BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 15 March 2014, 11:40:03
-
De Nieuw Zeelandse spoorwegen hebben een goede relatie gekend met de producten van de ingenieur Robert Fairlie. Voor degenen die niet bekend zijn met de locomotieven die zijn naam dragen, een Double Fairlie is een loc bestaande uit een ketel met twee vuurkisten, twee rookkasten en twee schoorstenen. Het geheel rust op twee draaistellen die op de gebruikelijke wijze worden aangedreven. De Fairlies waren uitermate geschikt voor de lichte, kronkelige spoorlijnen in Nieuw Zeeland.
In 1873 kwamen twee Fairlies in dienst, gebouwd door de Avonside Engine Co in Engeland. Een ging naar Otago, op het Zuidereiland, en kreeg daar de onofficiele naam Lady Mordaunt, naar de dame die Engeland in rep en roer bracht door haar affaires met de koninklijke familie. De andere loc ging naar Aucland, op het Noordereiland. Daar kreeg de loc de naam Snake, omdat de loc als een slang door bochten reed. De locomotieven zijn de eerste locomotieven die in Engeland gebouwd zijn met Walschearts stoomverdeling, iets dat alle latere Fairlies in NZ hebben meegekregen terwijl sommige andere locomotieven nog met Stephensons stoomverdeling zijn geleverd.
De locomotieven waren niet de meest succesvolle serie, op de trekkracht was nogal wat aan te merken. Snake is in 1890 gesloopt, Lady Mordaunt heeft het nog zes jaar langer uitgehouden. De draaistellen zijn onder stoomhijskranen gebruikt, en hebben het nog tot de jaren '60 uitgehouden. Van Snake ligt nu een set van de stoomverdeling van deze pionier in het Science Museum in Londen. Van Lady Mordaunt bestaat nog een draaistel.
En zo zag Snake er dan uit:
(http://mp.natlib.govt.nz/image/?imageId=images-24630&profile=access)
Foto van http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=subjectid%2479180&id=24630&recordNum=0&u=0&t=items&s=a&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=mi (http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=subjectid%2479180&id=24630&recordNum=0&u=0&t=items&s=a&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=mi)
Een ets voor dit locje kon ik voor de prijs niet weerstaan. De rest moet zelf gemaakt worden of gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_1.jpg)
Een begin is gemaakt met de cabine, een laminaat van niewzilver en messing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_2.jpg)
De aslade was ook al snel gereed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_3.jpg)
De ets heeft de stoomverdeling keurig in vooruit (of achteruit, het ligt maar aan welk draaistel aan de voorkant staat) maar de ganghandel zegt iets anders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_5.jpg)
Na een beetje hak en breekwerk was matroos kniesoor tevreden met de stand van de ganghandel en is het geheel op de vuurkisten gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_6.jpg)
Aan de andere kant de vuurdeuren voor de twee vuurkisten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_7.jpg)
mvg,
Rick
-
Het lijkt wel of iedereen bij PPD zit...
Mooi man!
-
Na een beetje hak en breekwerk was matroos kniesoor tevreden met de stand van de ganghandel
Welkom aan boord ;)
(y)
-
Leuk! afdeling weer eens wat anders. Dat mag ik graag zien!
Groeten Jeroen
-
Bedankt heren
Hier wordt vrolijk verder gebakken. Eerst maar eens de vuurkisten op de voetplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_8.jpg)
Dan maar eens kijken of de waterbakken in elkaar willen. Er zit een ronde uitsparing in de voor-, achter- en tussenwanden, waardoor de ronding bovenop de tanks op een vernuftige wijze kan worden gebogen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_9.jpg)
Na nog wat meer bakken is een van de waterbakken gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_11.jpg)
Het mooie van een ets zonder instructies is dat er geen echte volgorde is, dus even tussendoor de cabine op de loc gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_10.jpg)
En toen maar een keteltje in elkaar gezet. Niks geen 70 graden soldeer voor de rookkastdeur, gewoon met normaal soldeer en een paar hete vingers het ding inelkaar gebakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_12.jpg)
Dat was 'um weer voor vandaag.
mvg,
Rick
-
Weer wat verder.
