BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: keesv1 op 18 March 2014, 23:10:06
-
Eidelijk wordt morgen mijn "treinkamer"geschildert en kan ik volgende week beginnen met het opzetten van mijn nieuwe baan.
Ik heb in Anyrail een ontwerp gemaakt.
Dit is het ontwerp op sta hoogte (90cm) en noem dit laag 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_1_1.jpg)
Dit is de onderlaag op -10 cm (dus op 80 cm hoogte)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_2_1.jpg)
En dit is de hele baan als overzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2.jpg)
Hierbij nog een impressie van sketchup
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan3_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan3_9.jpg)
Zoals jullie zien is allles dubbelspoors uitgevoerd. Ik ga voor FL profirails (daar heb ik al het nodige van)
Gaarne commentaar. Is het te ambitieus?
Groetjes,
Kees V
-
Kees, zonder op je baanplan zelf in te gaan; ambitieus is maar net wat je voor je baan over hebt. (tijd & geld)
Maar 10 cm tussenruimte lijkt mij veel te weinig.
Denk aan de 'Wet van Murphy', als er op je onderlaag een ontsporing plaatsvindt, is het heel moeilijk om je materieel weer te hersporen.
Succes, Erich
-
Ik zou voor de bovenste laag meer dit doen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Begin_nieuwe_baan_2_laag_1_1_1.jpg)
En dan overloopwissels op verschillende plaatsen.
-
en de hoogte laag 1 op 130 plaatsen.
-
Hoi kees
Je schrijft dat je je ontwerp in Any-Rail gemaakt hebt daar werk ik ook al jaren mee
maar hoe heb je die laatste groene foto eruit gekregen, zit dat ook in Any-Rail ?
Wat je baan ontwerp betreft ik persoonlijk vind het te vol liggen met rail trajecten, heb je nog wel
plek om de natuur erom heen aan te leggen of een stukje industrie etc.
Ik denk altijd maar zo bij mijn baanontwerpen die ik wel eens voor anderen maak, het landschap was er eerder dan de spoortrajecten.
Bij een groot stads station is het gebruikelijk dat je veel opstel sporen neer legt maar verder zie je in het landschap één of twee sporen lopen en dan houd het toch echt op.
Eenvoud geeft de meeste voldoening binnen deze hobby ervan uit gaande dat je toch een stukje wereld in het
klein wilt nabouwen.
En wat Erich aangeeft over die 10 cm ben ik het zeker eens je komt daar nooit meer bij.
Maar laat ik niet vergeten het is jouw hobby en jouw baan keuze en ieder maakt het zo zoals je denkt dat je
daar plezier aan beleeft en dat is het belangrijkst.
succes,
gr,
Herwim
-
Tenzij je twee rangeerterreinen wil nabootsen is het natuurlijk een saai ontwerp. Rechte lijnen, 90 graden bochten. Voordat je begint met bouwen is het goed om na te denken wat je over 10 jaar wil zien. Stad, Rangeerterrein, locdepot, goederenvervoer.
Nu heb je wel baan lengtge maar je treinbedrijf wordt behoorlijk saai.
Als je deze ruimte tot je beschikking hebt is er veel meer mogelijk!
-
Hoi Kees,
Dit vond ik ook de lastigste fase van het hele verhaal, hoe ga je je sporen leggen? Je moet volgens mij altijd in ogenschouw nemen, wat wil ik nabootsen? en waarom ligt een bepaald wissel of rail nou juist op die plek. In werkelijkheid word er ook nooit een spoorlijn aangelegd als die geen functie heeft. Ik sluit me dan ook aan bij de vorige schrijvers, kijk goed naar je baanplan en probeer dan zoveel mogelijk rails en wissels te schrappen. Uiteindelijk hou je dan meer landschapsruimte over waar je trein zich een weg door baant. Ook het bedienen wordt simpeler en is vaak mooier om naar te kijken.
uiteraard vult iedereen de hobby op zijn eigen manier in en zijn er wat dat betreft natuurlijk geen "foute"baanplannen, maar ik ben inderdaad bang dat dit een beetje saai ontwerp is, waarbij je straks erachter komt dat je te kort ruimte hebt voor je landschap. En dat terwijl je wel een mooie ruimte hebt.
Nu ben ik met mijn derde baan bezig en ik moet je zeggen dat ik nu nog maar een enkelsporige baan heb met hier en daar een inhaalstuk.
en uiteraard een station met diverse rangeersporen.
Succes en groetjes
Martijn
-
De eerste vraag die bij mij opkomt:
wat is je thema?
Nu zie ik enkel een partij sporen door een kamer kronkelen, maar ik kan me de omgeving nog niet voorstellen.
