BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert_Apd op 04 March 2014, 23:23:33
-
Hallo,
Ik ben bezig met het inbouwen van een TRAN DCX33D functiedecoder in een stuurstandrijtuig voor het zowel schakelen van de front/sluitverlichting als de binnenverlichting. Dit rijtuig moet zowel op digitale banen als ook op analoge banen gebruikt kunnen worden. ::)
Digitaal werkt de decoder correct, de richtingsafhankelijke front/sluitverlichting brandt correct en de binnenverlichting (aangesloten op F1-groen) schakelt via [F1] correct aan/uit.
Zowel de front/sluitverlichting als de binnenverlichting krijgen hun voedingspanning via de Plus-blauw.
Analoog heb ik echter een probleem.
In eerste instantie werkte de front/sluitverlichting analoog niet, maar die heb ik werkend gekregen door CV29 = 6 (digitaal en analoog) te zetten, default staat deze op alleen digitaal (2).
De richtingsafhankelijke front/sluitverlichting werkt nu ook in analoge omgeving, de binnenverlichting via F1-groen blijft echter uit.
Volgens de handleiding zouden via CV13 (defaultwaarde 0) de functieuitgangen geactiveerd kunnen worden bij analoog gebruik, daartoe dienen de bits 0-3 gezet te worden. Als ik echter CV13=4 zet (bit 2 uitgang 3 F1-groen aan) gaat inderdaad de binnenverlichting branden, maar dan blijft de front/sluitverlichting echter weer uit. ???
Ref: > http://www.tran.at/Dokumentation/DCX33.pdf
Kan iemand mij vertellen welke waarde ik in CV13 moet zetten om bij analoog rijden een met de rijrichting wisselende front/sluitverlichting EN een brandende binnenverlichting te krijgen?
Vast bedankt voor de moeite!
Groeten,
Bert
EDIT 5-3-2014: Link handleiding toegevoegd
-
U gaat bij bit 1 tot en met bit 3 van een verkeerde waarde uit.
Bit 0 = warde 1
Bit 1 = warde 2
Bit 2 = warde 4
Bit 3 = warde 8
Bit 4 = warde 16
Bit 5 = warde 32
Bit 6 = warde 64
Bit 7 = warde 128
Dus als bit 0 Tot rn met bit 3 geset moeten worden dan is de warde 1 + 2 + 4 + 8 = 15
RE465
-
Volgens de handleiding zouden via CV13 (defaultwaarde 0) de functieuitgangen geactiveerd kunnen worden bij analoog gebruik, daartoe dienen de bits 0-3 gezet te worden. Als ik echter CV13=4 zet (bit 2 uitgang 3 F1-groen aan) gaat inderdaad de binnenverlichting branden, maar dan blijft de front/sluitverlichting echter weer uit. ???
De front/sluitverlichting wordt standaard geschakeld met F0 en is onafhankelijk van andere functieuitgangen.
Even F0 indrukken en dan zal de front/sluitverlichting ook wel aan gaan.
Wil je alles met 1 functietoets bedienen dan zal je moeten functiemappen.
@RE465
Je verhaal klopt in die zin dat als je alle 4 de uitgangen actief wilt maken. Bert wil maar 1 uitgang actief maken en dan klopt zijn verhaal wel 8)
-
Foute richting Eric ;) :P
Bert wil de genoemde functies in ANALOOG mode gebruiken... Dat staat los van wat je digitaal mapt. Digitaal wil je de functies separaat kunnen bedienen.
Met CV13 geef je op welke functies aan/uit moeten wanneer de decoder overschakeld op analoog.
Het antwoord van RE465 is derhalve correct: De bitwaarden van de gewenste functies die aan moeten opzoeken en vervolgens bij elkaar optellen. De zo verkregen waarde in CV13 programmeren.
Grtzz,
Karst
-
Was even door de rubriek (digitaal) op het verkeerde spoor gezet :-[
Het makkelijst is inderdaad om bit 0-3 allemaal actief te maken. Dan is de waarde inderdaad 15 en alle 4 de uitgangen actief in analoog bedrijf.
Maar Bert wil blijkbaar alleen uitgang 3 actief maken. En daar klopt de waarde 4 dan weer wel bij. Blijkt ook wel doordat het licht dan wel brandt.
