BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Fred Peters op 14 February 2014, 11:11:05
-
De (model) spoor hobby.... Voor de een de z,n lust en leven, voor de andere een leuke hobby op de achtergrond.
Ikzelf denk een goede balans te hebben gevonden tussen prive, werk en hobby .
Maar na heel wat jaren met deze hobby bezig te zijn heb ik in de loop der jaren heel wat loks, rijtuigen en aanverwanten verzameld.
Zoveel dat er amper met al het spul gereden en gewerkt kan worden. Een soort van verzamelwoede zeg maar... ;D
Veel modellen zijn leuk en worden door mij dan ook aangeschaft als het geld er voor is gespaard.
Zelf vind ik het allemaal wel kunnen, maar m,n wederhelft heeft af en toe wel zo iets van; "Alweer een locomotief?! Je hebt er al zoveel!"
Objectief gezien heeft ze natuurlijk gelijk, je kan niet met alles tegelijk rijden.
Buitenom het rij thema wat ik standaard aan houd heb ik ook wat emotionele modellen die eigenlijk nergens bij passen en puur aangeschaft zijn omdat ik er in het verleden in mee gereden heb.
Ondertussen staan diverse kasten vol en is er op de markt nog steeds zoveel moois te zien wat ook op het verlanglijstje staat.
Vroeg of laat moet ik keuzes gaan maken wat er blijft en of uitgaat voordat er uberhaubt wat bij kan.
Dwz, het is toch allemaal wel erg veel geworden...
Wie herkend zich in deze situatie? Ouders, echtgenoten, partners die het leuk voor je vinden, maar de omvang van je verzameling buiten proporties vinden gaan.
Laat staan de uren die je erin stopt.
Fred
-
Ik denk dat het handig is om te kijken waar 'm de kneep zit. Als er sprake is van 'overkill' komt dat altijd door een te veel.
En wat spendeer je er dan te veel aan?
- tijd?
- geld?
- aandacht?
- ruimte?
- energie?
Als er vervolgens ook nog een factor 'het hebben van de zaak is het eind van het vermaak' bij komt geef ik je familie groot gelijk dat ze aan de bel trekken.
-
Wanneer is een verzameling "buiten proporties"?
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor modeltreinen, maar voor alle hobby's waarbij je dingen verzamelt.
Er zijn ook mensen die elke avond van 7-12 TV kijken, of 2 voetbalwedstrijden per avond.
Ik vind dat ledigheid. Anderen zweren erbij, en mijn zegen hebben ze.
Laat mij lekker maar treintjes bouwen, verzamelen, of alleen maar zitten te bewonderen.
En ik ben blij dat mijn wederhelft ook een eigen bezigheid heeft waar ze graag tijd (en geld) in steekt.
-
Vind het zo nu en dan zelf te veel en daar is dan Marktplaats voor. Mijn wederhelft zal het verder boeien.
-
Hallo Fred,
Mijn vriendin vind zowiezo niet zoveel aan de hobby, misschien dat dit veranderd als ze een mooie grote werkende spoorbaan ziet in de toekomst. We hebben nu een flat waar geen ruimte is voor een grote spoorbaan en omdat alle spullen in een kleine kamer gepropt zijn lijkt het misschien meer dan het is.
Wat materieel betreft is het bij mij ook nog niet zo erg dat wat jij schreef " wat alweer een locomotief ? " ik heb momenteel 26 locomotieven en twee treinstellen, een stuk of 15 rijtuigen en een stuk of 50 goederenwagens. Er staat nog wel wat Nederlands materieel in de planning, maar ik ben nu ook mijn N spoor en G spoor spullen aan het verkopen ( was ook maar een klein beetje allebei )
De meeste dozen die in de spoorkamer onder de baan staan zijn gevuld met auto's, bussen en vrachtwagens ( een hobby binnen de hobby ) en dozen met bouwpakketten van huizen, scenery en materialen voor de landschapsbouw.
Inderdaad moeten er soms keuzes gemaakt worden en met het grote aantal fabrikanten dat nu materieel levert dat in mijn tijdperk en interessegebied valt heb ik voor mezelf bepaalt dat ik de NS vanaf de jaren 80 en 90 wil verzamelen. Hier en daar is er wel een uitschieter naar iets ouder ( museumtreinen ) of iets nieuwer, maar ik probeer wel een baan te bouwen met een thema. Dus bij mij zul je niet de gehele geschiedenis van de spoorwegen in Nederland door elkaar op de spoorbaan zien, zoals dat wel gebeurt bij Miniworld Rotterdam. Daar rijden stoomlocs, stroomlijntreinstellen en oudere NS treinen vrolijk tussen de locomotieven van alle particuliere vervoerders in Nederland. Dan is het einde zoek.....
Ik heb een jaar bijna niets gekocht en nu ik bezig ben met de grote opruiming vind ik zelf dat ik wel weer wat leuks heb verdiend voor op en rond de spoorbaan ;D
Verder geef ik geen geld uit aan roken, alcoholische dranken, stappen en dure merkkleding. Dus wat ik daarmee uitspaar kan ik ook gebruiken voor de hobby.
Met vriendelijke groet,
Ruud B.
-
ik heb momenteel 26 locomotieven en twee treinstellen, een stuk of 15 rijtuigen en een stuk of 50 goederenwagens.
Dit is nou een mooi voorbeeld van overkill. Wat moet je nou met 26 locomotieven als je "maar" 15 rijtuigen en 50 goederenwagens hebt? Als NS met zulke verhoudingen gaat werken, dan worden er Kamervragen gesteld: "Wat, alweer een locomotief?" ;D
-
Bij NS verzamelen ze geen locomotieven, daar moet geld verdiend worden. ;)
Ik zit momenteel toevallig op een break-even point: evenveel locs als getrokken eenheden.
En als NS nog een Fyra'tje over heeft wil ik die wel hebben, als ze hem eerst even 87x voor me verkleinen... ;D
-
In de loop der tijd is het bij mij inderdaad meer verzamelen van rijdend materieel geworden dan rijden. De hoeveelheid is te groot geworden om met alles te kunnen rijden. In het verleden is het veel erger geweest en heb ik veel zaken verkocht via marktplaats en hier. Nu maak ik gerichtere keuzes, liever 1 ding wat ik echt wil hebben dan 3 dingen die ik wel leuk vind. Een o zo gewenst goederenwagentje van 30 euro is mij meer waard als een loc van 250 euro die wel leuk is. Ik zoek over het algemeen de wat "specialere dingen" in plaats van de gangbarder zaken die de hele massa koopt. Wil hier niemand mee voor het hoofd stoten uiteraard want ieder zijn keuze.
Mijn zoon vind het allemaal geweldig ongeacht waar ik mee kom aanzetten. Van mijn vrouw krijg ik een buget en daar doe ik het mee en zo af en toe steekt ze me toch wat toe. Vroeger had ik mijn geld alleen en weinig kosten toen kon er meer, nu heb ik andere verantwoordelijkheden die ik veel belangrijker vind. Mijn vrouw maakt het niet uit wat ik koop van mijn buget, andersom is dit ook het geval met de boeken hobby van mijn vrouw.
Mij hoor je niet klagen want dat zou niet terecht zijn.
-
Bij mij gaan nu de oudere modellen waar ik echt niets mee doe de deur uit.
Oudere Flm en R* vallen hieraan ten offer.
Waar ik ook op detaillering let en het geluid wat sommige machines produceren.
Daarvoor terug koop ik geen loks of rijtuigen meer, maar decoders of electronica.
Ik heb 3 tijds "Epochen" waar ik mee rijd. En dat is allemaal naar Duits regionaal voorbeeld van 1950 tot 2005.
Van stoomlok tot lightrail in de rode regio kleuren, best wel een groot tijds bestek.
Daarbij heb ik enkele Oostenrijkse treinstellen.
Voor de komende jaren staat afbouw en digitalisering voor de modellen die blijven in petto, en zoals gezegd de rest gaat weg..
Fred
-
Misschien heeft je wederhelft ook wel een verzamelwoede waar jij vraagtekens bij zet.
"Wat, alweer nieuwe schoenen?" :P ;D
-
Oeps, een gevoelig punt wat betreft wederhelft. ;D
-
@ Klaas zondervan,
In mijn enthousiasme een getalletje vergeten. Het moest zijn ongeveer 150 goederenwagens. Dat de verhouding met loc en rijtuigen een beetje raar is komt omdat ik in het verleden Duits had en daarna overgestapt ben naar Nederlands. Ik heb vooral veel diesellocomotieven ( 6 x 2200 en 9 x 2400 ) maar daar zaten echt veel mazzelkoopjes bij en bij de goederenwagens ook. Nederlandse rijtuigen in exact 1:87 zijn in verhouding best wel prijzig en daarom gaat dat niet zo hard. Maar binnenkort komt er wel een aantal bij.......
