BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Gunther op 26 February 2014, 14:06:41

Titel: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Gunther op 26 February 2014, 14:06:41
Hey Allemaal, Beginner Hier!  ;)

Ik (40 jarige papa) en de familie (mama, en 2 kids) hebben vorig jaar winter een projectje op gestart om de koude winter avonden te gebruiken om een H0 Fleischmann PIKO (analooge) baan aan te leggen. Vorig jaar hebben we een plaat (120cm X 240cm) met katrollen aan het plafond bevestigd, en hierop hebben we een baan uitgelegd. en dit jaar hebben de werkzaamheden door het warme weer enigszins tegen gezeten, maar om dit seizoen niet helemaal verloren te laten gaan hebben we van de week toch weer het een en ander willen doen.

Zoals het van de week lag was alles aan 1 Trafo gekoppeld, en kan ik met een juiste wisselstand 2 treinen probleemloos hun rondjes laten rijden. Geen technisch hoogstandje, maar het werkt...

Nu heb ik d.m.v. die plastieke Spannings onderbrekers De binnenbaan van de buitenbaan gescheiden om zo 2 baanvakken te maken. Nog met 1 trafo nu kan ik de buitenbaan, Rijd ook prima. en waarschijnlijk als ik alleen een trafo op de binnen baan zet zal het net zo prima werken. 

MAAR : Als ik nu van buitenbaan  naar nog spanningsloze binnen baan kom  Geeft de wachtende trein op de binnenbaan ook een schok (dat hij even spanning heeft).

m.a.v. wie kan mij de richting wijzen naar online documentatie om dit op de juiste manier op te lossen. Ik ga er bij deze van uit dat dit echt een Beginners vraag is en ik niet de enige beginner ben die dit tegen komt.

Ik ben ook al het een en ander aan het zoeken geweest, maar met gebrek aan juiste kennis aan terminologie is het toch lastig het juiste terug te vinden.

Al vast bedankt voor de response..  (y)

Gunther
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: everh003 op 26 February 2014, 14:54:32
Hallo Gunther,

dat de binnenbaan een schok geeft komt omdat via de lok die van de buitenbaan komt, kortstondig een doorverbinding ontstaat tussen beide banen, waardoor ook de binnenbaan dus stroom heeft.

Om dit op te lossen moet je tussen beide banen een stuk rails hebben waar minimaal de hele lok kan staan. Met behulp van een dubbelpolige schakelaar kan je dan vervolgens bepalen van welke stroomkring dit stuk rails dan stroom ontvangt: de binnen of de buitenbaan.

Je kan het vergelijke met een programmeerspoor dat in de baan is opgenomen maar desgewenst in de programmeerstand gezet kan worden, middels een zelfde dubbelpolige schakelaar.

Ik denk dat je nu wel wat zoektermen hebt om ook hier op het forum een oplossing te vinden.

Jeroen
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Gunther op 26 February 2014, 16:35:05

dat de binnenbaan een schok geeft komt omdat via de lok die van de buitenbaan komt, kortstondig een doorverbinding ontstaat tussen beide banen, waardoor ook de binnenbaan dus stroom heeft.


thanks... Dat had ik zelf ook zo bedacht...

Wat je zegt verder is dus een schakeling maken waarin je een stuk spoor (minimaal lok lengte) dan aan het binnen traject koppelt, en anders aan het buiten traject...

Deuh eigenlijk wel logisch... maar dat houd waarschijnlijk wel in dat ik mijn baan iets moet aanpassen, maar ik geloof dat dat niet zo'n geel groot probleem is..

thanks 4 de inspiratie...
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Timo op 26 February 2014, 18:34:24
Dit hoeft niet zo. Ik zou zelf zorgen dat je het stuk spoor waar de trein nu in de binnenbaan stil staat uit te schakelen is met een schakelaar. Je maakt dus een spanningsloos blok in je binnenbaan. Zelfde kan je bijvoorbeeld ook in je buitenbaan doen. Dit kan bijvoorbeeld een stationspoor zijn. Zo kan je trein 1 in de binnenbaan naar het station rijden, het stuk spanningsloos zetten, en dan trein 2 van de buiten naar de binnenbaan laten gaan en vervolgens over de rest van de binnenbaan laten rijden zonder dat trein 1 in beweging komt :)

Zelfde principe geld bijvoorbeeld ook voor rangeerspoortje. Zo kan je het spoor berijden en daarna spanningsloos maken om de loc daar te laten staan. En misschien wel door een ander rangeerspoortje in te schakelen een andere gerangeerde trein laten rijden.


