BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: djm008 op 13 August 2007, 21:28:41

Titel: marklin hamo zit vast/slipbandjes lima mat 46
Bericht door: djm008 op 13 August 2007, 21:28:41
Beste mede modelspoorders,

Ik heb een marklin hamo 1100 gekocht. Deze heeft pak em beet 15 jaar stilgestaan. Deze is niet op gang te krijgen. De assen zaten in den beginnen muurvast. Deze zijn met een heel klein beetje siliconenspray wat losser gekomen. Echter rechtstreeks aan de stroom doet de loc nog niks.

******UpDATE******

De kap is van de loc gehaald. Als de stroom rechtstreeks op de motor is aangesloten draaien de assen rond. Er is wel een hels piep geluid. Het piepen is vervolgens verholpen door alles te olien bij de tandwielen c.q. motor. Vervolgens loopt de trein zeer soupel als de stroom rechtstreeks aan de motor wordt gehouden.
Houden we vervolgens de stroom aan de wielen of zetten we de loc op de baan dan is het resultaat niks.


Wie kan me zeggen wat we kunnen doen? En op welke wijze.


Dan nog een vraag over een mat 46 van Lima. Het middelste draaistel op welke wijze zit dit vast aan de motorbak?? Zit de vouwbalg ook vast aan de kap van de motorbak? Bij mij is de situatie namelijk zo dat de middelste as los kan van de motorbak en dat hij dan alleen middels de stroomkabels blijft hangen. Mijn vraag is nu moet ik de vouwbalg op de kap vastlijmen?

Misschien kan hier iemand een foto als voorbeeld plaatsen.
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: tinus op 13 August 2007, 22:38:10
betreft de mat 46:
het middendraaistel zit bij dit stel vast aan de bodemplaat
mbv een pinnetje dat in het draaistel moet worden gedrukt.
deze lijkt op een soort buffer.
waarschijnlijk is deze er uit geschoten en zul je een vervanger
moeten zien te vinden of zelf iets knutselen. Niets lijmen!!
bij de 1100 zou ik eens kijken naar de stroomafnamecontacten.

tinus.
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: Rob68 op 13 August 2007, 22:45:48
Staat hij toevallig niet afgesteld voor stroomafname via de pathograven.
Pennetje aan de zijkant even naar andere positie schuiven.

Rob
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: djm008 op 13 August 2007, 22:52:34
Hoi Rob,


Ik heb het pinnetje naar beneden getrokken. Helaas geen resultaat. Ik heb ook de stroom even op de pantograven gezet. Ook dat lever vooralsnog niks op.

********aanvulling**********

We hebben de stroom nu op 1 kant aan een as gehouden en aan de andere kant op een metaalachtig plaatje (is geen sleper) dat midden op het andere asje zit.



Over de mat 46; op het middendraaistel zit dit buffertje nog wat in de motorloze bak moet.
Ik denk dat er nieuwe slipwieltjes opmoeten. Die zijn namelijk helemaal weg. Zaten deze er wel van oorsprong op?
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: DHG500 op 13 August 2007, 22:56:47
Wat die Hamo 1100 betreft komt er dus duidelijk geen stroomkring tussen wielen en motor tot stand. Ik zou de diverse contact- en soldeerpunten goed nalopen en evt. de bedrading met een multimeter doormeten op draadbreuken. Mogelijk speelt ook hier oude vastgekoekte olie een rol.

Verder denk ik dat het devies voor deze lok het helemaal demonteren en schoonmaken en daarna spaarzaam smeren moet zijn. Wel een leuk klusje toch?
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: djm008 op 13 August 2007, 23:00:21
probleem opgelost! Rob het was het pennetje dat uitgetrokken moest worden...

Hij loopt nu vlekkeloos. Dus toch terecht dat ik me bevind op het beginnersforum.....
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: DHG500 op 13 August 2007, 23:02:50
Hè jammer  ;D
Poetsen is altijd zo'n leuk klusje!