Eerst maar de rest van de tanks opgevouwen. Ook is een van de zandbakken in elkaar gesoldeerd en gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_14.jpg)
Nadat de andere ketel ook in elkaar geflanst was moesten de waterkasten maar eens op het frame. Na een aantal keer testen, solderen, uit elkaar solderen en opnieuw solderen is het me gelukt om alles mooi op de voetplaat te laten zitten. De zandbakken hebben ook hun plaats gevonden bovenop de waterbakken en ketels, compleet met een mooi knopje dat uit wat messing draad is gedraaid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_15.jpg)
Groet,
Rick
-
Ah, nou zie ik eindelijk hoe die dubble fairlies gestookt worden. Dat heb ik mij weleens afgevraagd.
-
Heel simpel, met een theelepeltje en om een hoekje. Is vergelijkbaar met 2x een stoofje / Backertje
-
[Offtopic]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je zo'n ding stookt. Dikker onde de vuurdeur of juist niet, dunner in de rechterbinnenhoek? In zo'n assymetrische vuurkist gaat het er vast heel anders aan toe.
[/Offtopic]
-
Was dat niet een probleem bij die dingen? Een reden dat ze niet voldoende vermogen konden leveren?
-
een locomotief voor de prijs van twee ;D ;D ;D
-
Tjonge, je hebt er wel de vaart in zeg, leuk hoor! (y)
-
[Offtopic]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je zo'n ding stookt. Dikker onde de vuurdeur of juist niet, dunner in de rechterbinnenhoek? In zo'n assymetrische vuurkist gaat het er vast heel anders aan toe.
[/Offtopic]
Nou, "gewoon"
Toen ik bij de Ffestiniog stookte waren de eerste jaren op oliestook en was daar feitelijke alle kennis over kolenstook verdwenen (uit mijn hoofd is de FR ergens in de jaren '70 overgegaan naar oliestook) Oliestook is een aparte tak van sport, maar weinig interessant qua vuurbed en waar te stoken.
Toen ze omgingen naar kolenstook kreeg is te horen dat je heel systematisch moest stoken omdat je niet in je vuur kon zien wat er in de kist gebeurde. Dus het eerste uurtje heb ik dat braaf gedaan, echter ....... zodra we eenmaal reden en een beetje trek op het vuur had kon je prima in het vuur zien waar de dunne plekken zaten aan de kleurverschillen. Kortom vanaf dat moment ben ik weer "gewoon" gaan stoken i.p.v. in patroontjes. Gewoon stoken houdt voor mij in: volle schep pakken, deurtje open en de eerste de beste lichte plek die je ziet vol kieperen en tegelijkertijd kijken waar de volgende (if any) schep naar toe moet. Ben me niet bewust dat ik tegen de pijpenplaat oid meer moest stoken dan elders, dus FR Fairlies is gewoon met een vlak vuurtje. Dus eigenlijk 2x locje 18 (Gooische Stoomtram 18 van de SHM).
Hoezo vuurkist asymmetrisch ... vuurkist is "standaard" met als enige verschil dat de vuurdeur aan de zijkant zit ipv aan de achterkant. Daar je deze loc's in principe stookt met de deur dicht (ie geen secundaire lucht) is 99% van de tijd de vuurkist gewoon volledig symmetrisch. Stoken doe je dusdanig vlug dat dit nauwelijks invloed heeft op het verbrandingspatroon.
