BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: SimonH op 26 March 2014, 17:40:34
-
hallo medefurummers,
Vandaag over precies een maand vertrekken mijn vriendin (tegen die tijd: mijn vrouw) en ik voor een rondreis met de trein door Europa (jawel onze huwelijksreis; vliegangst en treinenhobby combineren goed).
Het schema staat al aardig vast. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (Vast wel toch?) voor wat leuke spoorse dingen om naar uit te kijken en over het reizen met de trein in het algemeen in oost-Europa en de Balkan.
Waar komen we allemaal:
- Wenen
- Budapast
- Boekarest
- Istanbul
- Sofia
- Belgrado
- Zagreb
- Venetie
- Andermatt
- Parijs
Met name over de nachttreinen lees ik wat tegenstrijdigheden. Wat is jullie ervaring, is het gemakkelijk om ter plekke op het station een couchette te reserveren?
In Andermatt komen we natuurlijk niet zonder reden. Is het aan te bevelen de Glacier Express vooraf te reserveren of kan dat nog makkelijk ter plekke? Ik heb geen idee hoe druk het is in die trein.
Ik ben benieuwd!
(toeristische tips ook welkom!)
groeten Simon
-
Venetie: ontwijk de stroom toeristen tussen de Rialto-brug en San Marco. Ga de rustiger stukken in en duik af en toe eens een kerk in. Dwalen is de beste manier deze prachtige stad te leren kennen. Spoorwegtechnisch is er weinig te beleven. Een van mijn favoriete reisbestemmingen.
Istanbul: steek de Bosporus over en bezoek het Aziatische deel van de stad. Zoek vooral lokale eetgelegenheden op en laat je in Sultan Achmed (de wijk, het oude stadscentrum) niet meelokken door tapijtverkopers. Pas ook heel goed op voor schoenpoetsers. Beide spoorwegstations van Istanbul zijn de moeite waard om eens te bekijken. Als ik me niet vergis moet er in een Istanbuls museum nog een spoorwegrijtuig staan van een sultan.
Ik benijd je, dit kan een hele mooie treinreis worden. Veel plezier!
Eelco
-
In Beograd zit aan de Knez Mihailova een museum over het dagelijks leven in Joegoslavië. Die kan ik zeker aanraden. Verder heeft Beograd niet heel veel indruk gemaakt op me. Overigens mag fotograferen op het station niet, moet je een vergunning voor hebben, de stoomloc voor het station (van Tito's trein) mag wel, en de oude wagens van de Romantika mogen ook gefotografeerd worden, want die staan op een spoor wat van de posterijen is, dus dat boeit het spoorwegpersoneel niet. Overigens heb ik in hotel Belgrade City geslapen, tegenover het station, hoef je niet met bagage te leuren.
Puur voor de treinen (of je vrouw dat leuk gaat vinden? ;) ), in Wenen zit in Strasshof een groot museum. Echt een aanrader.
In Istanbul een Istanbulkart nemen voor het OV daar. Voor de musea kun je ook een kaart kopen die voor meerdere musea geldig is. Let ook even op de openingstijden en de druktes. Bepaalde musea zijn later op de dag minder druk.
Ga trouwens niet van veel slaap uit op de reis van en naar Istanbul. Het oponthoud aan de Grens kan zeker een uur duren, en je moet de trein uit, visum halen etc. Slapen zal dus niet veel van terecht komen. Ik kon de treinreis Istanbul - Sofia niet rechtstreeks boeken in NL, maar in Sofia was dat geen probleem. In jullie geval raad ik aan om dat in Istanbul te doen dan.
Jammer dat je niet in Sarajevo komt. Echt een aanrader, ook al is er maar één rechtstreekste trein per dag naar Zagreb. Die treinreis maakt al gelijk veel duidelijk over Bosnië. Ook de treinreis Beograd - Bar is een echte aanrader, maar dan wel met de dagtrein.
Ik hoop voor je dat de trein vanuit Beograd naar Zagreb wel een functionerende airco heeft. Had ik vorig jaar niet, en de kip die door de wagen vloog was aan het eind gebraden. En dat terwijl de schildpad die een uur te laat was voor de trein ons na 100 meter alweer inhaalde. Je kunt echt merken waar de grens met Kroatië zit. Gelijk veel relaxter en sneller.
-
Ik ben 2 jaar geleden in mei geweest met de Glacier Express (pas in juni begon het zomerseizoen). De trein was toen al bijna helemaal vol in de 1e klas (veel Japanners). Of er nog plek was in 2e klas weet ik niet. Ik kan me goed voorstellen dat er ergens nog wel 2 plaatsen beschikbaar zijn. Als je bijvoorbeeld enkele dagen in Zermatt, Chur of Sankt Moritz zit, dan kun je kiezen uit enkele treinen verspreid over enkele dagen. Dan ben je flexibeler. Je kunt vanuit Sankt Moritz doorreizen naar Italië met de Bernina Express naar Tirano. Dit is ook een bijzondere treinrit! Je zult wel met name veel sneeuw zien op beide treinen. Pas in juni is de meeste sneeuw verdwenen.
