BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: SteeF_NS92 op 27 February 2014, 00:54:03

Titel: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 27 February 2014, 00:54:03
Beste Modelspoorders,

Voor diegenen die mij nog niet kennen; Ik ben Stefan en 22 winters jong. Na een jaar of 6 geleden ge-experimenteert te hebben met de techniek of liever gezegd de hobby verwaarloosd te hebben i.v.m. school, jeugdliefde(s), vrienden en bijbaan ben is het sinds oktober vorig jaar weer gaan kriebelen. Zal wel aan de leeftijd liggen nu ik eigenlijk echt volwassen ben ;D. Verder heb ik ook meer tijd beschikbaar aangezien ik nu alleen nog maar stage loop en m'n diploma in Juli kan/zal verkrijgen. Maar goed terug op het onderwerp, ik heb mijn oude rails behouden en hetgeen waar ik toen aan begonnen was, de bouw van een Duitse baan afgebroken. Ik rij overigens met Minitrix (qua rails en 3 locs) en ben daar tevreden over. In Anyrail heb ik de afgelopen twee maanden een plan gemaakt en ben vervolgens naar tevredenheid naar de modelbouwwinkel te Oegstgeest gegaan om de ontbrekende rails bij te kopen. Natuurlijk hadden ze niet alles op voorraad dus ik kon verschillende dingen doen; wachten en bestellen, via internet gelijk bulk moeten kopen, 2e hands via marktplaats maar heb uiteindelijk gekozen om Rail2014 af te wachten aangezien dat tegen die tijd aanstaande was. Nou ik ben blij met die keuze want heb vorig weekend alles compleet kunnen maken. Inmiddels is de baan uitgelegd ( op de grondplaat had ik nog van de oude baan en daarbij heb ik een stukje toegevoegd ) en is deze getest op ontsporing. Gelukkig doorstond deze de test  :D. Nu komt de rails op een houten bedding die ik als volgt ga maken. De baan ligt momenteel op een enorm vel papier. Via een potlood bevestigd aan een wagon zal ik de baan rond gaan om zo een mal te verkrijgen. Deze ga ik dan uitzagen en vervolgens leggen. Voor de rest sta ik nog aan het begin dus vandaar dat ik dit draadje ben gestart.

Even wat over de baan. Hoe ben ik op de naam gekomen? Ik weet het niet zo goed. Uiteindelijk heb ik naar rivieren gekeken om vanuit daar een naam de formuleren. Uiteindelijk kwam ik bij de IJssel uit (die ik nog ken van vroeger, klinkt alsof ik al zo oud ben  ;D) maar goed naar wat knutselwerk kwam ik uit op IJssel, IJsselveen, IJssem, IJssen en het werd ten slotte Eijssen met een E voor de IJ, gewoon om dat ik dat mooi vindt staan. En nu begint het hoe gaat het eruit zien. Ik neem het oude station Karlsberg over van mijn oude verzameling gebouwen en ga deze omdopen tot station Eijssen waarbij ik zeer waarschijnlijk ook wat uiterlijke kenmerken (voornamelijk) kleur ga veranderen. De perron's ga ik denk zelf maken en over een loopbrug ben ik nog niet helemaal uit (heb nog wel een oude staan). Verder komt er een polder gedeelte, je verwacht het niet. En daarop komen wat vrijstaande huisjes, boerderij en een Hollandse molen. In de richting van het station komen nog wat grotere huisjes en verder is er nog een gedeelte voor kleine industrie. Ik heb nog een houtzagerij van Faller en zal deze gebruiken op mijn baan (wellicht dat ik er wel een ander bedrijf van maak). En de rest dat is wegen, bomen en iets van een riviertje welke ik nog in moet delen. Deze zal waarschijnlijk in het poldergebied gaan stromen. Wat gaat er rijden. Nou ik heb twee locs (Minitrix) die in NL toepasbaar zijn namelijk de 6464 en een BR232 beide van Railion. Daarnaast ben ik sinds eind December de trotse bezitter van een Mat54 hondekop (Piko) oftwel de NS zal niet gaan ontbreken op deze baan. Zal nog wel een klus worden leuk materieel (vooral hedendaags zeg maar periode IV en V) te vinden in N-scale. Maar ja zoeken is ook een uitdaging  ;D.

