BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: servé op 14 August 2007, 13:48:25
-
hallo,
ik zoek al een enige tijd naar een goed station.
het station kan 210 cm sworden inc. wisselstraten.
ik rijdt roco digitaal en rocoline-rails.
heeft iemand hier misschien een stationsplan voor mij?
alvast bedankt voor de moeite,
Servé
-
Hoi Servé,
ik ben zelf ook niet al te best in het maken van baanplannen, maar ik denk dat meer info zowieso wel handig is. Denk aan hoeveel sporen wil je, wat voor thema, etc.
Verder hou ik dit draadje ook in de gaten, want ook ik ben, hoewel een schaaltje kleiner (je rijdt toch H0?) nog op zoek naar een goed baanplan voor een station.
Groet en succes met het vinden van het juiste plan
Peter
-
Hoi,
Wat altijd handig is, is om een programmatje te gebruiken om ideetjes uit te werken. Zelf heb ik DRail en Modeltreinen 3.0 gebruikt. Bij beide programma's zitten ook al voorbeeld baanplannen. Op mijn site staat een plaatje van mijn baanplan (gemaakt in DRail) en een filmpje van mijn klimspiraal (gemaakt met Modeltreinen 3.0)
Groeten,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
hallo,
@peter,
ik rijdt inderdaat HO
ik wil een station van ong. 4 tot 5 sporen.
ik heb al iets proberen te maken:https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_1_2.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_1_2.jpg) het rode zijn perronnen. het onderdte spoor is om goederentreinen voorbij te laten gaan als het station vol is.
misschien heb jij hier wat aan.
geef maar commentaar op dit baanplan wat ik nog zou kunnen verbeteren.
servé
-
Om te beginnen: De perrons niet doorkruisen met een spoor... tenzij je zwitsers smalspoor gaat rijden, daar zie je het namelijk wel.
Verder zou ik de overloopwissels aan 1 kant van het station plaatsen om een realistischer geheel te creëren..
-
hallo,
ik dacht al dat het geen goed idee was om de perronnen te doorkruiseb met sporen.
en kan iemand me uitleggen wat een overloopwissel is?
dat weet ik nog niet ;D
servé
-
bij deze mijn (bijna ;D) kompleet baanontwerp.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanontwerp.jpg)
het bovenste station is schaduwstation.
misschien zit hier al een overloopwissel in ;D
opmerkingen welkom.
Servé
-
Je hebt nu je station --> schaduwstation gemaakt??
Tja... wat je nu wel hebt is twee gescheiden railovalen, waar je alleen in je schaduwstation overlap hebt, ik zou in het hoofdstation toch iets meer rangeermogelijkheden proberen in te bouwen.
Maar concreet, wat zijn je plannen, wat wil je... goederen/reizigers, wat voor gebouwen/industrie/boerderijen etc wil je.
-
en nog iets: er moet wel altijd ruimte zijn voor de perrons, die zie ik hier niet ::)
-
hallo
@ Tex´O´Hara.
ik ben al bezig met een nieuw baanplan.
ik wil voornamelijk met personen gaan rijden, en soms een goederentrein ertussen.
@Rens.
O, sorry. was ik vergeten ;D.
servé
-
Voor sporenplannen van stations, ook de duitse, kijk maar op www.sporenplan.nl. Als je daar wat intresants ziet kan je dat station altijd nog even met Google Earth bekijken ;).
Het is nie moeilijk kost alleen ff wat tijd ;) ;D, en met wat meer zoek werk op bijvoorbeeld www.bahnstatistik.de heb je zo gevonden wat er allemaal aan reizigers treinen op het gewenste station behandeld word ;).
Groetjes Michiel
-
hallo Michiel,
op www.sporenplan.nl ga ik kijken, maar die andere site heb ik niks aan want ik ken helemaal geen duits.
ik ga nu pas naar het voortgezet onderwijs ;D
servé
-
bij deze mijn aangepast station.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_station_2.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_station_2.jpg)
het rodo is perron.
kan iemand mij vertellen was een "overloopwissel" is?
of misschien een tekeningetje maken van een "overloopwissel".
servé
-
overloopwissels zijn 4 wissels die zijn neergezet zodat je van het linkerspoor naar het rechterspoor kan en van het rechterspoor naar het linkerspoor.
als je deze afbeelding bekijkt: http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/wp-lls.gif (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/wp-lls.gif) van sporenplan.nl zie je helemaal links overloopwissels onder almmo (almere muziekwijk overloopwissels). ;)
-
OOHH, die zitten bij mij dus wel in het baanplan.
servé
-
Yep... alleen vraag ik mij af of za daar wel handig liggen... Als je wat meer ruimte hebt zou ik ze links net buiten het station leggen... oogt ook beter.