Als ik er dan de handleiding van de decoder bij pak kunnen met de bits 0-3 uitgangen 1-4 analoog geschakeld worden.
Uit Bert zijn verhaal kunnen we opmaken dat F1-groen uitgang 3 is. Zou ik denken dat F2-Violet dan uitgang 4 is.
Blijft over dat uitgang 1 en 2 dan de front/sluitverlichhting betreffen.
Misschien dat het dan met de waarde 7 wel zou moeten werken?
-
Nope...
...Kan iemand mij vertellen welke waarde ik in CV13 moet zetten om bij analoog rijden een met de rijrichting wisselende front/sluitverlichting EN een brandende binnenverlichting te krijgen?...
Beide dus ;)
-
Beste mensen,
Ik heb een Tran sl75 (sound). Ik wil deze net als bovenstaande heer (Bert_apg) zowel analoog als digitaal werkend hebben. Nu werkt deze alleen digitaal. geldt hetzelfde als bovenstaande voor de sounddecoder? Nu werkt de decoder analoog totaal niet. Ofwel te trein komt niet vooruit.
Andre
-
yep,
CV29 op 6 zou de job al moeten doen... Of de sound het dan ook doet moet je in de handleiding kunnen vinden ;)
-
Dat is het em. nou net. Dat functioneert niet. Er staat dat je analoog ook via CV 13 kan schakelen. Echt duidelijk is de beschrijving daarin niet. Maar goed het kan natuurlijk ook aan mijn eigen onkunde liggen. Andere functies zoals cilinderslagen kon ik gewoon wel aanpassen, waarbij mij opviel dat de snelheid van de cilinders op hetzelfde niveau blijft. Misschien doe ik daar tevens iets niet goed. De decoder heeft een mogelijkheid om via een reedcontact de snelheid van de cilinderslagen op één van de lokassen te kunnen doen.
-
Beste Karst,
Waarschijnlijk heb ik in eerste instantie iets fout gedaan. Nu werkt de instelling CV29 op waarde 6 gewoon wel. De loc rijdt analoog nu ook zijn rondjes, alleen dan wel zonder geluid ::). Maar ja, je kunt niet alles hebben. Ik ben blij dat dit tot nu toe allemaal werkt. Weet je misschien ook een oplossing voor het probleem dat het geluidstempo van de cilinderslagen niet voldoende sneller gaat bij acceleratie van de loc? Zou dat aan een verkeerde instelling van CV 49 kunnen liggen? Deze heb ik nu op 3 staan voor een driecilinder-loc. Want dat geldt voor mijn stoomloc.
Helaas lukt het mij niet om de gebruiksaanwijzing van de SL 75 te linken aan dit bericht.
-
Zo misschien wel (http://tran.at/Dokumentation/Sl75_kurz.pdf) ;D
-
Hallo,
Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag over de TRAN DCX33D functiedecoder :
...Kan iemand mij vertellen welke waarde ik in CV13 moet zetten om bij analoog rijden een met de rijrichting wisselende front/sluitverlichting EN een brandende binnenverlichting te krijgen?...
Zoals Karst al aangaf wil ik dat de decoder bij analoog gebruik ook correct werkt.
Naar aanleiding van alle voorgaande suggesties (waarvoor uiteraard mijn hartelijke dank ;) ) heb ik maar even gespeeld met de verschillende waardes in CV13 om het resultaat bij analoog rijden te testen:
CV13 = 0 --> Front/sluitverlichting werkt correct afhankelijk van rijrichting, binnenverlichting blijft uit
CV13 = 1 --> Sluitverlichting brandt permanent ongeacht rijrichting, binnenverlichting blijft uit
CV13 = 2 --> Frontverlichting brandt permanent ongeacht rijrichting, binnenverlichting blijft uit
CV13 = 3 --> Zowel front- als sluitverlichting branden permanent ongeacht rijrichting, binnenverlichting blijft uit
CV13 = 4 --> Front/sluitverlichting blijft uit, binnenverlichting permanent aan
CV13 = 15 --> Front/sluitverlichting brandt permanent ongeacht rijrichting, binnenverlichting permanent aan
In een handleiding van AMW Huebsch "Kommentare zu Tran Decodern (versie 1.15)" vond ik nog de volgende toelichting bij CV13:
Bitweise Definition welche Ausgänge bei DC Versorgung eingeschaltet sein sollen. Bit 7 bedeutet richtungsorientiertes Spitzenlicht. Nicht bei allen Decodern implementiert.
