BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: Wim1969 op 12 March 2014, 19:55:41
-
Een leuk tussendoortje, die al op leeftijd is..
De bruggen bij Micheleau in Luxemburg
het voorbeeld:
De Noordlijn, een druk bereden dubbelsporig baanvak, loopt vanaf Luxemburg stad door de prachtig glooiende heuvels/bergen van de Oesling (het Luxemburgse noorden) omhoog naar Kautenbach, Clervaux, naar Troisvierges. Vanaf Troisvierges steekt de lijn de grens over naar Belgie om uiteindelijk te eindigen in Luik.
De lijn werd tot het einde van de vorige eeuw gebruikt voor regionaal verkeer, maar ook voor veel internationaal reizigers – en goederen verkeer. Op de lijn reden de Ardenner express (Belgisch/Luxemburgse diesel met Nederlands ICR materieel) of de internationale trein naar Italie.
Om de grote Hoogovens in het zuiden te voorzien van kolen reden met dubbeltractie, of incidenteel zelfs triple tractie de 6 assige NMBS 5500/CFL 1800 en op de lijn, met een lange sleep 2- 4 assige onderlossers. Tegenwoordig is het verkeersaanbod op de lijn een stuk minder.
Tussen de Luxemburgse plaatsen Ettelbruck en Goebelsmuhle ligt het plaatsje Michelau. Even ten noorden van Micheleau kruist de spoorlijn eerst de rivier de Sure en daarna de provinciale weg. Het baanvak wordt aan beide zijden afgesloten door een tunnel.
het model:
Deze module beslaat juist dit prachtig afgebakende stukje typisch Luxemburgs landschap, van tunnel tot tunnel. Links op de module de rivier de Sure, rechts de provinciale weg. Iets verderop langs deze lijn ligt Clervaux. Het klooster van Clervaux is bij velen welbekend. Dit klooster is verwerkt in de achtergrond van het tafereel.
De module is niet nieuw. De oorspronkelijke module maakte deel uit van de baan Kautenbach die in 2012 heeft deelgenomen aan Ontraxs! Daarna is de module niet meer te zien geweest. Vanwege het leuke internationale thema van de BNLS baan, het feit dat de module nog redelijk in tact is, en omdat het een zeer internationaal traject is maakt de module volgens mij zeer geschikt om mee te doen.
Na het zeer geslaagde Ontraxs weekend ontstond spontaan het idee de module uit de mottenbalen te halen, en weer geschikt te maken voor gebruik. Meest leuke aan het meedoen is natuurlijk het meedoen op zich. Ik heb de diverse grote internationale treinen keurig in dozen klaarliggen, en juist de opzet van deze baan is DE gelegenheid bij uitstek om eens te rijden met een grote internationale trein. Iets wat me thuis nooit zal lukken.
Door D-Loc (Dirk) zijn in 2012 prachtige opnamen gemaakt van deze module, de zijn te vinden op youtube.
(http://i1190.photobucket.com/albums/z444/Wim_Wijnhoud/P1030258.jpg) (http://s1190.photobucket.com/user/Wim_Wijnhoud/media/P1030258.jpg.html)
(http://i1190.photobucket.com/albums/z444/Wim_Wijnhoud/P1030240.jpg) (http://s1190.photobucket.com/user/Wim_Wijnhoud/media/P1030240.jpg.html)
(http://i1190.photobucket.com/albums/z444/Wim_Wijnhoud/overzicht3.jpg) (http://s1190.photobucket.com/user/Wim_Wijnhoud/media/overzicht3.jpg.html)
-
Wouw! Leuk dat je mee doet! Heb je ook internationale treinen die in Frankrijk kwamen?
Aangezien ik een stukje Noord Frankrijk bouw valt er misschien iets te combineren? Toevallig heb ik nu een mooi voorbeeld van een Frans dorpje aan de Luxemburgse grens met een dubbelspoor :).
Groet,
Chris
-
Welkom bij de modulisten,
Voor zover je dat nog niet was natuurlijk ;)
Ga je ook nog wat (ver)bouwen?
Hendrik Jan
-
jep, zeker treinen die in Frankrijk reden.... sterker nog, kan ik ook es lekker met mn LS Models Picasso gaan rijden of LS models 2 assige SNCF dieseltjes of of .... en is dus prima op jouw module te koppelen Chris.
Module wordt wel aangepast, de rechter berg word opnieuw opgebouwd groen anders en ik wil de we achter de brug wat scherper de bocht om leggen. ;D ;D
-
Overigens jaag ik ook met alle plezier mijn Bachmann class 411 over die bruggen heen. ;D
-
cool ;D ;D ;D nu nog een Italiaanse module, of Zwitsers...
ik ga nu maar eens lezen hoe de besturing gaat... zal nog leuke worden 8)
-
Top! Dan rijdt er gelukkig ook wat Frans spul over mijn baantje :).
Groet,
Chris