BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dito op 03 April 2014, 10:34:33
-
Kan iemand een tip geven over het gebruik van lijmen.Ik lijm nu met pattex special modelbouw,maar het komt soms nog altijd los
niettegenstaande ik de juiste voorbereidingen toepas,zoals zuiver maken van de te lijmen delen en tevens beide delen met lijm instrijken.
Groeten
Herman
-
Zonder wat meer info kan niemand hier iets zinnigs op zeggen :
* Welke 2 materialen probeer je aan elkaar te lijmen
* Overlappen de lijmvlakken of lijm je 2 dingen stomp op elkaar
* Welke krachten komen er op
Maak eens een foto ofzo...
-
Hallo Jab
De te lijmen zaak zijn de kortkoppelingsmechanieken van symoba.De te verlijmen oppervlakten worden onderaan de wagon gelijmd en het materiaal is als dusdanig
een harde plastiek soort.De krachten die er op komen zijn deze voor gebruik van de koppelingen.De te verlijmen oppervlakten zijn volledig plat waardoor de ganse oppervlakte benut wordt.Ik denk dat ik hierbij verscheiden zaken toegelicht heb.
GroetenHerman
-
Ken je de inbouwhandleiding van Symoba?
En heb je gedaan wat daar staat?
-
bison kombi power polyurethaan lijm.
wiebe
-
Inderdaad een bést probleem:
Zéker waar het (symoba) koppelingen betreft is een betrouwbare verbinding van belang... ;)
Ik kan even geen verpakking van zo'n KK-set vinden, dus geen 'béter' advies geven: Héle Ouderwetsche Tweecomponentenlijm werkt ongetwijfeld, ook op langere termijn: als de Symoba-delen van Polystyreen zijn (PS) en ook die bak waar je dat onder wilt plakken, is het simpel: schoonmaken, een beetje schuren en (met "vullende lijm") en een klem plakken (als ouwe bok voel ik me gewoon "prettig" om zo'n verbinding 24 uur in een klem te zetten :-X )
Succes!
Frans
-
als de Symoba-delen van Polystyreen zijn (PS) en ook die bak waar je dat onder wilt plakken,
Allebei geen PS.
Daarom zei ik dus: kijk eerst eens in de handleiding van Symoba alvorens een lijmadvies te geven.
-
Dat meldde ik toch al. De kombi power van bison is een goede twee componentenlijm!
Heb overigens geen aandelen. Is echter wel een lijm waar ik naar grijp als het een lastige verbinding is.
Wel minstens 12 uur laten harden.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Om het verhaal compleet te maken: in de handleiding van Symoba staat dat je beide te lijmen vlakken eerst moet ontvetten met spiritus, en dan lijmen met tweecomponentenlijm.
Het materiaal is vrijwel zeker polyethyleen (PE) en dat is een lastig te lijmen plasticsoort. Er bestaan speciale activators waarmee je het materiaal kan voorbehandelen zodat de lijm wel pakt. Maar kennelijk gaat het ook met spiritus. Nooit geweten, maar dat ga ik binnenkort eens proberen om te zien of dat echt werkt.
-
In zo'n geval kun je ook kijken of je niet een deel van de optredende krachten kunt 'omleiden' door bijvoorbeeld als je het mechaniek op de wagenbodem plakt de boel niet kunt verstevigen door er een beugeltje overheen te lijmen wat ook weer flink vast zit aan de wagenbak en zo mee kracht overbrengt.
Verder ga ik mee in wat Klaas zegt.... oh en eventueel de te lijmen oppervlaktes iets opruwen met grof schuurpapier (waarna alsnog goed schoonmaken / ontvetten !) onder het mom van alle kleine beetjes helpen (vergroten van lijmoppervlak vergroot de sterkte van de verbinding)
-
Hierbij heb ik nu voldoende tips gekregen en ga nu een tweecomponentenlijm in een speciaalzaak kopen
Herman
-
Symoba is helemaal niet zo kritisch. Ik heb er inmiddels een paar honderd gemonteerd en tot nu toe zijn er bij mijn weten geen exemplaren weer afgevallen.
Ontvetten is altijd goed. Als je het mechaniek direct onder een bodem plakt, dan altijd even de drie puntjes op het grote vlak van het mechaniek wegschuren.
En dan gebruik ik meestal Pattex supergel. Gaat prima.
Alleen als het lijmoppervlak niet voldoende vlak is (geribbeld, een gat onder het mechaniek) dan gebruik ik van die grijze tweecomponentenlijm van Bison.
Hoewel. Bij mijn SSN rijtuigen zit een enorm gat onder de mechanieken en dat gaat met een beetje supergel al jaren goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkk13.jpg)
-
Symoba's kan je makkelijk met superlijm vastzetten. Doe ik al jaren, gaat prima.
Heb je ook niet dat geklieder met het mengen van 2 componenten en het hoeft niet zo lang uit te harden.
Grtz,
Ton
-
Ligt er ook aan welke Symoba's : die oude ovalige krengen waren een drama, deze gaan inderdaad een stuk beter en zijn met goede secondenlijm (Olba + Activator!) inderdaad prima te lijmen.
-
Ik vind doorsnee tweecomponentenlijm ook helemaal niet zo geweldig. Na verloop van tijd kan je een mechaniek dan gewoon weer losbreken, zonder schade aan te richten. Hou je een losse plak harde lijm over. Kan heel handig zijn, daar niet van, maar het doet toch vermoeden dat de verbinding niet al te sterk is en op den duur ook verslechterd. Dat grijze spul is van een andere orde.
Overigens zijn de krachten die op zo'n mechaniek worden uitgeoefend volgens mij kleiner dan je zou denken. Op dezelfde manier als de krachten op een 1:1 schroefkoppeling kleiner zijn dan je zou denken.
-
Ik gebruik al jaren UHU plus 2k lijm ,is redelijk prijzig maar lijmt super.Als je het kan verwarmen (bv op alu of metaal) dan heb je een treksterkte van +/- 300 nm .Lijmt heel goed veel kunststoffen en is transparant van kleur.
mvg aad
-
Ik heb even bij UHU naar de produktbeschrijving van de 2K plus gekeken, maar daar vind je het voorbehoud dat bij bijna alle lijmsoorten wordt gegeven: niet geschikt voor PE en PP. En vrijwel alle modellen zijn van een van deze twee kunststofsoorten gemaakt. Daarom heb ik mijn twijfels. Het zal misschien wel plakken, maar dat is niet hetzelfde als lijmen.
-
Ik gebruik altijd de Bison secondelijm industrie.
De 3 puntjes inderdaad weghalen en ik ruw het oppervlak ook altijd even op met een afbreek mesje.
Nog geen loskomende koppelingen gehad, ook niet bij een kolentrein van 35 beladen bakken.
Tinus.