BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Euronight Jeroen op 11 March 2014, 17:40:30
-
Omdat menige fabrikanten Oost Europese modellen op de markt hebben gebracht leek het mij het handig om hiervoor een topic te maken. Zo zijn er een aantal zeer leuke en bonte nachttreinen in model samen te stellen die overeenkomen met de werkelijkheid. Zelf ben ik menig maal in diverse landen in Oost Europa geweest en heb mijn ogen uitgekeken naar de samenstelling van deze treinen en het nodige op foto's gezet. Met name Budapest Keleti is een walhalla met het samenkomen van diverse nachttreinen. De merken LS Models, Tillig, ACME, Roco en Amintiri Feroviare hebben de nodige Oost Europese schaalmodellen gemaakt waardoor je nu een complete trein naar werkelijk voorbeeld kunt samenstellen.
Goede voorbeelden die na te maken zijn in model:
D 16 Tisza van Budapest Keleti - Moskva Kievskaja
D 347 Dacia Express van Wien - Bucuresti
EN 476/477 Metropol van Berlin - Budapest Keleti
Zelf ben ik nu bezig om de Euronight Metropol compleet te krijgen. Ik zal t.z.t. de nodige informatie en foto's hier plaatsen en hoop dat meerdere mij zullen volgen!
Als voorproefje hierbij de samenstelling van de D16 Tisza tussen Budapest en Moskva uit 2013
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2487_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2487_1.jpg)
-
Graag wil ik nog een interessante Oost Europese nachttrein bespreken. Het betreft de Euronight 476/477 Metropol van Budapest naar Berlijn met doorgaande rijtuigen naar Praag en Warschau/Krakow.
Onder het mom van hoe bonter hoe beter is dit een mooie trein om in model te hebben. Er zitten rijtuigen in van verschillende maatschappijen waaronder MAV, CD en PKP. De benodigde schaalmodellen zijn nu leverbaar of zijn als nieuw item aangekondigd. Op een kleine afwijking daargelaten zijn er zeer passende modellen te krijgen en dat heeft mij doen besluiten deze trein na te maken. Wat mij is opgevallen dat de soorten rijtuigen in deze trein nogal eens wisselen waardoor je ook makkelijk andere modellen kunt gebruiken. Op Youtube staan vele filmpjes over deze trein. Hierbij mijn fotorapportage uit 2013 In Budapest Keleti van deze trein.
De loc. is trouwens meestal een ZSSK loc of soms een MAV loc. bij vertrek uit Budapest.
Het vetrekbord op Station Budapest Keleti Pu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1408_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1408_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1384_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1384_3.jpg)
Het eerste rijtuig betreft een WLABouz van de PKP. Dit is de nieuwe kleurstelling van de PKP. Er zitten soms wisselende type slaaprijtuigen van de PKP in deze trein zodat je ook een ander model kunt kiezen. Dit rijtuig heeft als eindbestemming Krakow. Het rijtuig wat het best in de buurt komt
is de Roco 64880 (nieuw item 2014). Ook kan de Tillig 74797 worden gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1383_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1383_2.jpg)
Het tweede rijtuig is een Bcmnouz in de nieuwe kleurstelling van de PKP met als eindbestemming Krakow. Op een kleine afwijking na is het best passend de set van ACME 55093.
Dit is een set van 2 dezelfde soorten ligrijtuigen. Nieuw item van ACME in 2014. Ook hier heb ik weleens verschillende type BC varianten van de PKP in gespot maar wel altijd in de nieuwe kleurstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1382_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1382_4.jpg)
Het 3e rijtuig betreft een WLAB van de MAV. Eindbestemming is Warschau. Je mag hiervoor ook een slaaprijtuig van PKP voor gebruiken. Dit rijtuig is dan gelijk aan het 1e rijtuig. In werkelijkheid kwam dit regelmatig voor. Als je voor de MAV kiest kun je het beste de Tillig 74776 gebruiken.