Hieronder een plaatje van het baanplan en van de week zal er meer volgen. Oh ja bijna vergeten. M'n oude meuk was analoog maar ik ga met de tijd mee natuurlijk en heb besloten digitaal te gaan. Ik heb drie locs op te bouwen en weet voor 95% zeker dat ik voor een Multimaus ga aangezien ik m'n wissels e.d. wel met de hand wil blijven schakelen en dit systeem niet al te prijzig is en makkelijk de handelen schijnt te zijn volgens velen. Ook ben ik niet van plan via de PC te rijden dus binnenkort ga ik kijken of ik een Multimaus en decoders kan scoren.

Vragen, opmerkingen, suggesties, klachten of complimenten ik hoor het allemaal graag  (y).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Eijssen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Eijssen.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eijssen_bord.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eijssen_bord.png)

M.v.g. SteeF
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 04 April 2014, 00:13:28
Beste Modelspoorders,

In de maand Maart heb ik het baanplan uitgelegd en heb ik mijn treinen erop getest (voor eventuele knelpunten). Dit is allemaal goed verlopen. De bedding welke onder de rails komt te liggen is inmiddels ook uitgezaagd en kan binnenkort verlijmd worden. Omdat ik op digitaal overga heb ik ook eindelijk mijn besturing gekocht bij deTombe in Oegstgeest (zie foto hieronder)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0304.jpg)

Deze moet ik dus ook gaan aansluiten binnenkort. Aangezien het praktisch is om gelijk alle bedrading eerst aan te gaan leggen i.p.v. tussentijds tijdens de bouw van de scenery ga ik dat dan ook maar doen. Zal ellende voorkomen denk ik. Aangezien ik weet waar mijn wissels liggen moet dit verder geen problemen opleveren, hoewel ik nog wel even wat seinen moet inplannen. Maar alles op zijn tijd aangezien het de laatste maanden wat drukker is als normaal i.v.m. afstuderen.

Verder heb ik nog wat bouwpakketten liggen van o.a. Hollandse huisjes, een molen en een spoorbrug (staan nog niet vermeld in het bovenstaande baanplan). Dit was de update over maart, nu maar is kijken hoe lang het gaat duren voordat alle electra gelegd is.

M.v.g. Stefan

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: Chris80 op 04 April 2014, 01:20:58
Hoi,

Leuke start zo. En de multimouse is een prima ding. Bedrading alvast goed leggen is altijd handig.

En succes met afstuderen.

Groet,
Chris
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 04 January 2015, 23:08:23
Update na lange tijd
--------------------------

Hallo allemaal,

Na een lange stilte heb ik eindelijk weer wat te melden in dit draadje. En ja jullie kennen de gebruikelijke argumenten wel over het feit waarom er een tijd niks is gedaan aan een project dus die zal ik jullie maar besparen  ;D. Want wat veel belangrijker is/zijn natuurlijk de vorderingen. Het eerdere baanplan is iets aangepast n.a.v. het daadwerkelijk in elkaar zetten van de baan. Het vernieuwde baanplan kunt u hieronder vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eijssen_baanplan_2_aangepast_040115.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Eijssen_baanplan_2_aangepast_040115.png)
Baanplan gemaakt in Anyrail®

Wat is er aangepast? Ik heb het voor het gemak even omcirkelt. Bij 1 is er niet zo gek veel veranderd alleen liggen de rails in een iets andere hoek. Bij 2 heb ik echter het spooremplacement zodanig aangepast dat de eerste twee sporen verlengd zijn en de laatste twee iets verkort. Daarnaast liggen de laatste twee sporen iets verder van het eerste paar af. Waarom heb ik dit gedaan? Ten 1e om langere treinen kwijt te kunnen en ten 2e omdat ik een viertal optelsporen iets wat saai vind. Over de eerste twee sporen (lange sporen) wil ik namelijk een loods gaan maken zodat er een treinenwerkplaats wordt gecreëerd voor het onderhoud van de reizigerstreinen.