Ref: http://atw.huebsch.at/tran/CTElektronik.htm
Derhalve ook nog even via CV13 = 143 (15+128) bit 7 geprobeerd, dit levert echter geen verandering op: de front/sluitverlichting brandt ook dan permanent, ongeacht de rijrichting, en de binnenverlichting is permanent aan.
Welke mogelijkheden blijven nu nog over? ??? :'(
Wie heeft er (analoge) ervaringen met de TRAN DCX33D functiedecoder?
Groeten,
Bert
-
Bert,
Jouw experimenten bevestigen in ieder geval mijn vermoeden dat de bit 0-3 inderdaad de 4 getekende aansluitingen analoog aan/uit zetten.
De opmerking dat de bit 7 instelling niet bij alle modelllen is geimplementeerd doet je waarschijnlijk de das om.
Wat al min of meer blijkt uit het feit dat alleen bit 0-3 expliciet genoemd worden als mogelijke te gebruiken en bit 7 schittert door afwezigheid.
Lijkt erop dat je het hier mee moet doen.
EDIT. Heb er ook nog eens andere Tran handleidingen op na gekeken en er zijn er ook bij die met CV13 8 uitgangen kunnen in/uit schakelen. Daarbij wordt dan ook netjes aangegeven dat bit 0 en 1 respectievelijk licht voor en achter aansturen.
Verbazend dat er verder nergens wordt geproken over die bit 7 instelling uit de door jou aangehaalde toelichting.
Bij de decoder waar bit 7 wel gebruikt wordt is dat dan uitgang 8. Een "undocumented feature" voor sommige decoders?
Verder ook niet helemmaal NMRA compatible, maar dat doet er ook verder niet toe. 8)
Ben toch bang dat de mogelijkheden op zijn.
-
Hallo Eric,
Ben toch bang dat de mogelijkheden op zijn.
Die indruk had ik ook al :(
Ik hoor Karst al weer denken: Waarom wil Bert altijd iets wat niet kan? ::) (y)
Ik geef het maar op. Iedereen bedankt voor het meedenken... (y)
Groeten,
Bert
-
In de handleiding is het dus niet duidelijk.
Mijn voorslag is bit 2 en 3 in te schakelen, alzo warde 12
RE465
-
Hallo RE465,
Bedankt voor je meedenken, zelfs in Zwitserland... (y) Mijn complimenten voor je Nederlands (y)
Ik heb CV13 = 12 ook nog even geprobeerd, dan weten we dat ook... ;)
Met CV13 = 12 (4+8) worden de uitgangen 3 en 4 aangezet en brandt (in mijn geval) alleen de binnenverlichting op uitgang 3 (F1 groen) permanent, de front/sluitverlichting blijft uit. Op uitgang 4 (F2 violet) heb ik niets aangesloten zodat ik die niet kan controleren...
Maar helaas, ook jouw voorstel leidt niet tot het gewenste resultaat... :'(
Groeten naar Zwitserland!
Bert
-
Hallo Bert
Wat mij aan het denken zet is dat als CV13 = 0 dat dan Front/sluitverlichting werk en niet meer werk als je bit 2 set (CV13 = 4) niet meer.
Daarmee komt bij mij de vragen op
A: Is er met bit 4 tot en met bit 7 nog ander instellingen mogelijk.
B: Staan de functie tasten goed ingesteld.
C: Wat gebuurt er bij een reset.
D: is misschien de decoder defect.
Wat U nog kan proberen is violet in plaats van groen aan de innen belichting te hangen.
RE465
PS Ik ben een rasechte Noord-Hollander en op gegroet in Steenwijk.
-
Enn niet NMRA compatibele decoder.
Hier http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-9.2.2%202007%20July.pdf vind je de betekenis van CV13 en 14. Die werken in b.v. ESU en DigiRails decoders precies zoals hier beschreven.