Groeten van Kniesoor
PS is jou topic, dus als er iemand is die bepaald wat "off-topic" is ben jij het ;)
-
Bedankt voor de uitleg (y) Altijd interessant om te lezen hoe het er in andere machines aan toe gaat, vooral zo'n technische exoot als een Fairlie. Lijkt me erg leuk om daar eens een dagje te stoken. Met assymetrisch bedoelde ik inderdaad de secundaire luchtstroom. Dat alles als een gewoon vuurkistje gedraagt zonder secundaire lucht is natuurlijk "fair enuff"
Gisteravond wat gerommeld met dekseltjes en knopjes. De deksels waren oorspronkelijk voorzien van een ronde knop, maar op foto's te zien is een van de deksels al vroeg gesneuveld, en is vervangen met een simpelere deksel, wat keurig in model is vertaald. De linker deksel op de foto heeft het nieuwe handvat, de rest een mooi knopje gedraaid uit 0,8mm draad. Ook de zandbakken hebben een vergelijkbare deksel gekregen. De grendels op de rookkastdeur zijn uit een stok 0,9mm draad gedraaid, geboord en gedecoreerd met 0,4mm draad. Het smoelt al aardig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_16.jpg)
Vanavond zijn een paar naadjes weggewerkt, en toen is het dak gevormd. Met een paar stukjes fosforbrons blijft het dak afneembaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_19.jpg)
En de onderkant met de draadjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_20.jpg)
Daarna maar eens begonnen aan het betere priegelwerk, de geschiedenismakende Walschearts schuifbeweging. Lekker prutswerk op de vierkante millimeter. De achtergrond is ook in het thema, aangezien Lion Red ook uit Auckland komt. Helaas is de foto niet helemaal scherp. Heeft trouwens niks te doen met dat dopje... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_18.jpg)
Datwassumweer
Rick
-
Na een korte tussenpauze wordt er vrolijk verder gebouwd.
Met al het spul voor de aandrijving aangekomen zijn de draaistellen inelkaar gesoldeerd. Gaten voor de lagers zijn opgeruimd met een boortje en daarna zijn de lagers gesoldeerd. De frameplaten bestaan uit twee gelamineerde lagen, en zitten voor aan de bufferbalk vast. Achter zit een simpel plaatje om alles op de juiste plek te houden. Het soldeert een beetje lastig, maar het is me gelukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_24.jpg)
Dan de lagers van 3mm naar 1/8" opruimen, en een beetje rommelen totdat de assen lekker lopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_25.jpg)
De koppelstangen bestaan uit 2 lagen, lekker dik. Omdat in principe ale vier koppelstangen identiek zijn, maar door pasmaken misschien net wat verschillen in lengte. Daarom hebben de koppelstangen conform naar voorbeeld een identificatie gekregen. Op de bovenste stang valt LT te lezen, oftewel Left Trailing(links achter). De anderen hebben LL(Left Leading) RL of RT op de stang staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_27.jpg)
Na een beetje passen, meten en een lager verschuiven loopt alles lekker soepeltjes. Ook zijn de imitatie wiggen(uitstekende deeltjes op de koppelstangen, houden de tweedelige lagerschalen op hun plek) op de koppelstanngen gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_30.jpg)
Dan maar de vertragingskasten in elkaar prutsen. Zo komen ze bij North Yard vandaan, 1:36 vertraging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_28.jpg)
De tandwielen zitten nu op de assen, een paar moertjes dunner maken en solderen, schroefjes inkorten en het chassis is min of meer compleet. En dan het mooiste van een Fairlie; het gaat door bochten, zelfs de beruchte Marklin industriebocht 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_32.jpg)
mvg,
Rick
-
Nadat het chassis compleet was maar eens wat stroomafnemertjes gemaakt. Het eerste draaistel kon ik nog voorzien van fosforbronzen draadjes, en toen was het draad op. Het andere raaistel maar voorzien van stroomafnemers gemaakt van een versleten Marklin slepertje. Ook de vertragingskastjes aangebracht, draadjes getrokken en het ding kan rijden. Nog niet helemaal perfect, maar wel best goed voor een eerste rit. Ook moest een beetje ruimte worden gemaakt in de kap, maar industriebochten zijn nog niet uit den boze 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_33.jpg)
Toen maar aan de slag gegaan met de cylinders en schuifbeweging. Hier de cylinder met erg fijne leibanen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_39.jpg)
Dan was de rest van de schuifbeweging aan de beurt. Heel mooi fijn spul, maar daarom is het ook aardig lastig om mee te werken. Uiteindelijk ziet het er dan zo uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_41.jpg)
Het heeft me een hele avond gekost om het ding wat fatsoenlijk rijden an te leren. alles luistert toch wel erg nauw, vooral tussen het kruiskop en de voorste krukas, maar uiteindelijk is het gelukt. Om niet steeds heen en weer hoeven te sjouwen tussen de baan met m'n enige gelijkstroom trafo en om het kleine Mashimatje te sparen heb ik even iets provisorisch in elkaar gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snake_43.jpg)
mvg,
Rick
-
Kunstig dat je dit goed aan het lopen hebt gekregen.
Nou de andere 3 nog ;D