BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 22 February 2014, 21:01:39
-
MK heeft inmiddels lang geleden een model gemaakt van de NS 81, 82 acculok, dat vast in vele kasten nog ongebouwd ligt te wachten, net als bij mij. Deze is nu uit de kast en het is tijd deze in elkaar te zetten. Is niet al te ingewikkeld, maar wel een leuke kit.
Belangrijkste vraag is de kleur. Ik denk dat ik hem maar bronsgroen ga spuiten, de HSM kleur, waarvan ik hoop dat die in 1926 nog aanwezig was op deze loks. Op de voorkant van de doos staat een wat rare flauwgroene kleur, die bij mij niet overtuigend overkomt.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40681600x1200_zpsb3ec5d07.jpg)
De eerste aktie is het in elkaar zetten van het chassis. Zoals vaker bij MK kits is het chassis een etsdeel dat al vouwend uiteindelijk een chassis wordt. Je kunt daardoor weinig fout doen, maar je moet wel goed vouwen om een goed resultaat te krijgen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40601600x1200_zps1348742c.jpg)
Hier zijn de bufferbalken al haaks omgezet en is de eerste chassis balk in de juist plek gebracht, maar zit er nog scheef in:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40611600x1200_zps43138e5b.jpg)
Om deze nu goed in te krijgen kun je het beste het chassis aan de zijkanten goed vastpakken en op een platte ondergrond alle zijsteunen goed doorduwen, totdat deze haaks staan op de voetplaat. Daarna draai je de pennetjes (3 per kant) van de chassisbalk, die door het chassis steken om en zit het zaakje goed:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40621600x1200_zpsae240b99.jpg)
Nog schuin en:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40631600x1200_zpsaf27cc86.jpg)
haaks doorgezet.
Nu kun je de scheenplaten met de stangen voor de rembediening in een beweging naar beneden buigen. Daarna soldeer je de chassisbalken vast en zet je de scheenplaten er tegen aan vast en soldeer je de puntlagers in de scheenplaten:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40641600x1200_zps209052b6.jpg)
Volgende stap wordt het plaatsen van de remmen en de railruimers.
mvg,
Ivo
-
Ha Ivo,
Leuk dat je eraan bezig bent; ik heb er ook een oogje op, met name als extraatje bij de ZHESM-rijtuigen natuurlijk. De kit ziet er niet al te bewerkelijk uit. Ik ga je volgen!
-
Nu ben ik pas in de lijnwerkplaats Leidschendam bezig geweest.
En daar hing een aantal foto's aan de muur (tegenover de receptie)
en de kleur van het locje is vrijwel gelijk aan die op je doosje.
Was je ook nog van plan om een 83 of 84 te bouwen? (van scratch)
-
Ja , leuk kitje.
Maar even een waarschuwing , let op de trapjes , als je die gebogen hebt , zullen ze steeds verbuigen en gegarandeerd afbreken . Ik heb aan de achterzijde van dat bakje een 3e bevestiging gemaakt naar het frame om dit te voorkomen (als je hiervan een foto wil , hoor ik het wel)
-
Hoi Ivo,
Ik heb dit kitje ook nog in de kast liggen.
Veel foto's en uitleg zijn welkom.
Frank
-
Leuk dat er nu een bouwverslag komt. Heb het torretje een paar keer op de website zitten bewonderen. Lijkt me een heel leuk apparaatje om in de uitvoering als bovenleidingsinspectiekar op een clubbaan rond te rijden (y)
mvg,
Rick
-
@Ronald,
Denk dat ik zonder foto wel snap wat je hebt gedaan. Een draadje onder de opstaptreden door aan elkaar gesoldeerd. Ik weet nog niet hoe ik de bakken definitief ga ophangen, maar daarover later in deze post meer.
@Steef,
Interessant die foto, ga misschien wel even kijken. Maar is het een ingekleurde foto? In die tijd waren er nog niet zoveel kleurenfoto's.
