BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: ruudns op 25 March 2014, 22:42:58
-
Van Michel (tothebeach) voor een leuk prijsje een oud model Roco 2200 dummy over kunnen nemen. Daar had ik er al een stel van en de rode 2384 is alleen voor veel geld te vinden, dus wordt deze 2200 omgedoopt tot 2384 ;).
Ik had nog een oud chassis liggen van een 1600, en dat komt nu dus wel van pas. Eerst de 2200 dummy uit elkaar gehaald. De loopstellen hebben géén tandwielen, wel assen met tandwiel en zonder slipbanden. De 1600 loopstellen zijn anders en grijs van kleur...............maar de stroomafnemers en de tandwielen passen wel in de loopstellen van de dummy 2200 (y).
De grijze 4199 is al leeg gehaald en de tandwieltjes zitten al in het loopstel van de 2200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5454.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5454.jpg)
Deksel er op en de stroomafnemer op zijn plek gezet. Even een hete soldeerboud tegen het pennetje en vast zit hij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5455.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5455.jpg)
En na zo'n 20 minuten zijn ze al weer klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5456.jpg)
Nadat alle ruiten en licht geleiders uit de kap zijn verwijderd is ook de kap is na een behandeling met graffiti reiniger en een schrobbeurt met een tandenborstel en wat jif na een goed half uurtje al weer kaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5457.jpg)
Zo, nog even de derde pitten verwijderd met een vijl en gelijk maar opvullen met een stukje Evergreen buis en staf. Meteen de sluitlichten effe met een handstuk en een 1,2mm boortje open gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5458.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5458.jpg)
Nu het boeltje eerst maar eens laten uitharden en de KleiNSpoor decals en rode lak voor de 2384 bestellen. Daarna het dak luik nog aanpassen, door er een stukje styreen tussen te lijmen.
Wordt vervolgt ;).
Nu
-
Wow (y) ik ben onder de indruk.
Groet,
Michel
-
Hoi Ruud,
Leuk project, zelf ook aan zoiets begonnen. Ik heb destijds een complete set gehaald met dummy. Nu was dit een gelijkstroom set en ik rij 3 rail. Ombouwen dus. Intussen had ik via MP bij een set je Piko's ook een Roco BR215 gekregen. Aangezien er één aangedreven as komt te vervallen i.v.m. de middensleper, dacht ik laat dan die andere as ook maar zitten. Heb de dummie bogies gebruikt voor de middensleper en de aangedreven bogies verdeeld over de twee lok's. Elke 2200 heeft nu één aangedreven bogie en één bogie met middensleper. De motor uit de BR215 zit nu in de dummy, zelfde afmetingen alleen nu met soldeer contacten. Het printje word bij de ex-dummy vervangen door wat losse bedrading ;D Ik heb een AC as met bandjes besteld en wat Roco wielslepers meegenomen uit Houten.
Zal eens foto's van het setje maken.
Ride On
Rino
-
Ben ook net aan een 2384 begonnne.
Maar met een 2200+motor, dus dat deel kan ik overslaan.
Heb verf en decals al in huis. Het enige wat ik voor de komende weken nog zoek, is "tijd".
-
@Marc en Rino: ben benieuwd naar jullie ombouw. Plemp de foto's maar in dit draadje als je wilt ;).
-
Een jaar of tien geleden weleens gedaan. Ik heb het model toevallig recent uit elkaar gehaald, omdat ik van de oude aandrijving met veertjes af wil. Het model heeft ook de nodige uren gereden en is wel aan een algehele opknapbeurt toe.
Toen waren de rode railingen van de Roco 2384 nog als losse onderdelen te bestellen en dat was wel handig. Verf hecht slecht aan dat dunne, gladde spul. Misschien kan je beter zo'n metalen railingsetje aanschaffen en dat spuiten met Phildieverf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384a.jpg)
-
Als we er maar geen wedstrijd van maken, want die wil ik dan toch niet winnen.
Ik twijfel nog of ik hem in pas geschilderde toestand bouw, of in "rat look" (aan het eind van zijn leven, toen zag hij er niet meer uit...
-
Ruud, die graffiti reiniger, wa's dat voor spul. En waar is dat te verkrijgen? Ben benieuwd hiernaar.
Gr Hans
-
...Verf hecht slecht aan dat dunne, gladde spul....
Klopt.
Ik heb mijn relingen eerst gespoten met een kunststof primer. Die hecht goed op dat soepele kunststof.
En daar overheen kan probleemloos de rode kleiNSpoor verf.
-
@Hans: zie dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45333.0.html) draadje.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_21_020.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_07_21_020.jpg)
Let op! NIET op de oude lima kappen gebruiken....dat wordt net kouwgum :-X :'(. De kappen van roco kunnen er wel goed tegen.
Ik heb ook net een 1600 postbank binnen, ook die gaat weer geel worden in Locon 9902.
-
Misschien kan je beter zo'n metalen railingsetje aanschaffen en dat spuiten met Phildieverf.
Waar zijn die railingsetjes te koop?
-
@Henk: welke kleur heb je het onderstel gegeven en hoe ben je aan de zwaailichten gekomen?
-
Het onderstel van de 2384 was volgens mij gewoon NS-grijs.
Ik ga de zwaailichten gebruiken uit een Kibri-setje met 1001 vrachtwagenonderdelen.
Ooit gescoord in Houten voor 2 Euro.
-
Ja, NS-grijs en die zwaailichten kwamen volgens mij van een andere 2200 of een DKM 2400 of eigenlijk weet ik het niet meer.
Waar zijn die railingsetjes te koop?
Houten, middelste zaal, links achteraan, schuin tegenover de KleinSpoorstand dacht ik.
-
Nu het boeltje eerst maar eens laten uitharden en de KleiNSpoor decals en rode lak voor de 2384 bestellen.
Hoi
Koop een potje Orientrood (RAL3018) bij www.elita.de
Dat spuit zoveel makkelijker dan kleinspoor verf.
bart
-
Alleen is oriëntrood geen NS Cargo rood. Laatstgenoemde heeft geen RAL-nummer.
-
@Bart: vertel eens iets meer over deze lak (y).
- gebruik je zijdeglans, glans of mat?
- waarmee verdun je het voor de airbrusch?
- welke blanke lak spuit je er overheen?
- welke NS ral kleuren gebruik je, heb je een kleurnummer lijstje? Zoiets als phildi of KleiNSpoor heeft
@Henk: zijn die relingen ook via een website te koop?
