BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: corjan op 13 February 2014, 21:50:56
-
Ik heb een vraagje over de goederenwagens van het type Tds en Uds.
Ik heb er een aantal van Roco in verschillende uitvoeringen.
Nu is de vraag reden deze allemaal door elkaar heen of zijn het eigenlijk wagens uit verschillende tijdperken die niet samen gereden hebben?
- Tds blauw NS logo
- Tds bruin NS logo
- Tds blauw DSM meststoffen
- Tds wit VTG
- Uds blauw NS logo
Een aantal foto's van de wagens staan op mn facebookpagina:
https://www.facebook.com/corjan.koppe/media_set?set=a.684501031588484.1073741841.100000857815250&type=3 (https://www.facebook.com/corjan.koppe/media_set?set=a.684501031588484.1073741841.100000857815250&type=3)
-
Ik had willen schrijven; "Kijk eens op www.goederenwagens.nl" , nadat ik eerst gecontroleerd had of ze daar ook op stonden. Maar die site is nu niet bereikbaar.
-
- Tds blauw NS logo
- Tds bruin NS logo
- Tds blauw DSM meststoffen
Bruin met logo: Aangebracht tijdens revisie toen logo al bestond (Spoorslag 70) maar voordat besluit werd genomen NS-wagens zoveel mogelijk een blauwe huisstijl te geven. Omdat een wagen minder vaak een werkplaats ziet dan een rijtuig heb je een overloopperiode van jaren. Wagens kunnen dus door elkaar worden ingezet.
- Tds wit VTG: Of deze witte wagens hebben bestaan weet ik niet, wel de beige, ook door Roco uitgebrachte en nog wel op beurzen aan te treffen beige VTG-wagen met depot Susteren. Persoonlijk vind ik de beige ook mooier, maar dat is smaak.
- Uds blauw NS logo: bestemd voor een ander soort vervoer dan de Tds. Wagens reden voor het laatst in de eerste helft van de jaren 90. Tot aan de revisie in de jaren 80 waren ook deze wagens bruin. Ook Roco heeft de bruine wagens uitgebracht, 3 keer zelfs:
1. bruin opschrift rasoriet Botlek
2. bruin opschrift sodavervoer naar Bascharage (Luxemburg) depot Delfzul (geen tikfout)
3. (her en der in de dump) set 2 wagens sodavervoer depot Delfzijl (dus wel goed)
Om het verhaal compleet te maken: Zonder Roco-nummer bestaat ook nog een rode NS Cargo-variant, dit was een relatiegeschenk wat af en toe nog wel eens opduikt op de beurs.
-
De aanwezigheid van die wagens in het wagenpark van NS was als volgt:
Tds bruin: t/m 1985
Tds blauw: v.a. 1984
Tds meststoffen: v.a. eind 1987
Tds VTG: v.a. eind 1986
Uds blauw: v.a. 1991
Rode Tds heeft alleen in model bestaan
De serie 573 (Tds) veranderde tussen 1990 en ca. 1995 in serie 073. Wagens verdwenen bij NS tussen 1995 en 2000
Tds serie 573 (VTG) veranderde 1990 /1991 in serie 073, afgevoerd 1998 - 2000
Uds blauw was eind 1996 afgevoerd
- hans -
-
Hans, bedankt voor de info.
Hoe zat het met de VTG? Alleen de beige of toch ook de witte?
En naar welk bedrijf zijn ook alweer een aantal Tds-en verkocht? Meen ergens in Duitsland.
-
Ze zijn in elk geval in Slowakije (ZSSK) zag ik.
Ver weg, en da's wel jammer want ik zoek er eigenlijk nog wel een... :(
-
Zijn dit dan de wagens die in de jaren '90 nog gebruikt zijn bij de proefritten met nieuwe 6400'en en 1700'en?
-
Denk het niet. Wat ik tot nog toe heb gezien op diverse foto's is, dat de proefritten gereden werd met wagons van het type Fcs. Deze zijn altijd bruin gebleven en destijds in dienst gesteld als Eds voor kolenvervoer. Op zich kan ik me de opmerking van Olaf goed voorstellen, het grote verschil in de wagens is, dat de Fcs/ Eds van boven open is. Echter door behoefte aan goederenwagens voor producten die droog vervoerd moesten worden zoals o.a. kunstmest en ureum werden een aantal wagens Eds/ Fcs omgebouwd en voorzien van een schuifdak. Deze wagens werden nu Tds. Ze hebben dus dezelfde lengte. Ook werden uit de Eds/ Fcs wagens gebouwd met een vast dak, voorzien van luiken.
Dit werd dus het type Uds.
Groetjes, Gert
-
Ach ja, dat zijn natuurlijk hele andere wagens, haal er even een paar door elkaar.
-
Goedemiddag :D,
Even in m'n beperkt beschikbare archief zitten neuzen, en ik heb in ieder geval 1 plaatje van de Duitse vervoerder gevonden: Schauffele.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schauffele_W23201_met_Schotterzug_Ruhland_09_09.jpg)
Helaas niet al te goed zichtbaar, maar achter de imposante W232.01 hing een lange sleep ex-NS Eds-en. (Ruhland, 9 September 2004)
Helaas heb ik er op dit moment geen tastbaar bewijs van, maar ik heb ergens tussen 2002 en 2006 in Stadlau (Oostenrijk) een trein gespot waar een aantal ex-NS Tds-en in zaten die toen bij de Slowaakse spoorwegen (ZSR) in dienst waren, de NS-krakeling was nog duidelijk onder een nieuwe laag verf zichtbaar. Maar zoals gezegd, mijn archief is hier niet echt volledig, dus daar kan ik momenteel geen plaatje van tonen.
