BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 15 February 2014, 18:59:04
-
Hallo,
Weet iemand hier hoe de NS denkt om te gaan met E tickets bij de poortjes ,als die strakts in gebruik genomen worden ?
Vr Gr, Peter
-
Hallo Peter,
Op de E Tickets(en internationaal vervoerbewijs/UVB) komt een 2D barcode op het ticket te staan, hiermee kan de reiziger het poortje activeren om binnen/naar buiten te gaan.
Grt, Ronald.
-
Net als bij de strippenkaart destijds, toen moest je die echter wel in een gleuf douwen (metro Rotterdam).
-
Ben benieuwd hoe ze dan een overstap op bijvoorbeeld station Rotterdam Centraal voorstellen waarbij je met een papieren internationaal treinbewijs wilt overstappen op binnenlands vervoer met de OV-chip waarop een vrij reizen abonnement staat.
Eerst het station verlaten met 2D code en dan weer inchecken? Dan mis je gelijk je overstap...
Henk
-
Nee,
Op de perrons waar deze internationale treinen stoppen staan meestal al in/uit checkpalen dus je hoeft niet eerst door de poortjes.
Op de meeste internationale vervoerbewijzen staat meestal het hele traject vermeld zodat je probleemloos kunt overstappen.
Grt, Ronald.
-
Hallo,
Ik zie op een vervoersbewijs van de DB van verleden jaar dat daar links onder een 2D Barcode opstaat.
Is die het ?
Vr Gr, Peter
-
Op de E Tickets(en internationaal vervoerbewijs/UVB) komt een 2D barcode op het ticket te staan, hiermee kan de reiziger het poortje activeren om binnen/naar buiten te gaan.
Dan mogen ze wel eens op gaan schieten met het plaatsen van apparatuur daarvoor: ik heb apparatuur die in staat is die dingen te scannen nog nergens gezien. Ik denk dan ook dat dit een kwestie is waar eigenlijk nog niet over nagedacht is.
Net als bij de strippenkaart destijds, toen moest je die echter wel in een gleuf douwen (metro Rotterdam).
Nou, eigenlijk niet. Bij de strippenkaart werd helemaal niets gecontroleerd, sterker nog, het was voor zover ik weet een zeer gevoelig afgesteld schakelaartje: met elk willekeurig stukje karton/papier of zelfs een uitgestoken zakmes waren die poortjes te openen en bij sommige was een klap op het blauwe kastje geven genoeg. Das toch wel wat anders dan een QR-achtige code, die er overigens al lang op staat.
-
Dan mogen ze wel eens op gaan schieten met het plaatsen van apparatuur daarvoor: ik heb apparatuur die in staat is die dingen te scannen nog nergens gezien. Ik denk dan ook dat dit een kwestie is waar eigenlijk nog niet over nagedacht is.
Dat is er zeker wel... alles wordt nog voor 1 oktober geplaatst. Bij elke serie poortjes wordt het invalidenpoortje uitgerust met zo'n scanner. De andere poortjes krijgen geen barcodescanner.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
In Rotterdam niet dus, elke keer op dat achterlijke station naar de uitgang om uit te checken en dan vervolgens weer naar het perron terug voor de Thalys.
Hebben zo veel geld uitgegeven aan dat station, kon er nu echt niet een paar scan paaltjes extra af? :-\
-
Sowieso dat iets nog niet geïstalleerd is, zegt natuurlijk niets en dan is het wel kort door de bocht om te zeggen dat men er niet over nagedacht heeft.
Tussen bedenken, uitwerken en plaatsen gaat nogwel een tijdje overheen...
-
In Rotterdam niet dus, elke keer op dat achterlijke station naar de uitgang om uit te checken en dan vervolgens weer naar het perron terug voor de Thalys.
Hebben zo veel geld uitgegeven aan dat station, kon er nu echt niet een paar scan paaltjes extra af? :-\
Waarom check je uit?
-
Hij checkt uit ,omdat zijn reis per NS eindigt en verder gaat per Thalys denk ik.
Peter
-
Hallo allemaal,
Een aanvullende vraag, als je een fiets mee wil nemen met de trein.