-
Ja, NS-grijs en die zwaailichten kwamen volgens mij van een andere 2200 of een DKM 2400 of eigenlijk weet ik het niet meer.
Houten, middelste zaal, links achteraan, schuin tegenover de KleinSpoorstand dacht ik.
Dank je, loop ik 5-4 even langs.
-
En toen kwamen de onderdelen voor het vervangen van de veren binnen. Vanavond het spul maar eens uitgepakt. Tief :-X, stuitert een cardanschaal op de tafel, op de vloer, rol, rol rol,........plop.......in de convectorput :-X ::).
Wel, de dyson erbij en gelijk de voorjaar schoonmaakt van die put maar gedaan.........en gevonden :)...... tussen een berg spinnenwebben, stof, diverse lima ic3 assen enz enz ;D.
..............aan de slag dus. Witte bolletje op de as van het wormtandwiel, cardanschotel op de motoras, cardanas in de schotel gedrukt en de motor en het aandrijsstel terug in het chassis...........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5461.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5461.jpg)
Dat gaat 'm niet worden, ik kom ca 3-5mm te kort.
Ondertussen een mailtje binnen van Erwin Prummel, die informeert of de aandrijving past. Erg attent (y).
Na deze foto naar hem gemaild te hebben stelt hij voor om te checken of een losse cardan van 12,7mm met twee cardanschalen wel gaat lukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5463.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5463.jpg)
Nope, de cardanschalen raken elkaar net niet :'(. Maar eens informeren wie de veerkoppelingen van het oude model 2200 al eens vervangen heeft door een cardankoppeling en nog belangrijker misschien..............wat zijn de onderdeel nummers dan :-\.
Wie weet raad?
Wordt vervolgt ;)
-
Mijn oplossing :
http://665-667.vanree.net/v/modelbaan/2200superen/roco2200bruin
Mashima 18*33, 2mm cardanassen van GM&S (vereist wel veel snij-, zaag- en lijmwerk aan de cardanassen!) en een vliegwiel van ook weer GM&S
-
Netjes JAB, maar ik probeer het in eerste instantie op te lossen met de originele roco motor en roco reserve delen.
Je zal toch wel niet de enigste zijn die dit probleem tegen kwam? Wie heeft de veerkoppelingen nog meer vervangen door een cardan en weet de onderdeel nummers?
Erwin gaat me de 1600 cardanschaal toesturen. Kijken of dat gaat passen ;). Er is nog hoop (y).
-
Oplossing die ik zou maken in dit geval:
1) Buisje messing met binnendiameter van 2mm over de as schuiven ( en borgen ;) )
2) Gaatje van de cardankop opboren tot de buitenmaat van het buisje.
3) Cardankop over het buisje schuiven
Grtzz,
Karst
-
@Karst: maw de motoras verlengen met ca 3-5mm? Nog niet aan gedacht (y). Ik wacht nog effe de delen af, anders ga ik maar op zoek naar messingbuis. Goede tip (y).
-
Yep, dat is het idee.
-
Vanochtend de onderdeeltjes van Erwin binnen gekregen. Schijnt voor een 1600 te zijn. Een combinatie van wat ik al had en wat nu binnen is deed het 'm (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5465.jpg)
en de overige deeltjes gaan weer retour naar Erwin (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5464.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5464.jpg)
Alleen gelijk de onderdeel nummers nog effe opvragen ;)
Wordt vervolgt ;)
-
Vanavond weer verder met de 2384. Bij het bestuderen van foto's op het web, zag ik iets wat de "echte" Roco 2384 niet heeft, de kachelpijpen naast de demper op het dak. Zie groene cirkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijpen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijpen_1.jpg)
Maar eens proberen met een stukje evergreen staf en pijp. Eerst twee gaatjes boren. Dan een paar dunne schijfjes zagen van de pijp en deze op een stukje staf schuiven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5525.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5525.jpg)
Lijkt er wel wat op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5526.jpg)
Dan nog maar eentje maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5527.jpg)
Verder ook het dakluik aangepast en de staf in het derde frontlicht glad gevijld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5528.jpg)
Zie nu op de foto dat er nog wel effe een schuurpapiertie langs moet :(.
Verder moet er nog een radio antenne op (zie oranje pijl), en een ??? wie weet wat het is? (zie blauwe pijl).
Dan verder ook nog de zwaailicht mountings.
Wordt vervolgt ;).
-
Zo dat ga je goed aanpakken (y)
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
De antenne waar de blauwe pijl bijstaat is een telerailantenne.
Met de telerail kan de treinmachinist contact leggen met de treindienstleider,en onderling met andere treinen.
Ook kun je met deze installatie bijv een alarmoproep plaatsen bij calamiteiten/aanrijding.
En nog een paar functies.
Mvg jamie diks
-
Heeft iemand een foto van deze antenne's voor de juiste plaats op het dak en de details ervan?
-
Na het hobbyen aan de treintafels, is er ook de 2384 nog.
Deze week drie blauwe zwaailichten van Frank gekregen (y). Dus vanavond de steunen maken.
Bij gebrek aan U-profiel een stukje Evergreen H aan één kant plat gevijld. Een drupje lijm en wat geduld en ze zitten op hun plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5531.jpg)
Ik zie nu echter op het web dat de zwaailampen van de 2384 rood zijn, dat is overigens op maar enkele foto's goed te zien :(. Moet ik toch nog weer op zoek naar rode. Gaat één blauwe op mijn gele 657 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50909.msg816973.html#msg816973), die daar ook al één jaar op lag te wachten (y) en blijven er twee over voor een andere 2200.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5538.jpg)
Wordt vervolgt ;).
-
@Ruudns nog een tip als ik je die geven mag.
De twee kleine ronde bultjes op de motorhuif verwijderen,deze horen daar niet te zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HE_432_01_int_grt.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img041_5_1.jpg)
(gebruik niet dit cabinedak voor de 2384)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2200_8.jpg)
En misschien een trapje van styreen op de accukist langs de huif ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28549.45.html
Mvg jamie diks
-
@Jamie: eindelijk eens duidelijke foto's van de bovenkant van de 2200 (y). Bestaan die ook van de 2384? Ben ze tot nu toe nog niet tegen gekomen op het web.
-
Goedemorgen beste Ruudns
Ik heb in mijn vorige post even een opmerking bijgeplaatst (gebruik niet dit cabinedak voor de 2384 voordat je dadelijk de fout in gaat,het gaat puur over de twee bultjes op de moterhuif!)
