BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 25 March 2014, 00:05:47
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/prevbenelwitdakkie_zps4b93cdc5.jpg)
Nog een kijkje in de keuken van Elotrains met deze stuurstand Benelux.
Voor de duidelijkheid, een pre model, nog geen model wat zo 123 in de winkels ligt, levertijden niet bekend.
Benelux stuurstand wit cabine dak (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1119:witdak&catid=140:previews2&Itemid=484)
-
Hoi
Gele baan zit te hoog. 8)
Produktietechnisch kan ik me er echter wel iets bij voorstellen.
Om het goed te maken kom je bij de lampunits behoorlijk in de knoei met het lakken/bedrukken. Dus op zich kan ik er zo wel vrede mee hebben. Ik hoop alleen dat de overgang van de streep naar andere wagens dan niet teveel in hoogte verschilt.
Bart
-
Goede 1e indruk. Nu nog een excuus verzinnen ....... ;)
-
Hoi
Ik hoop alleen dat de overgang van de streep naar andere wagens dan niet teveel in hoogte verschilt.
Bart
Als je de foto's op pagina 3 bekijkt, ziet de overgang tussen de WRDk en Plan W (zowel LSM als Artitec) er krurig uit.
Jeroen
-
Daar zie je ook beter wat ik in dat andere draadje bedoelde. De aansluiting van de achterzijde van het koepeltje naar het dak - en ik denk dus ook de kleurscheiding - lijkt mij te recht. De achterkant van het koepeltje was veel ovaler, bijna eivormig, zoals ik heb geprobeerd het in te tekenen. Daardoor sluit het koepeltje op het model ook te ver naar achteren op de zijwand aan en loopt de regengoot ook niet ver genoeg door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppiekoppie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppiekoppie.jpg)
Het viel me enorm op toen ik de modellen in de stand van Elotrains van boven kon bekijken. Voor een goede vergelijking eigenlijk eens dat kapje van THS bekijken. Die had dat element goed voor elkaar.
Voordeel is natuurlijk dat we zelden de bovenkant van zo'n rijtuig zagen, zodat het treinbeeld eigenlijk niet wordt aangetast.
-
Hoi
Gele baan zit te hoog. 8)
Bart
Heel scherp, Bart!
https://sites.google.com/site/hispeedrijtuigen/plan-d-stuurstand
-
Het totaal beeld is prima en zo te zien prima passend bij de willemen.
Laat maar komen.
Ad
-
http://files.3rail.nl/acido/diascans/dia_1523.jpg
Plaatje is niet te zien:
"Het plaatje dat hier had moeten staan is gehost bij het 3railforum. het is niet toegestaan deze plaatjes op andere websites te gebruiken"
Fraai model overigens, blij dat ik hem besteld heb.
En voor wat betreft het dak. Ik heb nog nooit een foto van een echte van bovenaf gezien. Eigenlijk ken ik het origineel alleen maar vanaf perronniveau, dus schuin van onderen als het ware.
-
Spuitwerk kan wel een stukje strakker.
Het wit van het cabinedak moet ook tot aan de ramen doorlopen.
En wat een riool buis voor die cabine ramen zeg.
Maar hij gaat er toch komen, algehele indruk is toch wel goed.
-
En voor wat betreft het dak. Ik heb nog nooit een foto van een echte van bovenaf gezien. Eigenlijk ken ik het origineel alleen maar vanaf perronniveau, dus schuin van onderen als het ware.
Bij een goede lichtinval is de vorm van de koepel en de kleurscheiding juist bij deze variant ook goed vanaf een perron te zien. Deze foto staat elders op het forum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820210_32_30a_Benelux_stuurstand_en_1600_Den_Haag_HS.jpg)
-
Duidelijke foto en ik denk dat je gelijk hebt.
Voor mij overigens geen reden om het model te laten staan. Het is helemaal een typische benelux-stuurstand eerste generatie. (y)
-
Nee, we kunnen wat betreft modellering zo langzamerhand van een typisch Elotrainsproduct spreken. De vorm zit er net niet helemaal lekker in, maar er staat wel duidelijk een plan K, 1500 of oude Benelux stuurstand. Als ik nog een incomplete Benelux had staan, kwam deze er mooi voor.
-
Ik heb zelfs geen incomplete-stam maar alleen een losse plan W-benelux... 8)
Maar mijn verzameling snijdt dan ook geen hout. Ik koop af en toe iets wat ik leuk vindt. ;D
Overigens valt dit foutje mij pas op bij goed kijken naar foto's van het origineel en stoort het me niet. Anders dan bijvoorbeeld het te kleine raampje bij de Piko-hondekop (overigens ook bij mij aanwezig :P).
Opmerking over de gele band is ook terecht als ik wat foto's (ook voorgaande hier) vergelijk. Wellicht nog aan te passen bij de definitieve modellen?
-
Plaatje is niet te zien:
"Het plaatje dat hier had moeten staan is gehost bij het 3railforum. het is niet toegestaan deze plaatjes op andere websites te gebruiken"
Oplossing: rechts klikken>Eigenschappen>URL kopiëren>in adresbalk plakken>Enter.
-
Het lijkt mij een crime om op een seriematig geproduceerd model de kleurscheiding &altijd &haarscherp &zonder enig verloop elke keer weer op de juiste plek te laten uitkomen. Als je een model afplakt voor het spuiten zijn dit al de moeilijkste punten. Ook met andere applicatietechnieken blijven dit lastige plekken. Uiteraard kan dit wel beter met meer aandacht, maar dat heeft weer prijsconsequenties.
-
Chris, begrijp ik goed dat dit geen productiemodel is?
-
Op de elektronica na.
Dus in grote lijnen is het geheel klaar.