-
jah, dat vind ik ook maarrrrrrrrr.........
ik heb geen plek meer :'(
servé
-
Tja... als je nog geen treinen hebt gekocht... of als je pas een staertes hebt zou je nu nog over kunnen stappen naar N.. heb je ineens 2x zoveel ruimte voor de baan zechmaar. De opmerking "ja maar dat is een stuk duurder" gaat tegenwoordig ook al niet meer op.
En anders moet je je hier dus bij neerleggen...
-
dat zou ik allang gedaan hebben.
maar ik heb al wat treinen in HO.
en ook redelijk veel rails.
servé
-
Kan je alsnog overstappen verkoop de hap en start als N
-
Vind dit wel wat voor je:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/robbertbmp.jpg)
Groetjes,
Robbert
-
Hoi,
Dat heb ik dus ook gehad ,te weinig ruimte verkopen die hap.
Totdat ik de website van Carl Arendt tegenkwam,daar leer je een hele hoop van hoe je met een beperkte oppervlak toch iets moois kunt maken.
Veel mensen denken dat er maar 1 optie is,de bekende ovaal ,dubbelsporig of niet ,al dan niet met een station of goederenemplacement.Als je dit blijft volhouden dan kan het lang duren eer je iets hebt waar je mischien geen lol hebt.
Stap je af van het ´ovaal principe´ dan zijn er genoeg oplossingen om toch plezier te hebben op oa www.carendt.com .Een andere optie is nog in modulevorm,alleen of met elkaar ,kun je altijd nog bepalen hoe groot je je baan wilt maken en bovendien makkelijk als er iets loos is met de elektriciteit oa.
Verder veel succes met de hobby.
Groeten van Alexander ;)
-
@Robbert,
Heb je toevallig een iets groter plaatje daarvan?
Ik heb ineens interesse.. heb zelf weinig fantasie namelijk.. :P
Michel
-
bedankt michiel,
ik denk dat dat mijn station wordt.
servé
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/robbertbmp.jpg)
Het baanplan ziet er op het eerste oogopslag erg leuk uit. Maar als je verder gaat kijken zie je dat het nog wat aandacht nodig heeft.
Er is namelijk helemaal geen wisselstraat aan de rechterkant, waardoor je dus niet met de trein alle perrons kunt bereiken. Ook de linkerkant mag anders, als je vanuit het onderste spoor, de 2 bovenste sporen wilt bereiken, lukt dit alleen dmv te steken.
Ik heb hier de wissels aan de linkerkant verplaatst, waardoor je beter bij alle perrons kunt komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/robbertbmp_1.jpg)
Hoop dat je er wat aan hebt,
mvg,
Teun
-
Ik heb het plaatje ook wat groter voor je, maar het is op basis van Marklin C-Rails, voor Roco moet je zelf even aan de slag. Verder moet je op deze baan gewoon rechts houden. Verder moet je rechts in de bocht even wat bochtwissels plaatsen zodag je daar een mooi pendelstation heb of met Museumtreinen kan staan.
Groetjes,
Robbert
-
Ik ben niet de topicstarter, maar gebruik wel Marklin C rails... Dus als je die zou willen posten.. Heel graag..
Michel
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_robbert.png)
Het idee van Robbert ff aangepast voor langere stationssporen/
mvg,
Matthijs
-
Dit laatste plaatje oogt al wat praktischer, maar ik denk dat je de kop sporen liever in het verlende van de overloopwissels hebt liggen. Goed bij de laatste tekening van Matthijs kan je ook van beide hoofdsporen op de kopsporen komen. Dat lijkt mij wel een belangrijke optie.
Ps; volgens prorail was dat een aantal jaren terug belangrijk genoeg om station Nijmegen van een extra wisselverbinding te voor zien ;) ;D
Groetjes Michiel
-
En dat terwijl datzelfde ProRail de overloopmogelijkheden bij schiphol... notabene de wissels die werkelijk NOOIT uit de controle gaan eruit wil jetsen.... >:( >:(
-
Michel, stuur even een pm met je E-mail adres. ;D
-
Vind dit wel wat voor je:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/robbertbmp.jpg)
Serve DB had 210 cm voor het rechte stuk bij het station.
1 rails is zo'n 20-30 cm lang, bij jouw plan komt dat uit op zeker 260 cm :o
het kan wel als Serve DB over gaat stappen naar N, maar volgens mij bleef hij op H0 ;)
-
ik maak dan ook weer een baanplan:
(http://i191.photobucket.com/albums/z173/treinfan/baanplanserve.jpg)
http://i191.photobucket.com/albums/z173/treinfan/baanplanserve.jpg (http://i191.photobucket.com/albums/z173/treinfan/baanplanserve.jpg)
mij lijkt dít wat voor jou ;) ;D