BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Tjoekie op 06 March 2014, 21:55:17
-
Beste Forummers,
Ik ben op een haar na klaar met de aanleg van mijn schaduwstation (Märklin K-rails) en vroeg me af of er leden zijn die problemen ondervinden of ondervonden hebben
bij het "open" rijden van wissels, bijvoorbeeld bij het uitrijden van een wisselstraat bij schaduwstations.
Ik ken een aantal mensen die vanwege ontsporingen van enkel rijtuigen bij het rijden over "verende" wisseltongen om die reden deze wissels ook hebben voorzien van een aandrijving.
Dit kost natuurlijk weer extra geld (aandrijvingen, decoders etc.) en energie (solderen, aansluitingen). Ik doe het liever niet, maar ook...beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Wie heeft welke ervaring???
Tjoekgroet,
Martin
-
Hallo Martin,
Als je zeker weet dat je nooit je schaduwstat. aan die kant in zal rijden ,hoef je geen aandrijving te monteren.
Maar je moet wel zorgen ,dat de wissel niet meer veert,dus de tongen moeten helmaal los liggen.
Als dat niet kan, dan zal je een aandrijvig moeten monteren.
Helaas , Pindakaas. ;)
Vr Gr, Peter
-
Hallo Peter,
Ik heb er zelf bij mijn "vorige" banen nooit last van gehad, maar de reactie van anderen doen mij twijfelen. Ik verwacht ook zeker geen problemen in die zin wanneer
inderdaad de wisseltong los ligt en het spoor maar in 1 richting wordt bereden, echter ik kan er (zoals velen met mij) na "gereed" zijn, moeilijk bij om aanpassingen te doen.
Vandaar ik zekerheid zoek voor mijn beslissing. Een ander argument was dat de trein er bij calamiteiten achteruit weer terug het schaduwstation in kon, maar dat
vindt ik zelf een beetje ver gezocht. Dat komt toch niet vaak voor. Dan haal ik de loc wel van het spoor, dunkt me. Verder laat ik de locs in het schaduwstation langzaam rijden,
zodat er niet over die wisselstraten wordt gejakkerd. Maar toch..... twijfels.... vandaar.
Martin
-
Op onze clubbaan (2-rail) zijn de uitrijwissels ook allemaal zonder aandrijving. Maar wel met alle veertjes er uit, zodat de tongen blijven liggen als ze eenmaal zijn opengereden. Nog nooit problemen mee gehad.
-
Hallo Martin,
Als je zeker weet dat je nooit je schaduwstat. aan die kant in zal rijden ,hoef je geen aandrijving te monteren.
Maar je moet wel zorgen ,dat de wissel niet meer veert,dus de tongen moeten helmaal los liggen. Vr Gr, Peter
Op onze clubbaan (2-rail) zijn de uitrijwissels ook allemaal zonder aandrijving. Maar wel met alle veertjes er uit, zodat de tongen blijven liggen als ze eenmaal zijn opengereden. Nog nooit problemen mee gehad.
Hallo beiden: hoe ga je een K-wissel veerloos maken? Ik heb de 2272 en 2273, de oude slanke dus. Daar zit een kunststof stukje in de bielzen verwerkt dat de tongen en het beweegbara puntstuk op zijn plek zet en houdt. Trouwens ook de normale wissel en de nieuwe 22715 en 22716 hebben dat kunststofveerstukje. Sloop je die eruit? Moet wel met enig geweld gebeuren dan. Ik laat ze zitten en heb nimmer problemen met ontsporen bij het met de punt meerijden. Wel met beleid over de wisselstraat rijden niet met volle rijspanning / Vmax over de wissels razen.
Dirk
-
Hoi Dirk,
In mijn schaduwstations (ook k-rails) zijn alle 'uitrijders' niet voorzien van een aandrijving.
Ik heb juist die handbedieningshendel in de wissels gestoken en alle wissels staan daarmee in de afbuigende stand. Als een trein de wissel berijdt in de rechtuit-richting moet die hem open rijden door de vering heen dus. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16400.msg269076.html#msg269076) (en wat voor- en achteruit scrollen) zijn foto's van die situaties te zien.
Jakop
-
Tijdens het testen hier van een groot stuk van het schaduwstation met Flm wissels en rails, ook geen problemen ondervonden met openrijden.
De wissels zijn verend maar er is tot zover niks ontspoort (y)
Dus ook hier uit deels kosten besparing tot zover geen aandrijvingen erop gemonteerd ;)
-
Hoe gaat dat openrijden met de slanke wissels van Flm, zoals deze (http://www.fleischmann.de/en/product/4517-schlanke_3_weiche-0-2-1-0-0-005002/products.html)?
Daar draait het puntstuk ook mee met de wisselstand en ik vraag me af of dat goed gaat bij open rijden.... :-\ ???
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Mvg,
Henk
-
Mechanisch waarschijnlijk wel, maar zonder speciale bedrading krijg je kortsluiting op het puntstuk. Staat in de handleiding
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
hoe ga je een K-wissel veerloos maken?
Hallo Dirk, volgens mij kan je een slank K-wissel van Märklin met los puntstuk niet veerloos maken. Als je namelijk de aandrijving of handschakelaar verwijderd, werkt het puntstuk niet meer.
Open rijden zal dan alleen bij de wisseltong gebeuren, maar met het puntstuk gebeurd niets. De trein zal dan ontsporen. Voor deze wissels (ook in mijn baan) zal volgens mij altijd
het handschakelaartje erin moeten steken om de koppeling tussen wisseltong en puntstuk te behouden.
Tjoekgroet,
Martin
-
Hallo Dirk, volgens mij kan je een slank K-wissel van Märklin met los puntstuk niet veerloos maken. De trein zal dan ontsporen. Voor deze wissels (ook in mijn baan) zal volgens mij altijd het handschakelaartje erin moeten steken om de koppeling tussen wisseltong en puntstuk te behouden. Martin
Hoi Dirk, In mijn schaduwstations (ook k-rails) zijn alle 'uitrijders' niet voorzien van een aandrijving. Ik heb juist die handbedieningshendel in de wissels gestoken en alle wissels staan daarmee in de afbuigende stand. Als een trein de wissel berijdt in de rechtuit-richting moet die hem open rijden door de vering heen dus. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid. Jakop
Hallo Martin en Jakop et al
Ja, dat doe ik dus ook. Op afbuigend zetten met de handschakelaar en op rechtdoor openrijden van de wisseltongen en het puntstuk. De vering eruit slopen is ook nog een heel werkje wil je de doorgaande strook met de puko´s niet vernielen. Niet met lange treinensamenstellingen met Vmax rijden en zodoende heb ik nog geen problemen gehad.
Dirk