BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Roeltje! op 02 April 2014, 10:29:50
-
Hallo Allemaal,
Gisteren was ik op weg naar Emmeloord om een onderdeel op te halen. Onderweg kwam ik een dieplader met een tenderloc tegen. Aangezien het transport van de andere kant kwam, heb ik de loc niet zo heel goed kunnen bekijken. Volgens mij was het een vier-assige loc, het dak was rond en had ronde ramen aan de achterkant. Zit zelf te denken dat het een Bayersche gtl 4/4 was.
Het transport reed op de A7, Heerenveen richting Groningen.
Groet, Roelof
-
Deze loc is uit Duitsland overgebracht naar Marrum, en wordt aldaar gerestaureerd, meldt Facebook Op de Rails. Geen idee wat de verdere plannen met de loc zijn.
-
Naar Marrum? :o ??? Misschien schuiven ze 'm daar wel in de Waddenzee, hokje voor zeehondjes of zo.
-
Zal deze dan wel zijn: http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=10&t=3915
-
Bedankt voor de antwoorden (y)
kennelijk is de dieplader gedraaid op de rotonde in Joure, hij kwam mij namelijk tegemoet, reed dus richting Duitsland.
Jammer dat de loc nooit weer gaat rijden :'( In elk geval is ze ontsnapt aan de snijbrander.
Ben benieuwd, wordt nog een beste klus om er weer wat moois van te maken.
Groet, Roelof
-
Zeg nooit nooit. Er zijn wel meer locs geweest die jarenlang als statisch object hebben staan verpieteren, en daarna weer rijvaardig zijn gemaakt.
-
Deze mist een wiel...
-
Het ontbrekende wiel is meegeleverd met de lok. Heb gisteren een aantal foto's genomen. Zal deze vanavond plaatsen.
m.v.gr.
Pieter
-
Ik geloof dat de drijfstangen ook nogal verbogen zijn. Rechtbuigen zal niet meer gaan, tenzij je de boel warm stookt. 't IS wel een leuk Oostenrijks? lokje.
-
Het is een Duitse lok van de KFE, gebouwd in 1914. Deze komt uit het museum van Dieringhausen in Duitsland.
m.v.gr.
Pieter
-
Leuk machientje, hoeft niet veel an te gebeuren, kan zo de baan op. ;D
-
Zeker van een oud vrouwtje geweest dan?
-
En niet elk oud vrouwtje is even betrouwbaar heb ik gehoord ;D
-
waarschijnlijk gezien en gelezen
(http://www.automobielmanagement.nl/images/nieuwsbrief/artikelen_fotos_15484_800.jpg)
bron: http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-reclame/nid13175-vw-commercial-oud-vrouwtjegenomineerd-voor-ster-gouden-loekie.html
-
Ik geloof dat de drijfstangen ook nogal verbogen zijn. Rechtbuigen zal niet meer gaan, tenzij je de boel warm stookt. 't IS wel een leuk Oostenrijks? lokje.
Een nieuwe drijfstang maken is ook geen raket wetenschap natuurlijk...
-
Tuurlijk, maar het kost altijd geld. En dat is waar de meeste museumorganisaties zuinig om mee moeten gaan.
-
Hierbij de aangekondigde foto"van de lok KFE 21 te Marrum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0152_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0152_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0155_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0155_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0159_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0159_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0157_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0157_5.jpg)
Het los meegeleverde wiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0165_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0165_4.jpg)
Hier is het de bedoeling om het wiel te plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0161_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0161_3.jpg)
Totaal overzicht met sik 320
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0163_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0163_4.jpg)
sik 320
M.v.gr.
Pieter
-
Een ontzettend geinig stomertje! (y)
Ben erg benieuwd hoe deze er na restauratie uit zal zien.
Veel succes!
Gr.
Edsko
-
Mogen wel nieuwe bandjes op. Zie je wel, van een oud vrouwtje geweest. ;D
-
En wellicht is het een idee om die ene cilinderdeksel met leibaan even los te maken en een klein slagje te draaien dat hij weer recht hangt.
Groetjes,
Emiel
-
Een makelaar zou zeggen; leuke startersloc!
-
Nee die heeft het over een lok met mogelijkheden.
-
Met originele details ;D
-
Een soortgelijk stomertje is toch ooit door Fleischmann geproduceerd? Leuk voor een diorama in de toekomst?
-
Hoi Pieter,
Wat is verder de bedoeling, weet jij dat? Ik heb net dat gigantisch dikke boek (tsjokke boek ;D) van de NFLS uitgelezen. Ben wel nieuwsgierig naar spoorse activiteiten in Noord-Nederland.