Prettig weekend!
gr. Twinkie
-
Fraaie plaat mr. Twink!
Ben ook even in mijn archief gedoken en kwam tot het volgende:
(Afkomstig uit de map `voor elk vervoer een wagen`uitgegeven door destijds NS Goederenvervoer. Foto´s dus niet door mij gemaakt. Gemaakt te destijds Wph Amersfoort. Wagens zelf zien er ook niet meer zo uit, een en al vergangenheid dus)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2020_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2020_1.jpg)
Voor alle duidelijkheid: Deze wagens hebben geen schuifbak, maar een zijwaards wegklappend zwenkdak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2021.jpg)
Logo zit tov de meeste andere wagens wel op een afwijkende plaats. Duidelijk is te zien dat de bakvorm bij de Fcs nogal afwijkt van de Tds.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2023.jpg)
-
Dat is inderdaad een fraaie plaat. De Schauffele 232 is inmiddels "Vergangenheit..." gelukkig hebben we de foto's nog! :) De 232.01 rijdt nu voor ITL.
Gr Marco.
-
Hm,
Als ik nu naar mijn eigen foto kijk zijn het ex Tds-jes en geen Eds-jes, gebaseerd op de foto die Arjan6511 laat zien uit de broschure. Zou Schauffele de zwenkdaken eraf gehaald hebben? Er staat me wel iets van bij, maar dat kan ik pas echt controleren als ik weer eens thuis ben en de originele foto in m'n knuistjes kan houden...
gr. Twinkie
-
Arjen, bedankt voor het plaatsen van de foto's en bedankt voor de correctie. De Tds is uiteraard voorzien van zwenkdaken ipv het door mij genoemde schuifdaken. (Ik kon gisteren even niet op de juiste term komen, excusez moi... ;))
Groetjes, Gert
-
Ben ook even in mijn archief gedoken en kwam tot het volgende:
(Afkomstig uit de map `voor elk vervoer een wagen`uitgegeven door destijds NS Goederenvervoer. Foto´s dus niet door mij gemaakt. Gemaakt te destijds Wph Amersfoort. Wagens zelf zien er ook niet meer zo uit, een en al vergangenheid dus)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2020_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2020_1.jpg)
Voor alle duidelijkheid: Deze wagens hebben geen schuifbak, maar een zijwaards wegklappend zwenkdak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2021.jpg)
Logo zit tov de meeste andere wagens wel op een afwijkende plaats. Duidelijk is te zien dat de bakvorm bij de Fcs nogal afwijkt van de Tds.
Grappig, kennelijk had Roco ook deze bladen, want exact die nummers hebben zij in model uitgebracht :D
-
De informant van Roco indertijd was dezelfde als de man van de brochurefoto's... ;)
- hans -
-
Hoe zat het met de VTG? Alleen de beige of toch ook de witte?
En naar welk bedrijf zijn ook alweer een aantal Tds-en verkocht? Meen ergens in Duitsland.
Toen VTG de wagens van Armita overnam waren er inderdaad nog enkele beige, maar die zijn kort daarna ook wit geworden.
De Tds'en van NS Cargo zijn deels verkocht aan de NEG, waarbij de daken werden verwijderd en de wagens vaste uitstroomgoten kregen.
De overige zijn verkocht aan een Slowaakse firma (EEWS). Een foto van een dergelijke wagen kun je hier vinden:
http://www.flickr.com/photos/eurowagens/10644252533/ (http://www.flickr.com/photos/eurowagens/10644252533/)
- hans -
-
De informant van Roco indertijd was dezelfde als de man van de brochurefoto's... ;)
(y) (y)
-
citaat van: Hans Nahon
Toen VTG de wagens van Armita overnam waren er inderdaad nog enkele beige, maar die zijn kort daarna ook wit geworden
Dus Hans, als ik het goed begrepen heb zou je van de beige Tds een tijdperk IVa kunnen maken? Dit door het VTG logo te verruilen voor het Armita logo naar de rechterkant toe? En wellicht met een zwart onderstel. Waarschijnlijk zal de nummering ook anders gelden. In dat geval zou het een slimme set zijn als Roco met deze variant op de markt zou komen! Deze werden veelvuldig ingezet als bloktrein tezamen met de bruine Tds'n achter bijvoorbeeld de NS 1000'n. (y)
Jeroen
Voor een foto zie: http://www.flickr.com/photos/93717351@N02/8894302923 (http://www.flickr.com/photos/93717351@N02/8894302923)
Hier zitten trouwens nog meerdere prachtige afbeeldingen tussen van fotograaf Bart Grunewold o.a. :-* http://flickeflu.com/groups/1296493@N24 (http://flickeflu.com/groups/1296493@N24)
Smullen. http://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/sets/72157636983117953 (http://www.flickr.com/photos/bartgrunewold/sets/72157636983117953)
-
Het logo 'Armita Wagons' voor de volledigheid. Die ook de zwenkdakwagens voor zoutvervoer type Tals in omloop had.
Jeroen
-
Nee, bij die opknapbeurt is er geen Armitalogo aangebracht. Dat was trouwens al geruime tijd daarvóór weggeschilderd omdat NS de wagens toen huurde.
- hans -
-
Dank voor alle reacties, hier kan ik wat mee! (y)