BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Quinzeedied op 28 March 2014, 20:10:13

Titel: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Quinzeedied op 28 March 2014, 20:10:13
In een ander topic werd de volgende ontwerptekening geplaatst:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/421_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/421_1.jpg)

Dit inspireerde mij om eens door de foto's heen te bladeren die ik door de jaren heen in het NSM heb geschoten, waaronder van de modellen in de Nijverdalse goederenloods.
Daar stuitte ik op de volgende foto:

(http://imghost.nl/download/2C1kl.jpg)

Dit model staat tegenwoordig vrij ongelukkig in een hoekje en is daardoor niet altijd goed te zien.

Om mijn eigen vraag in het andere topic te beantwoorden, dit is duidelijk een ander ontwerp dan de hierboven geciteerde tekening. Dit is vooral goed te zien aan de positie van het voorste draaistel en de cylinders en drijfstangen. Het model heeft echter wel typische kenmerken van andere NS-stoomlocs, zoals de rookkastdeur. De sierlijnen passen dan weer niet helemaal bij het NS-plaatje.

Weet iemand meer over de herkomst en het ontwerp van deze locomotief? Is het een ander ontwerp van een mogelijke 2C1-locomotief voor de NS? Of is het puur een fantasiemodel van een enthousiaste modelbouwer?

En nu het toch over stoomlocmodellen gaat, in dezelfde kast is ook een experimentele stroomlijnstoomloc te vinden, maar die heeft in mijn herinnering een 2B1- of 2C-asindeling:

(http://imghost.nl/download/str_kl.jpg)
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Eelco Storm op 28 March 2014, 20:17:14
Die laatste is een model van de NIS 171, een ontwerp voor een stroomlijnloc voor de Nederlandsch Indische Spoorwegmaatschappij op Java. Een 2C machine gebaseerd op de serie 3700 van de NS. Besteld bij Werkspoor maar door het uitbreken van WO II nooit gebouwd.

Eelco
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Ivo tB op 28 March 2014, 20:43:43
Dit 2C1 model komt op mij meer over als een LNER stoomlok in Doncaster green met de bijbehorende biezen.

Maar goed, ik weet het ook niet.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: guest7823 op 28 March 2014, 21:06:17
Trappetje achterop de tender in onnederlands / onbrits, maar wel meer (amerikaans) frans .......
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Eelco Storm op 28 March 2014, 21:15:24
Wat ook een optie is, is dat het hier om een model van een na-oorlogs ontwerp voor een NIS locomotief gaat. De NIS heeft na WO II plannen gehad voor een nieuwe serie locomotieven maar daar is uiteindelijk niks concreets uit voort gekomen.
NIS-locs waren ook groen.

Eelco
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Floris Dilz op 28 March 2014, 23:20:19
dacht dat die stroomlijnloc ook een 2C1 was. Dat 3700-NIS-ding is t iig niet. Het nummer wijst wel weer naar de NIS...

De andere, niet gestroomlijnde loc is een gek ding, lijkt me een fantasievolle vernederlandste br 01 ofzo, die tender en de grote lijnen van de loc vind ik erg reichsbahnerig, maar dan met nederlandse gladde afwerking en details, beetje zoals de 9500 en de br 94.

Dat 2C1-viercilinder-compoundding lijkt wel erg op een normaalspoor-SS1000 eigenlijk...
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Eelco Storm op 28 March 2014, 23:25:10
Scherp, heer Dilz, een vernederlandste Br01 klinkt helemaal niet zo gek.

Wellicht dat die 171 een alternatief ontwerp voor een NIS stroomlijner is. Er zullen vast meer opties de revue hebben gepasseerd dan alleen een 3700-kloon.