-
Thom, volgens mij denk je wel wat lichtzinnig over effe een drijfstangetje maken e.d.
Restant wielstel uitbouwen, een nieuwe as laten maken, beide wielen erop laten persen, drijfstangen, leibanen enzovoorts nieuw maken is iets wat voor een museumlijn met decennia ervaring al een stevige, zo niet onmogelijke klus is. Dan heb ik het nog niet over eventuele verdere schade aan frame en/of cilinders. Tot slot kun je er vanuitgaan dat de ketel na 100 jaar ook wel aan het einde van zijn latijn is. Ik hou het er voorlopig dus maar op dat de loc zijn dagen als statisch monument zal slijten. Wat natuurlijk ook mooi is :) beter dan dat 'ie staat te verrotten in Dieringhausen. Maar eens een keer gaan kijken :)
-
Leuk project.
Tim heeft helemaal gelijk. Zelfs een restauratie met als doel statisch object is zo te zien geen te onderschatten klus. Enige ervaring lijkt me minimaal en hoe zit het met weer en wind? Komt de loc ergens onderdak te staan of moet er buiten aan gewerkt worden?
-
Het is de bedoeling de loc qua kleur het uiterlijk te geven van van de NFLS locomotieven. Wat men mij afgelopen dinsdag heeft verteld is dat de vuurkist nog goed is. Deze schijnt kort voor buitendienststelling nog te zijn vervangen. Het drijfwerk schijnt ook goed te zijn, alle ontbrekende delen van het drijfwerk die op de foto's zijn waar te nemen zijn los meegeleverd. Het plaatwerk moet op meerdere plaatsen worden vervangen omdat deze is doorgeroest. Op een foto in het Friesch Dagblad van gisteren op A3 formaat is te zien dat sik 320 loc 21 van de dieplader trekt.
Het is de bedoeling dat binnenkort een aantal personenrijtuigen en goederenwagens naar Marrum worden overgebracht. Deze worden aangepast om hierin o.a. te kunnen eten en slapen. Het station en de omgeving wil met terugbrengen naar de sfeer van de jaren twintig met daaraan gekoppeld een museumactiviteit en eventueel andere spoorgebonden activiteiten. De personenrijtuigen die zijn gekocht stammen ook uit deze periode. Als alles volgens plan verloopt moeten de grote contouren van dit plan komende zomer al te zien zijn. Ook het stationsgebouw wordt aan de binnenkant weer in originele staat teruggebracht, ook qua kleuren wat betreft wanden en plafonds. Behalve vrijwilligers is ook een ondernemer met dit project bezig.
M.v.gr.
Pieter
-
Is het dezelfde ondernemer die in 2009 ook de eigenaar was?
-
Ja, eigenaar van 2009 is nu ook nog eigenaar.
-
Dus zit er nu toch voortgang in de plannen (y)
Mooi plan, zal wel wat kosten om het uiteindelijk te exploiteren
-
Mooie plannen. Succes. (y)
-
Leuk project. Plaatwerk vervangen, ontroesten en schilderen is zo op locatie prima te doen. Ben benieuwd naar de rijtuigen, ik kom zeker een keer kijken (ook even weer naar de 320 kijken, veel op gereden).
-
Nu de spoolrlijn nog effe doortrekken en rijen maar!!!! ;D
Een beetje lichtzinnig denken/dromen mag toch wel?
-
Thom, volgens mij denk je wel wat lichtzinnig over effe een drijfstangetje maken e.d.
Restant wielstel uitbouwen, een nieuwe as laten maken, beide wielen erop laten persen, drijfstangen, leibanen enzovoorts nieuw maken is iets wat voor een museumlijn met decennia ervaring al een stevige, zo niet onmogelijke klus is. Dan heb ik het nog niet over eventuele verdere schade aan frame en/of cilinders. Tot slot kun je er vanuitgaan dat de ketel na 100 jaar ook wel aan het einde van zijn latijn is. Ik hou het er voorlopig dus maar op dat de loc zijn dagen als statisch monument zal slijten. Wat natuurlijk ook mooi is :) beter dan dat 'ie staat te verrotten in Dieringhausen. Maar eens een keer gaan kijken :)
Mja, het blijft wel een hoop werk, daar heb je gelijk in, maar onmogelijk is het ook niet natuurlijk en dat was meer mijn doelstelling van de uitspraak. De ervaring kun je hebben door samenwerking of uitbesteding natuurlijk.