Ik heb hier een mooie site voor je waar veel over de serie ns2200/2300 te lezen is.
De 2342 is 23-11-71 in het bruin de werkplaats ingegaan en op 07-01-72 kwam hij in geel/grijs met grijze stelbalk er weer uit.
De 2342 is op 26-10-92 omgenummerd naar 2384 na inbouw van de radiografische bediening en bleef geel/grijs.
De 2384 is in maart 1995 ns/cargo rood geworden en behield deze kleuren tot aan de sloop juli 2004.
http://www.smmr.nl/Historie%20DE2200/Kleurstellingen.htm
Ik verwacht dus niet dat het dak is aangepast bij deze rode versie,en het dus alleen een schilderbeurt betrefd.
Hier een paar plaatjes van de ns2342 in geel/grijze uitvoering.
https://www.flickr.com/photos/dodger5450/12067291134/lightbox/ (rode zwaailichten/met antennes sept 89)
https://www.flickr.com/photos/johnmightycat/5726982970/lightbox/ (blauwe zwaailichten/zonder antennes 83)
En hier een paar plaatjes van de 2384 in het geel/grijs met R (Radioloktekens)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384.jpg
En hier een plaatje van de 2384 in het rood met rode koplampringen.
Googlen op het web kom je hem tegen met 3 kleine antennes op het dak,waarvan de positie van twee antennes goed zichtbaar is.
http://www.scaletrading.nl/import/images/40441%20NS%202384%20Cargo%20dieselloc.jpg
http://www.beneluxrailways.co.uk/Images/2004-jan02.jpg
http://www.smmr.nl/Historie%20DE2200/Kleurstellingen/Loc%202384.jpg
En hier een plaatje van de 2384 in het rood die zilveren koplampringen kreeg na buitendienststelling om ingezet te worden in Zeeuws-vlaanderen,later kreeg daarbij ook een groot grijs ding op het dak.
Ook hier zijn 3 kleine grijze antennes op het dak te zien.
Dus let aub even goed op welke versie je gaat maken.
http://farm8.staticflickr.com/7017/6781148087_e33fc94703_o.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_terzijde.jpg
Mvg jamie diks
-
@Jamie: thx voor de tip, ik vijl ze er af :).
De meeste foto's in je links van je laatste bericht had ik al gevonden. De foto's in voorgaande bericht van de bovenkant echter niet (y).
-
Hoi Ruud,
ik zag mijn plaatje van de 2269 van boven en heb nog even verder gezocht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2261_Kijfhoek_27_06_84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2261_Kijfhoek_27_06_84.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2261_Kijfhoek_29_06_90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2261_Kijfhoek_29_06_90.jpg)
2x de 2261 op de Kijfhoek: bruin in 1984 en geel/grijs in 1990.
misschien helpen ze je nog.
mvg, Erich
-
@Deetrein mooie plaatjes (y)
Alleen als je goed kijkt zie je dat er op u foto's op de cabinedaken de "Carnavaltoeters" of "Voetbaltoeters" met gasfles zitten ;D (is dus een grapje deze benaming)
Volgens mij is dat alleen maar in het begin geweest?
Van de gele 2261 zitten de telerail antennes die telkens boven het linker raam zitten (lok van voren gezien) op de juiste plek,en naar mijn weten hadden in de jaren 1990-2003 alle overgebleven 2200en dit nog steeds zo.
Als je in mijn voorgaande post de linkjes aanklikt zie je dat de 2384 die toeters niet heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijpen_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pijpen_1.jpeg)
Ik kan alleen die middelste antenne op het dak (oranje pijl) van de rode 2384 nog niet zo goed thuisbrengen waar die precies zit en voor diende? (Ik dacht aan de antenne voor het Radio ontvangst om de lok op afstand te kunnen besturen?)
De andere twee antennes (blauwe pijl) zijn 100% zeker de telerail antennes die boven de linker ramen op het dak zitten (boven bedieningsplek machinist)
Mvg jamie diks
-
De toeters op het dak zaten alleen op de radioloc's van de eerste generatie, en wat vroege mobilofoon/heuvelloc's. Dus niet op de 2342/2384!
Verder leuke ombouw! Ik heb dit in 1995 (vlak na de echte, KleiNSpoor had eerst nog geen transfers) gedaan, maar later via Reyne de laatste 2384 reservedelen gekocht en toch een semi-originele ervan gemaakt.
-
@Erich: (y), de 2261 lijkt een andere antenne te hebben dan de 2384, boven het linker zijraam.
@Jamie: twee telerails antennes? Links boven het zijraam? Bij de 2384 lijkt er één te zitten, maar dat is slecht te zien.
Het "ding" bij de oranje pijl zit op de 2269 foto die Erich liet zien ook. En dat is ook een radiolok, dus dat kan inderdaad heel goed de antenne van de besturing zijn.
Heeft iemand van beide type antennes misschien een close-up foto?
-
Vergeet niet dat er een groot verschil zit tussen radioloks van de eerste generatie (2260-2271) en de later verbouwde, waaronder de 2384. De eerste dus niet als leidraad nemen voor de tweede (en andersom). Vergeet trouwens ook niet de lampen aan de zijkanten van de cabine (boven de ramen) welke aangaven dat een loc in radiobedrijf was.
-
@Erich: (y), de 2261 lijkt een andere antenne te hebben dan de 2384, boven het linker zijraam.
@Jamie: twee telerails antennes? Links boven het zijraam? Bij de 2384 lijkt er één te zitten, maar dat is slecht te zien.
Het "ding" bij de oranje pijl zit op de 2269 foto die Erich liet zien ook. En dat is ook een radiolok, dus dat kan inderdaad heel goed de antenne van de besturing zijn.
Heeft iemand van beide type antennes misschien een close-up foto?
Jazeker twee telerailantennes.
Volgens mij heb je dan de linkjes die ik in de post van 11:37u niet bekeken?
Ik denk dat het door de bolling van het dak komt dat je die andere niet kunt zien,maar hij zit er wel degelijk.
Nogmaals telerailantenne bij achteruit rijden.
http://www.scaletrading.nl/import/images/40441%20NS%202384%20Cargo%20dieselloc.jpg
En de telerailantenne in gebruik bij vooruit rijden huif voorop net als een stoomlok.
http://www.beneluxrailways.co.uk/Images/2004-jan02.jpg
P.s ik zie nu ook bij deze foto een handgreep op het cabinedak.
Mvg jamie diks
-
Tevens is op de laatste plaat goed zichtbaar dat de zwaailichten van een radiolok minder hoog zijn dan bij een "normale" 2200.