Veel mensen kopen van alles door elkaar en dat is prima, alleen probeer ik meer verhouding te brengen in mijn tractiematerieel, dus locs die je in het echt vaak zag omdat er veel van waren zullen op mijn baan ook meer te zien zijn. De serie 2400 was veel groter dan de 1200 en 1300. dus 2 x 1200 en 2 x 1300 naast 6 x 2200 en 12 x 2400 is vrij logisch. Ook omdat er soms een paar diesels voor 1 trein stonden in het echt. En voordat er een slimmerik de opmerking maakt dat de plan V de vroeger grootste serie treinstellen was met 246 stuks.......... ik ben dus niet van plan hier 20 van te kopen ofzo ;D ;D ;D
Omdat ik veel aanwezig ben in Den Zoedel kan ik later natuurlijk ook rijtuigen van Olaf achter mijn locomotieven hangen. En zo zijn er meer combinaties tussen de twee collecties mogelijk. We verzamelen allebei Nederlands materieel ( en materieel dat in Nederland gereden heeft ), maar we hebben niet veel dubbel. Olaf heeft bijvoorbeeld de Beneluxtrein met de Belgische reeks 1100 die ik niet heb en ik heb weer bijna de hoek Warzawa express compleet die hij niet heeft. Dus we vullen elkaar aan en dan kunnen we straks bijna oneindig veel combinaties maken.
Groeten Ruud B.
-
Je kunt de modelspoorhobby op verschillende manieren bedrijven: veel aandacht voor bouwen of voor rijden of voor verzamelen. In alle gevallen kun je er te veel tijd en/of geld in steken als je geen of te weinig rekening houdt met degenen met wie je samenleeft.
Ik herken het verschijnsel wel. Soms laat je je teveel meeslepen door de hobby. Maar meestal vind je na enige tijd wel weer een evenwicht.
Groet,
Ruud
-
Nee, godzijdank is mijn vrouw geen "mode-poppetje" en zeker niet materialistisch ingesteld. geen grote verzamelwoedes aan haar kant. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Is haar motto.
Wederhelft en een gevoelig punt... ach.
Ik begrijp het als ze het af en toe zegt.
Ik merk al wel aan een paar reacties dat dit fenomeen bij meer mensen speelt.
Mooi, de mensch achter de hobby.
Fred
-
De reactie 'wat alweer een locomotief'? heb ik ook al een aantal keer gehoord :). Als ik dan zeg 'maar deze wilde ik al jaren', dan hoor ik nog wel eens: 'dat zei je de vorige keer ook al' :P. Maar goed, mijn vriendin vind het verder niet erg aangezien het binnen de perken blijft.
Tot een paar jaar geleden deed ik nooit wat de deur uit. De laatste jaren heb ik wel wat materieel verkocht via marktplaats wat niet meer paste bij de rest van de verzameling, doordat het bijv. nog de lengteschaal 1:100 had. Ik heb nu twee kasten van Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30053921/#/80103344 waar bijna al mijn materieel in past. Afgezien van een paar dozen die er niet in passen zoals m'n eerste startset. Omdat ik binnenkort ga trouwen en bij mijn vriendin intrek die een wat kleiner appartement heeft als ik nu, ben ik wel gedwongen een hoop op te ruimen en/of weg te gooien.
Maarten
-
Ik heb altijd 'treinen' gespaard; locomotief met bijbehorende rijtuigen of een goederentrein. Daarnaast uiteraard de nodige railbussen en treinstellen.
Alles staat óf op de baan óf in de vitrines. Mijn echtgenote vindt het laatste ook best, ze kan dan ook zien waar het geld heen is gegaan. Als al het materieel is doosjes blijft zitten, zien we er zo weinig van. Nadeel? Ja, veel vitrines ;D ;D
Met spoorse groet
Mart
-
Dat met die vitrines heeft mijn vrouw ook al eens geopperd.
Dan zijn ze op z,n minst nog te bewonderen, op zolder in de doosjes heb je er ook niets aan.
Zo af en toe liggen er bij ons ook wat modellen in de woonkamer tafel onder de glasplaat en in de kleine vitrine kast van de keuken. Maar van een echte volwaardige vitrinekast is het hier nog niet gekomen.
Fred
-
"Ikzelf denk een goede balans te hebben...." En dan de rest van het verhaal. Hahahaha, funny ;D
-
Het verzamelen is bij mij zover dat ik even pas op de plaats houd ;D
Ik ben single, dus dat scheelt in dit opzicht, maar ik moet zelf
regelmatig weer even terugschakelen, ik verzamel ALLES als ik
niet oppas ;D ;D Heb diverse schalen en spoorbreedten in mijn
3-kamerhuisje, dus een fatsoenlijke baan bouwen zit er niet bij...
Ik ben de laatste tijd een beetje de bezem erdoorheen aan het halen,
om weer ruimte te creeren en het overzicht weer terug te krijgen :)
Een goede vitrine zou voor mij ook een goed idee zijn, alles zit nu
in dozen of staat in de kast waar eigenlijk boeken horen te staan....
Mvg,
Tis
-
Het grootste probleem van velen is dat ze hun identiteit ophangen aan hun bezit. Niet alleen onder modelspoorders zo. Ik vind het zoals iedereen erg leuk om dingen te hebben. Hecht me alleen niet zo snel enotioneel aan een product. Daar zijn mensen en dieren voor.
-
Ik ben single,
Houden zo (y) (y) (y)
-
Ach, mijn wederhelft heeft een stuk of 10 Taurusjes in diverse varianten + meerdere Ludmilla's + nog diverse ander spul.
Wat dat betreft heb ik minder locs die op elkaar lijken :)
'k Zorg dan wel weer voor de infra + de rijtuigen/wagens over het algemeen.
Maar inderdaad, soms even kijken of het echt nodig is kan zeker geen kwaad.
Aan de andere kant je moet toch ook aan iets wat je zelf leuk vindt je verdiende centjes aan uitgeven....
Wat al eerder gezegd werd, TE is niet goed .
-
Verzamel euro's , heb ik ook nooit genoeg van ;D
Maar wat is nu de overkill van de hobby ??? Denk spannende titel, die heb z'n hele huis volgebouwd met een baan gaat het over verzamelen , saai :P
-
mijn wederhelft houdt t allemaal nogal argwanend in de gaten en als een treintje dr niet bevalt wordt het zo uit de rails gemept.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1394797_744776228867666_1484513088_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1394797_744776228867666_1484513088_n.jpg)
-
Wat is dat dan voor apparaat? :o
-
een kat
-
Ach overkill, ik heb ook niet drie loc's omdat die toevallig in mijn tijdperk/setting passen. Je wil tenslotte ook wel eens met wat anders rijden en juist die variatie vind ik leuk. Dus overkill. Tsja, mijn vrouw vind elke euro die ik er aan besteed teveel, maarre, het is mijn hobby tenslotte, ze hoeft het niet perse leuk te vinden. Dus nee, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit overkill heb, eerder schaarste :-)
-
Ach, mijn vrouw klaagt nooit. Die is allang blij dat 1 x in de maand die papieren bruine zak van haar hoofd mag.
-
;D
-
een kat
;D
Mijn mrs. heeft dezelfde hobby, geeft minder uit en twijfelt ook vaak.
Dan ben ik degene die het koopt. Ook is het makkelijk, ipv een bosje
bloemen een wagon of iets voor haar treinen. Daarbij werken we
beide hard voor onze euro's, en die dingen dienen ook te rollen ;)
-
Verzamel euro's , heb ik ook nooit genoeg van ;D
Wat? Alweer een euro? Heb je die nog niet, dan? :P ;D
-
Gadver!! Wie verzameld er hier euro,s? Weet je wel hoe smerig die dingen zijn? ;D ;D
Euro,s op een stuk betaal plastic is meer dan genoeg!
-
Euro's zijn er om om te zetten in treintjes ;D
-
Zou niet weten wat ik ermee moet, heb er zat van die treintjes en rij toch niet.... ;D
-
Overkill betekent dat het geen nut of geen effect meer heeft.
Dus zolang je op de een of andere manier plezier van al je materieel hebt...........
-
Vergeet daarbij niet dat iedereen een andere kijk/drempel heeft op wanneer het overkill wordt.
Bij de ene vrouw is dat met 10 treintjes al, en bij de ander is dat nog niet als je niet eens de zolder op kan omdat er zoveel treinenspul staat ;D
Ik heb het geluk dat ik een bepaald tijdperk wil uitbeelden en me daar qua treinen ook aan hou.
Dit in combinatie met het feit dat het een niet al te grote baan word en ik niet meer wil kopen dan dat ik kan laten rijden.
Anders ligt het in een doos stof te happen en dat vind ik ook zonde,je ziet er dan tenslotte ook niks van.
