BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: thijsdekok op 20 March 2014, 20:29:52
-
Hallo allemaal
Ik rij nu digitaal met multimaus maar ik wil graag nieuwe locs kopen maar wat voor decorder kan ik er dan best in doen en hoe moet ik het dan instaleren tot de loc rijd.
Groetjes Thijs :)
-
In ieder geval een decoder die DCC spreekt....
Bij veel nieuwere locomotieven is het inbouwen vrij simpel omdat er een stekkertje is. Dus Decoder erin prikken en het gewenste nummer programmeren. Bij locs die niet voorbereid zijn, dus geen stekker hebben, is het wat lastiger. Dan heb je een soldeerbout nodig.
groet Marc
-
Bij het kopen van een tweede hands lok moet je dus vragen:
- Vraag: Is hij digitaal? -
- Antwoord: Ja hij is digitaal... dan vragen of kan hij rijden met het DCC-protocol
- Niet digitaal.... dan vragen of de lok is voorbereid op een decoder.
- Antwoord: Nee of weet niet: Lok openen om te kijken of er een stekker aanwezig is.
- Antwoord: Ja een stekker: Vraag welk type stekker.
- Geen stekker: Dan moet je een decoder zelf inbouwen of laten inbouwen met een decoder met losse draadjes. Soldeerwerk.
- Wel een stekker: Juiste stekker bepalen en een decoder kopen met de juiste stekker. Staat het niet in de handleiding van de lok: Lok openen.
- Decoder kopen met DCC protocol en juiste stekker.
- Decoder inbouwen: Lok openen en dan dummystekker eruit en decoder inprikken. Lok dicht maken.
- Daarna lok in programmeren in de multimaus. Standaard adres is 3. Je kan dan gaan rijden.
Het maakt bijna niet uit welke merk decoder je koopt. ze zijn er al voor zo'n 20 euro tot wel 150 euro... De meeste mensen hebben een voorkeursmerk.
Groet Ronald.
-
Hallo Misschien heb je wat aan deze link die ik vanavond toevallig ook ergens zag staan v http://www.tcsdcc.com/public_html/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/HO_Search/search.html
-
Bij mij is dat voorkeursmerk ESU.
Heb in alle modellen een LoPi 3 of 4.
Alle nieuwe loks hebben een NEM aansluiting, daarbij is het een kwestie van een decoder met juiste stekker kopen en in prikken.
Op de printplaat van de lok staat dan een sterretje waar de oranje draad. makkelijker kan niet.
Bij oudere loks hangt het ervanaf hoe handig dat je bent met een soldeerbout.
-
OK, bedankt allemaal ik zag al op veel sites en op dit forum ESU voor bij komen maar meestal kijk ik op marktplaats en ik zag wat ns hippels maar die zijn volgens mij niet digitaal voorbereid
Groetjes thijs :)
-
Hoi Thijs
Als je iets digitaal zoekt op marktplaats zoek maar een naar "ns digitaal" daarna gelijkstroom ingeven en zie wat al niet word aangeboden op marktplaats.
groetjes Andre ;)
-
Thijs,
oudere modellen van de Hippel zijn niet voorbereid op digitaal, de nieuwere wel.
groet Marc
-
Bij oudere Fleischmann locs moet je opletten met de motor. Die is soms alleen om te bouwen door componenten te vervangen. En dat kost behalve geld ook vaak een extra stroom afname punt.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Dat moeten dan wel zo onderhand de 1st gemaakte Flm locs wezen,want tijdens het aanpassen van de hier aanwezige Flm locs was schildje wisselen totaal niet aan de orde
En bij mijn collectie zitten nou niet bepaald net gemaakte locs in ;)
Waarom kost het trouwens een extra stroomafname punt ?
-
Ja dat gaat over heel oude exemplaren.
De reden dat je een stroom afname punt kwijtraakt is dat een van de twee koolborstel bussen via het metalen motorschild aan het chassis verbonden is. Als je daar een geïsoleerd motorschild op zet heb je voor de ene pool nog steeds twee slepers (sleper op motor draaistel en op het andere draaistel), maar voor de andere pool nog maar een.
Dat metalen motorschild is trouwens ook de reden waarom veel Duitse decoder inbouw instructies het motor tandwiel eraf halen, om een isolatie ring tussen motor en chassis te plaatsen
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Ik snap je nu niet helemaal meer. Hoe bedoel je minder stroomafnamepunten? Mijn Fleischmann locs zijn allemaal omgebouwd door een geïsoleerd (gemodificeerd) motorschildje. Alle contactpunten in de loc blijven gehandhaafd.
-
Schatting van de leeftijd van die loc: fossiele tijdperk. zit nauwelijks ontstoring op de motor, alleen een ferriet staafje en verder niets.
Het elektrische schema (zonder de verlichting erin getekend)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/v200schema_bnls.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/v200schema_bnls.png)
Het grijze ding in het midden is de motor, de oranje rechthoeken de slepers. Het motorschild is volledig van metaal, alle blauwe draden zijn geisoleerd tov het chassis.
De zwarte draad gaat van het niet aangedreven draaistel naar het chassis (voor de verlichting, niet in deze tekening), en dan naar een van de aansluitingen van de koolborstels. Als je de loc met alleen de motor zijde op de rails zet kan je al rijden, dus is er nog een verbinding met de rails aan de zwarte zijde. die loopt via het chassis en het motorschild naar de koolborstel aan de zwarte kant.
Als je daar een vervanging motorschild in zet is het hele zaakje geisoleerd (hele ding is van plastic, dus geen verbinding meer tussen chassis en koolborstel aan zwarte zijde) en kan je niet meer rijden totdat het tweede draaistel stroom pakt (of je trekt een extra draad van een van de schroeven naar de koolborstel)
-
OK, bedankt allemaal ik zag al op veel sites en op dit forum ESU voor bij komen maar meestal kijk ik op marktplaats en ik zag wat ns hippels maar die zijn volgens mij niet digitaal voorbereid
Groetjes thijs :)
Voor onderandre zo'n Hippel heb ik een handig ombouwverslag (http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-roco-hippel.html) voor je.
mvg,
Martijn.