BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 07 February 2014, 19:18:02
-
Ik wil graag 2-rail en 3-rail over een baan laten rijden en dan 3-rail treinstellen en locomotieven via bovenleiding laten rijden. Kan dit wel op deze manier? ik wil Somerfield bovenleiding aanleggen.
-
Ik neem aan dat je tegelijk ook tweerail wilt rijden? Ik vermoed dat je dan te.maken krijgt met kortsluiting.
Groeten Simon
Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
-
Bij gebruik van Marklin k-rails kun je zowel 2- als 3-rail rijden.
Eric
-
Ik wilde eigenlijk 2-rail via de rails laten rijden en 3-rail via de bovenleiding en als rails van fleischmann. Ik dacht stroom van de 3-rail loopt via de bovenleiding dus krijgt geen stroom van de rails, maar ik heb het dus mis?
-
Die stroom moet wel via een van de railstaven terug.
Dus eigenlijk ga je gewoon 2-rail met bovenleiding doen?
Of ga je digitaal rijden? Dan moet je die hele bovenleiding vergeten.
-
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.
Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.
-
Simon H bedoelt dat je niet met 3 rail wielstellen ( =elektrisch doorverbonden wielen op een as ) onder de Marklin treinen niet kan rijden op 2 rail spoor , tenzij je het omschakelbaar maakt.
Dit heb ik op mijn schaal 0 baan zo gehad, zodat ik ook met stoommodellen kon rijden zonder een middenrail.
In de praktijk werkte het wel ,maar het bleek erg onhandig te zijn.... :'(
Groeten ,Peter
-
Gelijkspanning en wisselspanning tegelijk op een baan met bovenleiding kan,
maar alleen als het wisselspanningsmaterieel de mogelijkheid heeft om de spanning van één railstaaf en de bovenleiding kan betrekken (en dus niet beide railstaven met elkaar verbindt).
Het gelijkspanningsmaterieel betrekt de spanning dan van de beide railstaven.
Het gebruik van keerlussen is dan echte helemaal niet meer mogelijk.
Eén railstaaf fungeert dan dus als gemeenschappelijke leiding. De andere railstaaf voor de tweede leiding voor gelijkspanning en de bovenleiding voor de tweede leiding voor wisselspanning.
Toen Trix Express in 1953 overstapte va wisselspanning op gelijkspanning werd ook de mogelijkheid om wisselspanning en gelijkspanning tegelijkertijd te gebruiken door Trix zelf als mogelijkheid aangegeven. Trix Express had toen al drierail, waarbij de beide buitenste railstaven (in tegenstelling tot Märklín) niet met elkaar verbonden waren en dus een tweetreinensysteem mogelijk was, met twee trafo's twee treinen geheel onafhankelijk van elkaar te besturen. De middenrail (bij Trix een doorgaande leiding, en geen pukkeltjes) fungeerde dan als gemeenschappelijke leiding. Met bovenleiding erbij was zelfs een drietreinensysteem mogelijk.
Hoe zou het nu het beste kunnen en met welke soort rails?
-
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.
-
Ik denk dat het makkelijkst is het wisselspanningsmaterieel op Märklén rails laten rijden met de sleper over de middenpukkels.
En het gelijkspanningsmaterieel tussen een van de railstaven en de bovenleiding.
De beide railstaven mogen dan ook wel met elkaar verbonden zijn en fungeren dan beide als gemeenschappelijke leiding voor beide systemen.
Dus zoals iemand al zei met K-rails? ik had juist andersom gekozen ivm dat markllin locs en treinstellen bovenleiding bediening hebben en gelijkstroom modellen niet. En hoe gebruik je 1 van de railstaven moet je nog iets aanpassen?
-
Wij gebruiken ook K-rails, wij willen ook met gelijk en wisselstroom trienen doorelkaar gaan rijden op onze modulebaan
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56613.new.html#new
De elektro techneut van onze groep heeft een plan ontwikkeld dat het mogelijk is
De spullen die hier voor nodig zijn worden op dit moment aangeschaft en dan kunnen we gaan proef rijden
Als het rijd kan ik je misschien er meer over vertellen
-
Bij onze club rijden beide systemen perfect op Marklin k-rails.
En door het werken met sub-d connectoren kunnen we elk systeem eraan hangen wat we zelf willen.
