BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Karel Jans op 13 March 2014, 16:37:08
-
Ik heb een trafo (merkloos) waar onder andere controlelampjes opzitten voor de gelijk -en wisselstroom. Pas wanneer ik de regelknop helemaal opendraai gaat het lampje branden en soms ook helemaal niet. Als ik de railspanning doormeet krijg ik constant wisselende waarden.
Kan ik er nu vanuit gaan dat het apparaat kapot is? Is zoiets uberhaupt mogelijk?
-
Is dat plotseling of al langer? En alleen bij de regelknop?
Bij oudere regelbare trafo's wordt de spanningsregeling verzorgd door een ring met omgewonden (weerstands?)draad waaroverheen een sleper gaat die verbonden is met de draaiknop. Die omgewonden draad kan ergens doorgesleten zijn, er kan 'sluiting' tussen enkele windingen ontstaan, waardoor de weerstand geringer wordt, mogelijkheden genoeg. Trek de stekker uit het stopcontact en maak de trafo dan eens open. Als er al te veel slijtage zichtbaar is op de ring weet je het euvel en kun je op zoek naar een vervanger.
-
En als je er een trein mee probeert te laten rijden?
-
Die sleper loopt niet over een opgewonden weerstandsdraad. Gebruikelijk is dat hij over de secundaire wikkeling van de trafo loopt. Dat contact kan twijfelachtig worden door slijtage.
Daar kom je inderdaad alleen maar achter als je de trafo open maakt. Dat kan een hele operatie worden, omdat tegenwoordig de trafo's zo zijn uitgevoerd dat ze met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Dat is een veiligheidsvoorschrift, o.a. om te voorkomen dat kinderen en andere ondeskundigen er aan gaan sleutelen.
-
De trafo is al flink op leeftijd. Ik heb een aantal jaren niks meer gedaan met de treinbaan en ben sinds kort weer begonnen. Een trein laten rijden lukt niet. Openmaken is denk ik ook geen optie want alles zit potdicht en er zijn nergens schroeven of klemmen ofzo. En tja ik ben niet echt heel erg deskundig
-
Ja, weg ermee, tweedehands is een goede regeltrafo van recentere datum voor een paar tientjes te vinden.
-
Op Marktplaats of ebay zijn er genoeg te vinden,en mocht je zoiets liever niet via internet doen.
Dan kun je ze ook vinden voor een leuke prijs op de grotere treinbeurzen ;)
-
Als je jaren niet gereden hebt zou je misschien je loc's eens kunnen na kijken op vuil en verharst vet.
-
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik denk inderdaad dat de trafo zijn langste tijd heeft gehad. Aan de loc's kan het sowieso niet liggen want die zijn pas nog allemaal nagekeken en hebben servicebeurtje gehad