BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: djm008 op 18 August 2007, 13:37:25
-
Ik heb een fleischmann profirails systeem. Ik heb ook ongeveer een baan gebouwd met de a,b,c,d en e set.
Ik heb ook een rangeerspoor. Nu heb ik het probleem dat als ik een trein op het binneste spoor heb aan het rijden, ook automatisch het treinstel op het rangeerspoor gaat rijden.
Ook al doe ik het ontkoppelingsblok omhoog, geef ik een beetje gas met de trafo dan worstelt de trein zich gewoon over dat bloke heen.
Mijn vraag is nu. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de treinen op de rangeersporen niet gaan meerijden als er op de binnenste gereden wordt?
-
hey,
Ik neem aan dat je analoog rijd?
Dan zul je na het wissel, in je rangeerspoor een isolatatie maken zodat je geen stroom meer op je rangeerspoor krijgt.
Ook moet je een nieuwe voeding naar je rangeerspoor leggen met een schakelaar ertussen vanaf je transformator.
In die voeding moet je dan een schakelaar plaatsen, zodat je het stuk spoor spanning kan geven, en je met je trein kan rijden.
Mvg, Marcel
-
Ik rij inderdaad analoog. Ik heb nu 2 transformatoren aangsloten. Vanaf een rangeerspoor ga ik nog een ronde baan maken afgesloten van baan 2 middels een wissel.
Ik heb dan 1 trafo op de buitenste baan, en 1 trafo voor baan 2 en 3.
Heb ik met 1 trafo wel genoeg stroom om op 2 banen een trein van stroom te voorzien?
-
Hoi DJM008 of hoe je ook heet.
Even een kleine tip tussendoor. Dat ontkoppel rail is niet om je trein te blokkeren op je zij/rangeerspoor maar om je lokomotief te ontkoppelen van je wagons/rijtuig.
Als je fleischmann profi rail hebt dan heb je zoals je weet zogenaamde zelfdenkende wissels. In deze wissels zitten veerjtes die je eruit kan halen. Daar dit eruit te halen kan je je rangeerspoor ook spanningsvrij maken.
Succes
Groeten Jeroen
-
Hoi jeroen,
Ik heb inderdaad profirails met die wissels. Alleen het princiepe zelf denkend is me niet geheel duidelijk...
Ik bedien de wissels nog gewoon met de hand. Misschien kun jij nog wat nadere uitleg geven?
-
hallo djm008
voor uitleg van zelfdenkende wissels kijk eens hier
http://www.fleischmann.de/?pid=2433&PHPSESSID=531d1c6c72a37c885b7cf672f7c04a20
mvg arno
-
Hoi DJM008 of hoe je ook heet.
Een zelf denkende wissel werkt als je die verbindingsveertjes tussen de spoorstaven vandaan haalt.
Het effect:
Wisselstand rechtdoor= afbuigende spoor spanningsvrij
Wisselstand afbuigen= Rechtdoorspoor spanningsvrij
Let op
je moet dan wel de electrische aansluiting aan de zijde waar de tongen zitten (dus niet aan zijde puntstuk) (effe googelen als je de termen soms niet helemaal begrijpt)
Groeten Jeroen
-
Jeroen, noem die dingen liever draadbruggen of zo, want zodra je veertjes uit je wissel gaat slopen, kun je het ding naar de modelspoorzaak brengen.
Diederik, wat Jeroen zegt klopt wel, maar je moet er rekening mee houden dat je de railsecties aan beide zijden moet isoleren. Dus je moet het rangeerspoor volledig isoleren, een stukje na het wissel. Beide railstaven dus. Daar heb je speciale geïsoleerde railschoentjes voor.
Het ovaal moet je ook isoleren, vanaf het rechtdoorgaande spoor vanaf het wissel en dan zo lang als je die sectie wil hebben. Het gevolg is dan dat het rangeerspoor zijn eigen trafo heeft en de hoofdbaan ook. Maar het geïsoleerde deel van de hoofdbaan heeft alleen spanning als het wissel op rechtdoor staat.
- Peter
-
Dank voor alle tips.
Kan ik wel, zolang alle baan 2 en 3 nog op 1 transformator zitten genoeg stroom genereren om op beide banen een trein te laten lopen? (ze komen mekaar niet tegen want er zit een wissel tussen).