Ook de Roco 64815 is een goede optie. Deze beide rijtuigen zijn naar mij weten nog leverbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1380_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1380_2.jpg)
Het 4e rijtuig is een Bc van de MAV. Best passend is de Roco 64847 (nieuw item 2014) Eindbestemming is Warschau. Ook voor dit rijtuig geldt dat je een ligrijtuig in de nieuwe kleurstelling van de PKP kunt gebruiken. Als je dit doet dan komt het 2e rijtuig uit de ACME set 55093 toch nog goed van pas!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1387_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1387_2.jpg)
Het 5e rijtuig is een Bmee van de CD. Dit vond ik opvallend omdat er normaal gesproken een zitrijtuig van de PKP in zit. Dit rijtuig heeft de eindbestemming Warschau.
Uit mijn onderzoek is opgevallen dat dit rijtuig het meest van soort wisselt. Zowel een 1e klas als 2e klas bak van de PKP heb ik waargenomen.
Zelfs in diverse soorten uitvoeringen en kleuren. Als je voor het CD rijtuig kiest is de exacte match de ACME 52921 of 52922. Deze zijn net zojuist uitgeleverd door ACME. Als je er een PKP bak in wilt is het best passend de Tillig 74824.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1396_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1396_4.jpg)
Het 6e rijtuig is het bekende steelpannetje van de CD. De WLABmz. Eindbestemming van de rijtuig is Berlijn. Het zijn dezelfde rijtuigen die ook in de Jan Kiepura te vinden zijn. Zowel alle stadsafbeeldingen zijn opgedoken in deze trein en je kunt dus alle varianten gebruiken.
Maar goed LSM moet deze nog gaan uitleveren. Nog maar wachten dus. Het betreft de LSM nummers 48041, 48042, 48043 of 48044.
Trouwens ook bij dit rijtuig viel het mij op dat er ook weleens een WLABmee van de CD wordt ingezet. Het gaat om een WLABmee in een oude of in de nieuwe kleurstelling. Ik heb gezien dat ACME deze WLABmee heeft aangekondigd. Weet alleen niet in welke kleurstelling deze wordt geleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1395_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1395_1.jpg)
Het 7e rijtuig is een Bcmz van de MAV. Eindbestemming Berlijn. Precies kloppend model is de NMJ 405101. ACME heeft dit rijtuig ook uitgebracht onder nummer 52020. Deze lijkt overal uitverkocht te zijn. Er komt wel een nieuwe productie van ACME onder nummer 52022. Alleen is dit model met oude opdrukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1400_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1400_5.jpg)
Het 8e rijtuig is een Bvmz van de MAV. Eindbestemming Berlijn. Precies kloppend model is de NMJ 404101. Ik heb zelfs ook weleens een Bpmz van de MAV in deze trein gezien.
ACME heeft dit rijtuig ook uitgebracht onder nummer 52010. Deze lijkt overal uitverkocht te zijn. Er komt wel een nieuwe productie van ACME onder nummer 52012. Alleen is dit model met oude opdrukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1401_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1401_3.jpg)
Het 9e rijtuig is dezelfde Bmee van de CD zoals al eerder beschreven. Eindbestemming is Praag. Precies kloppend model is de ACME 52921 of 82922. Het enige verschil tussen deze bestelnummers is alleen het rijtuignummer. Deze groene variant is in de oude kleurstelling en wordt het meeste ingezet.
Ik heb ook weleens dezelfde Bmee in de nieuwe blauwe kleurstelling gespot (lichtblauw/blauw/wit)Persoonlijk vind ik de oude groene kleur mooier want het maakt je trein nog bonter!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1404_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1404_3.jpg)
Het 10e rijtuig is weer het steelpannetje. Eindbestemming Praag. Hiervoor geld dezelfde toelichting zoals bij rijtuig 6 is beschreven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1375_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1375_1.jpg)
Het laatste rijtuig is een Bc van de CD. Eindbestemming Praag. Het betreft hier een rijtuig in de oude kleurstelling. Precies kloppend model en zelfs het rijtuignummer is de Tillig 74505.
