BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Michel van den Hof op 11 March 2014, 11:35:55
-
Allen,
Ik wil op mijn baan, gesitueerd in de jaren 80 in Zuid-Limburg, een kolentrein laten langs rijden, tussen de Sophia Jacoba mijn in Duitsland bij Aken en de Rotterdamse havens.
Daarbij wil ik 2 identieke maar wel gevarieerde stammen samenstellen.
De ene leeg de ander beladen.
En 180 graden omgedraaid, mede door de gevarieerde samenstelling en vooral iets andere vervuiling, moet en beide stammen dan een andere trein lijken te zijn.
Dan heb ik dus 2 "verschillende" lege treinen en 2 identieke beladen treinen.
Naast de Artitec GTU (Sophia Jacoba en modelijk andere varianten), welke andere wagons zijn er die dan in aanmerking zouden komen?
Mvg, Michel
-
GTU in de jaren tachtig? ???
-
I.d.d, dan zul je toch wat verder in de vorige eeuw terug moeten om met GTU's te kunnen rijden....
http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx
-
Dank heren, zeker voor de link.
Hele geruststelling dat ik geen GTU's kan gebruiken, al meen ik die keuze wel op een vroege jaren 80 foto van een 2200 met GTU's in Zuid-Limburg gebaseerd te hebben.
Ondanks dat de Artitec een mooi model is, en ik de versie met het Sophia-Jacoba mijn logo er op leuk vind, vind ik 4- of 6-assige kolen zelflossers veel mooier en meer waar voor mijn geld.
Ik zal me voor mijn 2 kolen treinen dus niet langer verdiepen in GTU's en wat andere 2-assige types, maar in een variatie aan diverse meer-assige zelflossers.
Mvg, Michel
-
Zou heel goed kunnen dat er nog een verdwaalde GTU in de trein was opgenomen. Maar dan spreek je wel over begin jaren 80 t/m 1982.
In de welbekende bietentreinen waren begin jaren 80 nog enkele GTU's vertegenwoordigd. Houdt er wel rekening mee dat de kolen vanuit de Sophia Jacoba mijn niet zwart maar (lichtelijk)grijs gekleurd waren. Mocht je zo'n trein alsnog willen samenstellen dan is o.a. de Roco set 66074 met kolenwagens van het type E een prima aanvulling.
Roco 66074
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/L66074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/L66074.jpg)
Foto Roermond 1981 (lichtgrijze kolentrein Jacoba Sophia) (fotograaf: Bart van het Grunewold)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/metgrijzekolentrein_sophia_jacoba_1981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/metgrijzekolentrein_sophia_jacoba_1981.jpg)
Jeroen
-
Jeroen,
Bedankt voor die aanvullende info, die wagens neem ik in overweging.
Ja, Sophia Jacoba had Antrazit-Kohle. ;)
Mvg, Michel
-
(y)
De Brawa E 037 zal er ongetwijfeld ook tussen gezetten hebben.
Brawa 48606
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawa48606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brawa48606.jpg)
Heb nog een foto gevonden met diezelfde kolentrein. Alle credits gaan naar Bart van het Grunewold. Ook voor de vorige plaat.
Zoals je ziet zitten daar ook de NS Roco E'tjes tussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roermond1981.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roermond1981.jpg)
Jeroen
-
Dan komt nu de volgende vraag op.
Reden er ook treinen waarbij combinaties van 2-assige kolen-bakwagens en 4- en/of 6-assige kolen-zelflossers voorkwamen?
Ik wil namelijk maar 2 kolentreinen samenstellen, die (enigszins) gevarieerd mogen/moeten zijn binnen de trein zelf, maar beide treinen moeten een identieke wagon samenstelling hebben.
De ene trein is dan met kolen beladen, de andere trein leeg.
Beide treinen de gelijke linker zijdes dan (vrijwel) identiek geweathered en de gelijke rechter zijdes ook (vrijwel) identiek geweathered, maar tussen beide zijdes dan duidelijk verschil in de weathering, zodat het voornamelijk daardoor 2 verschillende treinen lijken.
Zo kan ik met maar 2 stammen, de "zelfde" trein beladen en onbeladen laten langs rijden, maar beide stammen gedraaid ook als "een 2e" trein zowel beladen en onbeladen laten langsrijden.
Het is dus geen optie om een zelflosser stam en een 2-asser stam samen te stellen.
Mvg, Michel
-
Het maakt mij ook nieuwsgierig. Waar gingen die treinen heen en hoe werden ze daar gelost? Oppakken en omkeren?
-
Als ze naar de haven in Born (http://sluisroosteren.blogspot.nl/2011_12_01_archive.html) gingen, werden ze daar gelost met de kolentip (http://www.nproject.org/nl/diversen/recensie-dsm-in-beeld-deel-2-1950-1955-met-kolenvervoer-per-trein.html).
Ook hier (http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=3&t=5308&start=1530), hier (http://www.gluckauf.nl/Ans_kaarten%20haven%20Born.htm) en hier (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/159834) zijn nog enkele foto's van het lossen te vinden.
Nog wat film (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QNuhSG1LHfY) materiaal.