De NMRA-DCC standaard spreekt bij CV13 en CV14 over FUNCTIES ( F0, F1-F12 ) terwijl Tran het over UITGANGEN heeft. Als je idd het over UITGANGEN hebt, kun je de logica daarvan niet mee aangeven ( b.v. F0 is richtingafhankelijk gemapped op twee uitganen ! )
Overigens werkt de NMRA methode, zoals ik beschreven had, er van uitgaande dat Tran ( door het gebruik van CV13 ) ook wel NMRA compatible zou zijn... ;) :P
Grtzz,
Karst
-
Hallo RE465,
Met betrekking tot je vragen het volgende:
De defaultwaarde van CV13 = 0, in dat geval functioneren de uitgangen bij analoog ook zoals beschreven in de handleiding:
- OUT1 = Licht Vorne (witte draad) wisselend aan/uit in de rijrichting
- OUT2 = Licht Hinten (gele draad) wisselend aan/uit in de rijrichting
- OUT3 = Functieuitgang F1 (groen) staat uit
- OUT4 = Functieuitgang F2 (violet) staat uit
Ik ga er van uit dat de functiedecoder ontworpen is om (digitaal) dezelfde functies te hebben als een normale LOK-decoder, vandaar ook de lichtuitgangen LV + LH. In plaats van de motoruitgang zijn nu twee (extra) functies beschikbaar, de F1 en F2, deze zijn digitaal aan/uit te schakelen via de (eventeel naar behoefte via CV33-46 aan te passen) functietoetsen [F1] en [F2].
Bij analoge aansturing zijn, net zo als bij een LOK-decoder, in principe alleen de lichtuitgangen actief, de functieuitgangen kunnen analoog niet gebruikt worden. De stand van de als laatst digitaal ingeschakelde functies zijn bij analoog gebruik niet meer actief.
Na mijn testresultaten neem ik voorlopig aan dat de mogelijkheden via CV13 alleen aanwezig zijn voor het geval de decoder digitaal als 4-voudige functiedecoder gebruikt wordt, waarbij dus LV, LH, F1 en F2 alle vier een functie digitaal aan en uitgeschakeld kan worden. De lichtuitgangen LV en LH zijn dan dus geen front/sluitlichtschakelaars meer die afhankelijk zijn van de rijrichting maar elk een gewone aan/uit schakelaar geworden. Bij analoog gebruik van deze 4-voudige functiedecoder kunnen dan via de bits 0-3 van CV13 deze functies eventueel ook permanent aangezet worden door het desbetreffende bit aan te zetten:
CV13 bit 0 = LV (wit)
CV13 bit 1 = LH (geel)
CV13 bit 2 = F1 (groen)
CV13 bit 3 = F2 (violet)
Uiteraard kunnen ook de bits 4 t/m 7 geactiveerd worden, maar deze laten geen (zichtbaar) resultaat zien.
Zoals ik hierboven al vermeldde hebben de digitaal ingestelde functietoetsen geen invloed op het analoge gedrag. Ook een reset levert geen verandering in analoog gedrag op.
En tenslotte je vraag of mijn (gloednieuwe) decoder misschien defect is...
Een goede vraag, en juist daarom heb ik deze topic in het forum gezet. Alleen als er een antwoord komt op mijn eerdere vraag welke waarde er door andere DCX33D gebruikers in CV13 gezet is om een analoog correct werkende front/sluitverlichting en een met via F1 groen aangeschakelde binnenverlichting te krijgen kunnen we pas controleren of mijn decoder wel of niet defect is....
Voorlopig zal ik mijn stuurstandrijtuig maar inzetten zonder schakelbare binnenverlichting, dus blijft CV13 = 0 ::)
Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Mocht er nog een gebruiker van een DCX33D decoder zijn die de oplossing weet dan hoor ik het graag.
Anders blijft het toch maar gissen... ;D
Groeten,
Bert
PS: ik heb dit topic toch in digitaal gezet ondanks de analoge toepassing.
Ik verwachtte niet dat er in de analoge hoek oplossingen gegeven worden voor digitale decoders...
PS2: Karst, nog bedankt voor je verdere toelichting/conclusie
-
Bitweise Definition welche Ausgänge bei DC Versorgung eingeschaltet sein sollen. Bit 7 bedeutet richtungsorientiertes Spitzenlicht. Nicht bei allen Decodern implementiert.
