BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: tijgernootje op 17 February 2014, 18:31:37
-
Hierbij is een vraagje.
Vele van de modelbouwers hebben zo hun manier om de rails schoon te maken/te houden zodat de treinen blijven rijden.
Nu kwam ik net een filmpje tegen waarin het schijnbaar wel erg makkelijk wordt om je rails schoon en goed werkend te houden
http://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE (http://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE)
Nu dan nog de vragen,werkt dit,heeft iemand dit al uitgeprobeerd ?
En hoe maak jij op een simpele snelle manier de rails schoon zodat de treinen blijven rijden ?
Een soort van wagon die je hebt aangepast om b.v. terpentine op je rails te laten smeren,toch het roco schuurblokje,of iets heel anders ?
Ik ben benieuwd :)
-
Over dit onderwerp is al zoveel geschreven, ff zoeken zal tig resultaten geven.
-
Floris,
Jij loopt toch ook al lang genoeg mee op het forum om te weten dat die vraag al zo vaak voorbij gekomen is.
Wat Swiss_fan zegt, even zoeken en je vindt ze heus wel (y)
-
bosch schuurmachine met korrel 60, werkt altijd.
-
Er is geen "beste" manier.
-
Interessant filmpje over die versnellingsbakolie! Heb al veel gehoord inderdaad, maar deze nog niet...wie heeft het zelf al gedaan?
-
Ik heb zo mijn bedenkingen hierbij. Olie op de rails lijkt me nu niet echt optimaal. Hoe zit dat met de trekkracht van de loks?
Als je een vlakke baan hebt misschien niet z'n probleem, maar als je een helling hebt?
En ach, nu hoef ik ook niet zo vaak schoon te maken. Rijden wat roco schoonmaak wagens rond. Een stofzuiger wagon. Wat wagens met van die viltjes onder de wielen. En de laatste keer dat ik de baan echt goed schoon gemaakt heb is toch wel meer dan een jaar geleden. En zelfs het sikje komt nog zonder problemen rond.
Groet,
Roelco
-
Over Roco schoonmaakwagens gesproken, is er al iemand op het idee gekomen om zo'n schoonmaakblokje onder een Roco blokkendoosrijtuig te maken en dit geheel gecamoufleerd als slijptrein (met bijpassende wagentjes en loc eromheen en ervoor) over de baan te laten rijden?
-
Floris,
Jij loopt toch ook al lang genoeg mee op het forum om te weten dat die vraag al zo vaak voorbij gekomen is.
Wat Swiss_fan zegt, even zoeken en je vindt ze heus wel (y)
Hallo,
Ja dat klopt,ik kom hier al een tijdje.
Ik heb het een beetje verkeerd geschreven zie ik nu,maar het gaat me er eigenlijk om,of er mensen zijn die aangehaadl filmpje herkennen en dit of eventueel iets anders uit soortgelijke filmpjes al is hebben getest.
En zo ja wat zijn dan de bevindingen.
Zo zag ik ook een filmpje waarbij iemand een wagon had voorzien van 2 gaten in de bodem en 2 spijkers op een stukje zachtboard had gelijmd en dat als poetsblok onder die wagon gebruikte als poets trein.
Het is dus gewoon nieuwsgiergheid naar wat is waar van zulke dingen en werkt het ;)
-
Over Roco schoonmaakwagens gesproken, is er al iemand op het idee gekomen om zo'n schoonmaakblokje onder een Roco blokkendoosrijtuig te maken en dit geheel gecamoufleerd als slijptrein (met bijpassende wagentjes en loc eromheen en ervoor) over de baan te laten rijden?
Niet onder een blokkendoos, maar wel onder een donderbus bagage wagen.
Heb daarnaast 2 als bruine goederen wagens mee rijden met de goederentrein. Heb nog een oude oranje en een witte. Die moeten nog een keer van een andere kleur worden voorzien.
Roelco
-
Ik heb zelf een rococlean mbv een plotje van Wesley (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=10050) omgebouwd tot Gbs (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53734.msg3221367417.html#msg3221367417).
-
Even iets verduidelijken
Automatische Transmission Fluid is geen olie maar een hydroulische vloeistof
in een automaat tegen woordig zit veel electronica die door olie(en) verwoest zou worden
Er zit wel een reinigende dope in
-
Sinds dhr. E. Mosterd te hebben gesproken gebruik ik zelf ook een timmermanspotlood.
-
Eris aanslag op de rails
Gewoon een blokje afval houterlangs (y)
-
tuurlijk gewoon ATF gebruiken. Doe ik ook, maar..... ik rij zonder anti slip bandjes en plastiek wielen, geen rubber/plastic dus dat kan oplossen of uitharden. :)
-
Dan is het dus ook geen goed idee als je wissels in je baan hebt met plastic puntstukken.