Tenslotte heb ik in de tijd van mei tot december het oude ovaaltje afgebroken en de ondergrond gemaakt en vervolgens de rails gelegd. Dan ben ik nog op Houten geweest in November om voor een goede prijs aan wisselaandrijvingen te komen (is gelukt  :)). Deze liggen nu in de bedding gevreesd zodat ze straks niet meer zichtbaar zijn. En nu ga ik een dezer dagen toch eindelijk een keer een start maken met de bedrading (die Multimaus ligt ook maar niks te doen sinds april  :-X). Ik zal binnenkort nog even wat foto's nemen van de baan zoals die er nu bijligt.

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 12 January 2015, 20:14:08
De eerste foto's

Hier is de eerder genoemde update van hoe de baan er nu bij ligt in fotovorm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_traject_fase_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_traject_fase_2.jpg)

De baan ligt er nog kaal bij op een loc depotje na. Rechts bij de uitgezaagde stukken worden spoorbruggen gebouwd en links van de baan komt het station te liggen. Bovenin is dan nog een klein opstelspoor gesitueerd waarbij ik van plan ben er twee te overdekken en hiervan een werkplaats te maken.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingevreesde_schakelkasten_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ingevreesde_schakelkasten_2.jpg)
De wisselaandrijvingen of wisselkasten heb ik bijna allemaal in de baan zelf verwerkt zodat daar straks niks meer van te zien is. Mochten ze echt kapot gaan dan hoef ik niet te gaan zagen aangezien ik nog wat ruimte speling heb en ze er dan uit kan wippen en vervangen. Wel zal er dan even opnieuw moeten worden geballast.

Wat zijn de vervolgstappen? Op dit moment ben ik bezig met het bepalen van de punten waar de baan zijn voeding zal krijgen en waar deze voeding weer verbonden is met de ringleiding. Daarnaast ga ik alle wisselaandrijvingen aansluiten en alles testen met treinen erbij. Er is dus voorlopig nog veel technisch werk te verrichten. Wel wil ik deze bovengenoemde punten eerst voltooid hebben voordat ik met een deel scenery wil starten.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 17 January 2015, 14:59:32
Vraag m.b.t. de rijrichting

Nu mijn baan in elkaar staat en de bedrading gelegd gaat worden kwam ik toch een situatie tegen die wellicht een probleem kan gaan geven. Ik heb een dubbelspoorig traject waarbij op sommige punten de sporen met elkaar verbonden zijn. Bij een analoge baan zou dit problemen geven indien ik de treinen twee kanten op zou willen laten rijden met behulp van 1 trafo. Dan krijg je namelijk een soort keerlusprobleem. Nu heb ik natuurlijk geen analoge baan maar een digitale waarbij de locs afzonderlijk van elkaar gestuurd kunnen worden. Is hiermee dan ook gelijk het bovenstaande probleem verholpen? Want dat is mij nog niet helemaal duidelijk, ook omdat dit geen echte klassieke keerlus is. Bij digitaal heb je natuurlijk ook 2 draden (voor beide spoorstaven 1) en deze zal ik overal hetzelfde aansluiten.

In de illustratie hieronder staat schematisch weergegeven wat ik bedoel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rijrichtingen_Eijssen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rijrichtingen_Eijssen.png)
In het gedeelte met de groene cirkel is te zien hoe de bedrading over de sporen loopt. In het rode vak is het boven gestelde probleem uitgetekend. De blauwe en groene pijl indiceren de trajectrijrichting. De oranje pijl is de van baan veranderende trein

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: Peter van der Leek op 17 January 2015, 19:06:35
Als je bedrading zo is aangesloten als in de groene cirkel dan heb je geen probleem en al helemaal geen keerlus :)
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 17 January 2015, 21:40:07
Bedankt voor je reactie Peter. Ja dat dacht ik al maar wilde toch nog even de confirmatie want ja het is toch kostbaar spul. Als ik de draden aan de andere kant had omgedraaid zoals je bij analoog zou doen dan had het wel een probleem geworden. 
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: Peter van der Leek op 18 January 2015, 09:13:15
Als je het verkeerd aansluit maar wel voldoende aansluitpunten op de baan hebt en je bedrading is dik genoeg, dan zal je transformator onmiddellijk uitschakelen vanwege kortsluiting.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 04 March 2015, 21:21:20
De aorta van de modelbaan

