BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Mol op 13 February 2014, 07:31:07
-
Beste mensen,
Ik plaats dit topic omdat ik een probleem heb met een van mijn wissels. Ik gebruik Geoline wissels welke voorzien zijn een een elektrische aandrijving. De wissels kunnen zowel via de Multimaus als Koploper bediend worden. Dit werkt tot op heden nog steeds. Ik moet er bij zeggen dat het probleem dat ik ga beschrijven tot eergisteren nog niet bestond en dat toen alles nog functioneerde.
Het probleem is dus niet de werking van de wissel maar het feit dat wanneer mijn treinen over de wissel rijden ongeveer halverwege (zie foto 1) plotseling tot stilstand komen alsof er kortsluiting is. Dit laatste is niet het geval omdat het systeem geen noodstop aangeeft. Het lijkt alsof er halverwege de wissel geen stroom is. Ik heb de wissel al elders in de baan gelegd maar dat gaf geen resultaat. Ook het bijvoeden van de wissel geeft geen verandering. Kan het zijn dat dit toch iets met de elektrische aandrijving is ondanks dat de wissels wel afbuigen?
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Ik zou hier graag wat zekerheid over willen krijgen alvorens ik een nieuwe aandrijving ga kopen.
Wie kan mij helpen?
alvast bedankt
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1339.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1339.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1341.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1341.jpg)
-
Hans,
De Geoline wissels hebben een schakelaartje ingebouw voor het omschakelen van het puntstuk. Op de tweede foto zie je dat zitten bij de stripjes met de gele en de roze draajes. Samen met het blauwe draadje komen die samen in een klein stekkertje, dat in de wisselaandrijving wordt gestoken.
Jouw storing kan veroorzaakt worden door een plrobleem met deze schakelaar / draden / stekker. Het beste is eens goed te meten of hier alles goed kontakt maakt. Je kunt meten tussen het lipje van de blauwe draad en de stripjes (geel en roze). Kijken of de verbinding door de wisselstand geschakeld kan worden. Het beste gebruik je een multimeter.
Sander
-
Als alle treinen dit zelfde gedrag vertonen,dan ligt het dus niet aan de treinen.
Omdat het een recent probleem is geworden,zou je is kunnen kijken of je geen last hebt van draadbreuk.
Dit zou je dan moeten nakijken vanaf je wisselschakelaar tot aan de aandrijving.
Wat je ook kunt proberen is(als dat gaat) een andere aandrijving er onder te plaatsen en te kijken of het dan nog gebeurt,daarmee sluit je uit of het het wissel is of de aandrijving.
Succes en we horen wel wat het probleem was ;)
-
Probleem is opgelost! Het bleek dat er toch een kabeltje loszat onder de baan! Was in eerste instantie niet zichtbaar maar gelukkig toch ontdekt.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan de oplossing van mijn probleem!
Nog veel treinplezier toegewenst,
Hans
:)
-
Hallo, ik heb exact het zelfde probleem .maar mijn wissel is hand bediend als mijn loc snel rijdt dan schokt hij halverwege en als hij langzaam rijdt stopt hij zelfs
iemand een idee ik hoor het graag
Grt JoKe
-
Klinkt als vuile wielen en/of rails in combinatie met een stroomloos puntstuk.
Joke, we helpen graag, maar het is gemakkelijker als je bij dit soort vragen vertelt waar het precies om gaat. :) Op basis van een ander draadje denk ik dat het Minitrix wissels betreft en die hebben een kunststof puntstuk. Als een wiel daarover rijdt, kan dat wiel eventjes geen stroom afnemen. Dan is het van groot belang dat de andere wielen en de rails schoon zijn.
-
Ok Henk, bedankt voor de reactie ik ga poetsen grt JoKe