-
Die trafo zal dat waarschijnlijk wel trekken. Maar je kunt dan niet beide treinen apart besturen. Ze doen allebei precies hetzelfde
-
DJM ik weet niet in welke plaats je woont anders wil ik je wel helpen.
-
Dank voor alle tips.
Kan ik wel, zolang alle baan 2 en 3 nog op 1 transformator zitten genoeg stroom genereren om op beide banen een trein te laten lopen? (ze komen mekaar niet tegen want er zit een wissel tussen).
Ik heb regelmatig 2 tot 3 treinen op 1 trafio rijden en dat trekt ie in ieder geval makkelijk!
-
Ik heb inmiddels eea geprobeerd. Ik heb 1 trafo op de buitenste baan aan het lopen. En op de middelste en binnenste lopen samen op 1 trafo. Kan prima indd. Alleen merk ik als ik bv een roco 1600 op de binnenste baan laat lopen en een mat 46 op de middelste baan dat de 1600 een stuk langzamer loopt.
Doe ik het nu omgedraaid, dan rijden de 1600 en mat 46 van lima beiden ongeveer even snel. Ik denk dat het eraan ligt dat de roco een zwaardere motor heeft.
-
Hoi DJM008
probeer eens met meer aansluitpunten.
Succes
-
Leuk verhaal, Jeroen, alleen schrijft Diederik dat juist de loc op de binnenste baan langzaam loopt. Mij lijkt het eerder een probleem dat de binnenste baan het verste van de stroomvoorziening verwijderd is.
- Peter
-
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, ik ben nog aan het nadenken over een baan en las iets over dit onderwerp in het duits. Bestaat er nog een site waar dit duidelijk wordt besproken. Ik heb ook analoog materiaal en zou graag d.m.v Isoleren de diverse treinen willen laten rijden zonder deze handmatig van de rails af te halen ( ik bedoel, dmv wissel verzetten laten rijden of niet)...
hopelijk kunnen jullie me nog verder helpen met leesvoer hierover ::) :)
BEdankt
maarten
-
::) ik vergat te vermelden dat ik minitrix rails heb. werk dat ook zoals bij FL
?
-
Minitrix wissels hebben ook de denkende functie zoals fleischmann.
Dit werkt wel, maar niet gemakkelijk.
Makkelijker is het om zogenaamde "isolatie raillassen" te kopen.
Deze plaats je aan de rail ipv het normalen stalen schoentje.
Het geisoleerde gedeelte voed je via een aparte trafo of via schakelaars uit een aanwezige trafo.
-
Ik denk dat het gewoon aan het vermogen van de trafo ligt. Als het een begindoos trafo is dan is het net genoeg voor 1 treintje.
Dus wat is het vermogen in VA wat er op de trafo staat vermeld?
Mvg
Wim.
-
Weet je zeker dat beide trafo's elektrisch van elkaar gescheiden zijn? Als je de boel alleen elektrisch van elkaar scheidt door de denk funktie van de wissels vermoed ik dat je 2 trafo's rechtstreeks aan elkaar hebt hangen.
ALbert
-
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, ik ben nog aan het nadenken over een baan en las iets over dit onderwerp in het duits. Bestaat er nog een site waar dit duidelijk wordt besproken. Ik heb ook analoog materiaal en zou graag d.m.v Isoleren de diverse treinen willen laten rijden zonder deze handmatig van de rails af te halen ( ik bedoel, dmv wissel verzetten laten rijden of niet)...
hopelijk kunnen jullie me nog verder helpen met leesvoer hierover ::) :)
BEdankt
maarten
hallo Maarten, Het isoleren van rails (beide zijden of 1 rail) is de basis voor blokbesturing of blokbeveiliging, zowel analoog als digitaal.
Jij hebt een analoge baan en daar is het makkelijk te doen.
Je hebt bijv. een hoofdbaan, met afslaande wissels naar het rangeergedeelte, je kunt in het rangeergedeelte een schakelaar zetten over het isolatiestuk aan 1 rail en zodoende met de schakelaar open of dicht de stroom doorlaten op het opstelspoor, daarmee heb je een isolatie stuk en de trein zal dan niet meer rijden ondanks dat je met de trafo andere treinen kan bedienen.
Zie ook de site www.TERailways.nl daar staat alles wat uitgebreider beschreven.
groeten en succes.
Riber
-
@ riber.
Bedankt voor je duidelijke uitleg. :D