BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Biesje op 07 February 2014, 16:17:10
-
Dag allen,
Ik heb 2 oudere Rivarossi 1300en, dus niet de nieuwere Electrotren/Rivarossi modellen. Ik prefereer de oudere versies omdat deze beter 'smoelen'. Ze zijn gebaseerd op de Franse loc en niet op de Spaanse. Een paar dagen geleden een ESU lp4 in de blauwe 1308 geprakt en het rijdt erg soepel, dit viel me erg mee, ik had problemen verwacht met instellen van de motor. Nu viel het mij ook op dat de draaistellen van de latere (Spaanse) versies kleiner lijken op foto's.
Ik heb ooit in een draadje gereageerd waar het over deze draaistellen ging maar kan het niet meer vinden en het mij niet meer voor de geest halen. Het enige wat mij namelijk echt stoort aan de ude Rivarossi is dat de aandrijving op slechts 4 assen is uitgevoerd, en dan op de buitenste assen van de loc (niet van het draaistel, dus OOo oOO, waarbij de grote O's de aangedreven assen zijn). De 2 binnenste assen zijn enigszins verend maar doen niet mee met aandrijving of stroomafname. Dit resulteert dat het hele gewicht voornamelijk op de middelste assen terechtkomt, en niet op de anti slip bandjes. De asjes verwisselen zodat de asb wielen in het midden zitten resulteert in slechte stroomafname en hobbelig rijgedrag.
De vraag is dus ook: is de oude Rivarossi correct met de as afstanden en draaistel grootte, of is de nieuwe correct? Of kijk ik niet goed uit mijn doppen en is er geen verschil? Ook ben ik benieuwd of anderen trekkracht problemen hebben met de oer Rivarossi en hoe zij dat eventueel opgelost hebben.
Toch opvallend: net als bij de 1200 zijn er zoveel modellen van verschillende merken van de 1300 gemaakt (Lima, Jouef, Rivarossi, Electrotren/Rivarossi en nog anderen?) en velen daarvan zijn het eigenlijk net niet. Maar er is hierover minder heisa dan bij de 1200 :) Zelfs de draaistellen zijn asymmetrisch, net als bij de 1200. Toch lijkt het bij de 1300 wel mee te vallen: de Lima's waren redelijk voor die tijd, maar stonden helaas wat hoog op de pootjes, Jouef heb ik geen ervaring mee en de oude Rivarossi ziet er heel puik uit. De Electrotren/Rivarossi is technisch superieur met LED front en sluitseinen en digitaal voorbereid maar komt op mij te Spaans over.
Mvg,
Robert
-
Dag allen,
Toch opvallend: net als bij de 1200 zijn er zoveel modellen van verschillende merken van de 1300 gemaakt (Lima, Jouef, Rivarossi, Electrotren/Rivarossi en nog anderen?) en velen daarvan zijn het eigenlijk net niet. Maar er is hierover minder heisa dan bij de 1200 :) Zelfs de draaistellen zijn asymmetrisch, net als bij de 1200. Toch lijkt het bij de 1300 wel mee te vallen: de Lima's waren redelijk voor die tijd, maar stonden helaas wat hoog op de pootjes, Jouef heb ik geen ervaring mee en de oude Rivarossi ziet er heel puik uit. De Electrotren/Rivarossi is technisch superieur met LED front en sluitseinen en digitaal voorbereid maar komt op mij te Spaans over.
Mvg,
Robert
Tsja eh Robert, dat was namelijk voordat iemand wist wat internet was, laat staan dat iemand wist dat een forum op internet de ideale manier was om te klagen over vanalles en nog wat ;D
Wat betreft de electrotren, daar is ook al vanalles over gezegd en geschreven en de conclusie was dat het ding gewoon niet klopt, gezien de dakbolling, bufferafstanden etc. Desalniettemin idd één van de betere. Hoe het zit met de asafstanden en of de draaistellen kloppen, daar heb ik geen kaas van gegeten, maar daar zijn weer andere puristen voor op dit forum. Even wachten en dan komt het antwoord vanzelf ;D
Gr.
Tom.
-
De afstanden tussen de assen van een 1300 zijn als volgt:
2335 mm, 2510 mm, 4450 mm, 2510 mm, 2335 mm.
In H0 (1:87) zou dat dan als volgt worden:
26,84 mm, 28,85 mm, 51,15 mm, 28,85 mm, 26,84 mm.
Aangezien ik geen enkele 1300 in model heb kan ik die dus ook niet nameten.
-
Bedankt dh3201 (y)
Net even gemeten en de oude Rivarossi klopt. Ik heb geen Electrotren/Rivarossi maar op foro's lijken de draaistellen een kleinere radstand te hebben.
Ik kon de oude draadjes niet meer vinden, wellicht stonden die op het oude forum? Ik kan mij wel herinneren dat de toenmalige importeur van Electrotren heel erg zijn best had gedaan om Nederlandse versies te laten maken en dat toen Electrotren ineens een andere importeur kreeg vlak voordat ze uitkwamen. In die tijd lagen alle oude mallen van Rivarossi nog ergens in een container en wist men niet of deze nog bruikbaar waren.
Ik ben inmiddels verder gegaan met de Rivarossi, er moet nog LED verlichting in met omgekeerd L sein en zo. Ik had dit analoog al voor elkaar maar door simpelweg de LEDs contra aan te sluiten zodat de lichtwissel (front en sluitseinen) door ompolen ging, daardoor waren er maar 2 draadjes nodig van de printplaat naar de kap met verlichting. Nu moeten het 5 draadjes worden met een stekker, oef. Sluitseinen worden schakelbaar. En nu natuurlijk het bovenste frontsein met een warm witte LED en geen gele :) Lekker verder prutsen...