-
@Tedo: heeft de rode 2384 altijd rode zwaailichten gehad?
-
@Tedo: heeft de rode 2384 altijd rode zwaailichten gehad?
Toen de 2384 nog nummer 2342 droeg heeft hij blauwe zwaailichten gehad en deze werden vervangen door rode zwaailichten.
Zie mijn aangepaste post reactie 31 om 11:37u voor foto's van de 2342.
De 2384 heeft zowel in geel/griize als de ns/cargo rode 2384 kleur rode zwaailichten gehad.
Mvg jamie diks
-
Oké, maar het gaat hier om de cargorode 2384, dus altijd met (lage) rode zwaailampen.
Als je de originele van Roco neemt en daar in de hoogte een stukje vanaf snijdt, heb je precies wat je nodig hebt.
-
Hallo beste Ruudns.
Ik heb dit ooit uit een Railmagazine geknipt en in mijn fotoalbum geplaatst.
Welk nummer weet ik niet,de fotograaf was volgens mij Harold de Groot?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan26042014081657_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scan26042014081657_001_1.jpg)
Op deze foto zie je mooi de positie van de twee telerailantennes.(links boven de cabineramen lok van voren gezien)
Wat opvalt is dat de Radiolokken in het midden van het cabinedak nog een extra antenne hebben,en wat tedo zegt een kortere rode zwaailamp.
En zie ik nu ook een donkerder kleur dak bij de radiolokken ??????,achja met je rode versie heb je daar toch geen last van ;D
Mvg jamie diks
-
@Jamie: alsik er een stuk uit uitvergroot, lijkt het wel of er naast de rechtopstaande "vin" of "buis" vorm van de telerail ook nog een rond plat dekseltje zit.
Zijn dat de twee telerail antennes?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/telerail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/telerail.jpg)
Ik kan alleen nog steeds niet ontdekken wat de juiste vorm ervan is.
-
Nee dat ronde plaatje is een soort dekseltje met boutjes erin,geen idee wat de functie was?
De lichtgrijze telerailantenne zit op meerdere NS loks en treinstellen en is niet speciaal voor de NS2200.
Gewoon even googlen op cabinedaken van treinen ns ofzo?
Ook in model zitten de antennes op het dak denk daarbij bijv aan:
De nieuwe marklin/trix NS1211 (alleen is die te lang)
De 6480 en 6519 van Rockyrail deze antenne is wel juist,en prima te gebruiken als voorbeeld voor je NS2200
Mvg jamie diks
-
(y)
RR 6480
laat ik die nu net ook hebben ;).
Blijft over de juiste vorm van de remote ontvangst antenne.
-
@Ruudns ja precies (y)
Mvg jamie diks
-
Mooi weertje vandaag, tijd voor een hobby uurtje en dus weer eens verder met de ombouw van de 2384.
De trapjes aan de accubakken moesten nog worden gemaakt. Aangezien een stripje styreen met driehoekjes door mij niet te plakken waren :-X, maar eens een stukje vierkant profiel in de nieuwe freesmachine gezet. Niet verkeerd dacht ik, voor een eerste freespoging ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5571.jpg)
Daarna de twee trapjes los gesneden.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5572.jpg)
..... en maar iets groter voor degene die het net zo moeilijk ziet als ik zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trapjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trapjes.jpg)
Vervolgens een drupje secondenlijm en ze zitten op hun plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5573.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5573.jpg)
wordt vervolgt ;).
-
Jeetje dat ziet er goed uit (y)
Mvg jamie
-
....en omdat het zo'n lekker weer is, de kliko als spuitcabine omgetoverd.
Chassis in het grijs gespoten en de huif en cabine in de primer gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5580.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5580.jpg)
wordt vervolgt ;).
-
Super (y)
Mvg jamie
-
Heb je de gaten waar voorheen de handrails voorop de neus in zaten dichtgemaakt?
-
Nee, hoezo?
-
Omdat die niet midden op de neus horen te eindigen, maar opzij daarvan:
(http://www.mp-produktie.nl/images%202200%202300/Foto%202384%20(2).JPG)
-
@Tedo: ok, jij je zin ;D. Gaten in het voorfront gedicht en nieuwe gaten in de zijkant gemaakt (y). Foto zal met de volgende update weer volgen.
-
Toevallig gedacht aan de handrails aan de cabine te verlengen?
Deze lopen in het 1:1 voorbeeld door tot aan het dak.
http://www.verganezeeuwseglorie.nl/rollend_materieel/ns/fotos/nslok2384-2.jpg
Bij de roco zijn deze te kort.
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/_files/2009-10-08/roco-2299-1.JPG
Mvg jamie diks
-
Wel aan gedacht, maar ik twijfel nog om dat uit te voeren omdat ik wel de handrail kan buigen, maar niet de vlakke montageplaten kan maken. De voorste handrails kan je net iets aanpassen, met als compromie dat hij dan wel iets scheef komt te staan :-\. Ik zal er eens over na denken.
-
Wat ik heb gedaan is de plastic montageplaten afgesneden en terug in de onderste gaten gezet.
Van de bovenste gaten de maat opmeten en weer hoger terugboren net onder de dakrand.
Dan de middelste gaten die dichtmoeten worden dichtplamuren van binnen naar buiten.
stap 2 is het met een handboortje uitboren daar waar de plastic handrails is afgesneden.
Stap 3 is stukje ijzerdraad buigen en insteken en aan de binnenzijde als extra een klein druppie secondenlijm.
Dat is alles (y)
P.s dit heb ik gedaan nadat ik ooit deze foto op dit forum zag.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco2204.jpg
P.s dit is ook een mooi draadje over het hekwerk.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,837.0.html
Mvg jamie
-
Ruud hij knapt er anders wel van op hoor! (y) Het kost even wat pijn en moeite de zogenaamde plastic 'montageplaatjes' uit te boren. Het voordeel is dat je het stukje handrail los in de voorgeboorde gaatjes kan duwen. Zodat je de kap gewoon van het frame kan los nemen. Omdat ik een arsenaal aan Roco Ns2200/2300'n in bezit heb, heb ik gebruik gemaakt van de nikkel/zilveren stalen 'montageplaatjes', die je in de handrails-setje voor de Ns2200 kan vinden. Hier zitten ruim voldoende plaatjes in om enkele loks van te voorzien. Op de beurs in Houten te koop. Dan dien je wel het bovenste gaatje dicht te plamuren, na het verlijmen.