Qua opdrukken en beschrifting zal er denk ik niets veranderen.
Maar de elektronica voor de front en sluitseinen moet nog worden afgerond.
-
Ik zie dat de gele balk inderdaad te hoog zit, maar daarmee precies aansluit op de verschillende plan W's. Dat is dus een heel verantwoorde keuze wat mij betreft. Wat ook opvalt is dat de frontruiten minder diep lijken te liggen als bij de gele het geval was (al was dat misschien ook alleen optisch), ik vind deze er beslist goed uitzien. Ik heb ze vroeger op station Leiden tientallen keren van dichtbij mogen zien en dit plaatje klopt voor mij gewoon (y)
-
Maar als dan niemand de eerste stap zet om de streep op de juiste hoogte te brengen, blijft die streep altijd zo. Iemand heeft ook de eerste stap gezet om 1:87 rijtuigen te maken en niet meer 1:000. Dat past ook niet bij elkaar, maar toch is het gebeurd. En terug naar die streep, het valt ook beter op dat die te hoog is door de frontseinen. Bij de andere plan W's valt dat niet op, omdat die nergens een referentiepunt hebben. Dus lijkt het mij toch handiger als ze die streep op de correcte hoogte doen.
Pim
-
Jammer van die cabineramen. Vooral aan de voorkant zijn die niet goed. De zijramen zijn aan de bovenkant te smal en te rond.
De vensters liggen echt te diep.
(https://farm3.staticflickr.com/2463/3984000951_dddff16894.jpg) (https://flic.kr/p/7543Fz)
CKLX
-
Kans voor LSM? :-X
-
Onbegrijpelijk dat er de ruitenwisser op de voorruit is meegegoten en niet los opzetbaar.
Dit vindt ik nou zo jammer,het doet een beetje afbreuk aan de voorkant van dit overigens prachtige rijtuig.
Zou anno 2014 niet meer mogen.
Marius
-
Maar als dan niemand de eerste stap zet om de streep op de juiste hoogte te brengen, blijft die streep altijd zo.
Als je als kleine fabrikant je nek uitsteekt om een dergelijk marginaal product te ontwikkelen, ga je dat soort details natuurlijk afstemmen op de meerderheid, anders past je rijtuig niet bij wat er al te koop is.
En als je niet beter weet, is het echt geen storende fout. Dat de cabineramen erg diep liggen valt meer op, maar weer minder dan bij de gele versie met grijs dak en dito raamranden.
Overigens moet je je bij dat soort details realiseren dat op foto's kleine verschillen enorm uitvergroot lijken en vaak nauwelijks nog opvallen wanneer je het model in de hand hebt. Ga maar eens een naar jouw mening netjes door jou gespoten of geschilderd rijtuig onder voldoende licht op een beeldvullende foto zetten en dan net zo kritisch bekijken: je schrikt je rot ;D
-
. Ga maar eens een naar jouw mening netjes door jou gespoten of geschilderd rijtuig onder voldoende licht op een beeldvullende foto zetten en dan net zo kritisch bekijken: je schrikt je rot ;D
;D ;D ;D helemaal waar
-
Bij een goede lichtinval is de vorm van de koepel en de kleurscheiding juist bij deze variant ook goed vanaf een perron te zien. Deze foto staat elders op het forum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/820210_32_30a_Benelux_stuurstand_en_1600_Den_Haag_HS.jpg)
Hé, weer een foto van mij ;D
-
Dan help je iedereen mooi op weg hier. Nog even en je mag jezelf GerardVVV noemen ;)
-
Mooie foto Gerard (y) lijkt wel alsof ze allebei splinternieuw zijn... Tsja, dat dak, daar heeft Henk gelijk in, wat een misser zeg. Voor de rest vind ik het een mooi rijtuig, dus who knows...
-
Qua kleur kan ie idd best bij je Blauwe Brabander. Een unieke trekduwcombi ;D
Maar ik snap je wel. Mijn tijdperk helemaal niet, maar wel errug mooi...
Eelco
-
Er is meer in het leven dan Blauwe Brabanders (alhoewel er op spoors gebied dan maar bar weinig overblijft ;D)...
-
Chris, was er al zicht op de stroomafname?
Ik hoop op elk wiel, 8 totaal dus.
Grt Dave
-
Hé, weer een foto van mij ;D
Prachtige foto Gerard. (y) ;D
-
Weet iemand te vertellen in welk jaar de daken van de cabine werden wit geschilderd?
-
Volgens mij meteen al na de verbouwing van het rijtuig tot stuurstand, ik heb ze nooit anders gezien.
-
Aanvankelijk was het cabinedak Berlijns blauw maar tijdens de R7 revisie (vanaf 1979) werden de cabinedaken wit geschilderd.
bron : Kleinspoor
-
Dat wit schilderen van het dak had te maken met de temperatuurbeheersing in de cabine. Het was regelmatig te warm...
Groeten, Arjen
-
Bedank voor de informatie betreffende het wit schilderen van de cabinedaken. (y)
Ik zelf heb mijn tijdperk gesitueerd tussen 1978 en 1982. Zoals Chris melde werden de daken vanaf de revisie in 1979 wit geschilderd. De Benelux rijtuigen plan W werden volgens mij vanaf 1982 gereviseerd hierbij werden de deuren geheel geel geschilderd. Dus als ik het goed begrijp kan ik de gereviseerde Benelux plan W alleen combineren met stuurstanden met witte daken. Weet iemand wanneer de laatste stuurstand is gereviseerd en was voorzien van een wit dak?
-
Misschien staat het hier (http://www.railwiki.nl/index.php/D_-_Rijtuigen_Plan_D) wel tussen. Even naar beneden scrollen en dan naar rechts.
Pim