BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tulpendaal op 07 March 2014, 06:50:53
-
Goedenmorgen, voor mijn Westlandbaan ben ik de omgeving rond station Delft in 1989 aan het bestuderen. Nu is me opgevallen dat rond de VAM een weegbrug voorhanden is op een separate bocht, en dat er rond de Irene tunnel nog minstens 2 andere weegbruggen voorhanden zijn.
Nu is mijn vraag, wanneer werden weegbruggen ingezet, door wie en werden volle VAM wagens ook gewogen?
Gr. Joke
-
Hoi hoi!
Weegbruggen worden gebruikt als het wagengewicht van belang is voor de toegelaten belasting op het spoor of de benodigde trek/remkracht, of om economische redenen. Bij verrekening van het vervoerde gewicht dus.
Wellicht werd op sommige laadstations inderdaad door de VAM per gewicht afgerekend. In Zandvoort was geen weegbrug en we probeerden de wagens gewoon zo vol mogelijk te krijgen.
Groet van Thonis
-
Ik ben niet zo zeker van de eerste reden die Thonis gaf.
Voor het berekenen van trein- en remgewicht bestaan sinds jaar en dag andere middelen.
Weegbruggen werden volgens mij in het verleden vooral gebruikt om het gewicht van vervoerde losgestorte lading te bepalen. Vaak werden er tarieven gehanteerd per vervoerd gewicht.
Bekende voorbeelden zijn vooral steenkolen, suikerbieten en andere landbouwproducten. Vooral bij stoomtramwegen werden ze veel gebruikt.
Dirk
-
Ik ben niet zo zeker van de eerste reden die Thonis gaf.
Voor het berekenen van trein- en remgewicht bestaan sinds jaar en dag andere middelen.
Dirk
Ik ben benieuwd wat je precies bedoeld beste Dirk.
Vroeger hadden de wagons namelijk geen automatische lastafremming,zoals de meeste wagons van tegenwoordig wel hebben.
Soms kom je de oudere wagons met de bekende leeg/beladen stand nog tegen.
Hoe kon je vroeger weten dat het omstelgewicht (LB kruk) omgezet moest worden als je het totale gewicht wagon +lading niet wist?
Het lijkt me dan duidelijk dat de wagons gewogen moeten worden,en het eigen gewicht van de wagon eraf getrokken moest worden om te weten wat het gewicht van je lading was.
Daarmee kon je bepalen of je omstelgewicht in leeg of beladen moest komen te staan.
Niet alle wagons werden vroeger volledig beladen (denk aan type Gs) bij van gent&loos.
Mvg jamie diks
-
http://www.sleutelspoor.nl/projecten/weegbrug.html
-
Hoi hoi!
Ook voor de invoering van de luchtrem was het noodzakelijk het treingewicht te weten. En inderdaad, van veel soorten belading staat het gewicht niet vast.
Groet van Thonis
-
hallo allemaal bedankt voor de reacties, maar ik heb het gevoel ik ben weer bij mijn vraag terug: werden VAM wagens gewogen, in Delft is er duidelijk een weegbrug direkt in de buurt van de VAM geweest, maar ook in de buurt van de van Gent en Loos. Ik kan me voorstellen dat juist bij een belading met huisvuil het gewicht moeilijk in te schatten is, en een maximaal vulgewicht per rijtuig voorgegeven is. De vraag gaat over de tijd voor 1990.
De weegbrug van Sleutelspoor ben ik al tegengrkomen (y) Hoewel die van Finescale ook mooi is. Ik weet nog niet hoe het huisje in Delft eruit gezien heeft. Helaas zijn weinig beelden van het terrein te vinden.
Dirk jouw bericht lezend vraag ik me af tot wanneer weegbruggen ingezet zijn. Vroeger was het gebiet van de VAM het terrein waar de stoomtram van het Westland eindigte, maar dan begrijp ik niet dat tot in de 80er jaren de weegbruggen behouden zijn terwijl een groot gedeelte van het spoor verdwenen is.
Gr. Joke
-
Joke
Ik heb nog ergens op de harde schijf foto's staan van de weegbrug
die nu nog bij het station staat. Als ik ze niet kan vinden, maak ik ze
zondag wel even. Hij staat er nog steeds en moet er toch zijn.
-
Was voor Cronifer, de metaalhandel die achter de houten dwarsliggerwand gevestigd was.
Gr Hans
-
Hans, die zaten aan de andere kant van de Irene tunnel daar zijn ook nog 2 weegbruggen. Die mij intereseert is die tussen de Irenetunnel en het station.
Stedahult ben benieuwd naar de fotos, maar ben me niet zeker of de weegbrug er nog is. Maar de beelden geven zeker een beeld van Delftse bouw en stijl van weegbrug en huisje. Hoe meer beelden hoe meer de omgeving duidelijk wordt.
Gr. Joke
-
Het zijn foto's van de weegbrug die Hans bedoeld, die staat er nog steeds.