Ook hier heb ik regelmatig deze Bc in de nieuwe kleurstelling gespot. Tillig heeft voor 2014 de nieuwe kleurstelling (blauw/lichtblauw/wit) aangekondigd onder nr. 74838.
je kunt trouwens van de CD rijtuigen zowel de oude als de nieuwe kleurstelling door elkaar gebruiken. Dit geldt zowel voor de Bmee, WLABmee als de BC bakken. Dit kwam in de praktijk namelijk regelmatig voor.
Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft om deze trein na te kunnen maken. Het zou zonde zijn om al deze informatie niet de delen op dit forum
vandaar mijn bespreking over deze mooie en bonte trein! Het kost best de nodige tijd en moeite om e.e.a. uit te zoeken. Maar goed treinsamenstelling namaken in model is voor mij zelfs een aparte hobby geworden en ik doe het met veel plezier!
Groeten, Jeroen
-
@rijtuig 1;
Die PKP WLABouz (oorspronkelijk WLABdu) is er gewoon niet in model, alleen de niet gemoderniseerde versies. Zelf verbouwen zou een optie kunnen zijn of inderdaad gewoon een onverbouwde nemen.
@rijtuig 3;
Ik zou zelf voor de Roco variant gaan, op het dak na is dit de mooiste modeluitvoering, en geeft het origineel beter weer dan de Tillig varianten.
@rijtuig 4;
Die MAV Bc lijkt me er een uit Hongaarse productie te zijn. Heb je er een foto van waar de uiteinden goed op staan? Een zoektocht naar een Sachsenmodelle 74536 lijkt me dan zinvol (dit rijtuig heeft ook in de Balkan Express set gezeten), indien het een Y/B70 is zou ik voor een Roco 64847 gaan.
@rijtuig 6;
Railtop heeft hem ook gehad. Misschien zijn die her en der nog wel te vinden.
@rijtuig 8;
Dat NMJ rijtuig is een compleet ander rijtuig. NMJ heeft een CAF rijtuig (zelfde type als rijtuig 7), dit is echter een rijtuig dat bij DWA Dunakeszi gebouwd is. Ziet er heel anders uit. Er is geen model van. Die van NMJ kun je wel als vervanging nemen, maar helemaal kloppen doet het dan niet.
Ernst-Jan
-
Ernst-Jan,
Bedankt voor de nuttige aanvullingen! Ik weet dat je het soms niet helemaal sluitend kunt krijgen, maar om zo dicht mogelijk bij de werkelijk te komen moet je soms een concessie doen.
Het mooie van deze trein is zoals ik al het vermeld het nogal eens van soort en type wisselde.
Rijtuig 1.
Ja, dat klopt die is er niet maar de oude WLABdu versie die jij bedoeld heb ik een keer in deze trein gespot. Helaas geen foto van maar wel een keer gevonden op Youtube.
Dan lijkt mij als je tenminste niet wilt ombouwen de Roco 64880 toch het beste om te gebruiken.
Rijtuig 3.
Ben ik het eigenlijk ook we mee eens om de Roco te gebruiken i.p.v. de Tillig. Had dit even over het hoofd gezien ;D Trouwens je kunt ook dezelfde PKP varianten gebruiken als rijtuig 1 en 2. De rijtuigen naar Warschau wisselde nogal. De ene keer werden er MAV rijtuigen ingezet en de andere keer de PKP rijtuigen.
Rijtuig 4.
Helaas dit is de enige foto die ik heb, ga binnenkort weer naar Budapest en zal proberen nog wat meer foto's te schieten :)
Rijtuig 6.
Ja, Die Railtop modellen ken ik maar naar zijn naar mijn weten overal uitverkocht vandaar dat ik deze maar niet had vermeld.
Rijtuig 8.
Dat type is inderdaad anders dan rijtuig 7. Maar ook hier heb weleens gespot dat rijtuig 8 van hetzelfde type was als wat jij bedoelde met rijtuig 7. Het enige wat ook mist
op die NMJ rijtuigen zijn de nieuwe MAV-start logo's. Op de ACME modellen zitten deze wel. Maar goed er reden in deze trein versies rond met en zonder logo, dus die NMJ is
naar mij weten dan toch een goed alternatief. Die NMJ rijtuigen hebben trouwens ook geen interieur maar door de geblindeerde ramen valt dit nauwelijks op en ze zijn bovendien een stuk
voordeliger dan ACME. De prijs ligt rond de 30 euro van NMJ.
