BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peter Kleton op 12 July 2006, 18:39:23

Titel: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Peter Kleton op 12 July 2006, 18:39:23
Hallo,
 Ik heb hier deze mDDm zojuist gedigitaliseerd,en dat ging vanzelf. ;) .
 Helaas kan ik dat niet zeggen van het rijgedrag op de baan.Hij is erg gevoelig voor ongelijk liggend spoor,als het onder de lok 3 of 4 mm omhoog gaat,blijft hij al steken op het middendraaistel.
 Ook lijkt het of ook flauwe boogstralen van ca 70 cm al genoeg zijn,om hetzelfde draaistel te laten klem lopen,mss ook door een kombinatie van horizontale en vertikale beweging?
 Ligt dit aan de lok,is die kritisch wat dit betreft,of ligt mijn baan nu zo slecht?
 Wie heeft daarmee ervaring?
Ik kan natuurlijk het draaistel eruit halen,maar dat is ''slap''. ;D
-Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Sander op 12 July 2006, 18:45:58
Zelfde ervaring hier.

Oplossing?
Assen eruit halen van het middelste draaistel OF je rails heeeeeeeel nauwkeurig leggen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: mmhajvth op 12 July 2006, 18:49:40
Ik heb eerdaags wel wagons gehad met 3 assen maar die hadden in der daad de zelfde problemen met hoogtes.
Maar voor bochten waren ze (lekker onrealistisch) uitgerust met een plastic schuifmechanisme waarbij de bodem onder de wagon ter plaatse van de middelste as van links naar rechts kon zo konden de wagons door erg scherpe bochten zonder al te veel frictie!

Het vastlopen komt omdat de trein in de binnenbocht gaat overhangen (dat heb je nou eenmaal met grote lengtes in bochten.)
Bij een normale wagon maakt dat niet uit maar omdat een mDDm een 2 tal assen in het midden heeft kan de draaicircel niet de klein worden.
Of je moet zorgen dat de middelste assen van links naar rechts kunnen schuiven in een bocht (enkele mm is voldoende) maar dat is weer geen porum.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Huup op 12 July 2006, 20:20:57
Het hele draaistel kan heen en weer schuiven, draaien en op en neer.
Punt is dat het op en neer slechts 1 mm kan, het draaien ook 1 mm en het schuiven  in scherpe bogen (het standaardbooggebeuren, zeg maar) wordt belemmerd door de rijtuigkast. Met andere woorden: het motrorrijtuig is niet geschikt voor standaardbogen.
Oplossing is idd de assen uit het middelste draaistel verwijderen en het draaistel fixeren. Het valt nauwelijks op.
Uitproberen dus of dat bevalt.

Groet,

Huibert

pst. Peter... ònder het motorrijtuig 3 à 4mm omhoog?? Vergis je je niet een mm of wat?
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 12 July 2006, 21:09:05
 Hallo Huibert,
 Tja, was het maar 3 a 4 mm. Het is i.d.d.  nauwelijks 1mm.Wel jammer.
 Het is bij deze bestaande baan eigenlijk niet doenlijk de baan zo vlak te leggen, bij alle overgangen van de ene plaat op de andere heb je al ongelijkheden.
Als het draaistel teveel omhoog moet,en vastloopt onder de vloer,kan hij ook niet meer heen en weer schuiven,omdat hij dan haakt op randjes in de vloer.
 Helaas, pindakaas, dan moeten de wielen er maar af.
Kedeng-kedeng-kedeng was wel leuk geweest..  :(

 Groeten,Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Chris op 12 July 2006, 21:19:45
Ho wacht, ik heb nog ergens een artikel liggen hoe je dat aanpast zonder wielen te verliezen.

