geloof dat de org. al erg in de buurt komt wat vermogen betreft (y) maar stiekem hoop ik voor dat ik weer ga rijden ergens nog voor een leuke prijs de Ecos 50200 op de kop te tikken :P ;) (y)
Bedankt voor de info.
Gr.Robin
-
De Z ( grote z ;), de zwarte dus ) kan 3 Amp leveren. Ik denk dat de z21 dat ook kan met een andere voeding. b.v. een 19V 3.46Amp laptopvoeding....
Als je dat niet genoeg is in de toekomst, dan helpt de toekomst je alvast ;)
Kijk maar:
(http://www.digikeijs.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/d/r/dr5033_1.jpg) (http://www.digikeijs.nl/dr5033-dcc-booster-3-ampere.html)
Grtzz,
Karst
wat is het voordeel eigenlijk van de digiboost tov de zelfbouw booster van BNLS ? (HansQ)
volgens de site van Digikeijs zou die bijna 90 EURO moeten opbrengen. Dat lijkt me een hoop geld. Dat is wel inclusief laptop voeding, maar die koop je al wel voor ong. 20 EURO bij bijv. Reichelt.
mvg
-
Graag deze vraag in een nieuw draadje beginnen. Dit draadje gaat over de Z/z21 centrale.
Met dank, gr,
Bert
-
ok, ik laat het voorlopig hierbij dan wat betreft de digiboost, ik heb namelijk geen commercieel account; de aankondiging van de Digiboost lijkt me ook thuishoren in de commerciele berichten, i.e. er wordt zo denk ik wel gemakkelijk reclame gemaakt in gewone draadjes.
-
Het antwoord op de vraag lijkt me overigens tamelijk eenvoudig: je hoeft de booster zelf niet te bouwen.
Bij de meeste digitale componenten is zelfbouw in financiële zin tamelijk zinloos geworden. Boosters zijn daarop een uitzondering. Dus als je kan en wilt zelfbouwen, ben je een stuk goedkoper uit. Maar veel mensen kunnen en/of willen dat nu eenmaal niet.
-
Weet iemand hoe je de "Traction Settings" op de z21 in moet stellen en wat dit verder doet? De bijgeleverde handleiding zegt hier niets over en internet af speuren heeft me nog niet veel opgeleverd.
Groeten,
Edwin
-
Google is your friend, als je hem (M/V) de juiste tekst voert. Ik typte in "What are the traction setting of the z21?"
Had meteen beet: http://www.z21.co.uk/articles/z21-loco-functions.html#TractionSettings
Met die instelling kun je regelen dat twee loc's die gekoppeld rijden, (consist) even snel rijden, ofwel dat er geen snelheidsverschil is tussen beide loc's.
-
Bedankt Fred, hiermee ben ik alweer een stuk op weg geholpen.
Snap de uitleg alleen nog niet helemaal ;D
Als ik het goed begrijp moet je een spoorlengte kiezen (welke lengte je dus altijd zal moeten gebruiken bij het instellen) en vervolgens de tijd meten die de loc erover doet om de bepaalde afstand te overbruggen (bijvoorbeeld 1 meter). Wat zijn dan de "Regulation Steps"? Ik vermoed gewoon de snelheden op het "Steering Board". Maar dit gaat mank als je bij de ene loc een max. snelheid definieert van bijv 100 km/h en bij de andere 140 km/h. Het enige wat de z21 dan doet is de snelheidstappen bij eerste delen door 100 en bij de tweede door 140; de maximum snelheid blijft in beide gevallen gelijk (dit verander je immers door een CV aan te passen.
Klopt mijn gedachte of moeten de loc's waarmee je in dubbeltractie wilt rijden allebei dezelfde basis instellingen hebben?
Groeten,
Edwin
-
Goeie vraag. Je zou de Nederlandstalige gebruiksaanwijzing moeten hebben om de tekst goed te begrijpen.
Het komt er op neer dat je, net als in Koploper mogelijk is, de snelheid van de locs ijkt over een bepaalde afstand. Daarna kun je de snelheid van de ene lok in het invoerscherm aanpassen aan de snelheid van de andere. Dat is de bedoeling is van dat Traction Settings. Hoe het precies werkt, is voor mij verder ook abacadabra, omdat ik zelf geen z21 heb.
Misschien kan de Nederlandse importeur zorgen voor een duidelijke gebruiksaanwijzing?
-
Ik heb nu van 2 loc's de Regulation Steps ingevoerd; Als eerste heb ik de maximum snelheid ingesteld door dit zo natuurgetrouw mogelijk te doen: loc 1 kan max 120 km/h; loc 2 max 80.
Vervolgens heb ik de "Regulation Steps" ingevoerd bij 20, 40, 60 en 80 km/h. Voor de snelle loc ook 100 en 120 km/h.
Vervolgens beide loc's in de z21 aan elkaar gekoppeld en rijden maar. De max snelheid word netjes aangepast aan de langzaamste loc (80 km/h in dit geval), maar de rijeigenschappen zijn nog behoorlijk verschillend; de ene trekt veel sneller op dan de ander. Hierdoor wordt er behoorlijk getrokken en geduwd aan de koppelingen; dit mag niet de bedoeling zijn.
Als ik tijd heb ga ik de "steps" nog wat meer verfijnen, door ook 10, 30, 50 km/h enz toe te voegen.
Wanneer dat nog niet help zou een duidelijke gebruiksaanwijzing wel handig zijn ;)
Groeten, Edwin
-
Zo even uit mijn hoofd: stel om te beginnen CV3 in op een waarde van ongeveer 18 en controleer of deze waarde overeenkomt met de gewenste optreksnelheid. Dus bij beide locs experimenteren met de waarde in CV3, dan moet de optreksnelheid aardig gelijk te krijgen zijn.