BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: piksov op 15 August 2007, 21:18:47
-
Hoi,
ik heb een n-baan met flm piccolo rails en wissels. De aandrijvingen zijn origineel flm en zijn zichtbaar gemonteerd.
Daar heb ik nu spijt van .... Rails bruin maken met de airbrush gaat heel leuk, maar dan die kasten van de wisselaandrijvingen ... geen gezicht.
Ik moet dus iets doen, maar wat? Het gaat om ongeveer 20 wissels.
Flm aandrijvingen onder de vloer monteren lijkt me niet echt een optie: dan moet ik onder de huidige aandrijving toch wel een flinke opening maken met alle risico's van dien...
Ik heb ook zitten denken aan modelbouw servo's en die het originele flm wissel palletje laten schakelen, dan heb ik geen problemen met het electisch omschakelen van het geleidende hartstuk.
Of een gat onder het wisselmaken en daar tortoise's onder monteren?
Iemand suggesties en of andere tips?
Heeft iemand dit al eens eerder gedaan?
Of moet ik gewoon mijn hele station slopen en opnieuw op gaan bouwen?
groet,
Guus
-
Je hebt nu eenmaal die Fl* dingen, waarom niet hergebruiken. Een gat maken om ze in te verzinken is niet zo moeilijk, toch? Of zit je met een rare situatie? Ik vond het perfect werken. Wat is je ondergrond voor materiaal?
-
spaanplaat van 9 mm.
Die aandrijvingen zijn bijna 7 cm lang, dat worden lange sleuven...
En die moet ik dan maken terwijl de rails er al opzit, geballast is en alle aansluitingen al gemaakt zijn ....
-
Ik zou het wel doen. Ruimte vrij maken van scenery (kun je altijd herstellen), aandrijving terugtrekken. Gaten boren aan begin en eind van sleuf en de decoupeerzaag erdoor. Leg ff een kartonnetje over je rail en werk voorzichtig.Aandrijving terugplaatsen en een kartonnetje erover. Dan ballast terug aanbrengen en de overige scenery.
Maar er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden. Dit is er een. ;)
-
Guus,
Op deze site http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Modul_2/modul_2.html (http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Modul_2/modul_2.html) zijn ze ook weggewerkt. Ziet er netjes uit toch?
Marc
-
Hallo Guus,
Piksov schreef:
Gaten boren aan begin en eind van sleuf en de decoupeerzaag erdoor
Of met een kleiner boortje de omtrek uitboren en tussenliggende bruggetjes met een dremel wegslijpen/frezen/zagen en of met een klein handschrobzaagje uitzagen. Tja, of je moet net zo dapper zijn als Piksov?
mvg
Henk
-
Ik ben niet alleen heel handig met roco railzaagjes, maar een goede decoupeerzaag kent geen geheimen voor mij... ;D
met een klein handschrobzaagje uitzagen.
Dat klinkt vermoeiend... ;D
-
Dank voor het meedenken.
Ik ga binnenkort proberen om mijn huidige wisselspoelen om te draaien en zo de aandrijvingen onder de plaat te laten verdwijnen. Dan blijft het kosten neutraal....
Dus toch sleuven maken. We zullen het zien.
Ik heb al wel gezien dat ik op hele tactische plaatsen spanten heb zitten onder de plaat, dat maakt het nog handiger.
Ik ga er vanuit dat ik op die plekken alleen maar een gat in de plaat hoef te maken en dat ik alle eventuele verdere werkzaamheden in de toekomst dan maar bovenlangs moet uitvoeren.
Het is niet anders, ik ga niet mijn hele treinentafel hiervoor slopen.
groet,
Guus