Deze 'plaatjes' heb ik enkel boven het deurtje zo uitgevoerd. De onderste hebben een andere maat en heb ik de plastic Roco (uitgeboorde) 'plaatjes' voor gebruikt. Op de foto die Jamie laat zien van mijn Ns2204 zijn de plastic Roco 'plaatjes' gebruikt. En voor de rode 2384 die uit dat setje (zie afbeeldingen). Wat ook realistisch overkomt is om de roosters op de huif in te washen met een matte zwarte verf. Humbrol 'Black Wash' is hiervoor goed bruikbaar. Of zelf Humbrol matt 33 flink verdunnen met wasbenzine en met een klein kwastje laten uitvloeien op de roosters. Ohja, en vergeet de dakhandgreep niet en de zwaailichtjes in te korten. Succes!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cargo_3.jpg)
Jeroen
-
Ik ben overtuigd ;). Welke kleur heb je voor de demper gebruikt?
-
Goedzo! :D
De Roco demper vanuit de fabriek is in het zwart. Een mooie kleur hiervoor zou Humbrol 85 (zijdemat zwart) kunnen zijn.
Jeroen
-
Geweldig mooi model. Zal ik mogelijk mijn voordeel mee doen.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Weer een heel klein beetje verder. Effe snel tussen het opstoken van de barbeque ;D.
Twee gaatjes tbv de dakbeugel en twee voor de langere handgrepen langs de deur. Ook de dakbeugel gebogen en op zijn plek gelijmd met wat secondelijm. De beugel in de primer gezet en gelijk het gat erom heen vol laten lopen met primer. Tevens de twee gaatjes waar de oude handgrepen zaten gedicht door er een stukje styreenstaf van Evergreen in te lijmen. Ook een lik verf op de accu kasten gegeven. Daar ga ik het hele model echt niet voor afplakken. De KleiNSpoor verf droogt lang en loopt mooi uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5581.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5581.jpg)
Ook nog de beloofde foto van de gedichte en nieuwe gaten op de kop van de lange huif gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5583.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5583.jpg)
Wordt vervolgt ;).
-
@Towra jeetje dat is precies wat ik bedoel.
Wat een mooi model geworden.
Handgrepen op de juiste plek/dakluiken aangepast/motorhuif bultjes verwijderd/zwaailampen ingekort (y)
Ik mis alleen nog op de accubak je traptrede,en de antennes op het dak wil je het echt af hebben.
Vraagje is dit een orginele uitvoering geweest met een paar aanpassingen?
Mvg jamie
-
Ik zit nog steeds een beetje te tobben met de juiste vorm en plaats van de antenne die vlak bij de handgreep op het dak zit. De foto's zijn te onduidelijk wat betreft vorm, grote en juiste plaats. Het lijkt wel op een cilindervorm :-\.
-
(http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/image104691.jpg)
foto van:
http://www.manuelspot.nl
Zoiets dus ---> ()
-
Zoiets zit 3x bij elke Lima M6 tram mee geleverd. Daarom mogelijk los te bestellen via Rivarossi/Hornby?
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Ja, zal best, maar er zitten twee antennes op. één naast het luik voor de remote control en één voor de telerail midden op het dak. Dat is dezelfde als op de 1200 en op de Rocky Rail 6400. Mij gaat het om de vorm van de remote control antenne.
-
@Ruudns nee Ruud zoals ik al eerder aangaf zijn het twee telerailantennes en 1 Radioantenne.
Totaal dus 3 antennes.
De Radioantenne zit midden op het ronde dak.
De Telerailantennes horen linksvoor op het dak van de cabine te zitten (vooraanzicht) beide rijrichtingen gezien.
Dus 1x linksvoor aan de zijde zonder huif,en 1x linksvoor aan de zijde met huif /naast het dakluik.
In mijn reactie 43 met fotolineup dat is waar de antennes moeten komen te zitten.
De 2200en die een witte R op de grijze huif heeft heeft een extra antenne midden op de ronde cabine voor de Remotecontrol net zoals je rode 2384.
Je moet je voorstellen als machinist zijnde zittend op de stoel.
De telerail hing aan het dak vast Rechtsvoor je en daar bediende je die telerail dus ook.
Dat is tevens ongeveer de positie van de telerailantenne.
Zie http://www.feijenoordsemeesters.nl/Smoelenboek58.jpg
En hier nog een ander plaatje afkomstig van Feyenoordse meesters.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Smoelenboek59.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Smoelenboek59.jpeg)
Die positie van de telerailantennes waren bij alle 22/2300en gelijk in de laatste jaren.
Die kun je gewoon aanhouden
Van de Radioantenne is de positie niet precies te bepalen op de 2384 omdat ik daar geen foto van kan vinden.
Mvg jamie
P.s de telerailantennes zoals Rene W ook laat zien op de acts1255 zijn perfect in die vorm.
-
@Ruud ns kijk hier heb je een foto van de nu nog bestaande 2225 die nog zijn telerailantenne heeft zoals hij in het grijs/geel buiten dienst ging en later weer in de bruine uitvoering terug op de baan kwam.
Op die plek (linksvoor) hoort op de Rode 2384 ook de telerailantenne te zitten.
Deze positie kan zo 1 op 1 op je model worden overgenomen.
http://www.phildie.nl/Phildie/plaatjes/Philotrain/NS%202225%20Simpelveld%2023-09-2007%20Marc%20Reerink.jpg
De tweede telerailantenne zit ook aan de linkervoorzijde die zit naast het dakluik.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/telerail.jpg
Ook deze is 1 op 1 op je model over te nemen,dat ronde dekseltje zou ik me niet mee bezighouden.
En daar zie je op de derde lok wat dus een Radiolok is gezien de witte R op de grijze huif midden op de ronde cabine de Remotecontrolantenne die niet veel anders van vorm is dan de telerailantenne.
Ook deze kan 1 op 1 worden overgenomen op je model 2384.
Zet ze dus aub niet anders wil je het zo hebben zoals hij in het begin in deze rode kleuren heeft gereden.
In Zeeuws-Vlaanderen had hij andere dingen op het dak,en had hij ook zilveren koplampringen.
-
@Jamie: (y) thx voor de info. Dus links achter en rechts voor de telerail zoals op de 1200. Radioantenne midden op het dak zoals op de line-up te zien op de derde lok vanaf voor op de foto gezien. Is me alleen nog steeds niet duidelijk welke vorm de radioantenne dan heeft. Dat is op die foto helaas niet goed te zien.
-
(y) op de 2225 is de telerail antenne links achter goed te zien.
