BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Ventovice op 07 February 2014, 11:26:15

Titel: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 07 February 2014, 11:26:15
Ik zal me ff 'kort' voorstellen:
Ik ben René en ben van 1970. Ik ben samenwonend in Beverwijk (NH)
Ik ben gek van VW-'s en houd ook wel van modelbouw; ik heb o.a. Corrado's G60 en 16V en Golfjes GTI etc. gehad.
Ik maakte voorheen 'in den beginne' bouwpakketjes (auto's, vrachtauto's, vliegtuigen van de Klu.), later werd dat RC: brandstofauto's, een jacht en een enkele helicopter.
Kortom ik ben best creatief en wel 'van het knutselen/bouwen/sleutelen'

Maar goed, ik ben wat ouder nu en rijd momenteel een Skoda Octavia... (nog wel VAG dus) en wil beginnen met een modelspoorbaan!
Vroeger heb ik wel eens een ovaaltje van Lima/Hema gehad, maar niks spectaculairs; dus eigenlijk is het allemaal nieuw voor mij.

Ik wil(...) H0, met NS-modellen zoals de koploper, sprinter, wadloper(...), 1200, 1600 etc.; een beetje '80-'90-'00, dus; in die tijd reed ik zelf nl. vrij vaak met de trein en daar heb ik dus wel iets mee.
Maar ik vind mss 'een snelle' ook leuk; dwz een NS-ICE en een Thalys; die rijden hier tenslotte ook in NL...
Voor mij hoeft het niet helemaal te kloppen, qua tijdsbeeld, maar een stoomlok ertussen vind ik niks.
Wèl vind ik zo'n groene Mat'46 of hondekop leuk om ergens in een hoekje tòch op de baan te hebben staan.
We zien wel...

Ik ben nu een beetje aan het kijken wat er op mijn (rommel-)zolder mogelijk is en probeer op papier een baanplan te maken.
Ik heb ongeveer 205cm X 500cm tot mijn beschikking en de baan kan volledig rondom, (langs de 2 korte rechte- en 2 lange schuine wanden) want de vliZotrap zit (dan) binnen de baan!
Dit is naar mijn mening hèt voordeel van mijn krappe zolder, waar overigens geeneens een raam in zit...
...geeft verder niet, want dat is weer leuk met allerlei verlichting van de treinen, seinpalen en in de huisjes.
Het zal wel behelpen worden met de beschikbare ruimte...; maar IK zie dat wel als een uitdaging!

Vraagjes daarbij:
-Wat is de minimale tussenafstand tussen twee sporen hart-op-op-hart? Ik dacht zo'n 10 cm...?
-In welke radia (meervoud van radius?) kan je rails kopen? Ik dacht dat ik ergens R4, R5 en R6 te hebben gelezen; oftewel radius 40cm, 50cm en 60cm. (cq diameter 80, 100, 120 cm)
NB: Ik heb nog niks gekocht en weet al helemaal nog niet welk merk rails ik neem...

Kortom: het zit inmiddels (al véél langer) in m'n hoofd en gaat er nu niet meer uit, dus moet het er maar eens van komen. Enthousiasme is er iig voldoende!

PS:
De naam Ventovice is omdat ik ooit een verlaagde VW Vento GT had en mijn achternaam Vijsma is.
daar een beetje mee 'spelen' geeft: Vijsma>'Vice'>'Ventovice' (of 'vento vice')
Deze naam gebruik ik ook op andere fora, dus je zou 's kunnen 'google-en'... ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: opa-bullcat op 07 February 2014, 11:41:16
Hallo Rene welkom op het forum, ook ik ben een herintreder dus ik ga je vragen ook volgen.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2014, 12:03:22
René, eerst even een opmerking over die vlizotrap: zo te horen heb je weinig ruimte rondom het trapgat. Ik zou daar voor de zekerheid een hekje omheen zetten of een luik in leggen als je op de zolder bezig bent. Je zou anders wel eens sneller beneden kunnen liggen dan de bedoeling is. Wist je overigens dat vlizo gewoon een afkorting is van vliering-zolder?