Zo te zien wil je een dubbelsporige hoofdlijn uitbeelden. Dat moet zeker kunnen op dit oppervlak. Maar vertel eens wat meer? Waar bevindt zich die lijn? Duitsland? Nederland? Kenia?
In welke tijd speelt het? 2014? 1965? 1895?
Wat voor materieel moet er gaan rijden?
Verder; wat gaat er fout?
-te weinig ruimte tussen schaduwstation en bovenwereld.
-veel te krappe boogstralen in het zicht, en dan kijken we er ook nog van "buitenaf" tegenaan
je kunt niet zo veel met deze baan. Alleen maar rondjes rijden. Maar niet rangeren of aftakken naar een industrie, een haven of een zijlijn.
Zo, dat was een bak kritiek. En allemaal positief bedoeld. Want als je zoveel ruimte hebt, moet het mogelijk zijn een mooi ontwerp te maken dat aan al je wensen voldoet, en dat over 5 jaar ook nog leuk is.
Je zult dus een nieuw ontwerp moeten maken.
en daarna nog eentje.
Net zolang tot je helemaal tevreden bent.
hou vol, je bent op het goede spoor. met een beetje hulp kan het iets prachtigs worden.
vriendelijke groeten
Hendrik Jan
-
Na al deze vragen vergeten we nog te vragen of het analoog of digitaal moet worden bestuurd ;D
Verder sluit ik me aan bij voorgaande vragen,wat wil je uitbeelden en waarom dit ontwerp als er zoveel meer is te doen met die ruimte.
Iets van industrie met wat sporen geeft bijvoorbeeld weer meer mogelijkheden,maar dat past niet hier in,in de huidige plannen.
Ook de ruimte tussen de lagen is zeker op de grote vlakken te krap,om bij een ontspoorde trein te komen.
Tot zover mijn positief bedoelde verhaaltje,e.e.a. is bedoelt om je start niet te laten verzanden in teleurstelling ;)
-
Hallo Kees V
Er zijn nu heel wat mede hobbyisten die goed bedoelde met hun ervaring verbetering
punten hebben aangedragen maar ik ben nu wel benieuwd of je hier wat aan hebt.
We horen je niet meer en zouden juist a.d.h.v. jouw antwoorden verder mee willen denken
zover je dat wilt natuurlijk om tot een mooie baan te komen die tot lengte van jaren jou
plezier geven in alle facetten die deze hobby met zich mee brengt.
we hopen je gouw te horen.
gr,
Herwim
-
Ik heb 25 cm aangehouden bij mijn baan tussen de 2 nivo's.
Al heb ik het onderste nivo maar 55 cm, maar dat heeft te amken met het schuine dak van de zolder.
Wat mij verder opvalt dat je opstelsporen vrij kort zijn, ik weet niet hoelang dat je stammen zijn.
Verder zou ik kijken om het schaduwstation zo te maken dat je er aan 1 kant in kan rijden en aan de andere kant uit.
Zoals ik bij mijn baan ook heb gedaan.
Dan hoef je niet achteruit te rijden om de treinen weer op de hoofdsporen te krijgen.
groeten, wesley
-
Dank jullie allen.
Zoals je ziet ben ik zoekende en ik haal veel positieve aspecten uit de commentaren. Ik ben bezig alles even tot mij door te laten dringen en ben nu bezig met een nieuw plan. ( tekeningen en schetsen zijn welkom)
Even wat meer info;
- Ik ga digitaal rijden met Roco en Fleischmann materiaal
- Heb nu nog een locmaus maar dat wordt in de toekomst anders (I-train of Koploper)
- Het wordt tijdperk VI en V voornamelijk duitse treinen.
- Gezien de ruimte (3,40 x3,40M) wil ik wel veel meters rails en op meerdere nivo's
- Om bij de hele baan te kunnen komen zullen er mangaten worden gemaakt
- Om meer ruimte te creeren overweg ik een klimspiraal
- Ik wil een maximale stijging van 3% aanhouden
- de ruimte is een kamer met rechte muren (hoogte 2,40 m).
Ik hou jullie op de hoogte, maar heb nog niet zoveel tijd en eerlijk gezegd heb ik nog niet echt een basisplan. Misschien maar eens klein biginnen en dan later uitbreiden. Mocht iemand nog ideeen voor zo'n baanplan hebben, schoom niet dat te laten weten.
Groetjes,
Kees
-
Dan zou ik module bouw overwegen.
Teken een plan wat je uiteindelijk wilt maken en begin met stukjes ervan te bouwen,daarmee kan je dan zowel bouw ervaring als rij ervaring opdoen.