Zo beleeft iedereen de hobby en alles wat er om heen bij komt kijken op zijn manier (y)
Ach, mijn vrouw klaagt nooit. Die is allang blij dat 1 x in de maand die papieren bruine zak van haar hoofd mag.
Heeft zij dan nog niet 3 van die knoppen op dr voorhoofd zitten Jan ?
Een oud collega zei eens: een goede vrouw heeft 3 knoppen op dr voorhoofd zitten, en daar staat onder als functie beschrijving:keuken,n**ken,uit. ;D
*En toen kreeg tie een knal voor z'n kop want z'n vriendin stond achter hem toen die dat vertelde ;D *
-
Hallo Fred,
Ik zag zojuist dit draadje omtrent verzamelwoede en zo. Zelf ben ik vanaf mijn twaalfde met het modelbouwvirus besmet geraakt. Tijdens mijn studietijd heb ik veel gelijkstroomlocomotieven in opdracht met behoud van aandrijving (waaronder de Roco Sik) voor 3-rail wisselstroom omgebouwd en kleinserie modellen gemonteerd en in de juiste kleurstellingafgewerkt. De opbrengst hiervan werd grotendeels in de aankoop van nieuwe modellen besteed. Ook mijn 'verzamelwoede' liep in de afgelopen jaren verder waarbij de nadruk steeds meer op kleinserie (smal)spoor modellen naar West-Europees voorbeeld kwam te liggen. Vanzelfsprekend kwamen hierop uitzonderingen zoals een aantal Joe Works en Sango smalspoor modellen naar Amerikaans voorbeeld.
Zoals anderen postzegels en/of munten verzamelen, zo hebben wij onze modelspoorhobby. een ieder heeft hier zo zijn eigen beleving. Van digitaal met geluid met een uitgebreide modelbaan via de voldoening om bouwsets in elkaar te zetten c.q. zelf een model te construeren tot het lidmaatschap van een vereniging met een (modulen)clubbaan. Voor wat betreft het laatste heeft mijn uit Philotrain sets opgebouwde Plan D stam enige malen bij het Bollenspoor zijn opwachting gemaakt.
Inmiddels ben ik aan mijn 'tweede leven' begonnen met een partner die ook met het virus besmet is geraakt en inmiddels al veel kunststof scenery bouwdozen in elkaar gezet heeft. Een ongelukkige val met een gecompliceerde armbreuk heeft haar activiteiten op dit gebied op een laag pitje gezet. Inmiddels zijn de platen en schroeven weer uit de arm verwijderd en zullen de bouwactiviteiten weer opgepakt worden.
Het ligt in de bedoeling om dan in modulevorm een gecombineerd h0e/h0m/h0 spoorwegbedrijf te realiseren in een fictief bergachtig landschap. Voor het h0 railnet wordt uitgegaan van Code 83 profiel waarbij het zichtbare gedeelte voornamelijk uit Ade rails zal bestaan. Voor h0m zal het Code 70 worden. Een aantal Brawa bruggen naar het origineel bij Dornstetten zal als 'Paradestrecke' gaan fungeren. Voor dat het één en ander in een definitieve vorm gegoten is zal er nog veel water door de Rijn stromen.
Om de verzameling niet in dozen te laten zitten heb ik enige jaren geleden 2 vitrines gemaakt. Inmiddels zijn deze redelijk gedateerd en beraad ik me over de inzetbaarheid. Vorig jaar heb ik in een vitrine van Siletsy geïnvesteerd. Niet goedkoop maar het is een pronkstuk in de woonkamer met LED verlichting zodat ook kunststof modellen zonder vervormingsgevaar opgesteld kunnen worden. Daarnaast wil ik nog een lange, slanke vitrine maken waarin een complete stam rijtuigen als wisselcollectie ondergebracht kan worden.
Ook ik zal niet aan een 'kleine' sanering van de verzameling ontkomen. Alleen al de verzameling Ade rijtuigen omvat meer dan 150 stuks waarvan een derde nog in bouwpakket. Daarnaast wachten nog veel kleinserie modellen op assemblage. Ergo nog genoeg te doen.
Ook mijn uit te beelden tijdperk bevindt zich in tijdperk 3B/4A waarbij stoom en 'Vor-computer Beschriftung' met de UIC nummering gecombineerd zal worden. Het stoomdepôt zal in ieder geval met een B&K locloods rond de Fleischmann draaischijf opgebouwd worden. Ik plan van de opbouw foto's te maken en deze van tijd tot tijd op het forum te plaatsen.
B&K - Bochmann und Kochendörfer - heeft destijds ook heel fraai gedetailleerde kolen- en ertswagons uitgebracht. Helaas zijn deze modellen niet meer leverbaar en worden er op veilingen relatief hoge prijzen voor betaald.
Fred, resumerend kan ik concluderen dat er veel overeenstemmingen zijn, zowel wat betreft onze 'verzamelwoede' als het tijdperk.
Rob
-
Tja, kennelijk is het toch een punt, anders was dit draadje niet geopend.
In zo'n geval moet je je afvragen wat je focus is. Niet eens een thema, maar: wat wil je nou eigenlijk? Als je focus is om alle locs die los en vast zitten te kopen, prima, dan doe je dat. Maar je kunt je ook concentreren op een bepaald onderwerp.
Zo heb ik de laatste 4,5 jaar een CityNightLine bij elkaar gespaard. De rijtuigen en de loc komen over heel Europa vandaan en het was leuk om te sparen. Voorlopig staan ze in een glazen kast gepropt, maar de bedoeling is dat er uiteindelijk een lange vitrine komt.
Mijn focus is over de loop der jaren flink veranderd. Eerst wilde ik een baan bouwen naar Limburgs voorbeeld, met alleen treinen die in Limburg komen. Later kwam daar het jaar 1969 bij, net de eerste NS-treinen met de vishaak. Daarna ook ACTS en werktreinen (Strukton e.d.). De focus was snel aan het verbreden (en verdwijnen).
Nog later besloot ik om helemaal geen baan te bouwen (veel te veel werk en het verkeerde klimaat ervoor) en gewoon modellen te verzamelen. Nu concentreer ik me op lange treinen, tot maximaal zes meter in model.
Dus... misschien is het een idee om naar de huidige verzameling te kijken en te zien of er iets van een lijn inzit. Als dat niet het geval is, zou je je kunnen afvragen: waarom niet? Waarom koop ik dit model? Kijk, ik vind een GG1 een prachtige loc, maar om er nou een model van te kopen... nee. Het moet toch ergens over blijven gaan. Mooi zijn is niet voldoende reden om iets aan te schaffen.
- Peter
-
Ik focus me op H0 gelijkstroom digitaal, alleen NS, periode 1980-2000 met wat ouder spul onder de noemer museummaterieel, waarbij ik in principe van alle loc-en treinsteltypes maar 1 exemplaar nastreef te hebben.
Ik dacht daarmee de eventuele verzamelwoede aardig afgebakend te hebben, maar ik kijk er toch van op hoe hard de collectie groeit met al
dat moois wat er de laatste jaren uitkomt. Ik heb 3,5 jaar geleden een huis voor mezelf gekocht met daarop een vrij ruime zolder om daar een grotere baan te kunnen maken zodat mijn gehele materieel park weer op de baan zou passen en er ook nog aardig ruimte was voor uitbreiding van het materieelpark. Maar de nieuwe baan staat nu eigenlijk al weer te vol.... :-\ ;D
En dan is er nog zoveel moois op komst! ::)
-
Een echtgenote moet zich eigenlijk helemaal niet bemoeien met dit soort zaken. Als ze van je houdt, zou ze juist blij voor je moeten zijn dat jij er om geeft. Ik kan niet zeggen dat het bij mij thuis zo voorbeeldig gaat, maar als mijn vrouw iets leuk vindt, leg ik haar niets in de weg. Waarom zou ik anders doen?
Sinds ik veel zelf bouw, ben ik heel veel van mijn gekochte treinen gaan verkopen. En lange en grote treinen kocht ik toch al niet meer, die nemen veel te veel ruimte in beslag. Wat dat betreft zijn Lego treinen wel ideaal. Ongebouwd kan het lekker bij elkaar in dozen.
-
Goedemorgen allen,
Ik heb gelukkig geen klagen met de vrouw hier.
Ik heb in de huiskamer een grote IKEA kast staan met mijn topstukken, en eigenlijk kan er niet veel meer bij.
Ben een grote fan van stoom en oude electrische locomotieven, diesel kan me niet zo bekoren, te veel overkill door mijn werk denk ik.
Verder ben ik al heel snel op digitaal overgegaan, en dan in de meest complete vorm, dus sound en allerlei andere opties waar mogelijk.
Hierdoor blijft de verzameling relatief langzaam groeien, in plaats van alles kopen wat je tegenkomt is het nu gewoon wachten op mooie aankondigingen, sparen, uitzoeken welk(e) nummer(s), en bijbehorende rijtuigen en wagons erbij horen.