De ringleiding. Een werkje waar ik niet echt heel warm voor loop maar het moet toch gebeuren anders gaat er niks rijden. Vandaag toch eindelijk begonnen. Wat hebben we nodig? Allereerst draad (maten 2,5mm en 0,10mm), kroonstenen, schroeven, gereedschap en radio Veronica  ;D. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0424_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0424_1.jpg)
 Hele berg zooi om de klus te klaren

Ik gebruik voor de ringleiding een lekker dikke 2,5mm draad uit de Bouwmarkt waarmee ik een niet gesloten ring maak welke op 6 strategische punten onder de baan onderbroken worden door een kroonsteen. Vanuit deze kroonstenen gaat een draadje naar de naastgelegen kroonsteen waaruit ik een bundel draden naar de rails toe trek. Dit zelfde systeem pas ik toe voor alle andere voedingen zoals de wissel en sein voeding (wel met aparte leiding aangezien ik deze op m'n oude analoge trafo gooi).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_CVL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_CVL.jpg)
 Het systeem, schematisch weergegeven

Vandaag al het een en ander in elkaar geschroefd en morgen weer verder met klussen. Als het goed is komt er morgen ook een pakketje lokdecoders en een ABC systeem binnen uit Duitsland  :D.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 07 March 2015, 22:22:19
Vraag: Aantal aansluitingen (voeding) op het spoor

Nu de voedingsleiding (CVL) zo goed als klaar is wordt het tijd deze te gaan verbinden met de rails. Ik ben weer in de materie gedoken en kwam eigenlijk niet verder als beter teveel draden dan te weinig. Nu is mijn baan niet al te groot en nu is mijn vraag eigenlijk hoeveel aansluitpunten voldoende zouden zijn. Is het aan te raden een draad aan de rail te solderen om een X aantal cm/m? Of zeggen jullie na elke wissel? Met analoge spanning voldeed de baan eigenlijk met 4 voedingspunten op de baan (in de hoeken) maar heb inmiddels ook bedacht het station extra te voeden evenals het industriespoortje.

Ik heb in de CVL vier aansluit punten gemaakt op strategische plekken onder de tafel waaruit ik draden kan toevoegen naar de baan toe. In de onderstaande illustratie heb ik mijn huidige aansluitingen weergeven. Is dit voldoende zo of hebben jullie de ervaring dat er beter nog meer draden toegevoegd moeten worden?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_voeding_rail.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_voeding_rail.png)
Vanuit de aansluitpunten in de CVL (bruin blok) worden er voedingen naar de rails gevoerd (rode blokken). Het blauwe vak wordt bestuurd door een BM2 module van Lenz dus deze wordt vanuit deze module gevoed.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: Peter van der Leek op 08 March 2015, 08:42:10
Ruim voldoende mits de bedrading dik genoeg is. Als je alles met 0,25mm of kleiner aansluit kan het alsnog lastig worden.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 08 March 2015, 20:40:20
Bedankt voor je reactie Peter. Nou de ringleiding zelf is van een dikke draad uit de bouwmarkt gemaakt (2,5mm) en vandaaruit gaan (schakel)draadjes van 0,14 naar de baan toe (welke ik ook voor analoog gebruikte). Zo staat het eigenlijk ook in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding). Dit zal vanaf de ringleiding hoogstens een afstand van 20cm worden naar de rails. De baan is niet enorm groot en er zullen ook niet meer dan 2 a 3 locs tegelijk in bedrijf zijn.