Dat zou mij op het idee brengen om Bit 2, 3 en 7 aan te zetten --> waarde 140
Grtzz,
Karst
-
Hallo Karst,
Ga ik zometeen toch nog maar even proberen, je weet maar nooit... ;)
Ik heb nog even jouw link doorgelezen m.b.t. CV13:
Configuration Variable 13 Alternate Mode Function Status
Indicates the status of each function (F1 through F8) when the unit is operating in alternate power mode, which
cannot control the functions. If a function can be controlled, then the corresponding bit is ignored. A value of
"0" indicates the function is off, while a value of "1" indicates the function is on. Bit 0 corresponds to F1, while
Bit 7 corresponds to F8.
Als ik het goed begrijp zou volgens de standaards CV13 bit 0 dus F1 aansturen en CV13 bit 1 F2. Als dat bij de DCX33D goed geïmplementeerd zou zijn zou ik voor het aanschakelen van de binnenverlichting via uitgang F1 (groen) dus bit 0 aan moeten zetten, klopt die redenering? Bij het aanzetten van bit 0 bij de DCX33D gaat echter F0 LV (wit) permanent aan, dus strijdig met de standaards... :'(
Ik ga nu eerst even jouw voorstel testen...
Groeten,
Bert
Edit: geel/groen verwisseld... sorry
-
Karst,
Helaas nee :-[
CV13 = 140 (4 + 8 + 128) laat, net zoals CV13 = 12, bij analoog alleen de [F1 groen, bit 2] binnenverlichting permanent branden. Op [F2 violet] heb ik niets aangesloten, maar ik neem aan dat die via bit 3 ook actief geworden is.
Bij de DCX33D blijkt de koppeling zoals gemeld onder #18 :
CV13 bit 0 = LV (wit)
CV13 bit 1 = LH (geel)
CV13 bit 2 = F1 (groen)
CV13 bit 3 = F2 (violet)
Jammer.... :'(
Groeten,
Bert
Edit: geel/groen verwisseld... sorry (kleurenblind?) ::)
-
Dan ben ik bang dat we alleen maar de conclusie kunnen trekken dat het niet mogelijk is.
Jammer dat Tran zich voor CV13 niet aan de NMRA normering houdt.
Tran heeft bij CV13 keihard uitgangen aan een bit gekoppeld. Valt weinig aan te veranderen.
Heb de "handleiding" nog eens bekeken maar zie er verder ook geen andere mogelijkheden in.
Inderdaad jammer :'(
Heb je de keus om het zo te laten, of een andere, wel compatible, decoder te kiezen.
-
Hoi Eric,
Ik heb er verder geen haast mee, ga nog wel eens kijken of de Doehler en Haass FH05A een betere oplossing is.
Ref: > http://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder.php
Voor mijn (spoor-N) locomotieven gebruik ik naar volle tevredenheid de DH10C, die zowel digitaal als analoog perfect lopen.
Groeten,
Bert
-
Hallo,
Nog even voor de geïnteresseerden een aanvulling ter afsluiting.
Ik heb inmiddels de D&H FH05A functiedecoder kunnen uittesten als alternatief.
Deze funtiedecoder blijkt wel de mogelijkheid te hebben om tijdens het analoog rijden (naast een wisselende frontverlichting via LV en LR) functie-uitgangen geactiveerd te hebben via CV13 en CV14 (analog modus):
CV13 (bit 0-7): F1 - F8 (default staat F1 aan, CV-waarde 1)
CV14 (bit 0-5): F0(LV), F0(LR) en F9 - F12 (default staan LV+LR aan, CV-waarde 3)
De door mij gewenste mogelijkheid om tijdens het analoog rijden in het stuurstandrijtuig èn een correct wisselende frontverlichting èn een brandende binnenverlichting te hebben is hiermee dus wel mogelijk.
Tijdens het digitaal rijden is de binnenverlichting dan digitaal aan/uit-schakelbaar.
Tevens blijkt de D&H FH05A functiedecoder al bij een lagere analoge spanning "actief" te worden dan de TRAN DCX33D.
Nogmaals bedankt voor het meedenken (y)
Groeten,
Bert