Met de komst van merken als ARTITEC, ed. Is ook de Nederlandse spoorwegen interresant geworden en heeft mijn intresse hiernaar verlegd.
Daardoor is de groei ook afgenomen aangezien ik nu 1 exemplaar koop tegenover vroeger soms 2 of 3 in 1keer.
Met vriendelijke groet,
Leen.
-
Jaren alles verzameld wat los en vast zit.
Tegenwoordig alleen wat er tussen bern en
Brig heeft gereden tussen 2005 en heden.
Voor de rest een paar FO en MGB modellen.
En uit mijn jeugd wat NS modellen.
De rest zal een beetje het veld moeten ruimen.
En i.d. Critisch kijken wat er echt bij past. Anders
Loopt het snel uit de klauwen. Kocht vroeger zo wat
Elke reklame lok. Nu alleen die ik zelf gezien heb en dan alleen
De mooiste.
Gr arnout
-
Ik denk dat bijna iedereen een fase van 'verzamelen heeft gehad', maar op een gegeven moment houdt dat wel op..
Volgens mij is het beter je te beperken tot een thema, en voor de rest genieten van anderen die andere thema's hebben waar die lok in past en rijd..., dus gewoon op beurzen en via dit forum genieten van de resultaten waar die lok in zijn natuurlijke omgeving rijdt en beter tot z'n recht komt. Financieel geeft dit de mogelijkheid om i.p.v. een vracht aan lok's een keer een echt supermodel aan te schaffen.. Ikzelf heb als "project" het opknappen van de Belgische reeks 60, (die van de verkruimelende frame's inderdaad!), en door beperkte tijd en ruimte probeer ik de komende 11 jaar via module's een volledige baan bij elkaar te sprokkelen, die ik dan (bij leven en welzijn) ooit op kan zetten en tentoon kan stellen! Een lekker ver weg doel misschien, maar dat geeft me de tijd om toch iets leuks te creëren, op m'n gemakkie... Ondertussen sprokkel ik wat leuk rijdend materiaal bij elkaar, en laat me inspireren door mede-hobby-isten...
-
Zeer herkenbaar. Onlangs kwam ik er achter dat ik twee locs heb aangeschaft die reeds in mijn verzameling zitten :-X. Daarbij hink ik constant op twee gedachten, ga ik rijden met HO of N? Daarnaast richt mijn verzamelwoede zich niet alleen op modeltreinen. Commodore, sinclair, neemt allemaal veel ruimte in beslag. Ik heb gewoon een groter huis nodig ;D.
-
Een echtgenote moet zich eigenlijk helemaal niet bemoeien met dit soort zaken.
Nou... daar zijn echtelieden immers voor, om zich met je leven te bemoeien. Er is natuurlijk ook het financiële aspect. Alles wat je uitgeeft aan treintjes kun je niet uitgeven aan, om maar wat te noemen, een fijn avondje uit met diezelfde echtgenote.
Er spelen eigenlijk twee zaken: wat wil ik precies met mijn hobby en in hoeverre heeft het invloed op mijn relatie (wat ik bij een aantal reacties tussen de regels door lees). Voor relatieadvies is zijn er andere sites :) maar er is niets mis met jezelf te beperken. Dat geeft voor jezelf, maar ook voor anderen, het idee dat je gericht met iets bezig bent in plaats van maar van alles lukraak te kopen.
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
Nu is het ook wel gemakkelijk om je achter die echtgenote te verschuilen. Als het financieel te gek wordt, dan heb je dat zelf ook best in de gaten. Is het hooguit vervelend als je eega dat even onder je neus wrijft. ;D Iets met een passende schoen aantrekken enzo.
Ik heb de afgelopen maanden de boel dus helemaal doorgespit en kwam modellen tegen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Dat vond ik toch wel het sein eens flink te minderen. Had ik mij wederhelft niet voor nodig. Die boeit dat ook niet zolang ik mijn aandeel in de huishoudrekeningen maar betaal. 8)
-
Het valt mij op dat bij sommigen de het verzamelen direct verbonden is met de relatie! Mijn eega heeft een eigen hobby; tuinieren/planten, het is niet mijn hobby, maar ik zal haar daarmee helpen indien nodig, als reactie daarop krijg ik de ruimte om mijn hobby te doen , zo werkt dat gewoon, het moet wel leuk blijven voor beiden , volgens mij ontstaat er dan ook geen wrijving en blijft het leuk.. Financiële grenzen bepaal je zelf (of je werkgever natuurlijk).....
-
de hobby van mij vrouw is ook totaal iets anders als die van mij, zij spaart heksen, en ik heb mijn treintjes, ons huisje is wat klein vandaar dat ik een nieuwe etage op het huis mag zetten speciaal voor min hobby die iets meer ruimte nodig heeft.
ze geeft mij wel de ruimte vandaar dat ik in onze pijpenla van een huiskamer 9 x 3,7 mtr toch een stuk muur mocht gebruiken voor mijn LGB vitrine:
(http://91.218.204.12/gallery3/var/resizes/LGB/010.JPG?m=1364662364)
-
Mijn vrouw heeft geen hobby en vindt het hechten aan materiële zaken onzin, ik denk dat het daarom voor haar wat moeilijker te tolereren is. Let wel, ik heb denk ik (een van) de kleinste modelspoorverzamelingen van dit forum. Bij mij passen de treinen in een halve klerenkast. Als zelfbouwer heb ik daarentegen wel weer papiertjes, pennen, potjes, rommeldozen met dingen die je "ooit nog wel een keer kunt gebruiken", gereedschap etc. 8)
-
@Sven. Gereedschap kun je natuurlijk nooit genoeg hebben!
Gr. Erik.
-
(y) ;D
-
Inderdaad Opa verteld dat zijn vrouw heksen spaart, niet dat ze er een is maar een goede verstaander leest tussen de lijntjes. ??? Jaja sven zijn treintjes passen in een halve kleerkast met zeven deuren . :)
-
De vrouw van Sven hecht niet aan materiële dingen, dat vindt ik een heel goed punt; verzamelen hoeft dat ook niet per se te zijn ; het is gewoon waardering voor een (bijzonder) mooi gemaakt item, net zoals je een lok of modelbaan van een ander kan waarderen omdat het gewoon mooi is. Als je verzameldrang gedreven wordt door hebzucht, of competitiedrang, dan kom je in een "overkill" terecht....
Bovendien zie je in ons wereldje de resultaten van "minder is meer"..........
-
Misschien moeten we een verzameling in kubieke meters gaan berekenen en niet in aantallen. Een verzamelaar van Z komt er misschien makkelijker mee weg dan een LGB rijder. ;)
-
Hier het volgende probleem: als ik treintjes koop, dreigt mijn vrouw met weer een lingerie aankoop!! raad eens hoe groot mijn verzameling al is.
mvg aad
-
Nou, pak 'm beet, 2 loks, 83 BH's en 112 slips...
-
met 2 loks al 83 BH's en 112 slips.
Als er een nulletje achter het aantal loks geplakt wordt, komt er dan ook een nulletje achter die andere 2 cijfers. ;D
-
weet niet wat voor BH,s en slips zijn. 83 en 112 voor 2 loks.
Zijn dan zeker geen Marlies Dekkers.
-
@kawaad
Dit doet mij denken aan de vrouw in mijn eerste leven....
Tijdens een vakantie in Zwitserland plande ik een bezoek bij Ferro Suisse om bestelde bouwpakketten op te halen. Tijdens het gesprek bij de familie Breitenmoser kwam de ruil "ein Lok - ein Kleid" ter sprake. Dat er een waardeverschil tussen beide 'artikelen' bleek te zijn, werd bij de scheiding zichtbaar......
Rob
-
Ja, als je bij Ferro Suisse gaat shoppen (ook de bouwpakketten) dan zal de kleding bij de Wibra gekocht moeten worden... ;D
-
Mijn vrouw heeft geen hobby en vindt het hechten aan materiële zaken onzin, ik denk dat het daarom voor haar wat moeilijker te tolereren is. Let wel, ik heb denk ik (een van) de kleinste modelspoorverzamelingen van dit forum. Bij mij passen de treinen in een halve klerenkast. Als zelfbouwer heb ik daarentegen wel weer papiertjes, pennen, potjes, rommeldozen met dingen die je "ooit nog wel een keer kunt gebruiken", gereedschap etc. 8)
Dan win ik, anderhalve bananendoos vol, meer niet (met ovp hè, dan passen er dus nog minder treinen (= loc's EN rijtuigen) in) ;D
-
Nee hoor, ik win, een halve verhuisdoos met modeltreinen...
-
Dan heb ik een behoorlijke obsessie, met twee verhuisdozen. 8)
-
Ik win ;D ;D ;D
(http://bullcat.nl/upload/halfnul/H0_067.JPG)
-
uuhh.......
