BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: GertW op 10 March 2014, 11:44:02
-
Hallo,
ik ben in het bezit van een VT11.5 treinstel van ROCO, waarvan de rijtuigen worden gekoppeld d.m.v. van "gaffeltjes".
Nu heb ik in de rijtuigen binnenverlichting ingebouwd die wordt geschakeld door de decoder in met motorrijtuig.
Tussen de rijtuigen heb ik nu kleine stekkerverbindingen gemaakt, maar dit is een gepruts om ze elkaar keer in- en uit elkaar te halen.
Nu zit ik er aan te denken om die gaffeltjes te gaan voorzien van electrische koppelingen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
I.v.m. hoogte die beschikbaar is, moeten dit redelijke platte zijn, weet iemand welke ik dan zou moeten nemen?
Ik hoor graag,
Gert.
-
Hallo Gert,
Roco kon in de jaren '80 en '90 een koppelingssetje leveren voor de Br. VT11.5 TEE, waarmee ook de stroom kon worden doorverbonden. Misschien is dat de oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco89212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco89212.jpg)
Roco 89212
Hiermee wordt de stroom enkelpolig doorverbonden. Met een paar extra setjes kan dat eenvoudig uitgebreid worden naar tweepolig.
Groet,
Bas
-
Goh, dat had ik eerder moeten weten. Ik heb gewoon 2 dunne draadjes op de zijkant van die gaffeltjes geplakt en per 2 rijtuigen zijn ze elektrisch gekoppeld. Een vaste verbinding dus. Tevens de lampjes vervangen door ledstrips met een flinke condensator erop. Mijn doel was om flikkervrij te rijden. Aangezien ik analoog rijdt is een digitale aansturing van alle lampjes vanuit een decoder niet nodig.
Zouden die setjes nog verkrijgbaar zijn, heb namelijk ook nog de deense uitvoeringen waar nog niets aan gedaan is. Ik ga eens zoeken.
-
Hallo Bas,
bedankt voor de tip.
Heb net zo'n setje besteld bij mijn winkelier.
Ga hier eerste wel eens met experimenteren.
Kan dan altijd nog op de Intermodellbau verder kijken mocht dit niet werken.
Met vriendelijke groet,
Gert.
-
Hallo,
setje binnen gekregen.
De gehele set omgebouwd, naar de stroomafname via deze koppelingen en het werkt.
Perfect.
Gert.
-
Goed nieuws! (y)
Groet,
Bas
-
Hé, goed om te lezen.
Ik heb even een vraagje, omdat het tellen van de foto niet goed lukt.
Hoeveel koppelingen zitten er in de verpakking?
Groeten,
Christoph
-
Voor een complete trein. (dacht ik)
-
Ja, voor een complete, zevendelige trein.
Groet,
Bas
-
Juist, dat was handig geweest als ik dat erbij had vermeld :)
-
Toch nog even een vraagje, deze was ik eerder vergeten te stellen. ::) :-[
Zitten er ook onderdelen bij waarop de bedrading van de tussen rijtuigen aangesloten kan worden? Of moet je hier zelf iets voor fabriceren?
Ik zit eraan te denken om mijn VT11.5 om te bouwen, van de originele lampjes naar ledjes en ook digitaal uit te voeren zodat de binnenverlichting geschakeld kan worden.
Groeten,
Christoph
-
Deze zitten er niet bij.
Er is wel een set (per rijtuig aanschaffen) om de stroom dan verder te geleiden het rijtuig in, maar dit heb ik zelf gemaakt van stukjes messing plaat.
-
Hiermee wordt de stroom enkelpolig doorverbonden. Met een paar extra setjes kan dat eenvoudig uitgebreid worden naar tweepolig.
Groet,
Bas
Nu het topic weer leeft dan ook maar mijn vraag:
Hoe bedoel je bovenstaande precies?
-
Ik vind bij de oosterburen dit interessante draadje met koppelingen die mij nog niet bekend waren:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=36&t=119345 (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=36&t=119345)
-
In Roco-set 89212 zitten koperen plaatjes. Eén per koppeling. Je kunt dus alleen de plus of alleen de min doorgeven. Met een tweede setje erbij kun je dit verdubbelen door één koperen plaatje onder en eentje boven de beugel van plastic aan te brengen. De oplossing van Stummiforum is mooi, maar ik vraag me af hoe hard je aan de koppeling moet trekken om de trein te ontkoppelen. Met andere woorden: gaat er niet iets kapot na tien keer ontkoppelen?
Groet,
Bas
-
Ik begrip dat ze goed vast zitten.
Niet te vaak ontkoppelen in ieder geval.
Overigens bij mijn VT11.5 met de originele Roco koppelingen brak er ook al eentje bij de 1e keer uit elkaar halen :'(
Deze koppeling uit t Stummiforum kan je zo nodig per stuk bijbestellen als er wat mis gaat.
Wel een heel gesoldeer dan.
-
Zolang je de koppelboom er rechtstandig uittrekt, gaat er weinig kapot.
En uiteraard weer op dezelfde manier terug steken. Veel kracht kost het niet.
-
Ik denk dat Ben de oude koppelingen bedoelt die in het midden in elkaar zitten. Het lijkt een beetje op een scharfenberg koppeling. Bij de trein zit een speciaal tooltje om de koppelingen los te maken. De trein moet daarbij wel op z'n kop.
Zie ook dit draadje en dan het achtste bericht met de wazige foto's.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=19123.0
-
Nee ze zien er uit als de foto in reactie 2 maar dan zonder koper plaatje.
Ik trok de wagens keurig rechtstandig uit elkaar maar bij 1 van de koppelingen brak 1 van de pootjes af.
slecht plastic :-\
-
Hmm, vreemd. Ik heb 2 VT 11.5 sets en 3 deense versies. De VT11.5 sets met de oude koppelingen, de deense met de nieuwe, maar nog nooit problemen daar mee gehad.