Nu het vervolg van de bouw met het remwerk, de baanruimers en de opstaptreden:
Eerst de remmen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40691600x1200_zps1743a90f.jpg)
De remmen voor en achter zijn verschillend qua aansluiting. Eerst vouw je de remblokken dubbel en soldeer je die met een klein beetje soldeer vanaf het remoppervlak aan elkaar. Nog even vijlen en je hebt een mooi remblok. Vervolgens soldeer je deze remmen achter de wielen. Hier klopt de tekst van de handleiding niet helemaal, maar de foto's zijn wel correct. De horizontale stangen die onderaan de scheenplaten zitten hebben aan een kant een oog en aan de andere kant niet. De kant met het oog, krijgt er een geëtste dwarsbalk tussen, die over twee losse steunen vastzitten. Deze losse steunen (rembediening?) zit met een 0,5mm draad weer vast aan de remblokken. Aan de andere kant zit een dergelijke draad tussen de remblokken en de losse einden van de horizontale stangen. Volgt u mij nog? Ik mis nu ergens een schaar voor de rembediening of een remcylinder die ervoor zorgt dat de remblokken voor en achter een tegengestelde beweging maken.
Hoe ziet het er dan uit:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40731600x1200_zps9e167445.jpg)
Dit is de kant zonder ogen aan de horizontale stangen. Ook de baanruimer is hier al gesoldeerd. De baanruimers komen in gaatjes in het chassis, die aan de buitenkant van de chassisbalken zitten. Het past niet 100%, maar met een beetje buigen zit het zo goed.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40741600x1200_zps97908f3b.jpg)
Dit is de andere kant van het remwerk, met de geëtste horizontale dwarsbalk.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40711600x1200_zps7a482661.jpg)
Dit is dan het totaal met ook de opstaptreden al gemonteerd in het midden.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40721600x1200_zps58c7ac2c.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40751600x1200_zps5eaca0bf.jpg)
Volgens mij zit er hier een foutje in de kit tov het origineel. Het is op deze manier makkelijk om de kap van het chassis te scheiden, maar volgens mij zijn de opstaptreden niet op deze manier in de voetplaat verankerd. Ik heb de indruk dat de ophanging in de vorm van handrails doorloopt naar boven en naast de deuren vastzitten in de kap. Het stukje messing voetplaat hoort er volgens mij hier niet te zitten. Dus dat wordt nadenken of ik dit stukje messing weg ga halen en de ophanging langer maak en in de kap ga verankeren.
De kap zelf bestaat uit een stuk resin, waar messing en resin details in moeten worden gelijmd. Dat wordt de volgende bouwfase:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_40701600x1200_zps55766357.jpg)
mvg,
Ivo
-
Ik volg dit draadje met veel interesse.
Hoewel het vooroorlogs is zit ik al geruime tijd te denken om ook zo`n locje voor in de vitrine te bouwen.
-
Bouw je hem toch naoorlogs!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026_24.jpg)
Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028_18.jpg)
Simpel tog
-
Dat zijn toch die andere, de latere exemplaren?
-
Yep, of de 83 of de 84.
-
Waren enkelen later niet verbouwd?
-
De foto's van Sobat laten de 83/84 zien. Dit zijn geen verbouwde loks van de 81/82. Ze zijn oorspronkelijk ook met het machinistenhuis in het midden geleverd en die is later verplaatst. Maar geen misverstand: de 81/82 zijn rond 1936 gesloopt en wel verbouwd (rond 1916) om een bordes bovenop te plaatsen voor het onderhoud aan de bovenleiding. De 83/84 zijn ook verbouwd en toen is het machinistenhuis verplaatst.