Mag ik ook een gooi doen naar de titel? :P :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M4100515.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M4100515.jpg)
Geloof het of niet 18 dozen met bouwpakketten,bush doosjes landschapscenery gras flokken enz. styreen ,onderdelen,oude treinenmeuk (lima) maar ook materialen die ooit (niet)eens van pas kunnen komen.
jawel, wie wat bewaard heeft wat.............rommel ;D ;D ;D ;D ;D ;D
groet wim
-
Dat noemt men ballast. ;D
Of een blok aan je been, kan ook. :P
-
En een clown (oid) ;D ;D.
Groet,
Chris
-
;D ;D En een clown (oid)
Helemaal goed, ook die is letterlijk en figuurlijk blijven hangen daar. ;D
Wat je op de foto ziet is het resultaat van: een spoorbaan bouwen [kuyerbosch]
en vervolgens de materialen aanschaffen,om vervolgens het geheel af te blazen na 2,5 mtr baan gebouwt te hebben,dat de ruimte toch maar een slaapruimte wordt. :o :o :'(
Tja en dan schiet er veel over :D
Links en rechts eens wat weggegeven,beginnende modelbouwer sponseren ;D ;)
Maar weer modules in clubverband gaan bouwen of zoiets (y)
groet wim
-
Zeg Wim ik ben ook een beginnend modelbouwer ;D ;D (y)
-
Nee hoor, ik win, een halve verhuisdoos met modeltreinen...
Oké, jij wint ;D
-
Ja hoor! We hebben een kampioen!
Een kampioen dozen stapelen.
-
Mijn (v)echtgenote geeft mij alle beschikbare ruimte, zolang het maar op m'n zolderkamertje blijft. En over die ruimte heb ik niks te klagen. Dit beperkt mij zelf ook in de aanschaf van iets nieuws. Althans: ik overweeg een aanschaf wat kritischer. Financieel gezien zijn er nog veel andere leuke dingen waar ook veel euri's aan te spenderen zijn.
Het valt me wel op dat de modelspoorfabrikanten een beetje teveel onze behoefte proberen te kweken voor nieuw spul en ons de kop proberen gek te maken. Soms een beetje ergerlijk veel. Zet eens van een fabrikant twee (dezelfde) loks, maar van verschillende leeftijd naast elkaar: die van een jaar of tien geleden ziet er nog best knap uit. Oké, die heeft dan geen sound aan boord en had toen nog geen ledverlichting. Maar de prijs van de nieuwe ligt twee tot drie keer zo hoog, als het niet meer is.
En die decoder en die ledverlichting kan ik zelf ook inbouwen.
Voor wat betreft rijtuigen is de lengteschaal 1:87 nu booming; ik ben nog steeds tevreden met de lengtemaat 1:100. Mijn boogstralen kan ik immers ook niet uitleggen in 1:87? Dan heb ik aan mijn zolderkamertje niet genoeg meer, dan moet ik naar een fabriekshal. En dat voor de hobby? Detailgetrouwheid mag zondermeer, dat vind ik ook leuk. Perfectionisme kan ook doorslaan.
Dus: blijf met beide benen op de grond en relativeer het: het is niet meer dan een stukje hobby/vrijetijdsbesteding (voor de meesten van ons) en speelgoed voor grote jongens.
ander speelgoed voor grote jongens:
Heeft zij dan nog niet 3 van die knoppen op d'r voorhoofd zitten Jan?
Een oud collega zei eens: een goede vrouw heeft 3 knoppen op d'r voorhoofd zitten [....]
Krijgen jullie ook wel eens de indruk dat die knoppen na verloop van tijd niet meer zo goed werken? Of verbeeld ik me dat nou? Zou het ook helpen als je die knoppen zou digitaliseren?
Groeten,
Joop
-
Beste spoorvrienden,
De situatie van "overkill" ken ik.
Dat was de reden om het roer om te gooien en alleen model aan te schaffen waar ook originelen van bestaan of hebben bestaan. (foto's zijn dan van belang). Om dit voor de andere hobbyisten kenbaar te maken is het idee van www.eenopzevenentachtig.nl ontstaan. Het geeft naar ons idee een ander dimensie aan de hobby en het is erg leuk om op zoek te gaan naar deze modellen. Je koopt zo veel bewuster je modellen.
nu eerst groet van mij Theo
-
Overkill...... ;) ;D
http://www.youtube.com/watch?v=GlecTBevmzc
-
Ah...Motorhead, DAT is nog eens lekker wakker worden (y)
-
Voorop gesteld, spoortreinen verzamelen is een slechte investering.
Wat als je echt nooit met vakantie wil, je wil daar voor een compensatie na een jaar hard? werken.
Bovendien heeft ze me aan het denken gezet met de stelling, na 2 of 3 weken vakantie kom je thuis en is het geld verdampt.
Als je daarvoor in de plaats treintjes koopt (vind ze geen probleem en ik natuurlijk ook niet) dan heb je nog iets tastbaars.
Dus wat maakt het uit, wat overkill.
Mijn best wel grote nspoor verzameling verkocht en 0spoor daarvoor (zonder achteraf spijt te hebben) weer gekocht.
Meer volume minder eenheden.
Mvg,
Ben.
-
Zo redenerend kan je beter een container piepschuim kopen. Heb je lekker veel tastbaars voor weinig. Lijkt me niet zo'n sterk criterium. Het gaat meer om de lol die je aan een recreatieve uitgave beleeft en of die uitgave de lol van je huisgenoten niet teveel verstjeert.
Doe mij maar veel vakanties naar een ver land en zo nu en dan een treintje.
-
Piepschuim is een slechte investering, steenwol heeft geeft ;)meer rendement.
En natuurlijk ben ik verslaafd aan modelspoor.
Zie torza2 op tjoep tjoep.
Mvg,
Ben.
-
Wat is overkill.
Ik mocht toen mijn zoon het huis uit ging, een gedeelte van de slaapkamer hebben. Met dien verstande dat er een logeerbed in kon staan. Compromis gevonden.
Míjn betere helft werkt zo nu en dan mee aan het weatheren en vervuilen van diverse objecten en zegt dan: je kan je geld hier aan besteden dan naar de kroeg gaan, of aan sigaretten, zij heeft een bloedhekel aan roken. Het enige wat zij aan overkill vindt aan deze hobby, ik zit graag uren achter de computer op het forum.
Het is een kwestie van elkaar wat gunnen.
Als ik op zaterdag naar de modelspoorwinkel ga, gaat zij shoppen. Elk wat wils.
Gr, Arie
-
Roken en af en toe naar de kroeg horen hier bij de geneugten van het leven. Ik koop er geen treintje minder om. ;D
Gr, Ben.
-
Bijkomend voordeel daarvan is dat je treinen automatisch geweatherd worden.
Mvg,
Ben.
-
Roken doen wij zomer en winter uitsluitend buiten, nooit binnen. Tenzij we ergens op visite zijn. ;)
Gr, Ben.
-
Overkill ach.... Ze bedoelen teveel en te overdreven... en daarom doe ik aan die hobby ;D Gewoon omdat ik het leuk vind.
-
Als je niet rookt en naar de kroeg gaat, kun je nog meer treintjes kopen.
-
Het is wel verleidelijk als je het zo zegt. Maar ja ik moet anderen ook te vriend houden. ::)
-
Maar als je meer treintjes koopt, kan je minder naar de kroeg.
-
En dus OVERKILL. ;D
-
Ja, zo ben ik ook begonnen, ooit. Mijn eerste lok was de kroko 3356, toen net uit, machtig mooi ding.
Later, ik ben mij toen eens gaan orienteren, ook zat andere dingen aangeschaft.
Ik woonde destijds in Duitsland, en begon met mijn Márklin verzameling, via beurzen, advertenties en winkels.
Voor mijn werk ging ik de hele wereld over, ook maakte ik foto,s. Analoge dingen dus!
Toen mijn merk eens jarig was, kwamen er allerlei gelimiteerde series, toen moest ik het wel opgeven alles eens te bezitten!
Ik dacht toen, hé waarom geen alleen NS spul? Zo gezegd zo gedaan, dat was destijds nog wel te doen, en in Duitsland nog betaalbaar.
Nu heb je tig merken, het overzicht is een dikke map geworden, ooit alle Artitec verzamelen?
Nee, ik moet mij nu concentreren op echt unieke moddelen, ondertussen al aardig wat kisten vol.
Ik ben nu ook twee relaties verder, en mrs vindt het prima, ;kun je de garage eens opruimen?;
-
En dus OVERKILL. ;D
Nog steeds niet mee eens. Het is net zo gek als wat je er zelf van maakt.
Verstand gebruiken is ook iets. Je kunt je hobby voor alles laten gaan, of gepaste tijd eraan besteden. Heb je meerdere hobby's dan zul je je tijd moeten verdelen.
Een postzegelverzamelaar gaat ook geen avonden alleen maar in zijn albums zitten kijken.