-
@Ruudns mijn reactie 70 is nu helemaal klaar.
Ja precies op de 2225 is de positie goed te zien.
Tip1 zet even met dun potlood puntjes op de posities waar je denkt dat de antennes moeten komen voordat je gaat boren,post dan even de foto.
Tip 2 je ijzeren handvat op je cabine meer naar het voorraam toe verplaatsen als ik de foto,s uit reactie 44 bekijk,en misschien was nog dunner ijzerdraad net wat mooier geweest?
Mvg jamie
-
@Jamie: ik zal vanavond effe een foto posten. De dakbeugel kon ik niet verder naar voren boren, dan kwam hij buiten de wand uit. Het gaat ook een beetje om de indruk van het totaal plaatje ;).
-
Bijgaand nog wat foto's van de laatste momenten van de 2384 uit 2004, waarop wellict nog wat details zichtbaar zijn:
(http://www.plaatjesdump.nl/upload/d6da2e657ef03d55c0053813b48641a4.jpg)
(http://www.plaatjesdump.nl/upload/8ed329a7c9f191ec9fec249352bf6997.jpg)
(http://www.plaatjesdump.nl/upload/9e91e5e319efdebf957f1086217fa180.jpg)
(http://www.plaatjesdump.nl/upload/2cd809d6637d00bee1572bdb9605c662.jpg)
Wat een verschil met 1995:
(http://www.plaatjesdump.nl/upload/8d0e7451c7f75c0d620cdce9c170e004.jpg)
-
@Tedo: mooie foto's. Enkele had ik ook al gevonden, maar ook hier kun je de vorm van de radioantenne midden op het dak net niet herkennen :'(.
-
Als je naar de foto van de 2384 opzij (hierboven, aanklikken voor groter) kijkt, zie je dat deze antenne vrijwel dezelfde vorm heeft als die van de telerail antenne's, maar iets korter lijkt te zijn.
Ook bij mijn onderste foto zie je duidelijk drie vrijwel dezelfde grijze vaantjes (links, midden rechts) op het dak.
-
Eerst de dakbeugel weer verwijderd en de gaten dicht gelijmd. Nieuwe gaten verder naar de dakrand gemaakt. :-X een uur beugels zitten buigen. Tot dat ik één goede had die ook nog eens niet door de kamer werd gelanceerd en daarna onvindbaar was, tijdens het plaatsen met een platbektangetje. Dunner had ik niet. Deze heb ik eens van een fosforbrons autogeen-lasdraad gewalst en vervolgens door een trekijzer getrokken. Daarna uitgloeien en herhalen tot dat ik diverse dikte had. Je wilt niet weten hoeveel meter draad je kunt trekken uit één lasstaaf ;D.
Toen maar eens de dremel met een schuurrolletje erbij en van een stukje Evergreenstrip de antenne-vinnen in vorm geslepen. Deze daarna op een schijfje evergreen staf gelijmd. De lijm is nog niet helemaal droog zodat ik de onderkant van het schijfje nog niet kan schuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/antennes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/antennes.jpg)
En dan maar even een proefplaatsing zonder lijm ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5586.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5586.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5593.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5593.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5592.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5592.jpg)
Wel, kan het er mee door?
Wordt vervolgt ;).
-
@Ruudns je vraagt om een mening.
persoonlijk zou ik voor fabriekstelerailantennes gaan.
Ik vind deze nog erg grof ogen,en staan schuin naar voren gekanteld.
De antennes staan wel schuin in het 1 op 1 model maar dan met de ronding van het dak mee leunend.
Ook de positie van de telerailantennes op je model is nog niet geheel juist.
Ik heb even een proefcabine gepakt en daar twee gaatjes voor de telerailantennes voor marklin ns 1211 ingeboord.
Dat is de juistje positie van de 2 telerailantennes.
De positie van de Radioantenne is niet geboord omdat ik dat nog niet precies duidelijk heb,en ik die versie niet ga maken uiteindelijk.
Maar volgens mij zit hij precies in het midden van het dak gezien de fotos bericht 43.
Bijgaand een plaatje van mijn geboorde gaatjes van 0,5 mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140521_091020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140521_091020.jpg)
En van voren gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140521_092105_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140521_092105_1.jpg)
Mvg jamie
P.s je handvat op het dak heeft nu wel de juiste posite (y)
-
@Jamie: thx voor je zeer nuttige info (y). Foto's van je zijn zeer welkom. Heb je toevallig ook een bestelnummer van de antennes?
-
Ik hoop dat manuel meekijkt,die kan je vertellen welke hij voor zijn acts1255 heeft gebruikt.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/ACTS_1255_Vos_Logistics.htm
Ik ga straks het bestelnummer voor je opzoeken van de 1211,maar zoals eerder gezegd is die te lang en moet ingekort worden,zoals op de foto van manuel zijn acts 1255 is hij goed.
Mvg jamie
-
Als je er al zoiets moois van maakt, vergeet dan niet de lampringen en de ramen naar voren te zetten...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41761.msg658496.html#msg658496
Groeten
Bas
-
Ik hoop dat manuel meekijkt,die kan je vertellen welke hij voor zijn acts1255 heeft gebruikt.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/ACTS_1255_Vos_Logistics.htm
Ik ga straks het bestelnummer voor je opzoeken van de 1211,maar zoals eerder gezegd is die te lang en moet ingekort worden,zoals op de foto van manuel zijn acts 1255 is hij goed.
Mvg jamie
Betreffende antenne op de 1200 die ik heb gebruikt. Deze is van Roco. Afkomstig van de Re460.
http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/62704_9903.pdf Link naar het onderdelen blad. Nummer 13 moet je dan hebben.
Ook is een mogelijkheid een setje van Piko te bestellen. Art.No. 47007-116. Dan heb je er gelijk 9 in een setje.
-
@Manuel: thx (y).
-
Antennes in bestelling. De roco komt in juni binnen, de piko bestelling was net een week geleden al weg :-\. Die wordt dus met de volgende mee besteld. Gaan we van de week dus maar zolang verder zonder de antennes ;). Misschien dan eerst maar weer verder met de treintafels.
-
Wat kosten die antennes, als ik vragen mag?
-
De Roco gaan per stuk á 1.10
De Piko: 9 stuks voor 4.00 Euro
Mailtje sturen naar Erwin (http://www.etsemmen.nl/) Prummel, kan die ze gelijk mee bestellen voor je ;)
-
@Ruud ns hallo beste ruud ik zou zoals beloofd nog terugkomen op de telerailantennes,maar zo te zien is dat inmiddels niet meer nodig.