mvg,
Ivo
-
Beetje voortgang aan de kap:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41581600x1200_zps82026912.jpg)
Een groot aantal kleine geëtste messing onderdelen moeten aan de kap worden gezet. Ook zie je hier een aantal resin onderdelen klaarliggen: aspotten met veerpakket, gereedschapskisten, lieren, bufferhulzen etc. moeten allemaal op maat worden gemaakt en in en aan de kap worden gelijmd.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41591600x1200_zps58c1f770.jpg)
Voor de versie met montageplatform moeten ook dunne sleufjes worden gevijld in de dakrand. Hier komen later messing U-profielen doorheen, waarop het platform leunt. Ook moeten de klinknagels langs de cabinezijwanden worden weggeschraapt, zodat het U-profiel later goed gelijmd kan worden.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41601600x1200_zps6e282860.jpg)
Dit ding moet nog op zijn MK's helemaal worden opgevouwen om een platform te maken tijdens de rit. Je kunt het ook uitvouwen aan verschillende kanten, maar dan wordt het een statisch model. Het staat allemaal correct in de handleiding, maar het is toch even een puzzle hoe dit nu correct moet. Ondanks dat het volgens mij goed staat omschreven, deed ik het eerst fout.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41611600x1200_zps5ee110bb.jpg)
Hier heb ik het weer teruggevouwen. Je moet eerst de lange latten dubbelvouwen en dan op elkaar solderen. Dan moet je het stukje waar ze aan elkaar zaten met de vouwnaad wegvijlen, anders past het nooit onder de 2 hekken. Dat wegvijlen moet ik hier nog doen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41621600x1200_zpsb5e468d6.jpg)
De handvatten en het hijsoog zitten hier op de 2 accubakken gelijmd. Ik vind dat altijd lastig om dat te doen zonder te veel lijm te gebruiken. Als je de gaatjes doorboort, kun je aan de binnenkant lijmen. Ik kreeg op een ander forum wel een goede tip hoe je weinig cyanoacrylaat lijm gebruikt. Ik lees hier vaak over lusjes aan draadjes buigen en dan kun je in het lusjes een beetje lijm opnemen. Bij mij blijft het daar dan ook en komt niet meer op het model. Vandaar deze oplossing:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41631600x1200_zps4afa3a43.jpg)
Je koopt een setje naainaalden in de winkel en je knipt het oog open. Dan steek je de punt in een kurk, zodat je het goed kunt vasthouden. Het vorkje bevat de juiste hoeveelheid lijm, die wel op het te lijmen plekje komt. Met een lus lukt me dat niet. Je hebt verschillende maten naalden, dus je kunt er een aantal maken. De lijm verstopt uiteindelijk natuurlijk de vork, maar je houdt het even in een vlam en de lijm is weer weg.
Uiteindelijk wordt het wel wat:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41641600x1200_zpsa282564e.jpg)
Ik vind de koplampen wat te vlak. Ik krijg van foto's de indruk dat er toch een lamphuis en dan pas de lampring er zat. Dus deze lampen moeten iets verder uitsteken. Ik weet nog niet hoe ik dat moet maken, anders gezegd, hoe ik aan goede lampringen kom. Dat zou eigenlijk een stukje gietwerk moeten zijn. Deze lampen zijn niet verlicht, maar hier zijn nogal eenvoudig 2 LEDjes achter te maken. Ruimte is er ook genoeg te maken.
mvg,
Ivo
-
Hallo ivo,ik kan helaas geen voorbeeld vinden van het echte model.
Ik weet dus ook niet wat je precies bedoeld.
Is het een idee om een dikke druppel cristalclear op het vlakke gedeelte te laten vallen voor de bolling te kunnen realiseren?
Mvg jamie diks
-
Jamie,
Kijk eens hier: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162416
Het iets laten uitsteken is het probleem niet. Gewoon een stukje messing buis. Maar een mooie lampring is het punt van aandacht. Is waarschijnlijk alleen met gietwerk te bereiken of zelf draaien uit messing, maar waarschijnlijk wordt dat te dun.
mvg,
Ivo
-
Hallo Ivo,
Wat leuk, weer een bouwverslag (y)
Voor je lampen, misschien is dit een suggestie:
- Zoals je zelf voorstelt de lampen uitsteken met messingpijpje
- ring er op solderen met of latoenkoper of schijfje van precies passend groter buisje
- ring in vorm brengen (accu-boor/schuurpapier (ala Floris))
Groet,
Tjalling
-
Volgens mij zijn die lampen precies dezelfde als op de ZHESM-motorwagens zaten. Zou ook niet zo gek zijn. Voor mijn motorwagens heb ik inderdaad door een kennis taps toelopende ringetjes uit messing laten draaien. Voor het resultaat, zie
in dit draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39950.240.html.
-
Ring draaien of op een boor lijkt me wel de aangewezen weg.