Zo is het ook met de treinenhobby. Vanavond wel, morgen niet.
Ik kan mij best voorstellen dat wanneer ik alleen maar met m'n trein bezig zou zijn, dat mijn betere helft op of aanmerkingen zou hebben. Dus vandaar verstand gebruiken.
Gr, Arie
-
Als je niet rookt en naar de kroeg gaat, kun je nog meer treintjes kopen.
Niet mee eens. Voor treintjes heb ik een budget. Roken en naar de kroeg zijn uitgaven vanuit de pot "huishoudgeld".
Gr, Ben.
-
Voor treintjes heb ik een budget.
Dus geen OVERKILL
-
Ik zal nooit op het punt van overkill komen, dat betekent in mijn ogen dat je iets heel belangrijks bent kwijt geraakt: (zelf)beheersing...
Modellen koop ik zeer select, maar ik ben ook erg selectief in wat ik koop op andere hobbyvlakken (oude foto's, penningen).
Eelco
-
Ik zal nooit op het punt van overkill komen, dat betekent in mijn ogen dat je iets heel belangrijks bent kwijt geraakt: (zelf)beheersing...
Eelco
Ben ik het volledig mee eens.
-
Overkill is als je 998 loc,s hebt en niet rust voor je er 1000 bezit.
kortom dat gesnuif van ik heb er zoveel en ik zoveel slaat helemaal nergens op, ik wed dat een kind met zijn eerste 3ehands setje
veel gelukkiger is dan iemand met 999 en een halve loc.
mvg,
Ben.
-
Ook dit is een waarheid als een koe
-
Wat ik hier nu mis zijn de reacties van diegene waarmee wij samenwonen!
Op de kat natuurlijk na want die zal niet veel meer dan "miauw" zeggen :D
Preeken voor mijn eigen parochie kan ik natuurlijk altijd, maar wat ik nog "normaal" vindt kan voor mijn huisgenoten al veel te veel zijn.
Zal eens vragen wat mijn echtgenote hiervan vindt of wat de kids denken.
Het antwoord is eigenlijk al bekend: "ik ben gewoon een treintjesfreak". 8)
Tja wat doe je eraan?
Misschien volgen hierna wel hun reacties.
grtz
Arnold
-
Tja, wat zal ik hierop zeggen,
Mijn kinderen zeggen: Pa het is echt jouw ding, het is je uitlaatklep.
Ook mijn vrouw is het hiermee eens.
Wanneer ik dus gestressed ben, ga ik naar mijn trein en vergeet alle zorgen, en alles om mij heen voor een poosje. Daarbij aangemerkt dat ook ik natuurlijk gek op treintjes ben.
Alleen bestaat de wereld niet alleen uit treintjes.
Gr, Arie
-
Herken ik helemaal!!!
-
Wat voor de 1 overkill is, is dat misschien niet voor een ander, oftewel, het is heel persoonlijk.....
Wat ik hier nu mis zijn de reacties van diegene waarmee wij samenwonen!
Nu verwacht ik niet dat mijn wederhelft enkel om hierop te antwoorden een account opent, dus doe ik het maar ;)
Ze vind ( bijna ) alles best, ik heb nu eenmaal een hobby die wat ruimte vergt en geeft me daar alle vrijheid in.
Het bouwen van de grote hobbyruimte achterin de tuin was ook geen issue. Het enige wat ze wat minder zou vinden is een tuinbaan, maar dat komt goed uit, dat hoeft voor mij ook niet.
Een voorbeeld dat overkill persoonlijk is, ik kan me goed voorstellen dat menigeen het bouwen van die hobbyruimte ( naast het hebben van bijna de hele zolder ), op zich al als overkill bestempeld.
Daarentegen heb ik een tijd geleden voor mijzelf wel die "overkill" conclusie getrokken in mijn H0 periode....
Op een gegeven moment werd het meer verzamelen dan wat anders. Een groot deel kwam na aanschaf niet meer uit de verpakking. Voor mij het moment om in te zien dat dat aspect voor mij overkill was.
Een groot deel verkocht en geinvesteerd in 2 Schaal 1 locs. En ja, daar heb ik veel meer plezier aan dan die 100 H0 modellen in doos....
Waar iemand gelukkig van wordt of te bestempelen als overkill is aan een ieder om voor zichzelf te bepalen, of dat nu een hobbyhut in de tuin is of 999 loc's......
Sommige worden gelukkig van het drinken van (dure) wijn, in mijn ogen overkill, ik vind het druivensap over de datum. Dat maakt het voor anderen die dat wel drinken nog geen overkill ;D
Iedereen wens ik veel plezier met het op zijn eigen manier beleven van onze hobby
Grt.
Ferry
-
Wat ik hier nu mis zijn de reacties van diegene waarmee wij samenwonen!
Dat heeft ze hier, maar ik heb een voordeel op het gros hier.
Mijn mrs. heeft dezelfde hobby. Ze zorgt op mijn modules voor
de aansturing, soldeerwerk, enz.... Hebben samen mijn module
bediend tijdens OntraXS 2014. En gaan zo'n beetje alle beurzen
en tentoonstellingen samen af. En nee... ik ruil niet... ;)
-
@Ferry: Ik ben anders erg blij met die h0 rijtuigen die je me verkocht hebt. :)
Case in point: een uur of wat geleden was ik in een modelbouwwinkel in Rome. Even afgezien van het feit dat ze erg weinig spul hadden en dan ook nog erg veel N, hadden ze een bruin Italiaans treinstel dat ik wel leuk vond. Hoeveel is het? "€280." Eh Nee, zo leuk vind ik het nou ook weer niet, ondanks dat mijn vrouw zei dat het geen probleem was. €280 zou overkill zijn geweest (en sowieso meen ik me een heel andere prijs op de website te herinneren).
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
@Steef: (y) kan ze ook koken? ;) ;D
-
Het wordt steeds beter wat betreft overkill van de hobby.
Ben nu weer in mijn verzameling aan het rommelen om deze uit te dunnen.
Alles gaat weg wat ik mooi vond of typisch Nederlands maar geen tijdperk IV is.
Ik weet nog wel dat ik dat typisch Nederlands treinstel graag wou hebben.
Kon hem na verloop van tijd nog krijgen voor een mooie prijs.
Maar het ligt al een jaar in een doos op de kast.
En zo gaat het met meerdere modellen.
Als je weet hoeveel dozen hier staan, en dan is daar opeens het moment dat er geen ruimte meer is voor de volgende doos.
Op zulks momenten heb je dan voor jezelf het gevoel dat het teveel wordt.
Wat mede invloed heeft is de snelheid waar alles mee uitkomt.
In elk tijdperk en/of maatschappij is er tegenwoordig wel een model die op je verlanglijstje zou kunnen staan.
Of die je dus inderdaad mooi of onmisbaar vindt in jouw verzameling.
Wat betreft mijn vriendin; ze heeft het plafond geschilderd in mijn "kot" en heeft graag dat ik heel snel al die dozen uit de slaapkamer weghaal!
Voor de rest denk ik dat ze geen weet heeft van wat het allemaal is.
En laat ze me doen.
Grt Dave
-
Als je geen plaats meer hebt op de kast dan is er misschien nog plaats onder de baan. (y)
-
Overkill, is een kwestie van je verstand gebruiken, zoals ik al eerder schreef.
Maar raak kopen is geen kunst, weten wat je koopt wel.
Ik ben nu 5 a 6 jaar met de hobby bezig en heb welgeteld 6 loc's en de 7e in bestelling.
Volgens mij is dit verre van overkill, maar weten wat je koopt.
Ben met Marklin gestart, heb daar nu 4 loc's van, maar nu overgestapt op de engineering edition van Esu.
Hier komt niet zoveel van uit. Vandaar dus. En mijn vrouw vindt dit allemaal goed.
Gr, Arie
-
even off topic,
Maar mijn "kot" is een deel van het tuinhuis. Ik heb er wel verwarming in aangebracht maar deze zet ik alleen aan als ik daar ben.
Voor de rest staat deze op vorstbeveiliging. Daarom heb ik mijn modellen het liefst binnen.
En veel "grote" kamers hebben we niet dus staan al die dozen in de slaapkamer.
Dave
-
Grappige draad dit en zo herkenbaar...
Ik denk dat van overkill sprake is wanneer de hebzucht het wint van het inzicht. Ik heb jarenlang 1/43 modelauto's verzameld en als er één branche is waar je artikelen koopt 'voor de heb' is het dat wel, je kunt er namelijk verder niks anders mee dan neerzetten en de gevoelsmatige beperking die dat meebrengt ondervang je alleen met nieuwe aankopen. Zo heb ik dat eigenlijk ervaren, ik vond het per saldo geen bevredigende hobby. Bovendien is het waardeverlies vergelijkbaar met echte auto's ;D
Een jaar of 8 geleden heb ik alles verkocht en mijn modelspoorhobby voor het eerst sinds 1990 nieuw leven in geblazen. Het grote voordeel van je collectie rijdend materieel is dat je je kunt beperken tot dat wat je interesse heeft of wat je nodig hebt voor uitbeelden van jouw emplacement, en de rest vrij makkelijk een nieuwe eigenaar vindt waarmee je vervangende aankopen kunt doen. Er zit een bepaalde doorloop in een collectie, gerelateerd aan de ontwikkeling van je bouwplannen.