Zo kun je klein beginnen en dan toch groter eindigen ;)
Een kleine baan bouwen en dat moeten aanpassen als die groter moet worden werkt vaak niet,dus vandaar de suggestie :P
-
In plaats van mangaten zou je ook een open frameconstructie kunnen overwegen. Zie de Encyclopedie terzake. Je schaduwstation is dan ook van onderen te bereiken. Verder zou ik - zoals hierboven ook al gesuggereerd - in het zichtbare bereik grotere boogstralen toepassen. De ruimte daarvoor heb je.
Tot slot: in je ontwerp zitten zo te zien een aantal keerlusproblemen. Allemaal op te lossen, maar het is goed om hier al in de ontwerpfase over na te denken.
Peter
P.S. De vraag of je hebt nagedacht over een thema moet eigenlijk als eerste beantwoord worden. Het bepaalt de randvoorwaarden van je baanplan. Zie ook weer de Encyclopedie.
-
Die keerlussen ontgaan mij even, Ik zie er geen in ieder geval. ???
Kan je even aangeven waar jij die ziet.
Want volgens mij is het gewoon een dubbelsporige ovaal.
Groeten, wesley
-
Wesley,
Kijk eens naar de plaatsing van de engelsmannen. Zie jij daar geen keerlusproblemen ?
Peter
-
Hmm,...had mijn brilletje niet op ;) Wellicht zijn het geen engelsmannen, maar kruisingen. Niettemin geldt dan hetzelfde, als ik het goed zie :D Oplossing: keerlusmodules. Zie Encyclopedie.
Peter
-
Inderdaad, is ook een serieuze optie als frameconstuctie.
Ik heb er op gelet geen keerlussen in dit ontwerp te hebben en die zijn er volgens mij ook niet
Zeer bedank voor de feedback
Ben ondertussen bezig met een nieuw plan. Zal zodra het klaar is in de post zetten
Groetjes,
Kees
-
Misschien mosterd na de maaltijd (ik weet niet hoever je al bent met je ontwerp), maar ik zou als tips bij het ontwerp van een baan willen geven:
- gebruik flexrail
- leg in het zicht geen rails parallel aan de tafelrand
- gebruik in het zicht alleen grote boogstralen (>>1m)
- gebruik flexrail :)
-
Na alle feedback tot me te hebben genomen, heb ik een nieuw baanplan ontworpen.
Ik ben overgegaan naar modulebouw omdat:
-Ik later op een eenvoudige wijze de baan kan uitbreiden en of wijzigen
-Het makkelijker bouwen is
Het plan bestaat uit 5 elementen van elk 1,20 m bij 1,10 m met een tussenstuk van 0,9 bij 1,10m
Deze elementen (tafels) komen op 70 cm hoogte (ik had een baan op 90cm maar dat vin ik te hoog. Later kan ik dan makkelijk uitbreiden in zowel lager (-25 cm) en/of hoger (+15cm) m.b.v een klimspiraal
In het nieuwe ontwerp is wel meer rekening gehouden met rangeermogenlijkheden.
Hier het nieuwe plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw.jpg)
Ik heb alvast een blokken indeling gemaakt. Elk blok bestaat uit 3 secties.
Voorlopig ga ik hier eens mee beginnen. Volgende week woensdag wordt het hout geleverd. De extra rails heb ik al binnen.
Kijken hoe dit bevalt.
Groet,
Kees
p.s Ik zal jullie op de hoogte houden met bouwfoto's.
-
Ik zou me afvragen of jeoveral wel goed bij kunt. Je kunt ca 80 cm reiken en treinen ontsporen altijd op onmogelijke plaatsen.
-
Zal niet altijd mee vallen maar vandaar ook de hoogte. Ik heb een buro op dezelfde hoogte en 1,20 m gaat net. Maar je hebt een punt!
Gr,
Kees
-
Hoi,
Over de breedte en de hoeken: Dat blijft een hekelpunt. Ik had het ook, zie De bouw van mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html). Ik heb hem weer afgebroken. Je komt er niet bij in de hoeken. Het gaat gewoon niet. Daarnaast nog een aantal kleine dingen ;) Die staan later wel in het draadje genoemd.
Groet Ronald.
-
Dat kop spoortje links onderin,lijkt nergens voor te dienen dus die kan wellicht ook foetsie ?
Rest me nog een dingetje te vragen:
Waarom kan je enkel vanuit de draaischijf overal komen op elk spoor en verder nergens ?
Zo te zien is bij de schijf de enigste mogelijkheid om te kiezen voor of de binnenste of de buitste sporen om over te rijden,heeft dat een speciale reden ???
-
Aanpassingen gedaan n.a.v. de terecht opbouwende kritiek. Mijn dank daarvoor.