Groeten, Jeroen
-
@rijtuig 1;
De onverbouwde versie is een WLABd, geen WLABdu bij mijn weten. Maar kun je dan mooi uitwisselen inderdaad.
@rijtuig 4;
een extra foto is niet nodig, ik ben er 100% zeker van dat dit een rijtuig uit Hongaarse productie is. Dan zou ik voor een Sachsenmodelle / Tillig gaan.
Verder even niks aan te vullen nu.
Ernst-Jan
-
Hierbij ter verduidelijking een schematisch overzicht van Euronight Metropol waarbij de 2 MAV bakken zijn vervangen door 2 van de PKP (gedeelte naar Warschau). Normaliter zoals ik al eerder aangaf is het zitgedeelte naar Warschau een PKP bak i.p.v. een Bmee van de CD. Ook is het slaaprijtuig naar Berlijn hier een WLABmee van de CD i.p.v. van een WLABmz.
Tevens is het BC rijtuig van de CD hier in de nieuwe kleurstelling. Kortom variatie genoeg om na te bootsen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_405.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_405.jpg)
-
Doordat ik weer een paar rijtuigen heb binnengekregen hierbij alvast mijn samenstelling van de Euronight Metropol uit 2012-2013. Ik heb nog steeds een WLABmee van de CD
in bestelling staan alsmede de ZSSK lok. Mocht ik het helemaal compleet hebben dan zal ik de complete stam nogmaals hier plaatsen.
De modellen van boven naar onder zijn:
Tillig 74505
ACME 52922
Albert Modell 219103
Albert Modell 509101
Railtop 35511
Tillig 74824
ACME 55093
Roco 64880
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3387_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3387_2.jpg)
-
Hierbij de samenstelling van hoe mijn EuroNight Metropol nu is geworden. Toegevoegd de ACME 60331 een ZSSK lok. en nog een WLABmee van de CD (ACME 52950)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3484_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3484_4.jpg)
-
Super dit!
De Wiener Walzer Zürich HB - Budapest Keleti past hier ook wel in het rijtje.
In Zwitserland noteerde ik de volgende samenstelling:
# 319 H-START 61 55 71-91 105-1 WLABmz Budapest Keleti-pu
# 318 H-START 61 55 50-91 101-5 Bcmz
# 317 H-START 61 55 21-91 314-0 Bvmz
# 308 A-ÖBB 73 81 21-90 136-6 Bmz Wien West
# 307 A-ÖBB 61 81 21-90 504-5 Bmz
# 306 A-ÖBB 61 81 28-91 114-5 Bbmvz
# 305 AÖBB 61 81 59-90 046-2 Bcmz
# 304 AÖBB 61 81 59-90 000-9 Bcmz
# 303 A-ÖBB 61 81 76-94 321-4 WLABmz
# 302 A-ÖBB 61 81 76-94 217-4 WLBmz
Mijn favoriet, maar erg moeilijk samen te stellen in HO is de EN 465 "Zürichsee"
# 300 AÖBB 61 81 59-90 035-5 Bcmz Villach
# 301 HR-HZ PP 61 78 71-70 006-9 WLee Zagreb Gl. klo.
# 302 HR-HZ PP 61 78 59-70 007-3 Bcee
# 304 Bpm 61 85 20-90 266-8 Beograd
# 305 AÖBB 73 81 29-91 000-1 Bmpz Graz
# 306 AÖBB 61 81 59-70 023-5 Bcmz
# 307 A-CWL 61 81 70-70 003-2
Gr Joost
-
Omdat ACME dit jaar een aantal RZD rijtuigen gaat uitbrengen was dat reden voor mij om de samenstelling van mijn IC 16 Tisza (Budapest - Moskou) weer eens onder de loep te nemen.
Ik heb besloten om de ACME 52109 en de ACME 52103 alvast te bestellen want hiermee kan ik mijn samenstelling van deze trein weer verbeteren.