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het bordes in elkaar gezet wat ik eerder al op de foto zette:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41601600x1200_zps6e282860.jpg)
Zoals gezegd moet dit geheel in elkaar worden gevouwen, wat vervolgens uitklapbare hekjes oplevert. De lange stukken eerst over het vouwlijntje dubbel (vouwlijn aan de buitenkant) en vervolgens achter het buitenste hekje (vouwlijn ook aan de buitenkant. Dan komt het probleem: het omgevouwen lange dubbelgevouwen stuk komt dan te ver naar boven, zodat de 2 hekjes er niet meer overheen kunnen worden gevouwen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41651600x1200_zpsa815c12a.jpg)
In de handleiding staat inerdaad dat er een stukje moet worden afgevijld van de lange stukken, maar vervolgens gaat het er nooit tussen passen. Dus de betere oplossing is dan de hekjes van elkaar afknippen, aan het buitenste deel de lange stukken opgevouwen laten zitten en vast solderen en dat geheel soldeer je dan weer vast tegen de binnenste hekjes. En dat 4 keer en dan ben je lekker een avondje aan het buigen, positioneren en solderen.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41661600x1200_zps9dcdf5cd.jpg)
Dit is dan het resultaat, gezien van boven, waarbij nog een en ander zal worden opgeschoond, maar het geheel klopt zo wel.
Even op de lok gelegd:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41671600x1200_zpsee94b5ed.jpg)
Vervolgens moet er nog een in 2 delen uitschuifbare plank onder dit bordes, waarop aan de zijkant van de lok gewerkt kan worden. Na buigen lijkt het alsof de uitschuifbare plank op 4 wieltjes rust.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41681600x1200_zpscf53edfe.jpg)
De onderdelen
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41691600x1200_zps21d38455.jpg)
Het frame onder het bordes
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41701600x1200_zpsc812c109.jpg)
En de uitschuifbare planken er naast, alles gezien van onderen. Bij mij komt dit allemaal onbeweeglijk onder het bordes. Met uitgeschoven planken kan er niet worden gereden.
Dit geheel komt nu op 4 U-profielen gemonteerd boven het machinistenhuis te zitten. De bouwbeschrijving bevat geen maten over hoe hoog, maar het ZHESM boek van Smit heeft een tekening, op basis waarvan bovenkant hekjes is te bepalen.
mvg,
Ivo
-
Bordes op het dak geplaatst.
Eerste aktie: U-profielen met voldoende lengte langs het machinistenhuis lijmen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41871600x1200_zps2f7dfcde.jpg)
Vervolgens wordt het goochelen onder welke hoek de U-profielen naar binnen moeten lopen en hoe hoog het bordes moet komen.
Het ZHESM boek van Smit biedt uitkomst:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41881600x1200_zps58f54f60.jpg)
De rechtermaat is de hoogte boven de spoorstaaf van de bovenkant van het bordes met ingeklapte hekjes: 4875mm is 56mm in H0.
Ik heb ook van karton een mal getekend naast het ingetekende U-profiel.
Met deze mal worden de U-profielen naar binnen gebogen en vervolgens op de breedte van het bordes weer naar boven gezet. Even meten en het blijkt met de hoogte van 56mm te kloppen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41891600x1200_zps4f146e31.jpg)
Dan eerst de gereedschapskisten op het dak plakken en voorzichtig een van de u-profielen aan het bordes solderen op de juiste hoogte. Daarna kun je het bordes goed horizontaal positioneren en zorgen dat het niet gedraaid op de bak zit en soldeer je de overige 3 ook vast. Bij mij brak natuurlijk weer een hek af, maar die werd snel weer vastgezet:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_41901600x1200_zpsd1f4a451.jpg)
Nu nog de lieren op het bordes, de sluitlichten aan de dakrand, de handgrepen naast de deur, de aspotten met veerpakketten en de buffers en het geheel kan worden gespoten. De aandrijving bestaat uit een Mashima met een worm, die via 2 tandwielen een van de 2 assen aandrijft.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
mooi werk (zoals altijd), maar ehh.... hoe gaat dat nu met het schilderen?