Voor mij geldt dat er twee grensbepalende criteria zijn voor de grootte van de collectie: de 1e is de behoefte van het gezin met 3 kinderen, als je tienerdochter een nieuwe fiets nodig heeft gaat dat vóór een nieuwe locomotief.
De 2e is het formaat van mijn vitrine: gebouwd voor modelauto's heb ik 14 planken van 1,40 lengte ter beschikking waar indien nodig 2 rijen achter elkaar kunnen staan. De noodzaak daarin ruimte te maken voor treinen die ik écht graag wil hebben kan dus een reden zijn andere stukken van de hand te doen. Aan de gangbare fabrieksmodellen hecht ik doorgaans niet zozeer dat ik die dan maar in doosjes op zou slaan, ik heb wel eens mensen gezien die een hele winkelvoorraad in dozen op zolder hadden opgeslagen. Dat kapitaal investeer ik dan liever in het scheppen van modules of enkele hoogwaardige modellen zoals Artitec stomers of kits. Dus van overkill zal bij mij geen sprake zijn.
Overigens denken vrouwen daar anders over: modelauto's verzamelen hebben zij geen last van, maar treinen of modules bouwen maakt op meerdere locaties troep en dat vindt ze dan een groot minpunt ten opzichte van de vorige hobby ;D
-
Hebzucht alles compleet willen hebben stja denk dat er dan sprake is van overkill zoals Bessel ook beschrijft.
Ben ook ongeveer 45 jaar met de hobby besmet en heb het ook overgedragen aan mijn beide kinderen, alleen bij Bas is het aangeslagen.
Denk wel eens als ik in de kast kijk jeetje, wat hebben we veel en als Bas de deur uit zo gaan blijft er nog veel over, en dat roept mijn wederhelft ook regelmatig.
Maar zoals hier in dit draadje beschreven staat , kom nooit in de kroeg en rook niet (gestopt toen shag 1,75 gulden koste) ga niet naar voetbalwedstrijden, dus mijn verzet is dus modeltreinen.
Heb de afgelopen jaren heel nl materieel verkocht, en van dat geld bestier ik de hobby dus er komt bijna niets uit de huishoud pot, maar ben wel anders gaan denken over de hobby en denk soms minder is prettiger en verkoop een groot deel van mijn collectie en ga kleinschalig verder.
maar aan de andere kant kan ik ook switchen qua tijdperk en dat is ook leuk, ja wat is dan de overkill.
mvgr Evert
-
de overkill is het moeten hebben,hebben, hebben en nog eens hebben.
Ik zie een mooi model ,die wil ik.
Kortom zoals ik eerder schreef, verstand is ook wat.
Dus verstandig met de hobby omgaan, en er is geen sprake van overkill.
Gr, Arie
-
Als het niet ten koste gaat van... dan is er geen overkill, genieten van een hobby heet dat.... en ja, het is afgezaagd, maar je leef maar 1 keer :-\
-
(y) (y) (y)
-
Als het niet ten koste gaat van... dan is er geen overkill, genieten van een hobby heet dat.... en ja, het is afgezaagd, maar je leef maar 1 keer :-\
Dit betekent dan toch met verstand kopen. Als dan kan je er nog van genieten.
Gr, Arie
-
Als het niet ten koste gaat van... dan is er geen overkill, genieten van een hobby heet dat.... en ja, het is afgezaagd, maar je leef maar 1 keer :-\
Helemaal mee eens Peter. Als je 1000 dozen op zolder leuk vindt en je kunt het betalen? Who cares? Als je gelukkig wordt van 2 locs (sorry Ferry, kon het niet laten ;D) , who cares?
Doe wat je leuk vindt, doe wat je betalen kunt, doe wat je wederhelft je toestaat. Doe :)
Kortom; beleef je hobby op jou manier ;)
-
Je kunt ook overstappen naar een duurdere schaal en/of segment ;D Scheelt een hoop doosjes en je koopt gegarandeerd minder (tenzij het geld over de plinten klotst natuurlijk, dan zou ik zeggen gaan met die banaan!)...
-
Grappige draad dit en zo herkenbaar...
Ik denk dat van overkill sprake is wanneer de hebzucht het wint van het inzicht. Ik heb jarenlang 1/43 modelauto's verzameld en als er één branche is waar je artikelen koopt 'voor de heb' is het dat wel, je kunt er namelijk verder niks anders mee dan neerzetten en de gevoelsmatige beperking die dat meebrengt ondervang je alleen met nieuwe aankopen. Zo heb ik dat eigenlijk ervaren, ik vond het per saldo geen bevredigende hobby. Bovendien is het waardeverlies vergelijkbaar met echte auto's ;D
Goed punt! Verzamelen om het verzamelen vind ik vaak zinloos. Onderdeel van de wedstrijd 'wie gaat er dood met de meeste en duurste spullen'. Daar doe ik zelf per definitie al niet aan mee. Dingen zijn om te gebruiken, ook 'verzamelaarsitems'.
Ik heb in mijn leven ook al verschillnde hobby's bedreven, waaronder het verzamelen van sportschoenen. Oftewel, ik ben (ook) een 'sneakerfreak'. En in die tak ben ik ook al hevige extremen tegen gekomen. Mensen die schoenen behandelen als hun kinderen. Dat zou ik met huisdieren niet eens doen. Ik heb (al zeg ik het zelf) toch wat behoorlijk kostbare sneakers mogen bezitten, sommigen met drie tot vier keer de waarde van een mooie model locomotief. Maar dat belette me er niet van om ze gewoon te dragen. Daar zijn ze immers wel voor bedoeld.
Dit was alleen even een voorbeeld om aan te geven dat ik het pure 'verzamelen' altijd wel een beetje gek blijf vinden. Treinen moet je mee rijden, sneakers moet je op lopen! En zo vind ik dus ook dat modelauto's op zijn minst af en toe een kleed of garage moeten zien. Anders kan ik me inderdaad goed voorstellen dat het onbevredigende gevoel wordt ingevuld met de aanschaf van een nieuw exemplaar. Dat lijkt me een prima voorbeeld van hebzucht.
Natuurlijk ben ik ook een mens en heb ik dezelfde gevoelens, maar kan genoeg relativeren om geen 'freak' te worden over materiele zaken. Omdat ik al vroeg geleerd heb dat sommige zaken waardevaster zijn dan andere probeer ik het zo te plannen dat ik het minimale bezit wat ik wil en er opties zijn omhet tezijnertijd weer te gebruiken als investering voor iets wat ik later wil. Daardoor leer je in mijn ogen naast verzamelen ook goed afstand doen en accepteren. Het blijven uiteindelijk toch maar spullen.
-
Treinen moet je mee rijden...
Och, dâ wee'k nie... ik mag ze ook graag slopen, ombouwen, superen, veranderen, weatheren en wat al niet... maar rijden... soms, eventjes, om te kijken of ze het wel doen.
-
.......Dit was alleen even een voorbeeld om aan te geven dat ik het pure 'verzamelen' altijd wel een beetje gek blijf vinden. Treinen moet je mee rijden, sneakers moet je op lopen! En zo vind ik dus ook dat modelauto's op zijn minst af en toe een kleed of garage moeten zien....
Ik sluit me bij Ronald aan. Doe lekker wat je zelf (!!) wilt. Je buurman wordt toch wel :-X .....
En wat de quote betreft, een postzegelverzamelaar plakt ze ook niet allemaal eerst op :P
Overkill bestaat vaak in de ogen van de ander (we blijven Hollanders, ten minste de meesten van ons).
Allie
-
Dat was precies mijn punt en daarom vind ik postzegelverzamelen ook wel één van de sufste hobby's ooit! Maar misschien begrijp ik verzamelwoede gewoon niet (zo goed).
-
Je kunt ook overstappen naar een duurdere schaal en/of segment ;D Scheelt een hoop doosjes en je koopt gegarandeerd minder (tenzij het geld over de plinten klotst natuurlijk, dan zou ik zeggen gaan met die banaan!)...