Eelco
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Beached op 30 March 2014, 11:52:35
Ik zie eigenlijk weinig verschillen tussen de tekening en het model. De ketel komt grotendeels overeen qua vorm en indeling, al is de rookkast een stuk korter op het model. De binnenliggende cylinders zitten een stuk verder naar voren dan de buitenliggende cylinders op het model, iets dat niet echt ongewoon is voor een dergelijke machine. Buitenliggende drijfstangen op de middenas en schuifbeweging aan de buitenkant is wel on-Nederlands, maar dat kan een oplossing zijn om de loc toch nog een beetje compact te houden.

mvg,
Rick
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Floris Dilz op 30 March 2014, 23:26:00
maar vergelijk het model es met de tekening en met een br01, dan zie je wel wat ik bedoel...
en natuurlijk deze nederlandse 4-cilinder-compound-pacific dr even bij houden: https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5081110086/in/set-72157625037450839
want ik blijf dr toch echt bij dat dat duidelijk familie is, want dr zitten net wat teveel gekke dingen in die je in beide ontwerpen ziet.
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Rob Bennis op 31 March 2014, 00:29:35
De Br 01? Ik denk eerder aan de Br 02 van de DRG, dit was de eerste eenheidslok en bovendien een vier cylinder compound. De eerste exemplaren waren zelfs nog in het groen afgeleverd in 1925. De overeenkomsten zijn dan heel groot.
Een voorbeeld van een model van Micro MetaKit http://www.train-hobby.com/96200H.html (http://www.train-hobby.com/96200H.html)
Wil je het goedkoper dan moet je bij Revell kijken
En als je hem zelf uit een Roco 01 wilt maken http://hafenbahnhof.de/modellbahn/selbstbau/lokomotiven/br_02.htm (http://hafenbahnhof.de/modellbahn/selbstbau/lokomotiven/br_02.htm) Vooral de tweede foto op deze site lijkt op de foto uit het museum.

Rob

Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Floris Dilz op 31 March 2014, 09:22:42
of het een 01 of een 02 moet voorstellen, hij is zover vernederlandst (leidingen eraf, koperen dommen, 3900-stijl cilinders) dat je t niet echt meer ziet. De 01 is in t begin ook groen geweest met korte windleiplaten trouwens. Ik denk gewoon dat het model een hobbyproject is dat niet veel met het echte spoorgebeuren van doen had, iemand vond de 3900 en zo'n vroege eenheidsloc leuk en maakte een kruising van die twee...
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Edgar op 31 March 2014, 10:12:56
Wat ik mij ook kan voorstellen is dat het model door een locomotieffabriek ter promotie van een aanbod is verstrekt.
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Tom Z. op 31 March 2014, 11:31:55
Heeft iemand al eens bij het museum gevraagd wat het model moet voorstellen ??
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Floris Dilz op 31 March 2014, 11:33:06
dat zou alles bederven, speculeren is veel leuker, snap je dat nou echt niet?  ;D ;D
Titel: Re: Nederlandse Pacific-locomotief (2C1), model in Spoorwegmuseum
Bericht door: Beached op 31 March 2014, 13:02:54
Om dan verder te speculeren 8)

Toch blijf ik van mening dat het eerder een model van het NS pacific ontwerp is dan het product dat je krijgt als je een 3900 en een BR 02 s'nachts in een loods achterlaat met een romantische verlichting.

Ja, het buitenliggende drijfwerk lijkt sterk op een 02, maar het is ook hetzelfde type als bijvoorbeeld een Engelse A1, LMS Duchess of een NZR A class. Ook de tender en voetplaat onder en naast de cabine komen met een Duitser overeen, maar dat zijn kleine details.

Daarintegen zijn er een aantal dingen die echt on-Duits zijn:
-Cylinders - groot met schuiven met een korte slag. De Duitsers gebruikten schuiven met lange slag
-(relatief) kleine wielen. Duitse sneltreinlocs staan hoger op hun poten
-Vuurkist - De meeste Duitse ketels hadden een vuurkist die van de langsketel eerst naar beneden ging en daarna diagonaal naar achteren. De Nederlanders gebruikten geen brede vuurkisten, maar de vurkisten komen wel weer met de Engelse bouwtijl overeen
-(relatief) dunne langsketel - De 01-en zochten de grenzen al op met de orginele ketel, en nog meer met de rekoketels qua diameter, met als resultaat dat de dommen wel erg plat werden. Op het model is er nog zat ruimte om een stoomdom van substantie op de ketel te zetten.

mvg,
Rick