Roelco
-
Sinds dhr. E. Mosterd te hebben gesproken gebruik ik zelf ook een timmermanspotlood.
die truc ken ik ook, ooit gezien bij een engelsman met een baantje vol miniscule tweeassige locjes. Het feit dat die dingen reden demonstreerde wel dat t effectief is. Heb t zelf ook wel geprobeerd, tis een stuk meer werk dan een roco-gum, of t beter werkte is me niet echt bijgebleven, ga t op rail weer es proberen.
-
Het grafiet van het potlood helpt zeker bij het contact leggen. Maar overdaad schaadt, veel beter is het de wielen van de loc goed schoon te houden. Tijdens tentoonstellingen maak ik de loopvlakken schoon met een wattenstaafje met wat Kontakt WL sproeiwasspray. Dan de spoorstafen met hetzelfde goed opgebracht op een stukje vilt aan een messingstaf. Daarna voor de zekerheid op de moeilijke contactpunten even met het timmermanspotlood.
Erik Mosterd.
-
los van de zwartige glimzooi die t geeft op je baan... sowieso rustig aan mee doen ja.
-
Roco gum werkt ook prima, evenals viltstafjes of schoonmaakwagons. Ik gebruik ook vanalles hoor, maar dat potlood doet zijn werk wel, vooral op kleine baantjes met klein materieel inderdaad.
-
ATF tast dus geen rubber en plastic aan
Anders zouden alle keerringen en plastic en nylon onderdelen in een automaatbak het niet lang volhouden
Maar denk ook dat alles wat er op de railzit ook stof vasthoud en niet alleen oplost
als je wat dan ook gebruikt met een oplos middel /wasbenzine ATF RS 24 dan moet je ook nawrijven met een droge schone doek om het vuilweg te halen
Met oplossen ben je het niet kwijt
Met napoetsen wel ???
Beste is droog reinigen met een railgum of wagon
Of gewoon een blokje hout of een school gummetje
-
En hoe maak jij op een simpele snelle manier de rails schoon zodat de treinen blijven rijden ?
Simplex: met petroleum. Heel weinig met een niet pluizige doek opbrengen. Afwissen en opnieuw nog dunner aanbrengen. Krijg je gelijk een heel flinterdun filmlaagje olie op je rails. Aanstekerbenzine i.p.v. petroleum werkt ook goed.
Dirk
-
Aanstekerbenzine .....
Oftewel wasbenzine, dat is hetzelfde.
Zelf geef ik de voorkeur aan droog poetsen met een poetsblokje, of een Rococlean wagen.
-
ATF tast dus geen rubber en plastic aan
Anders zouden alle keerringen en plastic en nylon onderdelen in een automaatbak het niet lang volhouden
Klopt, ik heb nog nooit een lekkende versnellingsbak gezien.
-
vast een auto monteur ::) ;D
-
Klopt, ik heb nog nooit een lekkende versnellingsbak gezien.
Ahum, nu toch even een opmerkng. Pakkingen en keerringen kunnen aangepast zijn afhankelijk van de voeistof die ze binnen moeten houden.Dus om ervan uit te gaan dat ATF onschadelijk is omdat een versnellingsbak niet lekt is onzin, dit even los van het feit of dit wel of niet onschadelijk is. ;)
Er zijn voldoende voorbeelden om dit te kunnen onderbouwen.
-
Ik weet dat ATF er wel eens voor gebruikt wordt, maar het is wel rotzooi. Het zat de met honderden liters in de rupsvoertuigen en kranen bij de USARMY en ook hier bij defensie. En het staat op de lijst met stoffen die verdacht zijn ivm kanker. En ja, ik weet dat je het niet moet op drinken of op je boterham smeren ;D.
Gewoon een ouderwets rood gummetje gebruiken. Daar maakte we de printcontacten van de radiozender modulles ook mee schoon (y). Als alles een keer schoon is, dan houden een paar poetswagens in de diverse treinen het goed bij.
-
Dan ook ik weer even
De plastic delen van de locs en rails ,evenals de slip bandjes zijn wel (deels) ollie en vet bestendig
De fabrikant gaat er van uit dat we ale soorten olie en andere reinigings en smeermiddelen gebruiken anders dan aangeraden
Als het daar niet tegen kan heb je ook geen garantie.
Maar het is niet dat het onmiddelijk wegvreet
daar is ook rekening mee gehouden
En alle smeer en reinigings middelen bevatten een deel vuil oplosser
-
Gewoon met een katoenendoekje en 96% alcohol. (y) Te koop bij de goede drogist en apotheker.
Marc
-
En spiritus? Da's toch ook methanol ofwel alcohol?
Mvg,
Henk
-
olie is zo een dankbaar onderwerp op forums...
Veel rijden, met alleen metalen wielen en mijn materiaal op nmra gewicht, is bij mij de oplossing om geen contact problemen te hebben.
en die 18volt van tegenwoordig zal ook wel schelen.
-
En spiritus? Da's toch ook methanol ofwel alcohol?
Mvg,
Henk
In Nederland niet helemaal. Het is iets van 80% ethanol, 10% water en de rest een beetje methanol,.kleurstof, geurstof, braakmiddel en vast nog meer. Spiritus uit andere landen is vaak wel 95% of meer alcohol.