Ach Tom,
Met philootjes verzamelen komen we ook nog een eind, helemaal in schaal O ;D
Gr Jan
-
;D
Maarre, ik snap het juist wel. Ik verzamel ook munten en postzegels (en geld), maar het is juist de kick om iets te vinden wat schaars en uniek is en om het daarna voor een mooie prijs ergens op te sporen en zo de verzameling steeds completer te maken. En juist dat speurwerk naar dat ene unieke model, die ene uitgave, de jacht daarop, dat maakt verzamelen zo ontzettend leuk en heeeeeeeeeel soms ook winstgevend (meestal kost het juist een fortuin). Om een voorbeeld te noemen, coincards met Nederlandse munten, de eerste 5 uitgaven, kostprijs toendertijd á € 5 of € 10 per stuk zijn nu gemiddeld tussen de € 200 en de € 250 waard. Kijk, dat is leuk verzamelen (en laat ik daar nu net 3 complete sets van hebben ;D). Met modeltreinen is me dat pas 1 keer gelukt, Roco S3/6 zonder sound gekocht voor € 99 en verkocht voor € 300, tsja, dat was mazzel...
-
Om een voorbeeld te noemen, coincards met Nederlandse munten, de eerste 5 uitgaven, kostprijs toendertijd á € 5 of € 10 per stuk zijn nu gemiddeld tussen de € 200 en de € 250 waard. Kijk, dat is leuk verzamelen (en laat ik daar nu net 3 complete sets van hebben ;D).
Maar je moet ze eerst nog wel verkopen om dat geld eruit te krijgen..... en de juiste koper die dat bedrag er voor wil geven ;)
Alle gekheid, als je het leuk vindt: doen. Net als treintjes. Tuurlijk is het leuk om die dingen te kopen, daar gaat het ook een beetje om toch? ;)
"Het begeren is leuker dan het hebben".
(y)
-
En wat is dan de hobby? Winst maken?
-
Ik ken iemand voor wie dat idd een hobby is. :)
Bijvoorbeeld goed opletten bij de Kringloop, voor een paar euro iets kopen en vervolgens via Marktplaats voor (bijvoorbeeld) een paar tientjes verkopen.
Eelco
-
Overkill is volgens mij bij iedereen zeer herkenbaar.
Vooral in het beging van de hobby is vaak alles mooi.
Na enige jaren kwam ik daar zelf ook achter.
Zo is het idee van www.eenopzevenentachtig.nl ontstaan.
We hebben alle fantasie model weggedaan, al hoewel hier ook vele mooi zeker exemplaren bij zitten.
Nu hebben we alleen modellen waar een echt exemplaar van is of ooit geweest is en waar we foto’s van hebben. Geeft toch ook weer een nieuwe dimentie aan de hobby en je bent bewust bezig waarop je (wij tenminste) het koopgedrag op afstemt.
Allen prettig paasdagen gr. Van T
-
Nou ja, geld maken op zich is niet de hobby, da's vooral mooi meegenomen ;D Die munten, daarvan is 1 set voor mij en ook voor mijn kinderen allebei 1. Meer als aardigheidje, kunnen ze later weer wat voor kopen, maar goed, ze zijn nu ook lekker wat waard, dus dat is helemaal leuk. Hoe dan ook, het leukste is verzamelen, maar vaak klopt het gezegde wel: het bezit van de zaak is het eind van het vermaak (wat natuurlijk niet altijd op gaat, kan van sommige dingen echt genieten)...
-
@Tomasso dat laatste klopt inderdaad wel. Ik geniet zelf ook altijd van het vele uitzoeken en jaren zoeken naar modellen om de treinsamenstellingen zo goed mogelijk weer te geven. Ik merk dat ik dat zo leuk vind dat ik het af hebben van een treinstam bijna als teleurstellend ervaar :P
-
Verzamelen kan inderdaad wel een sport op zich zijn; een hobby binnen de hobby.
Ik ben een aantal jaren bezig geweest om de (17-delige ?) reeks "De Stoomtram op/en...." over de RTM compleet te krijgen. Sommige delen komen vaak langs op Marktplaats, andere weer minder. De sport is dan om de boekjes tegen een aanvaardbare prijs te vinden.
-
De laatste berichten welke hier zijn geplaatst, zijn volgens mij geen overkill van de hobby, maar meer een verzamelgebeuren.
Het perse willen hebben van bepaalde modellen, eventueel tegen beter weten in, of als de beurs het niet toelaat toch kopen, is volgens mij meer waar de topicstarter mee kampt.
De vrouw en kinderen horen maar een ding, en dat is trein.
Is het dan zinvol om alles zo door te drammen, dat je toch in je bezit wil hebben.
Lijkt mij niet.
Vandaar eerder geschreven, gebruik je verstand, deel je tijd, maak tijd vrij voor de familie en je hobby. Overkill is tenslotte nergens anders over kunnen praten dan je hobby, of geld uitgeven aan je hobby.
Een hobby is leuk, geeft veel genoegen, maar moet acceptabel blijven.
Gr, Arie
-
Overkill is dat je alle treinen wil. ;)
-
"Hebt", niet "wil". Alles willen is nog geen overkill. Ik wil wel meer dan ik daadwerkelijk koop. Wordt er altijd wel vrolijk van als ik iets juist niet koop. "Zo, weer een paar honderd euro bespaard!"
-
Overkill is volgens mij bij iedereen zeer herkenbaar.
Zo is het idee van www.eenopzevenentachtig.nl ontstaan.
Theo, heel lovenswaardig dat je een mooie site hebt, maar om die in 5 berichten nou 4 keer te noemen? Zet 'm dan gewoon als link in je profiel, krijg je een wereldbolletje erbij waar wij op klikken kunnen als we dat willen :) ;)
-
Ik verzamel (en geld),
Ja dat geld probeer ik ook te verzamelen maar het wil toch nog niet goed lukken zeg maar ;D ;)
Verder is overkill voor de 1 als het huis zo vol staat dat je kont niet meer kan keren,en dat je nog meer wilt hebben.
Voor de ander is overkill gerelateerd aan iemand die suf postzegels verzamelden geld betaald voor een stukje papier met wat kleurtjes en een kartel randje ;)
Ik zeg altijd maarzo iedereen heeft andere manieren van een hobby hebben en zolang diegene daar gelukkig mee is,dan is het goed.
Daar heeft een ander(mits die er niet onder hoeft te lijden)zich dan maar bij neer te leggen.
(ofwel leven en laten leven ;D )
-
Overkill is het als er andere zaken onder lijden.
- Peter
Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
-
Wat is de definitie van lijden? Dat is dan wel belangrijk. Schijnbaar zijn er toch nog wel (velen) die moeite hebben dat goed te bepalen en beoordelen. ;D
-
Je werk mag er toch best onder lijden! :P
Als de zaakjes prive maar goed blijven gaan.
Tinus.
-
Als prive er onder gaat lijden is het lijden in last.
-
Nogmaals, de definitie van lijden is daarin wel essentieel. De één zijn lijden kan de ander zijn genot zijn. ;)
-
Naar aanleiding van dit draadje vandaag maar eens een stel treinen op eBay gezet. Dat zorgt er ook wel voor dat je stopt met kopen, want het is toch een hoop werk om alles op eBay in te voeren, foto's maken, passende doos te vinden of maken die ook nog eens niet te groot is om porto te sparen, goed verpakken en straks ook allemaal naar de post brengen. Pffft... Ben er toch de hele middag en avond mee zoet geweest. Sommige dingen zullen wel niet veel opleveren, maar weggooien is erg zonde.
-
Sven, als je nou handig bent zet je ff een link naar je aanbiedingen in de vraag&aanbod, je weet maar nooit ;)
Groet, Bessel
-
Beste spoorvrienden,
De situatie van "overkill" ken ik.
Dat was de reden om het roer om te gooien en alleen model aan te schaffen waar ook originelen van bestaan of hebben bestaan. (foto's zijn dan van belang). Om dit voor de andere hobbyisten kenbaar te maken is het idee van onze site ontstaan. Het geeft naar ons idee een ander dimensie aan de hobby en het is erg leuk om op zoek te gaan naar deze modellen. Je koopt zo veel bewuster je modellen.
nu eerst groet van mij Theo
-
Theo, heel lovenswaardig dat je een mooie site hebt, maar om die in 5 berichten nou 4 keer te noemen? Zet 'm dan gewoon als link in je profiel, krijg je een wereldbolletje erbij waar wij op klikken kunnen als we dat willen :) ;)
Ik vind het zelf ook een beetje vervelend aan het worden. Ik snap dat je bezoekers wilt hebben, maar om nou elke pagina zo'n bericht te noemen, dat wordt dan ook een beetje veel.
Pim
-
Om dat dan ook nòg een keer te gaan benadrukken, een paar dagen later, is dan wel zinnig en niet vervelend?
-
Dat is nou overkill ;D ;D
-
Om dat dan ook nòg een keer te gaan benadrukken, een paar dagen later, is dan wel zinnig en niet vervelend?
Sterker nog in 6 van de 11 berichten
Dus Overoverkill
-
Nu weer Back to Topic anders moeten wij dadelijk weer berichten gaan killen. ;)
Peter