Hardstikke mooi (y)
@Manuel hartelijk dank voor je telerailantenne info in dit draadje (y)
Mvg jamie diks
-
Mooie dag en de Phildie lak is ook binnen, tijd dus voor een update.
Eerst de kap maar eens in het rood gezet. En ik moet het ruiterlijk toegeven..............Phildie is een geweldige lak om te spuiten (y).
Dan een lekker pruitswerkje, de transfers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5769.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5769.jpg)
En dan in de blanke lak. Inderdaad, zo droog (y). Twee uur later kunnen we al weer verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5770.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5770.jpg)
Effe de demper erop, zodat ik de zwart gemaakte kachelpijpen op de juiste hoogte kan vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5772.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5772.jpg)
Gaatjes gemaakt voor de piko antennes aan de buitenkanten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5773.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5773.jpg)
En een midden op het dak, voor de roco antenne. Zo heb je toch nog iets verschil in vorm ;).
Ook de gekregen zwaailichten iets korter gevijld en geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5774.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5774.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5775.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5775.jpg)
Wordt vervolgt ;).
-
Netjes! (y)
Aan de zilveren lampringen te zien ga je de variant uit Zeeuws-Vlaanderen maken?
-
@Ruud ns begint er al goed uit te zien.
Houd alle koplampringen rood voor de Rotterdamse versie,anders klopt het geheel weer niet met de telerailantennes en de Radioantenne. (zie mijn eerdere foto's in deze post)
Verder vergeet niet de demper mat zwart te spuiten :-)
P.s kleine tip over de twee telerailantennes op het dak.
Als je de plaatje goed bekijkt horen deze op de ronding van het cabinedak mee schuin te lopen,en niet verticaal.
Ik moet zeggen die antennes op het kale dak is een enorme verbetering (y)
Mvg jamie
-
Toch niet helemaal stil gezeten met de 2384.
Het echte priegel werk. De rode en de warm witte smd tegen elkaar solderen en van drie draadjes voorzien. Drie maal warm wit, twee maal rood en dat dan ook nog eens twee keer :P.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5779.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5779.jpg)
De decoder er in en de leds op de lichtgeleiders gelijmd met een druppel Kristal-Klear. Alles laten drogen en dan zwart verven tegen strooivelden. Verder de frontlichten aan getipt met Conrad gele dompel lampen lak, top licht niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5781.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5781.jpg)
Hekwerk rood geverfd (het is nog nat) en de kap erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5786.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5786.jpg)
Sluitseinen aan......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5784.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5784.jpg)
Frontlichten aan......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5785_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5785_1.jpg)
En dan de andere kant. Sluitlichten.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5787.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5787.jpg)
...........en frontlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5788.jpg)
:-X L in plaats van omgekeerde L :-[. Jammer dan, maar dat ga ik er toch echt niet meer uit peuteren. Heeft me al twee avonden gekost om de smd-leds te solderen en te lijmen. Krijg je als het nachtwerk wordt ;D.
Rest nu nog de lange handgrepen maken voor langs de cabinedeur.
Wordt vervolgt ;).
-
Goed bezig ruud.
Wat me opvalt is de accukisten hebben een iets donkere kleur op je model komt dat door het licht?
Maak je ook nog twee lampjes boven de schuifcabineramen voor de radiobediening :-)
Mvg jamie
-
@Jamie: Kisten en onderstel zaten al in de KleiNSpoor verf ;). Lok is dus plaatselijk al eens bij gewerkt ;D. De lampjes, worden liefst wel geplaatst(niet werkend). Moet nog uitzoeken waar van ik ze maak. De cabine handreels heb ik reeds gemaakt van 0,5mm verenstaal. Ze zijn al rood geverfd, ben nog bezich met het maken van de steunen ervan. Hekwerk is ook met de hand geverfd. Ziet er uit of het al 10x gekwast is. Doet me een beetje denken aan de hekwerken van de oude Web (daf bij defensie), die waren ook vaak zo vaak geschilderd dat de buizen ervan op de beschadigde plekken wel anderhalf maal zo dik waren door de verf ;D.
-
Ruud,
al die verschillende standen met die lichten verkrijg je dat met de decoder of hoe zit dit in elkaar?
Eric. ;)
-
@Eric: dat is echt heel simpel voor deze. De front lichten zitten alle drie in serie met een weerstandje gewoon op geel en de andere kant op wit.
Alle anodes per serieschakeling direct op blauw.
De twee sluitlichten ook in serie met een weerstandje op groen (F1 Aux1) en de andere kant op paars (F2 Aux2). Daarna wordt mbv slim mappen de Aux2 zo geschakeld dat deze op F1 komt.
Dan krijg je dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_6.jpg)
Dit is de gedaan mbv de ESU LokProgrammer. Decoder is een ESU 54611.
Het toplicht wat zowel rood als wit moet tonen, daar zitten dus twee leds achter geplakt waarvan de beide anodes via blauw terug lopen. Dat is dus wel effe pielen om deze zo kort mogelijk tegen elkaar te solderen en van drie draden te voorzien. De klodder Kristal-Klear zorgt wel dat het licht aan de buitenkant te zien is. Als alles droog is een klodder zwarte verf er over zodat je geen strooi licht meer krijgt. Zie ook mijn bolle neus (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44814.msg720914.html#msg720914) ;).
-
Dan zou ik een 2-kleuren LED nemen, rood/warmwit met gemeenschappelijke plus. Die kan je bestellen met de draden er reeds aan code 0605. Werkt een stuk makkelijker.
Marc
-
@Marc: dat kan, maar dan moet je wel een vrij groot gat maken in de top lichten. Ik boor maar 1,5 mm, dan blijft de hele lamprand mooi staan.
-
Het zou net kunnen passen. De maten zijn 1,3 mm x 1,6 mm x 0,4 mm. Dus even op en neer met die 1,5 mm boor en het zou moeten passen.
Ik gebruik meestal een stukje lichtleider en dan gaat het eigenlijk altijd wel.
groet Marc
-
@Marc: heb je van die duoleds een bestelnummer?
-
Deze zijn iets dikker (0,8 mm) maar verder bijna gelijk:
http://www.ebay.nl/itm/30x-WENDEZUG-LED-0605-ROT-SUNNY-WHITE-Weiss-Cu-Draht-35-cm-XL-long-version-/321432322799?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4ad6dc02ef
Marc
-
Thx, zijn ook gewoon smd's. Dacht al dat je van die "steeltjes" leds bedoelde ;D.