Maar zonder gekheid, fijn dat'ie het weer doet!
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: djm008 op 13 August 2007, 23:09:29
Nou hij was ook gepoetst haha. Een en al zwartheid... ;D


Blijft alleen de mat 46 vraag over of deze wel of geen slipwieltjes had bij aflevering.
Titel: Re: marklin hamo zit vast
Bericht door: Rob68 op 13 August 2007, 23:14:43
Fijn dat we elkaar zo kunnen helpen en veel plezier met je 1100.

Rob
Titel: Re: marklin hamo zit vast/slipbandjes lima mat 46
Bericht door: Bartje81 op 16 August 2007, 14:09:41
Om de wielen van het middelste draaistel (onder de vouwbalg) horen dacht ik geen antislipbandjes omdat dit draaistel niet aangedreven is.
De wielen van het voorste draaistel van de motorbak horen dacht ik wel antislipbandjes te hebben.

Ik weet het niet helemaal zeker meer omdat ik mijn Lima Mat'46 enkele maanden geleden de deur heb uitgedaan.

Bart
Titel: Re: marklin hamo zit vast/slipbandjes lima mat 46
Bericht door: Boerpost op 16 August 2007, 15:40:13
Bart, klopt!
Ik heb zopas bij mijn mat 46 gekeken, deze heeft alleen anti-slipbandjes op het motordraaistel. Wat rij-eigenschap betreft: hou het middendraaistel in de gaten! Mijn exemplaar liep aanvankelijk erg zwaar, stond meer in de modeltreinenwerkplaats (van mezelf, overigens ;)) was moeilijk vooruit te branden, had moeite om wissels te doorlopen en noem maar op. Veel dingen geprobeerd, uiteindelijk ben wat aan het frotten geweest met het middendraaistel, assen draaiden niet lekker, gewoon stroef, uiteindelijk heb ik ze veel beter gekregen. het rijden ging stukken, maar dan ook stukken beter!

Wat betreft de ham0 1100: probleem komt me erg bekend voor. Gebeurt maar 1 keer en als je het weet, kijk je als eerste naar het berucht pinnetje.
Titel: Re: marklin hamo zit vast/slipbandjes lima mat 46
Bericht door: Bartje81 op 16 August 2007, 21:02:17
Ja de assen een druppeltje olie geven wil ook wel helpen, daarbij is het ook belangrijk dat het gewichtblokje op de goede plek zit voor de gewachtsverdeling. Bij mij stond dat ding anders nog wel eens te slippen in de bochten.  :P
Titel: Re: marklin hamo zit vast/slipbandjes lima mat 46
Bericht door: prutser op 16 August 2007, 21:54:42
Toen ik destijds de Lima mat. 46 kocht draaiden zelfs een aantal wielen niet, er hangen voor de stroomafname een soort van beugels over de assen die er met een veertje opgedrukt worden, ik heb toen het veertje verwijderd en ze rusten nu door hun eigen gewicht op de assen en het had geen negatieve gevolgen voor de stroomafname maar de trein reed een stuk soepeler.
Ook ontspoorde in bochten vaak het jacobsdraaisten dat scharnierde op bepaalde punten niet helemaal soepel, hier heb ik toen de bakken d.m.v. een zwart haarelastiekje door de vouwbalg wat naar elkaar toe laten trekken zodat er minder trekkrachten op de scharnier c.q. glijpunten komen te staan (beetje proberen).
De trein is nu niet meer te scheiden maar dat kon toch al niet meer omdat ik de bedrading van het motorloze bak doorgetrokken had naar de motorbak voor een betere stroomafname.
Dit is tenminste wat ik mij er nog van herinner want het is al weer zo'n tien jaar geleden geloof ik, maar ik heb er geen problemen meer mee gehad dus heb ik er sindsdien ook niet meer naar gekeken.

Groeten Stephan.