Ben ook erg benieuwd hoe het afwerkingsnivau en de details zullen zijn van deze ACME rijtuigen.
Hieronder het overzicht hoe mijn IC 16 Tisza uit 2013 dan gaat worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3599_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3599_3.jpg)
-
Hierbij nog wat foto's die ik in het voorjaar 2014 heb gemaakt van IC 16 Tisza bij vertrek op Budapest Keleti. Tot eind 2013 werden er MAV bakken ingezet die mee reden tot Zahony. Later in 2014 zijn dit blauw/witte CD bakken geworden (zie foto). De RZD WLABm bak met de nieuwe lichtgrijze kleurstelling is te zien. De RZD bakken in deze trein reden met wisselende kleurstellingen door elkaar. Zowel de nieuwe lichtgrijze kleur en de oude groene kleur heb ik gezien in deze trein. Ook de UZ WLABm bak heb ik in verschillende soorten gezien. Minimaal zaten er 2 RZD bakken en 1 UZ bak in deze trein. Op bepaalde dagen en in het hoogseizoen konden dit er ook meer zijn. Samenstelling voorbeelden van deze trein is ook te vinden op www.vagonweb.cz
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2838.jpg)
De UZ WLABm (Budapest-Kiev)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2839_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2839_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2842_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2842_6.jpg)
De WLABm van de RZD in de nieuwe lichtgrijze kleurstelling. Deze nieuwe kleur was te zien vanaf 2011
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2843_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2843_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2844_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2844_4.jpg)
Het CD rijtuig wat meeging tot Zahony. Tot eind 2013 waren dit dus MAV bakken. Er zaten 2 tot 3 van deze rijtuigen in deze trein. Tisza reed op het Hongaarse trajact als binnenlandse intercity tot Zahony.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2846_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2846_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2847_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2847_4.jpg)
IC 16 Tisza klaar voor vertrek van Budapest keleti!
-
Weer een Oost Europese samenstelling compleet kunnen maken :) Deze keer de A1644 / A1643 tussen Bucuresti Nord en Sighetu Marmatiei in de periode 2003 t/m 2005.
Dit is een Roemeense binnenlandse nachttrein. Zelf heb ik menig maal in deze trein gereisd. Vooral het laatste gedeelte tussen Salva en Sighetu is een bijzonder mooie rit door ongerepte natuur en berglandschap. Tussen Boekarest en Salva rijd een CFR E-lok zoals in mijn samenstelling zit. Vanaf Salva tot Sighetu gaat de rit verder over een enkel spoor met een CFR diessellok. Overwegen en wissels worden op dit stuk nog mechanisch bediend en bij ieder klein stationnetje staat een Roemeense stationchef de trein op te wachten. Leuke rit voor de treinliefhebber tussen Boekarest en Sighetu die maar liefst 13,5 uur duurt! Van boven naar onder zijn dit de modellen:
Amintiri Feroviare 10015 een CFR E-lok type 060-EA
Roco 45828 een CFR WLABmee (ex DB WLABmh rijtuig)
Sachsenmodelle 74521 een CFR Bc
DOM models 130 een CFR A (een exclusieve productie van Tillig)
Roco 64846 een CFR B (3x)
Gr, Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4291_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4291_4.jpg)
-
Hierbij nog wat foto's die ik heb gemaakt in 2004 van bovengenoemde Roemeense nachttrein de A1643 / A1644 tussen Bucuresti Nord en Sighetu Marmatiei. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00041.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00041.jpg)
Roemeense CFR lok voor de A1643 klaar voor vertrek in Boekarest! Op deze foto nog in de oude kleurstelling. Zelf heb ik in mijn samenstelling een CFR lok. met de nieuwe kleurstelling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00061.jpg)
Een aantal CFR B bakken in de A1643 te Boekarest
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00091.jpg)
Het rode rijtuig met witte balk is een CFR Bc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00131.jpg)
Een CFR WLABmee. Dit is een ex. DB WLABmh rijtuig. In 2001 heeft de CFR 20 van deze rijtuigen van de DB overgenomen. Ze zijn toen voorzien van de nieuwe CFR kleurstelling (rood met witte band)
ter vervanging van de lichtblauwe kleur. Deze nieuwe kleur werd ingezet voor de lange afstands treinen. Het interieur bleef ongewijzigd en werd niet gemoderniseerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00111.jpg)
Koersbord van de A1643 op de CFR WLABmee
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00121.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00121.jpg)
Opschrift van de WLABmee
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01521.jpg)
De A1644 klaar voor vetrek in Sighetu Marmatiei! Hier werd een CFR Diesselok. ingezet. De route gaat over enkelspoor door mooi berglandschap tot aan Salva.