-
Ik ben benieuwd wat je precies bedoeld beste Dirk.
Mvg jamie diks
ik snap je redenering, maar voor zover mij bekend werden weegbruggen alleen gebruikt voor de door mij genoemde doeleinden.
Heel praktisch: er zouden anders veel m eer weegbruggen moeten zijn (geweest). Zo kan ik mij absoluut niet voorstellen dat alle geelbanders die dagelijks voor vG&L reden elke keer weer werden gewogen.
Ik vermoed dan ook dat de Delftse weegbrug -- die ik overigens niet ken -- nog uit de WSM-tijd dateert en niets met de VAM treinen te maken heeft, maar als iemand daar betere info over heeft hoor ik die graag.
Dirk
-
Weegbruggen waren volgens mij alleen bedoeld voor het berekenen van gewichten aan klanten, niet om wagengewichten voor remverstelling te wegen. Daar waren andere hulpmiddelen voor bestemd, zoals het volume x soortelijk gewicht.
-
Zie het als verkopen per vrachtwagen in bulk goederen. Een klant koopt bij bedrijf "X" zoveel ton. Dit moet vervoerd worden in wagons. In iedere wagon is een maximaal gewicht toegestaan. Men laadt de wagon leeg en beladen en weet waar men aan toe is. Dit om de klant zoveel mogelijk te kunnen verkopen volgens het contract en het maximale gewicht per spoor niet te overschrijden. Dit zo ook bij vrachtwagens die leeg en beladen over de weegbrug gaan.
Wim
-
Goedenavond BNLSers, bedankt voor de reacties tot nu toe. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat de geschiedenis van weegbruggen nog niet helemaal vertelt is. Of ze waren werkelijk van een ander tijdperk en niemand heeft dit meer meegemaakt of ergens wordt iets over het hoofd gezien.
Okee ik begrijp het verkopen per bulk, en de Dichte is voor stortgoed ook meestal ongeveer bekent, maar de VAM vervoerde huisafval dat afhankelijk van het seizoen verschilde in samenstelling, dan kan ik me de weegbrug zeer goed voorstellen als extra kontrolle.
Alternatief vraag ik me af of de weegbrug voor de gistfabriek en Calve was, hoewel die op een ander terrein waren reden de wagens over het station.
Er is ook nog een Grenskontrolle op het zelfde gebied als de weegbrug en de VAM geweest. Ergens moet de weegbrug toch voor gebruikt zijn en wanneer werdt er buiten gebruik gestelt?
Stedahult, ik heb nog steeds intresse in de fotos, inmiddels heb ik een foto op het net gevonden en de weegbrug met huisje heeft nog lang daar gestaan, dus het kan alsnog dezelfde zijn.
Gr. Joke
-
Over die VAM
Jaren gestort zonder te wegen.
Later kwam er een weegbrug voor de vrachtauto's, => puur om te betalen per gestorte kilo.
Het enige dat de VAM toen nog aanlegde was een grote hydraulische pers installatie om meer huisvuil in die kantelbakken te perzen. Neh, de massa van het huisvuil was technisch voor die VAM wagons niet zo een issue geloof ik .
Bij het heuvelen is het ook best handig om te weten hoe hard die karretjes door rollen, ik denk dat ze daar ook wel een weging doen
-
Het preciese gewicht is niet echt van belang, het is wel bekend wat een "gemiddelde" kuub afval weegt, daarmee weet je of de wagen niet overladen wordt (waarschijnlijk was dat ongeveer onmogelijk) en of de wagen in stand "leeg" of "beladen" moest. Moeilijker zal het niet geweest zijn.
-
Ik denk dat de VAM echt wordt gefactureerd per aantal aangeboden wagens -- of mogelijk zelfs dat niet en is er een contract op jaarbasis. Er wordt echt niet per kilo afgerekend of zo, je zoekt er veel te veel achter.
De tijd van losse wagenladingen en zelfs stukgoed is voorbij.
Dirk
-
Het zou kunnen dat er in het verleden met wagons is gereden waarbij een volle wagon (in volume) over het maximaal toegestane gewicht ging.
En Van Gend en Loos weet van elk pakje hoe zwaar dat is (of het max mogelijke gewicht) aan de hand van de frankering of de vrachtbrief. Daar heeft de ontvangst balie voor gezorgd op het moment dat het pakket afgeleverd werd.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Ook van de stukgoed treinen van vG&L vermoed ik dat er per wagen of trein betaald wordt.
Het was voor vG&L alleen intern transport tussen de vestigingen.
-
Hoi hoi!
Het lijkt mij voor een bedrijf als de VAM economischer om de wagens op bestemming te wegen. Met het wagennummer kun je dan achterhalen waar die vandaan kwam.
Groet van Thonis
-
Ik wacht nog op een mailtje... *tabtabtabtabtab*
-
Goedendag geachte LezerIn
"ich nehme alles zurück und behaupte das Gegenteil" wie man in Zwitserland pleegt te zeggen.