Ted
-
Onder veel verschillende hoeken spuiten met lage druk. Het enige lastige is misschien afplakken. Het dak moet grijs (eerste kleur) en dat is nog redelijk goed af te plakken. Ik weet niet of de gereedschapskisten gewoon zwart waren of bronsgroen en het bordes is helemaal onduidelijk. Mij lijkt het bordes van hout, met eventueel rode hekken. Maar alle informatie daarover is niet echt duidelijk en de foto's geven geen uitsluitsel. Maykel geeft zelf aan dat het bordes zwart was, zoals bij andere montagewagens en dat mogelijk het boven profiel uitklapbare deel rood. Maar op zijn eigen voorplaat op de doos heeft hij alles zwart gemaakt, inclusief de bufferbalken. Als ik het rood en houtkleur ga maken wordt het misschien wel erg bont.
mvg,
Ivo
-
Gaaf bakkie Ivo (y)
-
Het is een apart ding. Leuk dat Maykel deze als kit heeft gemaakt.
Nog een paar stappen verder:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42071600x1200_zps9de7689a.jpg)
Aspotten: voornaamste werk is de messing lagers aan de buitenkant afvijlen en de holte in de aspotten zodanig opruimen dat het goed past. Dat doe ik met een 1,5mm boortje uit de losse hand en dan schrapen langs de randen van het ingegoten gat.
De bufferhalzen geplaatst. Nu met een 1,1mm boortje opboren en de buffersteel past erin. Ik twijfel nog of ik de verende korfbuffers van Weinert ga bestellen. Die zijn net iets mooier.
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42081600x1200_zpse15b710b.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42091600x1200_zps932a7f1a.jpg)
Het platform staat net niet 100% recht. Ik wil daar nog wel iets aan doen, maar vaak maak je het dan slechter ipv beter.
Het geheel moet vandaag of morgen in de soda, dan kan het spuiten beginnen. Ik heb besloten de buitenste hekken toch rood te maken. Als het niks is kan het later altijd nog gewoon zwart worden. Ik wacht nog op een potje bronsgroen van Phildie. Wel besteld, maar nog niet gearriveerd.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
Ziet er helemaal top uit (y)
Persoonlijk zou ik messing buffers van Weinert plaatsen ;)
-
Ivo kennende is die mail allang de deur uit ;D
-
;D ;D
-
Ben begonnen het ding te spuiten. De buffers zijn er weer af.
Morgenavond de definitieve kleur.
Maar nu een vraag: er zitten nummeropschriften bij. In wit voor de ZHESM tijd en in geel voor de NS nummers. Nu zie ik die nergens op de foto's terug en ook de bouwbeschrijving geeft geen info of ik lees er overheen. Iemand een idee? De witte zouden op de bufferbalk kunnen, maar de gele lijken meer bedoeld voor de kast zelf. Vergelijk het nummer in geel achterop stoomloks.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
mvg,
Ivo
-
Zo beetje spuiten en afplakken.
Het begin:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42101600x1200_zps37942275.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42111600x1200_zpsad9232b5.jpg)
Eerst met Motip primer gespoten. Ik gebruik het liefst de washprimer van Philotrain, maar ik weet niet hoe die het doet op resin en voor de koplampen wil ik alclad koper gebruiken en die gaat alleen op een acrylprimer.
Volgende stap: Philotrain rood
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42121600x1200_zps3523a41a.jpg)
Afplakken voor de volgende kleur:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42131600x1200_zpsaf833fce.jpg)
Chassis zwart en dak donkergrijs en lampringen in alclad koper:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42141600x1200_zps40fb8240.jpg)
Dak en lampen afplakken:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42151600x1200_zpsa6780752.jpg)
Dan eerst zwart spuiten en vervolgens het zwart afplakken en HSM groen erover heen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42161600x1200_zps21fe3517.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42171600x1200_zps3ca0b220.jpg)
Nu nog details zwart maken en de lampen wit of eerst rond frezen en dan wit. Vervolgens blanke lak, dan de nummerplaten en de hijslijnen monteren.
mvg,
Ivo
-
Wat ziet dat er weer goed uit, Ivo (y). Die lampringen zien er ook mooi strak uit.
Maarten
-
Hallo Ivo,
Dat ziet e strak uit!
Die lampringen ijken ook precies goed, iedere poging ze groter te maken was te grof geworden.
Mooi (y)
Groet,
Tjalling
-
Ik denk inderdaad dat ik de lampringen maar zo laat.