Vanaf Salva tot Boekarest is de lijn dubbelspoor en voorzien van bovenleiding. Hier wordt de lok. dus omgewisseld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01531_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01531_1.jpg)
Een aantal CFR B bakken te Sighetu Marmatiei
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01571_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_01571_1.jpg)
De 2 rode rijtuigen met witte balk zijn de CFR WLABmee en de CFR Bc. De overige rijtuigen zijn lichtblauwe CFR B bakken en er zit 1 CFR A bak in
Gr, Jeroen
-
Ik heb inmiddels de net uitgeleverde ACME RZD WLABm (2 stuks) binnengekregen waardoor ik de IC 16 Tisza tussen Budapest en Moskou weer wat kon verbeteren. Hieronder nogmaal het overzicht met de modelnummers die ik heb gebruikt en hoe uiteindelijk de samenstelling is geworden.
Gr, Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4370_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4370_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4369_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4369_2.jpg)
-
Ben bezig de Metropol te proberen maken zoals ie in 2015 reed, en blijkbaar had hij toen ook een paar van deze wagons bij :
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12443/515605-70520-8sk-wsbabduea.jpg)
( plaatje geleend vanop het www )
WSBA BCMH van bij de Slovaakse spoorwegen.
Momenteel lijtk het erop dat deze nog niet in Ho uitgebracht zijn door een fabrikant. Of weet iemand dat ze uitgebracht zijn in deze moderne rode kleurstelling ?
-
Overigens niet van de Slowaakse spoorwegen (ŽSSK), maar van Wagon Service Travel Košice.
Voorzover ik weet niet in model uitgebracht, voor het omkitten van iets dat erop lijkt heb je misschien iets aan hun website (http://www.wagonservice.sk/wagon/?n=/wagons/lezadlovy-vozen-bcmh/&wid=1). Wel in het Slowaaks. 8)
Succes!
Groet,
Matthijs
-
Bedankt Matthijs.
'k vermoed dat ze moeilijk gaan doen als ik hun wagon in 1/87 vraag :p
Blijkbaar hebben ze deze wagons wel van de DB overgenomen en gemoderniseerd.
Zal dus hoogstwaarschijnlijk wachten zijn tot een fabrikant er mee uitkomt in deze kleuren, ofwel kijken of ie in DB versie in 1/87 is uitgebracht en laten ombouwen door iemand :-\
*Edit* blijkbaar heeft LS Models een DB Bcmh uitgebracht onder nummer 46076 :
(http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/LS_46076_Bcomh246_Gangseite.jpg)
Nu dus nog iemand die hem kan herspuiten me dunkt ?
-
Nee, dit is een ander model. Het juiste model zit in LSM set 46064 en klopt op een aantal details na wel. Die details zijn o.a. dat het LSM model allemaal schuiframen heeft, en het grote voorbeeld niet. Maar de basis klopt in ieder geval. Opvallend aan deze wagens zijn de kleine coupéramen bij de middelste coupé's aan de coupézijde.
-
Het Italiaanse Pi.R.A.T.A heeft de Bcmh van Wagon Service voor 2015 aangekondigd. Helaas tot op heden nog helemaal niets van gehoord... Zou i.s.m. LS Models moeten zijn, dus dat verklaart wellicht een en ander.
Artikelnummers zijn 98100 t/m 98103, en daar zit dan ook de discowagen bij.
-
Ze hadden voor 2015 ook nog een fraaie CNL set aangekondigd waar ik met smart op zit te wachten, maar helaas is het stil tot op heden.