Wat de boogstralen betreft, je veronderstelt dat R4 = 40 cm, R5 = 50 cm, enz..  Maar zo simpel is het niet. Bijna elke fabrikant kent nunmmers toe aan zijn boogstralen, maar dat zijn alleen maar volgordenummers. R1 is de kleinste, R2 is iets groter, enz.. Bij Roco Geoline b.v bestaat R1 niet, R2 = 358 mm, R3 = 434,5 mm, R4 = 511,1 mm. Bij Rocoline is R2 ook 358 mm, maar voor de grotere boogstralen gelden andere maten. Zo heeft elke fabrikant zijn eigen maatsysteem.

De onderlinge afstand tussen de sporen volgt uit het verschil tussen twee opvolgende boogstralen, en ligt meestal tussen 50 en 60 mm. Het volgt ook uit de afstand die je krijgt als je twee wissels tegen elkaar legt om een overloop tussen twee parallelle sporen te maken.
Die afstand is groter dan volgens het grootbedrijf, daar is de standaard afstand 4 meter hart-op-hart. Dat komt neer op 46 mm in H0.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: eric10nl op 07 February 2014, 12:32:09
Welkom er is hier heel veel kennis en kunde dus daar kun je zeker wat mee.

H0 is de schaal waar het meeste Nederlandse te krijgen is.
De Wadloper is er helaas nog niet maar daar zijn 2 'kleine'  fabrikanten mee bezig, staat al een jaartje aangekondigd maar voor als nog niet veel vooruitgang. Je kunt via de zoek functie daar wel draadjes over vinden.

Eerst zul je moeten bedenken wil je 2-rail of 3-rail
2-rail is alle merken behalve Marklin.
3-rail is alleen Marklin, Roco, ESU e.d. maken ook modellen die voor 3-rail geschikt zijn.
Bij 3-rail heb je midden geleiding dus nooit last van keerlussen, maar wel een sleper onder de trein/loc.

Wat wil je zelf graag, rails met of zonder bedding,
Daarna wil je analoog of digitaal of Dinamo. Digitaal heeft heel veel voordelen, maar elke loc en treinstel heeft wel een decoder nodig.

Er zijn div. teken programma's waar je een baan ontwerp in kunt maken.

Kijk ook eens in de Encyclopedie (zie boven op de site), daar is heel veel info te vinden.





Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ernest op 07 February 2014, 12:36:02
René,
Koop een paar catalogi en vergelijk de diverse rails eens qua prijs, uiterlijk en geometrie. Of wandel eens een modelspoorzaak in en bekijk de diverse merken.
Er zijn best wat verschillen.
Ik rijd zelf op Rocoline zonder bedding. Dat houdt met een flinke baan aardig wat ballast werk in maar je krijg wel het ballastbed wat je zelf wilt.
Misschien ook een idee om een railplannings programma'tje aan te schaffen. Daar zit meestal een database in met alle gangbare railsystemen zodat je binnen de jou beschikbare ruimte een baan kunt gaan tekenen met verschillende railsystemen. Dan heb je meteen een inventarislijst van het railmat. dat je aan moet schaffen.
Vriendelijke groet,
Ernest
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 07 February 2014, 14:27:54
bedankt allemaal! [ik heb nú al hele goede reacties en dingen geleerd!]

@Klaas: bedankt voor de 'R-uitleg', ik ben blij dat het al met 358 mm begint! Ik veronderstelde het een en ander helemaal verkeerd idd... Voor het brainstormen ga ik dan maar zo'n beetje uit van 60mm H-O-H.

@Eric: ik wil 2-rail; oké dan geen keerlussen mogelijk, maar volgens mij veel meer keus qua materieel.
Ik weet dat die Wadloper een punt is (vandaar de (...) erachter!) Maar ik vind hem zó leuk!
Ik woonde in Leeuwarden toen de DH-tjes z'n intrede deden, vandaar.

