BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 14 August 2007, 00:32:37
-
Heb 7 rijtuigen roco plan W overgenomen. Nu blijken een aantal voorzien te zijn van binnenverlichting (wist ik niet) die niet zo goed werkt. Staat het rijtuig stil dan brand alles prima, maar rijdend is het meer een knipperlicht. Hierbij een aantal foto's, is dit op de correcte manier gedaan? Het lijkt me nl dat bij een volledige trein het trekken veel zwaarder wordt omdat alle assen zijn voorzien van sleepcontacten. Ook lijkt het me er gevoelig voor vuil en dus storingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01206.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01207.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01209.jpg)
Als de verlichting brand, komt er ook licht naarbuiten door de sluitseinenimitatie. Mijn eerste gedachte was hier een rood kleurtje op te doen of is het beter hier een verlichtingssetje voor aan te schaffen? Misschien dat ik in de toekomst digitaal ga, werken dit soort constructies dan nog wel, bedoel zowel de binnenverlichting als de sluitseinen. Hierbij de foto waarbij het licht naar buiten schijnt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01210.jpg)
-
Stap 1: maak die wielen schoon.
Stap 2: maak de assen schoon.
Stap 3: maak de sleepcontacten schoon...
-
inderdaad kun je op het bovenste fotootje zien dat de wielen "bagger"vuil zijn.
Advies: Wattenstaafjes met wasbenzine. (wel je kamer ventileren en niet roken!)
Nico
-
OK, zal het even proberen. Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen? Ik rij analoog.
-
Echt geweldig wordt dit nooit. Voor de stroomafname worden maar vier wielen gebruikt en die wielen zijn enigszins gebruineerd. Deeloplossingen: stroomafname van alle wielen, een antiknipperschakeling in het rijtuig, blanke wielen gebruiken.
-
Is er ook een andere manier om een hele trein te verlichten zonder op alle draaistellen van deze strips aan te brengen?
Ja dat kan, maar dan moet je een tweedraads doorverbinding maken tussen de rijtuigen. Dan kun je b.v. op 2 of 3 rijtuigen stroomafname laten zitten en die verbind je allemaal met elkaar door. Dat zal ook het knipperen aanzienlijk verminderen.
Bij sommige blokkendoosrijtuigen heeft Roco aan de binnenzijde van de draaistelzijkanten metalen plaatjes gemonteerd waarin de aspunten zijn gelagerd. Daar wordt de stroom van die plaatjes afgenomen en dan heb je dus geen sleepveertjes meer nodig. Naar mijn mening werkt die methode van stroomafname via de aslagers beter dan via de veertjes.
Ik weet niet of ze dat op andere rijtuigen ook doen en of ze dat voor de plan W in het sortiment hebben zitten. Als je heel erg handig bent kun je zoiets natuurlijk ook zelf maken.
-
Bij alle 1:87 rijtuigen wordt de stroomafname via de aslagers gedaan, werkt inderdaad stukken beter.
Koos Jabaaij.