Weer een beetje gebouwd aan het lokje:
Eerst de koppelingen met veiligheidshaak in elkaar geknutseld en in het chemisch zwartingsmiddel gedoopt. Er ontbreekt nog een schalm aan de veiligheidshaak:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42941600x1200_zps3e0848d3.jpg)
Aan de kap moeten de appendages nog zwart worden gemaakt. Dus de handgrepen op de accubakken, de hijsogen en de sluitseinijzers. Volgens de bouwbeschrijving moeten de handrails op de huiven en de handrails langs de deuren ook zwart, maar die heb ik maar met staal metaliser geschilderd. Misschien verander ik dat nog wel:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_42951600x1200_zps10f03c14.jpg)
Rondom de koplampen heeft het HSM bronsgroen onvoldoende gedekt, dus daar volgt nog een spuitlaag en daarna kan het geheel in de matlak. Dan moet ik nog de leren of canvas zeilen tegen de tocht schilderen. Zal wel bruin gaan worden.
Ook begonnen met de aandrijving:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_43081600x1200_zps495d1067.jpg)
Is een eenvoudig tandwielkastje met een worm, een wormwiel en een tandwiel op een uitgaande as. Ik heb het verkeerd in elkaar gezet, dus hier moet nog een nieuw tandwiel in. Wat ging er fout?
Het tandwielkastje is een messing deel dat in elkaar moet worden gevouwen. Omdat ik de naden wilde verstevigen en vervolgens eerst zuurvrij wilde maken voor ik de rest deed, gaat daarna de as van het tussentandwiel er niet meer in. Dan moet je het uit elkaar vouwen en de as weer opnieuw solderen met het tandwiel erin. Dom dom: dan smelt dus het tandwiel een beetje waardoor het gat in het tandwiel voor de as vervormt. Dus nu het gat weer geruimd, maar dat zit niet in het midden. Oplossing: gat opboren exaxt in het midden en zuiver haaks in een boorstandaard (ga ik doen met mijn bovenfrees). Vervolgens messing busje erin en dan moet het weer goed gaan. Makkelijkere oplossing: tandwiel vervangen, maar hoe kom ik daar weer aan...
Oplossing om dit goed te doen vanaf het begin: eerst de as erin solderen, dan dat stukje haaks omzetten en de wand erachter ook en de naad dicht laten lopen met soldeer. Zaakje in de soda en dan zet je het kastje verder in elkaar: dus tussentandwiel over de as, en de andere twee wanden ombuigen en niet meer tin in de naad laten lopen. Motor met worm erin schroeven en de uitgaande as met tandwiel monteren. Dan moet het goed gaan.
Plaatjes:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_43091600x1200_zps48a35162.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_43101600x1200_zpsd8366f9a.jpg)
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_43111600x1200_zps4207b330.jpg)
En er kan een Lokpilot mini op:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%2081-82%20acculok/IMG_43121600x1200_zpsf76c12e5.jpg)
Er is elders ook wel plek voor de Lokpilot, maar het ding weegt vrijwel niets. Dus ik wil zoveel mogelijk ruimte onder de kap gebruiken voor loodvulling. Ook moeten er nog LED's voor de lampen komen.
mvg,
Ivo
-
Leuk lokkie aan het worden. Koppelingen uit het pakket?
Die zoek ik ook nog een boel veel. Ze zijn te bestellen?
-
Die koppelingen zitten op vrijwel alle etsplaten van rijtuigen van MK, maar ook in de ets van deze accculok. Deze koppeling is een uiterst eenvoudige (wel geduldwerkje) vouwoefening, die het zaakje zelfs zonder solderen of lijmen in elkaar zet. En nog werkend ook. Ik zal eens kijken of ik ergens nog wat maagdelijk etswerk heb, dan kan ik wel laten zien hoe deze in elkaar zitten. Er zit uiteindelijk een niet kloppend onderdeel aan, maar dat zit eronder en zul je vrijwel nooit zien.
Bestelbaar bij MK is alles. Hij heeft veel etsplaten over en er zijn allerlei restjes. Alleen zul je het niet vinden in de catalogus en je kunt het het beste Maykel zelf vragen (bellen voorafgaand aan een beurs in Houten).
mvg,
Ivo