Tijd dat de galerie online komt.
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Sander op 12 July 2006, 21:28:30
Chris,

dat zou mooi wezen.
Dus pleur die galerie online aub!!! het is nu zomer dus kan nu moo emt materieel aan de gang.

mvg,
 Sander
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 12 July 2006, 21:38:34
 Ik zal nog even wachten,Chris.  ;)
   Ik ben benieuwd.
-Peter
 
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Chris op 12 July 2006, 21:59:19
Gevonden :)

Ik zend het je per email.
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Dammtor op 12 July 2006, 22:32:55
Hoi Chris

Ik zal wel niet de enige zijn dus;...
Als het inderdaad in de galery komt te staan, no problem; zoveel haast heb ik er nou ook niet mee.
Ik ben in ieder geval zeer zeker geinteresseerd in het artikel.
Dus als het erg lang duurt voor de galery on line komt (en met dit weer zitten jullie uiteraard ook liever buiten) zou je mij dan ook kunnen matsen. ::)

Gr. John
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 12 July 2006, 22:36:53
  1. Chris, bedankt voor het bericht.  ;)
   2.  Toch wil ik nu even meedelen,dat ik bij toeval ook een oplossing denk gevonden te hebben.
Ik had al gezegd hier,dat het leek ,of het draaistel zijdelings niet goed  zijdelings kan verschuiven.Ik probeerde toen,of ik mss de randjes aan de bovenkant van  't draaistel wat schuin kon maken om over scherpe randen aan de onderkant van de vloer te glijden ,dat zie je  toch niet.De ene zijkant van het draaistel ging er toen  ''per ongeluk'' af,en zelf kon ik de andere er nu zo  afhalen.Zonder  verder iets aan het kale draaistel te doen,ben ik weer proef gaan rijden, met zo'n 5-10 km/h.
Op alle plaatsen,waar de lok eerst bleef steken,reed hij nu gewoon verder!!! :D  :D .
Volgens mij ligt de oorzaak bij de draaistel zijkanten,als ik daar op de juiste plaatsen wat af snij,moeten ze geen problemen meer geven.
Ik ben blij,dat ik dit ontdekt heb.Mss zijn ook de uiterste uiteinden ervan wat te lang,ze raken al bijna  de apparaatkasten .
Dat zie ik morgen dan wel weer.
 -Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Wilson CS op 13 July 2006, 09:19:46
Gevonden :)

Ik zend het je per email.

Zou ik het ook mogen ontvangen?
Mijn mDDM heeft vooral problemen met kruiswissels.

thx
Robert
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Huup op 13 July 2006, 09:24:26
Chris, ook naar dit adres graag dat artikel. Het ding rijdt bij mij wel niet, maar wat niet rijdt, kan dat wel gaan doen, als men begrijpt wat ik bedoel.... ;)
Overigens blijft het critisch materieel, ook na evt aanpassing.

Groet,

Huibert

@Peter... Ik daggal.. 4mm is een hoop... :D
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Chris op 13 July 2006, 15:07:07
D o n e
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 13 July 2006, 23:33:45
 Hallo
Vandaag ,donderdag weggeweest,alleen  zojuist even gekeken naar de vrij ruimte tussen de fles en onderkant mDDM,die nu ~1,5 mm is,blijkbaar genoeg om op mijn baan geen problemen meer te hebben.
  -Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 14 July 2006, 12:46:17
 Hallo,
 Wat mij betreft is het probleem opgelost;door van de bovenrand van de zijkanten van  het middendraaistel 2mm gewoon af te zagen, ontstaat er voldoende vrije ruimte onder de vloer.
 Ook mijn baan ligt niet vlak,bij goed kijken naar het draaistel zie je het een beetje dansen bij het rijden ,maar niet meer proberen de lok op te tillen.    :D
 -Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Sander op 14 July 2006, 17:06:45
Peter,

heb je foto's genomen of kan je die nog even nemen? Dat verduidelijkt m.i. je verhaal.