Hierbij het verbeterde plan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_V2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_V2.jpg)
-Mangaten gemaakt met scharnieren ( om bij de rails te kunnen komen en af en toe het raam te kunnen zemen)
-Rechts een kleine wisselstraat aangebracht om van spoor te kunnen wisselen.
Groet,
Kees
-
Hoi Kees, mooi plan! mag ik nog mijn mening geven? ik tel 16 wissels!!! lijkt me vrij veel voor een dubbelsporige baan, één plek waar de treinen van binnen naar buiten kunnen is toch genoeg, bv bij het engelse wissel. En blijft alles wat er nu is getekend zichtbaar? waar ga je het landschap maken en eventuele bergen,heuvels. Als je later een schaduwstation gaat maken heb je ook de opstelsporen die zichtbaar zijn niet meer nodig, kun je ie dan makkelijk weghalen? Verder ben ik benieuwd naar de bouw en ga je zeker volgen.
groetjes Martijn
-
Ik zie nog steeds keerlusproblemen, maar - zoals gezegd - die zijn goed op te lossen.
Peter
-
Ik zie nergens een keerlus ???
-
Met zoveel beschikbare ruimte kun je aan beide kanten een spoorspiraal aanleggen.
Beide spoorspiralen leiden dan naar hun eigen schaduwstation op resp. 20 en 40cm onder straatniveau.
Zo hou je boven ook nog wat ruimte voor spooraansluitingen/haventje/industrie/zijlijn etc.
En komt het depot met draaischijf veel realistischer over.
Als je toch naar Duits voorbeeld rijdt kun je best een zijlijn een eindje de heuvels in laten lopen.
Museumlijntje?
Dan kan je dubbelsporige hoofdbaan straks volautomatisch draaien, terwijl jij lekker over je zijlijn stoomt.
Het zijn maar zo wat ideeën
Hendrik Jan
-
Ik had dezelfde ideen als HJ,maar ja ik kreeg het idee dat het bij de TS grotendeels gaat om rijden en niet zozeer om landschap.
Vandaar dat ik m'n mond daarover maar heb gehouden ;)
Het zou het verhaal waarschijnlijk wel een stuk fraaier maken,maargoed het een keus die de TS enkel kan maken,het is tenslotte zijn baan :)
-
Vandaag bogonnen met voorbereidingen aan mijn "treinenkamer
Eerst maar eens een werkbankje gemaak met de programeerrails
De radio doet het ook
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0476_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0476_1.jpg)
Groet,
Kees
-
Noodstoppies zijn geen overbodige luxe op je programmeerspoor weet ik uit ervaring ;)
-
Ik zie nergens een keerlus ???
Die zit bij de aansluitingen van de draaischijf. Eerder een keerdriehoek ;)
@Kees: Dat is al een goed begin :) Mogelijk nog iets meer licht erbij daar kan je niet genoeg van hebben :D
Groet Ronald.
-
Godzijdank hoor je dit nu ook van iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Ik ben zelf ook door schade en schande wijzer geworden (:D), dankzij de verzamelde kennis op dit forum.
Peter
-
Vorige week samen met mijn zoon de modules in elkaar gezet en in het weekend begonnen met de eerste aanleg van de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04841.jpg)
Ik wilde een vast punt hebben van waaruit ik kon werken en heb dit met naalden tijdelijk vastgezet. De afstand van de rails uitgelijnd op 365mm. Toen verder gebouwd. Hier een foto van de linkerkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04851.jpg)
Afgelopen dinsdag de rails helemaal neergelegd. Multimaus aangesloten en maar eens van proefrondjes gereden. Dit viel 100% mee. Geen kortsluiting of zoiets en geen erg vuile rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04891.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04891.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04911.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN04911.jpg)
Vandaag een klein gedeelte van de baan met spijkertjes vastgezet. Helaas ben ik hierdoor een groot gedeelte van de demping kwijt! Zijn er andere (betere) oplossingen?
Vanavond verder werken. Eerst maar even het teveel aan dempingsmatriaal wegsnijden en de draden van de wissels door de platen gaan voeren.
Wordt zeker vervolgd!
Groeten,
Kees
-
Hoi, ik zou het sporenverloop zoals die op de middelste foto staat iets aanpassen. Zo is het niet echt realistisch. Of komt er iets van een meer tussen?
Sowieso vind uk het speelser als de sporen niet evenwijdig lopen aan de tafelrand.
Groet,
Chris
-
Mooie ruimte om er iets leuks van te maken!
Ik zou persoonlijk dit ontwerp als onder niveau gebruiken en eventueel als bovenste niveau een rustige baan in verhouding met een landschap met vloeiende lijnen in het zicht.
Zonder teveel kritiek te leveren vind ik het nu heel klinisch en recht toe recht aan.....
Veel plezier met de verdere bouw van de baan!
Fred