Timo
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Trein-ice3 op 26 February 2014, 22:53:40
Als je met twee transformatoren werkt is het goed opletten met de aansluitdraden. Altijd de rechterrail van de binnenbaan gelijk gepoold houden met de rechterrail van de buitenbaan. Idem voor de linkerrail. Als je aansluitrails van je treinenrailsfabrikant juist aansluit en de kleurencode van de draden naar de rails en je transformator aanhoud heb je geen probleem. Als je de aansluiting verwisselt en je rijdt met twee treinen op beide banen tegengestelde kant op dan springt de lok over de verbindende wissel terug naar de baan waar deze vandaan komt. Dan kan deze stuk gaan door het heen en weer rijden of je krijgt een vervelende kortsluiting of botsing.
Dat spanningloos gedeelte (blok) kan ook een stroomloos te schakelen deel voor een sein zijn. Als je het sein vlak voor de wissel tegelijk met de wissel op stop schakelt dan stopt de trein keurig voor de wissel en kun je met de andere trein de binnen/ dan wel buitenbaan oprijden. De gestopte trein krijgt geen spanning op het stroomloze gedeelte voor het sein en zal dus niet met een schok bewegen.
Dirk
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Timo op 27 February 2014, 16:57:37
Als je met twee transformatoren werkt is het goed opletten met de aansluitdraden. Altijd de rechterrail van de binnenbaan gelijk gepoold houden met de rechterrail van de buitenbaan.
Dat maakt met analoog geen fluit uit  ;) Dit kan je namelijk niet gelijk gepoold houden met gelijkspanning analoog. Bij het omkeren van de rijrichting wisselt de polariteit. Tuurlijk is het wel handig dat je beide trafo's in dezelfde richting moet draaien om door te kunnen rijden maar nodig is het niet. Immers heb je als nog sluiting als je de trafo's niet in dezelfde richting hebt staan. Kan je de draden nog zo netjes hebben aangesloten. Bij gebruik van kant en klare (moderne) modelspoortrafo's is dit niet echt een groot probleem, de boel zal wel uitschakelen en ja, mss is er een vonkje. Maar zolang je dit niet minuten lang door laat gaan blijft de boel wel leven.

Hoe je blokken spanningloos wil maken is aan jou. Relais, seinen, schakelaars, uitgebreide logica, het kan allemaal. Ik zou alleen niet moeilijk gaan doen met het omschakelen van een stuk spoor van trafo 1 naar trafo 2... Je zou dit natuurlijk helemaal kunnen gaan beveiligen maar denk dat je het daarmee nu onnodig complex maakt.


Timo
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Dominique op 27 February 2014, 21:09:31
Met analoog  is dat lastig iets...

Maar is het geen optie om de baan dan met een digitaal setje uit te breiden??? 

Dan heb je geen isolatie meer nodig tussen de sporen.    ( mits bezetmeld punten e.d. )  maar als dat niet nodig is...   zou dat een leuke optie zijn..   

Mvgr, 

Dominique
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Trein-ice3 op 27 February 2014, 23:53:34
Dat maakt met analoog geen fluit uit  ;) ................ Tuurlijk is het wel handig dat je beide trafo's in dezelfde richting moet draaien om door te kunnen rijden maar nodig is het niet. Immers heb je als nog sluiting als je de trafo's niet in dezelfde richting hebt staan. Timo
Daar -de goede rijrichting op wijzen met beide transformatoren- ging ik wel van uit. Anders rijdt de trein immers sowieso niet door. En je wilt wisselen van buiten naar binnen of omgekeerd dus dan moet je wel beide transformatoren de lok dezelfde kant op laten rijden anders staat de lok op de stroomscheiding te flippen. Maar goed consequent een bedradingskleurenschema aanhouden blijft een must. Scheelt je ernorm veel zoekwerk bij storingen.
Dirk
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Gunther op 15 February 2015, 22:09:23
ben nu een paar daagjes weer Aan het knutselen en hobbien aan mn piko/fleishmann baan, ik denk dat ik al met al nu op 140cm × 280 cm een aardige baan heb liggen. Maar ik zit er nu toch aan te denken om t geheel digitaal te gaan aanpassen.

Ik heb een piko lok die digitaal is voorbereid. En nog een oudere fleishmann analoge diesel lok. Verwacht wel dat die e digitaliseren is.

Vandaag heb ik een oude doos met verschillende loks en wagonnen van zolder gehaald (het bovenste laagje stof er vanaf geblazen).

1 stoomlokje heeft voor het eerst en laatst een mooie rookpluim gegeven. Hij ruikt niet lekker meer....
een andere oude diesel lok die half uit elkaar gevallen was geeft op test spoor ook geen enkel leven meer.
een 2e diesel lok sputtert en hapert, maar is na een goeie schoonmaak en smeer beurt wel weer aan de praat te krijgen.
en een laatste lokje dat met plakband door jeugd 25jr terug inelkaar gepkakt was heeft zo ook een restauratie beurt nodig maar is zo ook te redden.

Hoe kan ik het beste zo een schoonmaak smeerbeurt aanpakken?  Zal proberen in antwoord 2 fotos te plaatsen..

Thanks alvast
Titel: Re: Ook maar even voorstellen
Bericht door: Gunther op 15 February 2015, 22:29:24
Nog een linkje naar de 2 te repareren loks https://www.flickr.com/photos/grhorn/sets/72157648505958744/ (https://www.flickr.com/photos/grhorn/sets/72157648505958744/)