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: Peter van der Leek op 08 March 2015, 21:54:46
Dan is wat je hebt getekend ruim voldoende.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 29 November 2015, 18:55:38
Hervatting

Na een bouwstop van een half jaar ben ik weer langzaam begonnen met de treinbaan. In de tussentijd vrijwel niks meer gedaan vanwege o.a. het mooie weer in het voor tot najaar waarin ik een andere hobby uit m'n jeugd weer heb aangeboord, namelijk vissen 8). Nu het weer onstuimiger wordt en de vissen niet meer willen bijten worden de werkzaamheden aan de baan weer hervat. Ik was gebleven bij de ringleiding en deze hangt er intussen onder. Verder heb ik nog twee tappunten geïnstalleerd (zie foto) waarmee ik de wissels en toekomstige seinen van voeding kan voorzien. Ik heb gekozen voor een stekkersysteem zodat bij eventuele defecten het hele zaakje makkelijk vervangen kan worden en ik makkelijk latere accessoires kan aansluiten. Wel moeten de draden om de apparatuur te schakelen wel doorgetrokken worden. De komende weken zullen daarom in het teken staan van het verlengen van de draden en het solderen van de railvoeding. Dan kan er eindelijk weer gereden worden :D.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0470_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0470_1.jpg)
Voedingstappunten d.m.v. stekkers

Jeetje heb zolang al niks meer gepost dat ik niet eens meer wist hoe ik een plaatje moest uploaden ::).
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 06 December 2015, 23:08:56
Zondagje solderen

Vandaag lekker bezig geweest met het verlengen van de bedrading van de elektromagnetische wisselaandrijvingen (Minitrix). Voor het eerst mijn nieuwe soldeerbout
gebruikt en het werkte prima. Waar ik normaliter met tegenzin aan de elektronica zat begon ik het nu nog leuk te vinden ook  :D.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Solderen_1_061215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Solderen_1_061215.jpg)
Soldeeropstelling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Solderen_2_061215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Solderen_2_061215.jpg)
Draadje strippen, draadjes in elkaar draaien, verhitten en solderen en tenslotte afsluiten met een krimpkous. Ohja en de aandrijvingen
ook nog getest, want niets is zo frustrerend als iets inbouwen en er vervolgens achter komen dat het niet werkt
.

Morgen een roostervrije dag van werk dus dat wordt ook weer hobbyen ;D. Ik heb bijna alle aandrijvingen gehad dus dan moeten de draden nog onder de tafel getrokken
worden. Daarna wil ik de rails gaan voeden vanuit de ringleiding. Misschien een wat rare volgorde, eerst de wissels en dan de railvoeding maar ik wilde eerst alle bovenliggende
bedrading wegwerken anders werd het een rommeltje in hoeverre het bouwen van een modelbaan dat vaak al niet is ;D.

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 03 January 2016, 16:12:43
Tegenvallertje

Vandaag m'n wissels in de praktijk getest (vast op de baan met definitieve schakeling). Helaas is er natuurlijk weer één aandrijving die weigert. NB heb ik alle aandrijvingen voor bevestiging
nog getest op werkzaamheid en bij geen enkele problemen gehad. Bedieningspaneel gecontroleerd, draden gecontroleerd maar dit is allemaal in orde. Dan blijft uiteindelijk over dat het
defect in de aandrijving zelf moet zitten  :-\. Hieronder heb ik even een foto van de binnenkant en wellicht dat jullie een probleem zien of weten waar ik op moet letten. Ik ga vanavond alle
draadjes loshalen en opnieuw solderen en als de aandrijving dan nog steeds niks doet zal ik een nieuwe (moeten) aanschaffen  :-[.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0479.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0479.jpg)
De betreffende wisselaandrijving (Minitrix)
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 03 January 2016, 22:14:54
#1 Update: Tegenvallertje

Even mee zoet geweest en niet zo'n fijn klusje maar de wisselaandrijving is inmiddels succesvol gerepareerd. Blijkbaar was het contact van de originele bedrading
en de printplaat niet (meer) goed. Na het vervangen van alle solderingen werkt de aandrijving weer. Nu alle wissels operationeel zijn is de planning dat ik deze week
de railvoeding naar de ringleiding ga solderen en dan kan er écht gereden gaan worden, en kan er alvast met de scenery gestart worden wat voor het oog aantrekkelijkere
updates zal geven.

Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 06 January 2016, 22:43:19
#2 Update: Tegenvallertje

Vandaag doemden er wederom problemen om met het schakelen van verscheidene wissels. Ze schakelde soms maar 1x en niet meer terug en soms schakelden ze
helemaal niet. Het is natuurlijk raar dat dit probleem zich bij meerdere wissels voordoet. Dus dan ga je kijken wat ze gemeen hebben en daar kwam ik al snel achter.
Ten eerste waren de haperingen alleen bij de oudere wisselaandrijvingen aanwezig en niet bij de nieuwe aandrijvingen die ik 2 jaar geleden nieuw heb aangeschaft. De
rest was 2e hands en een ouder model. Ook ben ik gaan rondkijken op internet en vond een handig draadje (minitrix eindafschakeling verwijderen *1 ) ook op dit
 forum van enkele jaren terug. Dus heb ik zowel een oude als een nieuwe wisselaandrijving opgemaakt om de ze is nader te bestuderen. Het probleem was al snel
gevonden en kwam overeen met het probleem uit het eerder genoemde draadje. Hoe zit de vork in de steel? De oude wissels bezitten nog een soort van brug van koper
welke we maar de eindafschakeling noemen en deze is bij de nieuwe aandrijvingen vervangen voor een directe gesoldeerde verbinding. Deze schakeling er dus uitgehaald
en vervangen voor een directe verbinding en het werkt weer prima. Nu ga ik dit dus maar gelijk van de week preventief doen bij alle wissels met de schakeling om toekomstige
problemen voor te zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_wisselsaandrijving.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Illustratie_wisselsaandrijving.png)
Boven: Oude wisselaandrijving met de eindafschakeling rood omcirkelt . Deze ligt normaal 180 graden gedraaid naast de spoel.
Onder: Nieuwe wisselaandrijving met directe overbrugging blauw omcirkelt


*1 http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46947.0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46947.0)
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: WimC op 07 January 2016, 07:53:30
Da's wel een handige tip, want een aantal van mijn wisselaandrijvingen hapert ook.

Grt,
Wim
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 08 January 2016, 18:43:57
@ WimC
Ja bij mij hielp het in ieder geval voor die ene wissel, de rest ga ik van het weekend doen. Verder neem ik aan dat Trix ze in de nieuwe aandrijvingen niet voor niets heeft weggelaten.

Gr SteeF
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 06 March 2016, 22:33:41
Track testing en meer

Inmiddels alweer 2 maanden verder en kan melden dat alle oude wisselaandrijvingen van hun eindafschakeling zijn ontdaan en uitvoerig getest.
De baan zelf is nu ook voorzien van stroom en deze heb ik analoog laten berijden door mijn loks nadat deze een onderhoudsbeurtje hadden gehad.
Wetend dat de baan over goed gevoed wordt is het volgende station het dan eindelijk digitaal maken van de baan. Dit staat voor aankomende week
op het programma. Verder vandaag nog even een spoorbruggetje in elkaar geknutseld, deze krijgt nog een andere kleur. Helaas had ik hier wat foto's
willen plaatsen maar merk net dat plaatjes uploaden niet beschikbaar is (weet niet of dit nog ten gevolge is van de eerdere hack) maar deze houden
jullie dus nog tegoed.



Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 10 March 2016, 16:46:35
Zoals beloofd hier wat voortgang foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinbesturing_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Seinbesturing_1.png)
Wisselbesturing (handmatig).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br132_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br132_1.png)
Baan testen met de BR132 (Railion).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug_14.jpg)
Dubbele spoorbrug. Deze wordt nog voorzien van een likje verf.
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: tijgernootje op 10 March 2016, 18:38:33
Nostalgisch ziet dat er uit.
Die testloc is trouwens een 232er ipv een 132er ;-)
Titel: Re: N-project Eijssen (NL-baan, +/- 250/70cm)
Bericht door: SteeF_NS92 op 12 March 2016, 21:34:16
Je hebt helemaal gelijk Floris. Ik ken haar alleen onder de naam 'Ludmilla'. Heb domweg de naam uit de handleiding overgenomen niet rekening houdend dat voor een modelspoorfabrikant de onderdelen van een 132 hetzelfde zijn als voor een 232. En kan er verder ook niets aan doen dat ik beter ben in het onthouden van vrouwennamen dan van cijfers  ;D.

Gr Stefan