BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Patrick1975 op 14 March 2014, 11:53:16
-
Na een 3 kwart jaar verzamelen, bedenken, beurzen struinen, foute dingen hebben gekocht nu maar eens gaan bouwen. ;D Zoals eerder vermeld we hadden een ambitieus plan.....http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54848.0.html
Schande de wijs, nu nog niet haalbaar. Zie te veel problemen en die wou ik eerst maar eens tekkelen ;)
Het plan nu is om de tafel van het vorige plan 60cm groter te maken. Hij is dan 3,2x1,55
Het spoorplan ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_31.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baan_31.jpg)
Het rails plan is afgelijd van K rails van Marklin.
Zelf rijden we met Fleischmann.
Omdat deze baan 130 breed is houden we nog 25cm over voor wat anders. We hadden gedacht om nog 1 traject er onder te bouwen zodat je nog iets meer rij mogelijkheden hebt.
De bedoeling verder is om diverse mogelijkheden van rijden uit te vinden. Analoog hebben we nu. In de toekomst willen we zeker digitaal. Het zal een Roco maus worden. Moeten we daarom nog aan dingen denken?
Ook willen we verschillende scenery uit proberen.
Graag hoor ik op en aanmerkingen.
Groet, Bram en Patrick
-
De op- en aanmerkingen?
Houdt je vast ;D
Wordt dit een bergaantje?
Want het enige wat je hier mee kan is het gebruik maken van tandradrails.
Er krioelt zoveel rails door/over en onder elkaar door dat je nergens ruimte hebt om een fatsoenlijk hellingsgraag aan te houden.
Om een voorbeeld te noemen, neem rechts onderaan.
Daar maak je na het verlaten van het station een bocht van (geschat) zo'n 120° om dan al over het andere spoor te komen. Is een hele uitdaging voor het meeste materieel 8)
Teken eerst je baanplan eens uit in een programma war je dan ook de stijgingspercentages mee kan laten uitrekenen (bv anyrail).
En houdt dan ook rekening met de dikte van je onderbouw, evt. isolatie en dikte van je railbed. je zult zien dat je in jouw geval verrassend weinig ruimte overhoudt om uberhaupt de sporen over elkaar te krijgen.
Wil je het e.e.a. aan technieken uit proberen begin dan met een simpelerer test baantje (y)
-
Ohhh....keeeeee, je hebt een punt wat betreft die bocht. Wat betreft de spaghetti, dit is wel een keuze denk ik.
Ik hou niet van de meeste strakke banen die je vaak ziet. Het moet een lokaal zuid-Duits lijntje worden.
Een tandrad baan is wel een tipje. Ik heb nog randradrails liggen en een loc ;)
De dikte van de onderbouw ben ik me wel van bewust. zelf tekenen met een programma is niks voor mij.
Ben al blij dat ik hier mijn vragen kan stellen en foto's kan posten ;D ;D
Het is wel de bedoeling dat het een baan voor mijn zoon is en hij het plezier moet beleven.
Een test baantje neemt hij geen genoegen..... ;D ;D
Ook ik wil mijn leer hier uit ophalen.
Zal eens kijken of ik nog wat aan het plan kan schaven. Iemand anders nog een plan of idee?
Groet, Patrick
-
Iemand anders nog een plan of idee?
Groet, Patrick
Wat als je de buitenbocht eerst parallel aan de binnenbocht laat lopen?
Dan laat je de binnenbocht langzaam wegzakken en de buitenbocht langzaam stijgen net zo lang tot ze elkaar moeiteloos kunnen overlappen.
grtz
Arnold
-
Hoi Arnold,
Dat kan zeker of de bocht nog wat groter maken. Zal nog wel effe verder puzzelen.
Gr.Patrick
-
Als je begint met bouwen(nadat je plan 200x is veranderd ;D ) ,vergeet dan niet om gelijk een ringleiding voor stroomvoorziening van de rails aan te leggen.
Eventueel een aparte draad voor seinen en verlichting maakt het later alleen maar makkelijker.
Verder zou ik toch kijken of ik dat plan niet iets anders kan maken,het is zoals gezegd iets met teveel spoor en te weinig rijmogelijkheden,ook zijn die hellingen met die bochten niet echt haalbaar voor veel materieel ben ik bang.
(denk en vind ik dan ;) )
-
Morgen Patrick,
Nog een tip als je gaat bouwen:
- neem je meest veeleisende trein, bij mij bijvoorbeeld een met veel assen en gebruik die als testloc voor de bochten. Laat hem goed heen en weer rijden om te zien of hij soepel door de bochten blijft gaan.
- neem twee lange wagons om de radius van je bocht te testen, hiermee voorkom je dat je bocht te krap wordt tov de scenery of de naast liggende baan.
veel bouwplezeir
-
Met voorbeeldje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Betriebswerk_1_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Betriebswerk_1_46.jpg)
-
Arnold, daar zat ik ook aan te denken. (y)
Heb een partij wissels en engelse wissels gekocht en ga gewoon bouwen. 8)
Heb diverse plannen op papier gezet en denk dat het ontwerp zoals we nu hebben bedacht, het gaat worden.
En Nootje, ringleiding had ik al aangedacht, bochten zijn r2 bochten of groter. Aanleggen van leiding voor verlichting en seinen kan altijd nog. Kan ruim onder de tafel. Tafel is 1,1 hoog.
200 x van baanplan veranderen is wel heel ruim genomen, maar is ok. Hoop alleen dat ik meer ga bouwen dan dat jij typt ;) ;D ;D
-
Hoop alleen dat ik meer ga bouwen dan dat jij typt ;) ;D ;D
Haha ja beiden zijn even leuk en is een mooie afwisseling cq aanvulling op elkaar. :P
Hou ons op de hoogte van je vorderingen met foto's als je niet zo'n typer bent ;) ;D ;D
grtz
Arnold
-
Enige weken geleden zijn onze wissels binnen gekomen, 7L en 7R. Daarnaast 2 Engelse wissels, 2 bochtwissels LenR, 2 hoge snelheidswissels LenR en een 3weg wissel, allen elektrisch (y) Een rib uit het lijf, maar dan heb je ook wat ;D Wat nu? Toch maar stom weg bouwen ;D Een bescheiden locdepot aangelegt, morgen verder met de rest van de baan. Word vervolgt 8)