-
Zou inderdaad dan de Pirate Models 98100 zijn die ik zoek.
Heb jij enig idee welke winkels Pirate Models verdelen Michael ?
-
Net bericht gehad van Pirate Models :
because of production problems experienced last year by LS Models with China, the delivery of these models has been postponed to 2017
Dus tegen 2017 zullen ze normaal terug op de productielijst komen.
-
Even dit draadje afstoffen. Omdat ACME nog niet zo heel lang geleden interessante sets heeft uitgebracht voor de Euronight Metropol, gaf dat voor mij aanleiding om e.e.a aan mijn bestaande Metropol samenstelling te wijzigen. Kort geleden heb ik de ACME 55248 aangeschaft en 3 rijtuigen uit deze set gebruikt in de onderstaande samenstelling. Ik ben vooral blij met het gemoderniseerde PKP-ligrijtuig (rijtuig nr.361, type 134ab) in model. Deze bestond namelijk tot voor kort nog niet in model (alleen de niet-gemoderniseerde variant was toen beschikbaar van ACME).
De rijtuiggroep naar Warszawa bestaat bij mij nu helemaal uit PKP-rijtuigen i.p.v. de MAV-rijtuigen die ook werden ingezet. De PKP IC-huisstijl vind ik bovendien erg fraai.
Verder heb ik nog de doorgaande CD-koerswagens in oude blauw/witte CD-huisstijl (uit Burgas/Varna) toegevoegd, die alleen meereden in het zomerseizoen. Tevens is een CD-ligrijtuig type Bc833 (Tillig 74886, in nieuwe CD-huisstijl 'Najbrt') naar Praha aanwezig dat facultatief werd ingezet.
Het betreft trouwens de samenstelling van de EN 476 Metropol uit 2013 en is grotendeels gebaseerd zoals staat weergeven op vagonweb:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=START&kategorie=EN&cislo=476&nazev=Metropol&rok=2013&styl=r (https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=START&kategorie=EN&cislo=476&nazev=Metropol&rok=2013&styl=r)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5667-gesneden-61ffe855cf6ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5667-gesneden-61ffe855cf6ca.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5661-gesneden-61ffe85595aef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5661-gesneden-61ffe85595aef.jpg)
PKP, MAV en CD koersborden van de EN Metropol:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5668-61ffe9f3eeeb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5668-61ffe9f3eeeb5.jpg)
Oud koersbord EN Metropol (vertrek- en eindstation destijds nog Budapest Nyugati en Berlin Lichtenberg):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5671-gesneden-61ffe9f39eb19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5671-gesneden-61ffe9f39eb19.jpg)
gr, Jeroen
-
Mooie trein! De verschillende baklengtes maakt het extra levendig. Bedankt voor het delen! 😃👍
Ik heb meteen zin om weer op reis te gaan (hoewel ik meende te zien dat Corona een behoorlijke kaalslag in de oostelijke nachttreinen heeft veroorzaakt).
-
Dit is interessant, op zoek naar Poolse en Tjsechische treinsamenstellingen kwam ik dit tege.
Kijk al veel op Vagonweb maar dit helbt ook.
Mocht iemand dit lezen heb ik nog een vraagje, verschillen een Bdmnu rijtuig en een Bnopuvz rijtuig alleen van de binnen kant of zijn er ook uiterlijke verschillen.
Zo ver ik weet zijn dit toch meestal verschillen in indeling en systeem specificaties. En soms de daken.
Om dat in N spoor niet alles te koop is moet ik veel zelf maken. Nou heeft de OBB veel de zelfde rijtuigen gehad. Althans van de buiten kant lijkt dat zo.Maar klopt dit?
Alvast bedankt Rick
-
Er zijn bij ÖBB best wat rijtuigen die alleen in detail van elkaar verschillen. Over welke heb je vragen?
-
@Rick: dit is een echte aanrader voor jou (https://www.bol.com/nl/nl/p/treinsamenstellingen-in-voorbeeld-en-model-1-nachttreinen-in-europa/9300000003029851/?referrer=socialshare_pdp_www). (y)
Bor