Mvg,
Robert.
-
De oude Rivarossi lijkt het meest op een 1300. De Electrotren wijkt helaas op een paar markante punten af, waarvan de dakbolling de meest opvallende. Voor de liefhebbers kan ik wel eens de Rivarossi naast een Electrotren op de foto zetten voor de vergelijking. Het enige dat nmm aan de Rivarossi niet klopt is de te bleke berlijns blauwe kleur. Maar daar hebben de meeste modellen een afwijking.
Jouef en Lima zijn te oude modellen voor een zinvolle vergelijking, hoewel er zelfs door Philotrain pimponderdelen voor de Lima zijn geleverd: nieuwe koplampen, sluitseinijzers, stroomkabels ed.
mvg,
Ivo
-
Hier staan reeds veel vergelijkingsfoto's
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=1055.90
En inderdaad lijkt de oude rivarossi op sommige punten beter; helaas is deze relatief moeilijk te krijgen en zijn er weinig varianten.
-
Zou het nog zo kunnen zijn dat de oude Rivarossie mallen naar Jouef zijn gegaan?
De Jouef SNCF CC7100 (HJ2042) ziet er namelijk erg fraai uit en deze lijkt naar mijns inziens verdacht veel op de oude Rivarossi CC7100.
Voor dit jaar heeft Jouef (HJ2311) een nieuwe CC7100 aangekondigd.
Mogelijkerwijs is Jouef dan ook in het bezit van de oude Rivarossi NS 1300 mallen en biedt dit perspectief voor de toekomst.
-
Joueff had vroeger toch ook een eigen 1300? Die zat met rode en blauwe NS TEN rijtuigen in een startset.
-
Het zou me niks verbazen als een aantal mallen gewoon naar de k.... zijn gegaan, net als met de mallen van het prachtige revolutionaire railsysteem wat Lima ooit in verleden heeft gelanceerd. BIj het uitzoeken van de boedel op het moment van samengaan onder de Hornby-vlag kwam er ergens een stapel roestige mallen te voorschijn van o.a. .... je raadt het al: het Lima railsysteem. En misschien zijn de mallen van de oude Rivarossi 1300 wel de zelfde kant op gegaan. Er werd destijds enorm veel geschoven tussen die merken omwille van (waarschijnlijk) pecuniae...
Grtz,
Rob
-
De huidige Jouef CC7100 lijkt mij toch wel uit de Rivarossimallen komen. De oude Jouef was een veel eenvoudiger model, vergelijkbaar met de Lima. Het lijkt me ook geen nieuwontwikkeling. De Rivarossi had nogal geprononceerde details, bijvoorbeeld de biezen, lampen en handreling, en die zie je zonder meer op de huidige CC7100 terug. Een nieuwontwikkeling was wat dat betreft wat verfijnder geweest.
De mal is er kennelijk nog. Het produceren van een betere 1300 is dan meer een kwestie van willen dan van kunnen.
-
Bijna on-topic: CC7100 versies in het Frans http://mapage.noos.fr/perly.claire/7100 (http://mapage.noos.fr/perly.claire/7100)
-
Gave site :D
Nu snap ik ook waarom ze de draaistellen bij Rivarossi zo gedaan hebben: het is dan eenvoudiger om de 'gereviseerde' Franse versie te maken waar de schortbeplating ontbreekt en de draaistellen zichtbaarder zijn.
De site is niet helemaal up to date, hij stopt halverwege bij de Electrotren versie en de huidige Jouef (die dus erg op de oude Rivarossi lijkt) staat er niet bij. Die wordt ook al weer een paar jaar gefabriceerd.
Ik zou nog steeds heel graag de oude Rivarossi draaistellen opwaarderen naar aandrijving op alle assen maar ik verwacht dat de kosten best hoog zullen zijn. Trekkracht verbeteren gaat wellicht ook door er meer gewicht in te pompen. Maar er is niet veel ruimte daarvoor. Het zamac frame nagieten in witmetaal is wat drastisch denk ik... Voor zover ik kan nagaan heeft witmetaal een hogere massa dacht ik. Maar het is wat slapper/minder stijf.
De niet aangedreven as is min of meer verend opgehangen. Afstellen van de veerkracht zou kunnen helpen zodat er meer druk op de as met antislip band komt maar niet teveel zodat de aangedreven as zonder bandje niet gaat 'zweven'
Ik heb wat foto's van mijn 1300en geplaatst in het draadje over de Rivarossi in het materieel forum overigens. Voor het overzicht kan dit draadje wellicht daar bij gevoegd worden?
Mvg,
Robert
-
Even gekeken en het draaistel van de Rivarossi is inderdaad wat langer dan het draaistel van de Electrorossi. De Electrorossi is ook op vier assen aangedreven, maar de buitenste assen lopen vrij.
-
Heeft er al eens iemand de rode versie gemaakt?
Ik meen me te herinneren dat er een rode was, maar dan wel met maar
twee kanten rood, de rest bleef geel, ooit bedoeld als grap?
-
Rode 1300? Volgens mij is dat alleen een photoshop geweest.
Dit draadje over de 1300 draaistellen is wel erg 'ouderwetsch' nu met de mooie Artitec modellen :P .
Mvg,
Robert
-
Zie hier voor de half rode 1307: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=645.msg0#msg0 en zie hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68017.0