mvg,
 Sander
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 14 July 2006, 17:35:24
Sander,
  Er is niet zoveel om te laten zien.
Leg de lok op zijn dak ,(Ik heb daar een speciaal bakje voor,met vilt bekleed,en wandjes op 35mm van elkaar.)
Dan draai ik het draaistel een kwart slag,en dan kan hij er zo af gehaald worden.
De zijkanten van dit draaistel trek je er in dwarse richting af,denk aan de pennetjes.
 Nu zaag of snij je gewoon de bovenrand van die zijkanten weg ,2 of 3 mm is genoeg.
Na het zagen  zet je ze er weer op,zet het draaistel terug,en klaar is Kees.
Ik heb aan het draaistelframe en de wielassen niets gedaan.
-Peter
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: jumboy op 14 July 2006, 18:00:21
Peter,

heb je foto's genomen of kan je die nog even nemen? Dat verduidelijkt m.i. je verhaal.

mvg,
 Sander

Peter als het zou kunnen een fotootje graag  ;D

Beelden scheppen ook duidelijkheid, naast je uitleg  :)

thnx

greetz Jumboy
Titel: Re: De mDDM van Rivarossi
Bericht door: Peter Kleton op 14 July 2006, 18:48:04
Hallo Sander,
Ik heb zelf geen website, maar ik wil je wel een mailtje sturen met foto's.
 Geef je E mail adres maar even op een persoonlijk bericht.
-Peter
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: OskarKCS op 13 August 2006, 22:52:20
Kan iemand mij misschien vertellen wat de kleinste boogstraal is die de mddm aankan met alle assen aanwezig en zonder dat ie ontspoort?
Ik gebruik zelf Rocoline.

Mocht dit ook duidelijk worden uit het verslag dat Chris van Diesen heeft over de Mddm dan zou ik dat ook graag ontvangen.


Groet, Oskar
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Davy op 14 August 2006, 00:34:24
Heb er donderdag nog 1 gezien van een clublid bij ons. Het was een AC variant. Ik principe moet alles door R2 bogen gaan.
Het model rijdt best goed. Alleen gaat hij nogal trillen en wagelen bij een hogere snelheid.
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Agebe op 14 August 2006, 10:07:50
Hallo Allemaal,

Hier is het zelfde, een kleine hobbel in de baan doet de mDDM stoppen.
Daarvoor had ik het middelste draaistel van wielen ontdaan, en het draaistel gefixeerd met een klein stukje dubbelzijdige tape.
Na de aanschaf van de ICE3 van piko had ik ook problemen door de starre koppeling. Voor de ICE3 heb ik de baan helemaal uitgevlakt. Even dacht ik de mDDM moet het nu ook doen wielen terug geplaatst, nee dus. :( Doordat de mDDM gekoppeld  rijdt met een stam plus 1700 heb ik geen last van dat stoppen. (met wielen in het draaistel)  Maar zelfstandig rijden, problemen. Graag zou ik ook wat meer informatie ontvangen :D. Chris of Peter graag wil ik ook een mailtje met wat te doen. b.v.d.

Vriendelijke groeten Ab Boezerooij :D
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Robbert op 14 August 2006, 10:33:39
Citaat
Het was een AC variant. Ik principe moet alles door R2 bogen gaan.

ik heb ook een MDDM AC die van mij kan zelfs door R1.

Citaat
Het model rijdt best goed. Alleen gaat hij nogal trillen en wagelen bij een hogere snelheid

Bij mij trilt/wegeld er helemaal niks?

ik kan zonder het hele wielstel er af te halen de zijkanten er af halen?

robbert
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: M.Schulte op 14 August 2006, 11:38:52
Ik heb ook een AC mDDM enige probleem was dat de sleper net niet voldoende ruimte had om geheel omhoog te kunnen op de wissels.
De sleper kwam tegen de "kast" aan die tussen de draaistellen zit.
 
Dit opgelost door een klein stukje van de kast die er naast zit in het midden uit te vijlen. Loopt nu geweldig en stopt niet meer op de baan, zelfs niet op een plek waar M*-loks nog wel eens willen hakkelen als ze heel langzaam rijden.....