Ik heb nogmaals gezocht op het net en al jullie bijdragen gelezen en heb vastgesteld dat ik een foute aanname getroffen had.
Allereerst de weegbrug is daadwerkelijk die bij de ijzerhandel, en aan de andere kant van de Irenetunnel dus niet direkt op het VAM terrein. Die Weegbrug aldaar is voor vrachtwagens en niet voor wagons.
De doorslag gaf een bijdrage van "Meesterpeter" op het Spoorforum.nl die ik hier link en citeren wil omdat die mijn vraag van het begin beantwoord:
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=111&p=244&hilit=vam+delft#p244
"Te Delft was er in die tijd veel vervoer voor een RVS-ijzerhandel (Cronifer), de gistfabriek, kabelfabriek en de VAM.
De VAM ging ongeveer in 1981 (?) dicht en was precies tegenover het stations gebouw gelegen.
Het wegen van de wagens voor de ijzerhandel en gistfabriek gebeurde altijd op de weegbrug, welke er nog altijd is. Zowel volle als lege wagens werden gewogen om te kijken of de gewichten op de wagens vermeld wel klopte.
In het gebied waar ik dienst deed was er maar één weegbrug, die te Delft."
Maar de bijdrage en vooral de foto's van Stedahult, waarvoor dank, hebben me weer aan het overdenken van mijn baanplan en tijdperk gezet.
Als de VAM al veel vroeger dicht ging dan is het tijdperk van 1985 of vroeger logischer, verder vraag ik me of het gebied rond de weegbrug aan de andere kant van de Irenetunnel ook interessant is om na te bouwen. Tja voor dat ik het weet wil ik heel Delft bouwen en dat gaat op mijn beschikbare ruimte ook niet lukken.
De VAM moet overigens later dicht gegaan zijn, in 1985 werd het contract gestopt, met een overgangsperiode in het contract tip ik eer op 1990 1991.
Iedereen bedankt voor de inbreng en een mooie bouwzondag gewenst,
Gr. Joke
-
Mag ik nog eens op dit oude draadje reageren/verder gaan?
Ik ben zelf bezig een baanplan te ontwerpen voor Duitsland/Ruhrgebied in tijdperk II. Dus een nadruk op industrie met zowel een 'wingebied' met o.a. een mergelgroeve en een kolenmijn, als verwerkende industrie dichtbij een grote stad (aan de rand ervan), dus met een staalfabriek etc.
Nu vroeg ik me dus ook af waar je dan het beste een weegbrug kunt inzetten op de modelbaan? Bijvoorbeeld bij het laden van kolen op transport vanaf de mijn? Of bij aankomst?
-
Ik reageer maar even op de 'algemene' vraag. Recent heb ik ook bij de aankomst van wagons bij raffinaderij en gasopslag de wagons zien wegen, wsch ook om te zien hoeveel er uiteindelijk daadwerkelijk geladen is te kunnen vaststellen.
VAM wagons zullen toch wel altijd gewogen worden, omdat het precieze treingewicht verplicht is op de wagenlijst en treinrapport voor de mcn die zo het remvolume moet bepalen. Wegen van afval kan bijv ook met de grijper die de wagons vult.
-
Lees er de Railhobby van april 2010 eens op na. Hier verhaald Hans Reints op de pagina 50 t/m 55 wat je weten wil over de weegbruggen. Ik vermoed dat die rode nagels niet van hem zijn.
-
Ik reageer maar even op de 'algemene' vraag. Recent heb ik ook bij de aankomst van wagons bij raffinaderij en gasopslag de wagons zien wegen, wsch ook om te zien hoeveel er uiteindelijk daadwerkelijk geladen is te kunnen vaststellen.
VAM wagons zullen toch wel altijd gewogen worden, omdat het precieze treingewicht verplicht is op de wagenlijst en treinrapport voor de mcn die zo het remvolume moet bepalen. Wegen van afval kan bijv ook met de grijper die de wagons vult.
Je kunt ook bij een volledig gevulde wagen, die bedoeld is voor een bepaald soort stort lading, vanuit gaan dat die nooit meer zal wegen dan zijn maximale toegestane lading en daarmee rekenen, dan zit je eigenlijk altijd goed.
Zolang de wagenlading niet betaald hoeft te worden oid kan ik me voorstellen dat het wegen van elke wagen een tijdrovend geheel is en daarmee ongewenst.
-
Correct, voor het beladen van het remgewicht hoef je alleen te weten of een wagen meer of minder weegt dan het omstelgewicht. En zolang het totaalgewicht lager is dan het maximale gewicht dat je loc kan trekken is er niet echt een probleem; het exacte remgedrag moet je toch aanvoelen en is niet alleen afhankelijk van het treingewicht maar ook van de verschillende types remsystemen en bijvoorbeeld de gladheid op het spoor. Voor al dat soort zaken is dus een weegbrug niet nodig :)