BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: gregory op 14 August 2007, 12:40:16

Titel: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: gregory op 14 August 2007, 12:40:16
Stel, ik wil een baan bouwen waar ik voorlopig met de multimuis wil rijden.
Maar later in het jaar of zelfs volgend jaar met rocomotion wil rijden , dus automatisch met de computer.
Hoe bereid ik dan mijn baan voor hierop??
In blokken verdelen , hoe??Is dit gewoon de twee rails onderbreken??
En dan voorlopig gewoon doorverbinden met een draadje  te solderen over de onderbreking?
Kan je dan bezet melders er later bijdoen?
De wissels worden al direct gedigitaliseerd.

Dit alles is in n-spoor.

Groeten , gregory.
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: 1op160 op 14 August 2007, 12:53:56
Hoi Gregory,

Je kan inderdaad je rails in blokken verdelen door de rails teonderbreken.
Dit kan door ze gewoon door te slijpen. Zelf zet ik er ook isolerende railschoentjes tussen. Dan sluit de rails zeker goed aan.
De onderbreking voorlopig doorverbinden met een draadje is een optie.
Je kan de bezetmelders er eventueel ook al tussen maken.
(zonder dat je er verder al iets mee doet).

Ik hoop dat je iets met mijn antwoord kan,

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: p.heinst op 14 August 2007, 13:31:32
Hallo Gregory,

Als je met rocomotion wilt gaan rijden kun je twee dingen doen, je kunt blokindeling maken door de rails te onderbreken (doorslijpen of isolerende railsverbinders) ander mogelijkheid is om alles aan een stuk te laten, behalve als je een extra booster gebruikt deze moet zijn eigen baanstuk hebben, als je alles aan een stuk laat ga je werken met reedscontacten en magneetjes onder de trein en maak je zo blokken.
Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur maar om te zeggen dat je de rails moet onderbreken is beslist niet het geval, deze methode werkt bij mij uitstekend.

Als je de indeling later maak zorg dan je de reedscontacten er nog onder kunt maken of je moet deze tussen de liggers plaatsen en dan zijn ze zichtbaar en moet je ze wegwerken (kleurtje geven) als je ze niet wilt zien.

Bezetmelders worden dan bv onder de tafel geplaatst en verbonden met de reedscontacten.

De handleiding van rocomotion is op de site van Roco te vinden, is in het Duits. Als deze duitse hanleiding problemen geeft met het lezen dan moet je dit maar even laten weten, ik heb deze in het geheel naar het nederlands vertaald voor eigen gebruik.

Groetjes Piet
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: 1op160 op 14 August 2007, 13:55:57
...je kunt blokindeling maken door de rails te onderbreken (doorslijpen of isolerende railsverbinders) ander mogelijkheid is om alles aan een stuk te laten, behalve als je een extra booster gebruikt deze moet zijn eigen baanstuk hebben, als je alles aan een stuk laat ga je werken met reedscontacten en magneetjes onder de trein en maak je zo blokken...

Ik heb zelf geen ervaring met reedscontacten. Misschien werkt dit wel beter dan het onderbreken van rails. De reden waarom ik toch gekozen heb voor het onderbreken van de rails is omdat ik denk meer zekerheid te hebben als ik stroomdetectie gebruik dan wanneer ik een reedcontact gebruik. De trein is namelijk maar heel kort op heb punt van het reedcontact. Mocht om wat voor reden dan ook dit contact niet opgemerkt worden dan is het te laat. Bij stroomdetectie kan het contact misschien ook wegvallen maar zodra er weer contact is zal het blok weer op "bezet" springen. Wat mij ook een nadeel lijkt is in mijn geval met spoor N, magneetjes onder de trein te maken. Daar is erg weinig ruimte.

Maar nogmaals... ik heb geen ervaring met reedscontacten.
Misschien is dat wel beter. Maar ik heb geen klachten over het maken van blokken doormiddel van het onderbreken van rails.

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: p.heinst op 14 August 2007, 14:07:13
Hallo Michel,

Ik wil niet zeggen dat het beter werk, beide methodes zijn goed en werken bij mij op de baan naar tevredenheid, het is maar wat je zelf wild.
Het is een methode die het achteraf realiseren van blokken wat makkelijker maakt je hoeft niet zoveel te slopen of loste maken.
Wilde alleen maar aangeven dat de mogelijkheid er is zonder de rails door te zagen of te onderbreken.

groetjes Piet
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: 1op160 op 14 August 2007, 14:18:14
Hoi Piet,
Ik bedoelde het ook niet aanvallend  ;)
Sorry, als het zo over kwam
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: gregory op 14 August 2007, 16:06:52
Piet , als je wil mag je de handleiding in het nederlands doorsturen hoor.
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: p.heinst op 14 August 2007, 18:00:17
Hoi Michel,

Ik heb dit ook niet als aanvallend opgevat, sorry als ik zo overkwam.
Heb dit alleen maar als goed bedoeld en als aanvulling op jouw bericht geschreven.

Ik rij zelf H0 een weet dat het best moeilijk is om onder de loks van 1 : 160 wat onder te maken, het spul is voo mijn vingers te klein.

groetjes Piet
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: gregory op 16 August 2007, 16:36:32
Ik denk dat ik voor de railonderbreking ga.
Wat heb ik dan nodug voor de bezet of terugmelding, en hoe doe ik dat??
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: 1op160 op 13 September 2007, 11:26:54
Hier kan je bijvoorbeeld de Viessmann (5233) terugmelddecoder.
Deze gebruik ik zelf ook en heb er geen klachten over.
Alle spullen die je nodig hebt om dit aan te sluiten worden meegeleverd.
En er zit een duidelijke handleiding bij.
Op mijn site staat op de pagina van het project "vitrine" een linkje naar de handleiding.

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Baan voorbereiden op computerbedrijf.
Bericht door: burtonbouwer op 13 September 2007, 11:39:52
Ik denk dat ik voor de railonderbreking ga.
Wat heb ik dan nodug voor de bezet of terugmelding, en hoe doe ik dat??

Indien je met Rocomotion later gaat werken heb je voor bezetmelding op basis van stroomverbruik/railonderbreking nodig:

- de Roco terugmeldmodule 10787 ( hier kunnen 8 secties op melden)
- de Littfinski bezetmelder GBM-8 ( deze koppel je parallel door aan de 10787 en geeft melding als er een stroomverbruiker op de sectie staat van meer dan 1 mA); 1 zijde van de rails koppel je allemaal door; andere rail sluit je aan op de GBM-8, 1 per sectie.

Er kunnen in totaal 16 10787's op Rocomotion en als je voor bezetmelding kiest heeft elke 10787 weer een GBM-8 nodig. 16 x 8 = 128 terugmeldingen! Ruim voldoende voor de gemiddelde baan. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal van deze 10787's uit te voeren met reedcontacten voor bv. een stoppunt binnen een sectie; dan heb je de GBM-8 weer niet nodig voor die betreffende 10787.

Ik heb alles draaiende bij mij en werkt perfect.

Nadeel is dat Roco het communicatieprotocol van zijn DCC variant niet heeft vrijgegeven en daarom zit je dus altijd vast aan terugmeldmodules van Roco zelf.