In Bergün (met het spoorwegmuseum van de RhB) kun je ook in-/uitstappen bij de Glacier Express en daar overnachten. Ik heb daar in Hotel Piz Ela geslapen. Leuk hotel.
In Wenen kun je ook het Technisch museum bezoeken (ligt vlakbij Schönbrunn) met onder andere het koninklijk rijtuig van koningin Sisi. De stad zelf is natuurlijk erg romantisch. Een bezoek aan een Weens koffiehuis is zeker de moeite waard. Een tip is Hotel Fürst Metternich. De bekende winkelstraat Mariahilfer Strasse en ook de metrohalte zijn op 1 minuut lopen.
-
Bij Eishenbahn Romantiek zie je vaak de beste ideeën over een bepaalde streek.
Iedere dag op de SWR (satelliet) om 9.15 en 14.15.
mvg
Arnold
-
Leipzig en Dresden zijn zeer de moeite waard. Leipzig ( nieuwe tunnel onder de stad). Berlijn natuurlijk. Wat te denken van de kleine treintjes die vanuit Zwickau naar Tsjechie rijden. Leuk.... Viadukten bekijken van de Sachsen Magistrale bij Plauen en Reichenbach..... Geniet er van. Leuk idee!
Arnold
-
Een ambitieuze reis voor een maand. Ik zou wel genoeg rustmomenten inbouwen in de reis en Parijs van het programma afhalen, want dat ligt wel heel erg uit de richting. Verder zou ik pas trouwen ná de reis, want als je na zo'n afmattend programma nog bij elkaar wilt zijn, heb je de grote test voor een leven samen doorstaan. :)
Verder zou ik Budapest door Praag vervangen. Budapest vond ik niks, Praag is een groot openluchtmuseum. Daarbij zijn trams gewoon veel leuker dan metro's.
Een tapijtverkoper in Turkije is ook een interessante ervaring, hoor! ;)
-
Ik vind het ook wel ambitieus. Istanbul, Wenen, Parijs zijn allemaal steden waar ik na een week nog niet uitgekeken was. Ik zou zeggen, trek er drie maanden voor uit. :D
-
Ik zie al Leipzig voorbijkomen, inderdaad een geweldige stad, waar je minimaal 2 dagen voor in moet plannen om de hoogtepunten te zien.
Praag is erg interessant, maar zeer toeristisch... als het op de route ligt overweeg dan ook Brno.
-
Tenzij je graag wilt eten in een trein en/of het om de naam gaat, zou ik sterk overwegen om in plaats van de glacier express de reguliere treinen te nemen.
Voordeel is dat (meestal) de ramen open kunnen, wat toch wel een pré is als je wilt fotograferen.
En je hebt aanzienlijk minder "last" van de obligate Japanners en Amerikanen die hun "Europe in one week" doen.
De airco zul je in april/mei in het algemeen nog niet echt missen.
Afgelopen juli ben ik op een zaterdag met de gewone trein van Andermatt naar Chur gereisd. In de trein tot Disentis hadden we een rijtuig voor ons tweeën, in de trein van Disentis naar Chur was het rijtuig halfvol (2e klas). De glacier expressen die ik in die dag heb gezien, leken aanzien voller.
Huub
-
Hallo Simon,
Voor het Zwitserse deel ben je mijns inziens net een maand te vroeg.Vanaf 21 juni rijdt de Dampfbahn Furka Bergstrecke weer.Dat traject zou een heel mooi onderdeel van de reis van Andermatt naar Parijs kunnen zijn.Misschien een andere keer.
Veel plezier ,
Jan den Haan
-
........en vanuit Parijs even naar http://www.rambolitrain.com/
-
Ha, al lekker veel reacties, super!
@ Allen, ik had het er niet bij vermeld, maar het is zeker niet de eerste rondreis die ik maak en ik niet de eerste rondreis die ik samen met mijn vriendin maak. Verschil is, nu een keer niet op de fiets of met de auto, maar met de trein. Dus @Sven, no worries! Vorig jaar zijn we nog te voet in een woestijnachtige omgeving verdwaald, met alleen een flesje water en geen telefoon op zak. En twee uur in een onogenlijk stadje rondjes rijden op zoek naar een hotel is ook een goede test :) Nog afgezien van de vele zoektochten naar de juiste weg.
De rustmomenten zijn ook zeker aanwezig, en we hebben bewust gekozen voor wat luxere hotels in de plaatsen waar we tussen twee ritten met de nachttrein in zitten. Wat Ernst Jan al schreef, was ik al bang voor: midden in de nacht de trein uit bij de douane :(
De drie hoofddoelen van de reis, hoewel de reis natuurlijk al een doel op zich is, zijn Istanbul Venetie en Parijs. In deze steden hebben we genoeg tijd uitgetrokken om alles te zien. En natuurlijk, waar de een in een week niet genoeg heeft, is de ander in een dagje uitgekeken. Zelf hebben we vier dagen Londen " gedaan" en dat vonden we meer dan genoeg tijd om "alles" te zien. We hebben er ook geen enkele moeite mee 's ochtends de stad in te gaan en pas tegen bedtijd weer in het hotel terug te keren.