Vorig jaar heb ik voor het laatst een fiets meegenomen, en een afzonderlijk papieren kaartje gekocht.
Hoe moet dat nu met de OV chipkaart, en in de toekomst de poortjes ?
Een OV chipkaart voor eenmalig gebruik a 7.50 euro+ het bedrag voor het fietsvervoer lijkt me een beetje veel, en tweemaal scannen voor de poortjes gaat waarschijnlijk ook niet goed.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groeten, Alexander
-
Even googlen: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/meenemen-fiets-huisdier.html
Dus: fietsdagkaart op jouw chipkaart
En door het rolstoelpoortje naar binnen.
-
Ben benieuwd hoe ze dan een overstap op bijvoorbeeld station Rotterdam Centraal voorstellen waarbij je met een papieren internationaal treinbewijs wilt overstappen op binnenlands vervoer met de OV-chip waarop een vrij reizen abonnement staat.
Eerst het station verlaten met 2D code en dan weer inchecken? Dan mis je gelijk je overstap...
Henk
Nee, bij het bestellen vul je in welke kortingskaarten je hebt (kan NS zijn, maar ook buitenlandse kaartjes). Die worden in het tarief voor je internationale kaartje verrekend. Vervolgens reis je op je internationale kaart, maar moet je de kortingskaarten wel bij je hebben om bij controle te laten zien.
-
Oeps, niet goed gekeken op de site. :'(
Excuses, maar bedankt voor het mij erop wijzen.
Groeten, Alexander
-
Ik moet toegeven dat de site ook niet uitblinkt in duidelijkheid. Ze hebben wel erg veel tekst nodig om het recept (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57469.msg3221438611.html#msg3221438611)van 2 stappen te omschrijven...
-
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk gaat........ ::)
-
Hallo Rick,
Ik reis op de NS kaart van Den Haag naar Rotterdam en op de Thalyscard van Rotterdam naar Brussel. Mijn Thalys reis staat op de Thalyscard. Vandaar dus.
Ik heb wel eens een testje gedaan door wel in te checken en niet uit en op de terugweg in Den Haag wel weer uit te checken. Nou, dat vond de NS scan paal geen goed idee.
Wat wel werkte is dat ik in Den Haag ingecheckt had, naar Rijswijk ging, daar niet uitcheckte en op de terugweg niet incheckte maar in Den Haag wel uitcheckte, de reis kostte 0 euro. Al met al ongeveer een uur onderweg geweest. Ik heb het ook even bij een langere reis geprobeerd, maar dat lukte niet.
Richard
-
Maar bij een internationale reis moet je juist niet inchecken, dus hoef je niet te rennen in Rotterdam.
-
Vraag me gelijk af hoe zo iets nou moet als je bv een meerdaagse rit gaat doen met bv de SSN en men werkt met dichte poortjes waardoor je 1st moet inchecken alvorens je een reguliere trein naar Rotterdam pakt.
Want hoe doe je dat dan als je met je ov chip ding moet uitchecken in Rotterdam,dat gaat toch nog niet op een perron van een ander station ?
-
Als ze in Kruidvatkaartjes een wegwerpchip kunnen maken waarmee je meerdere keren kan in en uitchecken, maar ook nog gewoon kan stempelen, zal dat met andere kaarten ook wel gaan.
-
Maar bij een internationale reis moet je juist niet inchecken, dus hoef je niet te rennen in Rotterdam.
Die snap ik even niet, de reis van Den Haag naar Rotterdam staat op de OV Chip, de Thalys reis op de Thalyskaart, dan moet ik toch uitchecken in Rotterdam?
Richard
-
Ja, als je geen Thalyskaartje vanaf Den Haag moet dat maar waarom haal je dan geen Thalys kaartje vanaf Den Haag?
-
Hallo Rick,
Dat gaat niet als je op de Thalyscard reist, Den Haag is geen Thalys halte. Als je bij NS Highspeed een ticket koopt is dat wel vanaf elk NS station en dan is in- en uitchecken niet meer nodig.
Richard