Gr. Marco
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Laurens op 07 September 2006, 14:28:52
ik heb alleen nog maar "los"  gereden met mijn mDDM en heb geen problemen gehad met bochten, zowel op de clubbaan als thuis. Ik hoop zaterdag de eerste rit met mijn mDDM rijtuigen te maken (LIMA set met cheetah plus 1 los rijtuig), de week erna hoop ik met totaal 6 rijtuigen en 1 motorrijtuig te rijden.

Foto´s volgen  ;)

Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Peter Korsten op 07 September 2006, 20:18:20
Eh, je weet toch wel dat een mDDM niet aan een DDM-1 gehangen kan worden? Je zou de Lima-set met twee tussenbakken en stuurstand nog voor een DD-AR door kunnen laten gaan, maar meer dan dat is te veel.

Aan de andere kant, het is jouw trein. :)

- Peter
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: Laurens op 07 September 2006, 20:55:12
@Peter;

ik had reeds op wikipedia gezien dat er normaal maar 4 rijtuigen zijn inclusief stuurstandrijtuig en motorwagen. Ik kan me echter herinneren dat ik ergens tussen Leeuwarden CS en Utrecht CS een iets langere stam ben tegengekomen, waarschijnlijk op Zwolle CS (waarbij ik moet zeggen dat de NS deze mDDM stellen nodig een goede lik verf mag geven maar dat terzijde).

Wikipedia geeft daarnaast aan dat binnen de dienstregeling van 2007 er 1 lijn is waar DDM en DD-AR gemengd zijn.

Citaat
2200 Intercity Amsterdam CS – Haarlem – Den Haag HS – Rotterdam CS – Dordrecht (– Breda) (gemengd met DD-AR).

Kennelijk ben ik onbewust realistisch bezig  :)

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/DDM
http://nl.wikipedia.org/wiki/DD-AR


Daarnaast zie ik tot mijn grote verbazing een DDM Bv rijtuig tussen ICR rijtuigen in rijden, zie foto DDM pagina.

PS: als je mijn geluk zou hebben zou je ook zo rijden. Ik krijg allereerst tijdens het FMC jubileumweekeinde een stam dubbeldekte zien waarna mij deze wordt aangeboden voor een redelijke prijs, daarna krijg ik ineens out of the blue een mailtje van een verkoper op Ebay (waar ik eerder een goede 1600 heb gescoord) met de vraag of ik toevallig nog 4 rijtuigen wil. Als ik vervolgens 2 bestel wordt mij nog eens een hele Panda set aangeboden.

Nu wil ik nog wel een mDDM aanschaffen om die hele roedel te laten rijden, ik weet er nog zo'n 5 te staan ;), maar vind 1 mDDm met 6 rijtuigen meer dan genoeg. Ik moet ook nog een Mat'54 en een DE1 op de baan zetten inclusief Roco startset met multimaus.
Titel: Re: Rivarossi 1614, mDDM
Bericht door: henk op 07 September 2006, 22:09:53
mDDM's kennen alleen maar de vaste vierdelige samenstelling. Het motorrijtuig kan ook niet meer aan. Wel kun je twee gekoppelde viertjes aantreffen.
Een andere vaste samenstelling is 1700 met drie rijtuigen en een koprijtuig. Die kan ook worden gecombineerd met de mDDM-viertjes.
Het gaat dan altijd om rijtuigen uit de DDM-2 of DDM-3 series.

De Lima rijutigen met cheetah of andere beesten hebben al helemaal niets met mDDM te maken. Dat zijn modellen van rijtuigen uit de DDM-1 serie en die kunnen tot langere treinen worden gekoppeld.
Gemengd  betekent in dit geval dat DDM en DD-AR beide tussen Amsterdam en Breda worden ingezet, maar niet dat ze worden gekoppeld.