-
Die ze in de UK Lighthouse LED's noemen? De diameter van de steeltjes is 2 mm, maar makkelijk dunner te maken. Kan gelijk als lichtgeleider c.q. lens dienst doen. Geen idee of die er al in 2 kleurig zijn.
Met vriendelijke groet,
Michel
-
Ik dacht in eerste instantie ook dat Marc dit type bedoelde ;).
-
Dat type gebruik ik ook wel vaker, maar ik ken ze niet als 2-kleuren LED's. Bij mijn mat 46 van Lima heb ik bijvoorbeeld wel de gele lampen van deze LED's voorzien en mooi schuin afgevijld. De toplichten zijn dan weer SMD.
Marc
-
En dan de lampjes nog. Stukje Evergreen styreen halfrond 1mm op strip 1,5x0,25mm geplakt. Vervolgens het randje zwart gemaakt met een cd-marker. Op de lok geplakt met een drupje Kristal Klear.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5794.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5794.jpg)
Ook de handrails zitten er inmiddels op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5793.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5793.jpg)
Ik heb er weer veel van geleerd, vooral wat volgende keer toch weer net effe iets anders moet.
Dan denk ik dat hij nu wel zo'n beetje klaar is ;).
-
(y)
De handrails naast de deuren moeten eigenlijk doorlopen tot de dakrand. En de leren armsteunen onder de cabineramen lopen niet over de volle breedte van het raam. Verder zie ik dat jouw 2384 een typisch Roco (2200) kwaaltje heeft; het ene draaistel staat wat schuin omhoog waardoor 1 as omhoog getild wordt.
-
@Tedo: boven de handrail moet eigenlijk nog die montage plaat komen, maar dat is me nog niet gelukt om die na te maken :(.
-
Even een oud topic onder het stof vandaan gehaald, aangezien dit topic de reden was om een al even stoffige Roco 2200 aan te pakken.
Op dringend verzoek van mijn zoontje mijn treinverzameling van zolder gehaald. Met de vele treinen kwamen ook wat “projectjes” mee naar beneden. Dit samen met het gegeven dat het treinenvirus langer op oppervlakten blijkt te overleven dan het corona virus, maakte dat het toch weer begon te kriebelen. Het eerste slachtoffer werd een afgeragde roco 2200. Die had geen buffers, raampjes en delen van het hekwerk meer. Daarbij had ik die in een ver grijs verleden met de hand bruin geschilderd (inclusief de bies). Ondanks de gebruikte ‘techniek’ niet eens een heel beroerd resultaat, maar 20 jaar naar dato toch niet naar mijn tevredenheid. Daarom het ding in de blue wonder gegooid en de verf eraf gehaald. Vervolgens naar de Praxis voor een spuitbus met rode verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050155-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050155-kopie.jpg)
Buffers werden gemaakt van spijkers evenals de 2 schoorsteentjes op het dak. De afgeknipte “steeltjes” van de spijkers gebruikte ik om de antennes op het dak en de 2 zwaailichten te maken. De zwaailichtjes zelf kwamen op een klein stukje karton. Een strip paracetamol werd gebruikt om het opstapje op de omloop te maken. Een strip paracetamol omdat dat dezelfde structuur heeft als de “wafelstructuur” op de omloop. Elektriciteitsdraad werd gebruikt voor het hekwerk en voor het handvat op de cabine. Een stukje karton werd gebruikt om van de 2 luikjes op de cabine 1 luik te maken (er tussen plakken en de naad dichtverven). 2 pukkeltjes op de motorhuif werden verwijderd. Raampjes werden gefiguurzaagd uit plexiglas en stukjes ijzerdraad werden gebruikt om als ruitenwisser te dienen. De seinen werden uitgeboord en kregen een kloddertje kristalklear. Na spuiten werden Kleinspoor transfers aangebracht, kreeg de loc. Nog wat “frutsels” op de bufferbalk uit de rommeldoos en kreeg de loc nog een wash met zwarte verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050267-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050267-kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050268-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050268-kopie.jpg)
Al met al, ben ik niet ontevreden. Achteraf bezien hadden de zwaailichten wel wat kleiner gemogen (al lijken ze op de foto wel heel erg lomp), mist het hekwerk nog wat rode verf, had ik meer tijd moeten nemen voor de transfers en had ik, na aanbrengen van de transfers, eerst een laagje transparante lak over de lok moeten spuiten voordat ik verder ging. Nu beschadigde de transfers weer, waardoor ik vervolgens met een sateprikker met witte verf weer herstelwerk moest doen…..
Opmerkelijk was overigens ook dat met de bananendozen met treinen, ook de “Bermuda driehoek” tussen mijn benen op de grond weer tevoorschijn kwam. Ik zou zweren dat ik dat ding had weggedaan, maar helaas verdween er weer van alles op de grond tussen mijn voeten……
Het virus is nog niet uitgedoofd. Het volgende project wordt een oude Roco 1601. Dat moet rode 1637 van NS Cargo worden. Binnenkort zal ik dan ook het volgende oude topic onder het stof vandaan halen ;D
Etienne
-
(y) mooi toch, zo'n oude lok nieuw leven in blazen (y). Geeft uiteindelijk meer vreugde dan het kopen van een nieuwe ;).
-
Welk electriciteitsdraad gebruik je?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210109_163605.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210109_163605.jpg)
Dat witte draad komt van de Praxis. Waar de andere rol vandaan komt weet ik niet meer (kwam met de treintjes van zolder mee naar beneden en is dus minstens 20 jaar oud.....). Uiteraard strip ik de draad voordat ik het gebruik......
-
(y) mooi toch, zo'n oude lok nieuw leven in blazen (y). Geeft uiteindelijk meer vreugde dan het kopen van een nieuwe ;).
Inderdaad. Ik heb er wel lol in om van zo'n oud geval weer iets enigszins toonbaars te maken. Liefst met afvalmateriaal. Dat was 20 jaar geleden al zo en ik ben wat dat betreft dus niet veranderd. Heb tegenwoordig wel een bril nodig 8)
-
Nof ff over radioloks... Heeft iemand betere foto's van de eerste versie 2261? https://www.nicospilt.com/voorplaat/voorplaat181.htm
Hij lijkt een enkel zwaailicht midden op het cabinedak te hebben en een hoorn op de latere positie van het zwaailicht? Heeft hij dan ook een soortgelijke hoorn aan de voorzijde gehad?