@ Jan, ja ik weet het. Ik zag inderdaad tot mijn spijt dat die trein nog niet rijdt. Maar dan blijft er altijd reden om er nog eens te komen, toch?
@ Huub, dat is een goede tip, ik wist niet dat het kon.
Er is zoveel moois te zien... Praag, Leipzig en Dresden, voor ons te ver uit te richting. Ook Sarajevo zullen we om die reden over moeten slaan: en dat vind ik wel heel jammer. Het was sowieso een aardig gepuzzel, om van Istanbul naar Venetie te gaan - eigenlijk was het de bedoeling in Griekenland de boot te nemen naar Italie, maar ja de Grieken hebben het internationale treinverkeer geschrapt... zo fijn... Alleen daardoor kwam de optie Sofia-Belgrado-Zagreb in beeld. Eigenlijk is dit stukje al een bonus.
groeten Simon
-
Dat klinkt als de Oriënt express ;D Maarre, heb veel steden bezocht, voor de volgende keer een aanrader: Praag, daar halen Parijs/Wenen en Budapest het niet bij ;D desalniettemin, ben jaloers, mijn vrouw vindt treinen een noodzakelijk kwaad en mijn hobby geld over de balk smijterij :D Ik niet haha...
-
Wij maken bijna elk jaar een treinrondreis.
We hebben rondreizen gemaakt door Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Groot Brittannië, Schotland, Tsjechië, Polen, Hongarije en Oostenrijk.
Meer zien en lezen, zie http://www.ergensonderweg.nl/ (http://www.ergensonderweg.nl/). Klik op 'Treinrondreizen'.
Reacties zijn altijd welkom ;D ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Hallo Mart,
Als je van te voren weet wat je wil, kan je ook bij de Treinreiswinkel in Leiden eens informeren.
Niet alleen treinkaartjes en reserveringen maar ook de hotels kunnen ze bespreken.
Ze doen het heel goed. Kijk maar eens op hun website.
Een tevreden klant ,
Vr Gr, Peter
-
Hoi Peter,
alle vermelde treinreizen zijn gemaakt in samenwerking met de Treinreiswinkel. Alleen verbouw ik de reis of combineer meerdere aaneen en vraag dan aan Treinreiswinkel om dit voor ons te regelen.
Tot op heden altijd met groot succes. (y)
Met spoorse groet
Mart
-
ik mis Luik een beetje in dit plan. Daar hou je t zeker een week uit! En het pittoreske charleroi natuurlijk.
-
Ook lekker goedkoop, vooral als je er dan een fietsvakantie van maakt. :P
Persoonlijk krijg ik vooral een vakantiegevoel als er kerosine en benzine aan het transport te pas komen dus van mij geen tips voor langdurige treinreizen.
Maar aan Istanbul heb ik goede herinneringen. Een lange wandeling langs de muren van Constantinopel, je vergapen aan het wonder dat de Aya Sophia is en gewoon theedrinken bij een stalletje op een heuvel met uitzicht op de Bosporus. Romantischer wordt het leven niet. :)
-
Fietsvakanties zijn niet goedkoop.....
-
Eerlijk? Ja, weet ik dat. Mijn oudste broer had altijd van die stoere verhalen hoe hij met zijn middelbare schoolfietsie voor een prikkie met een vriendinnetje op vakantie naar de Ardennen ging. Maar dat zal tegenwoordig wel niet meer kunnen zonder peperdure uitrusting. Persoonlijk kan ik de begrippen fiets en vakantie sowieso moeilijk met elkaar in verband brengen. ;D
-
Ja vroeger.....
-
ik mis Luik een beetje in dit plan. Daar hou je t zeker een week uit! En het pittoreske charleroi natuurlijk.
En als je toch in die hoek bent; Verviers.
Anyway; toffe rondreis. In mijn Interraildagen deeden we zoiets in twee weken en dan terug via Barcelona, omdat dat zo een leuke stad is. 8)
Voorkeur voor steden is natuurlijk persoonlijk. Venetië is wel aardig maar ik vind Florence meer de moeite waard.
-
Verder zou ik Budapest door Praag vervangen.
Budapest is juist heel mooi, en heeft bij mijn weten meer tramlijnen dan Praag. Ook metrolijn 1 is een bezienswaardigheid. En in de heuvels van Buda de kindertrein (google maar op "gyerekvonát"), een smalspoorweg bediend door kinderen. Dan nog de Hév trein langs de Donau naar Szentendre. Budapest is wel grootschaliger dan Praag, een echte grote stad.
-
Hoi!
Toevallig heb ik zelf net een kleine rondreis gemaakt met de trein. Den haag Parijs met de Thays en dan 's nachts vanuit Parijs met de nachttrein van Thello naar venetie. Ook ik had wat wisselende verhalen gehoord over de slaaptreinen, maar ik moet zeggen dat het me prima bevallen is. Ik denk dat sommige er misschien wat te hoge verwachtingen bij hebben en het daardoor wat tegenvalt, maar neem een fles wijn en wat hapjes mee voor onderweg en het is prima te doen.
Groet Dennis