Analoog, digitaal, 2-rail, 3 rail, dinamo.
-
Ja maar Meppel wil het echt door elkaar gebruiken.
Bij K-rail heb je drie geïsoleerde polen dus dan moet het kunnen. Moet je alleen in je drierailmaterieel de railpolen isoleren en dat zal niet altijd eenvoudig zijn. Hetzelfde geldt voor bovenleiding met Fleischmann rail. Met bovenleiding en k-rail heb je een vierde pool en dat maakt het gemakkelijker.
Resteert nog de loopproblemen. Het 'slanke' K-rail wissel is ook volledig geïsoleerd. Wel doen sommige tweerailwielstellen moeilijk op zo'n wissel en lopen de koppelingen soms klem op de puko's van het wissel. Dat is afhankelijk van de positie van de koppelschacht en de gebruikte koppeling.
Hoe drierailmaterieel zich op Fleischmann wissels gedraagt weet ik niet, maar ik kan me ook wat loopproblemen voorstellen.
Is allemaal wel op te lossen en voor clubs snap ik heel goed waarom ze zoiets zouden willen. Maar voor thuis zou ik met toch afvragen of je je al dat gedoe op de hals wilt halen. Tweerail en drierail op dezelfde baan, maar niet tegelijk maakt het al gemakkelijker.
-
Als je met blokken werkt dan zou je het per blok kunnen doen. Je hebt dan elektronica nodig die kijkt of het een 2- of 3-rail trein is en dan de juiste spanning op de rails zetten, maar dat is niet simpel.
Maar waarom zou je het thuis willen, alles is toch om te bouwen naar zowel 2- als 3-rail, als het door de fabrikant niet geleverd wordt.
-
ik heb eigenlijk maar een punt waar ze elkaar moeten kunnen treffen en dat is bij het station, zodat beide stroom soorten alle sporen kunnen gebruiken op het station.
-
Dan zou je voor het station (meest eenvoudige oplossing) met handmatig inschakelbare secties kunnen werken. Stel je een treinpad in voor een drierailloc, dan schakel je de spanning uit. Wel moet de spoorstaaf met de massa altijd zijn ingeschakeld en moet de massa van de tweerail ook zijn verbonden met de centrale van drierail.
Groeten Simon
Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
-
Ik neem aan dat de vragensteller voldoende antwoorden heeft gehad.
Want dit draadje ligt al weer een tijdje stil.
Twee niet genoemde alternatieven (waarbij je de loks in plaats van de rails moet aanpassen):
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden ongeacht 2- of 3-rail afname.
-Je kunt alle loks op gelijkstroom laat rijden en de bovenleiding resp puntjesleiding als plus, en beide spoorstaven als massa.
-
Volgens mij wil men het materiaal (2 en 3-rail) door elkaar laten rijden. Dus ergens op de baan een loc met 2-rail en ergens anders een 3-rail. Volgens mij is er dan het probleem dat in een 3-rail loc beide wielen op een as doorverbonden zijn. Je sluit dus de 2-rails kort.
Dus gelijktijdig mogen er geen 2-rail en 3-rail locs op de baan staan.
groetjes
Henk
-
Er zijn printjes te bouwen via een schema, dat Aswin Krol heeft gemaakt, die automatisch per blok omschakelen van 2-rail naar 3-rail. Je moet er alleen voor zorgen, dat er geen twee verschillende typen tegelijkertijd in 1 blok zijn.
Groetjes,
Bert
-
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
werkt voor digitale aansturing, per blok.
Analoog zul je ook met andere detectiemiddelen moeten werken om blokgestuurd treinen toe te staan. Of, als je toch met stroomdetectie wil werken, zul je moeten zorgen dat treinen stil kunnen staan, terwijl er wel een stroompje loopt (dus diode en/of weerstandje in iedere loc).
Zelf heb ik gekozen voor reedcontacten, in plaats van stroomdetectie.
Hoe dan ook, de enige manier om beide soorten voertuigen over dezelfde rails te sturen, is blokbeveiliging, waarbij het volgende blok door de trein in het huidige blok wordt geschakeld op 2-rail of 3-rail (wissels en kruisingen liggen dan dus altijd in een blok). De blok-logica wordt iets complexer, dat wel.