@Ernest: Mijn vader heet ook zo en heeft ook wel een deel in mijn treintjes-virus...
Hij is echter helemaal niet handig, dus toen ik klein was wilde hij ook wel een treinbaan, maar hij kòn het gewoonweg niet. Bedankt voor jouw tips.
Ik wil idd ook zelf ballast maken; oogt veel echter dan die kunstmatige beddingen. ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ernest op 07 February 2014, 14:31:48
Ik ben ook niet superhandig maar al doende leert men.
Overigens kun je met twee-rail wel degelijk keerlussen toepassen.
Ik heb er twee in mijn baan en die eenvoudig opgelost met de ultieme keerlus oplossing van Rosoft. Werkt nu al een redelijk aantal jaren probleemloos.
Groet,
Ernest
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 February 2014, 14:34:56
Wel even aantekenen dat de Ultieme Keerlusmodule alleen toepasbaar is bij digitaal bedrijf. Bij analoog bedrijf zijn er andere oplossingen.

René heeft zich nog niet uitgelaten over de keuze analoog/digitaal.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 07 February 2014, 14:36:11
Ik ben ook niet superhandig maar al doende leert men.
Overigens kun je met twee-rail wel degelijk keerlussen toepassen.
Ik heb er twee in mijn baan en die eenvoudig opgelost met de ultieme keerlus oplossing van Rosoft. Werkt nu al een redelijk aantal jaren probleemloos.
Groet,
Ernest
oh? ik wist niet dat dat tòch kon... ik zal er eens naar Google-en; hoewel ik momenteel nog geen keerlus in mijn planning heb...
Analoog/digitaal is óók nog onbekend, maar ik heb een neiging naar digitaal  ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: SteeF_NS92 op 07 February 2014, 19:03:16
Beste Rene,

Welkom allereerst. Aangezien je het nog niet allemaal weet is het wellicht een optie om is te gaan kijken op een modelspoorbeurs. Binnenkort worden er twee grote gehouden (Rail2014, Houten, d21/23 februari) en (Ontraxs, Spoorwegmuseum Utrecht, d7/9 maart). Op deze beurzen zijn allerlei banen, merken en schalen te zien en zijn goede
inspiratiebronnen. En zo als anderen al zeiden, is een keerlus gewoon mogelijk bij 2-rail. Al moet je dan wel een beveiliging
inbouwen.

Verder is een handig programma om te gebruiken voor je baanplan: Anyrail. Anyrail kun je gratis uitproberen tot een max van 50 rails/objecten (onbeperkt), de volledige versie is iets van 39 euro maar het is echt superhandig en alle rails staan erin!

Gr SteeF
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 07 February 2014, 19:47:59
thnx Steef, mss ga ik inderdaad wel naar één van die beurzen.
Dat Anyrail ga ik ook eens onderzoeken; is idd wel handiger dan steeds gummen en opnieuw...
 
@Klaas: Ik zat vanmiddag in de bieb een ouder boek [Praktijkboek modelspoorwegen, 1996] door te bladeren, kom ik 'gewoon' jouw naam tegen als één van de auteurs!
Ik ben zeer vereerd om advies van een 'echte' kenner te krijgen. ;)
Ik zag ook op jouw 'site' de keerlus-oplossingen voor een analoge baan; best wel simpel eigenlijk!
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Spoorslag 70 op 07 February 2014, 19:53:50
Ik heb ongeveer 205cm X 500cm tot mijn beschikking en de baan kan volledig rondom, (langs de 2 korte rechte- en 2 lange schuine wanden) want de vlisotrap zit (dan) binnen de baan!

Is dit je vloeroppervlakte of op een bepaalde hoogte? Je moet met de hoogte wel rekening houden met werkruimte onder je baan en met je stahoogte.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: eric10nl op 07 February 2014, 21:13:00
Er zijn div. mogelijkheden zoals hierboven beschreven voor een keerlus.
Dus dat is zeker mogelijk, alleen moet er een stukje hardware aan te pas komen.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 08 February 2014, 12:45:58
@Spoorslag 70:
Die ca. 205 X 500 is op 90 cm hoogte.
De lange zijden zijn feitelijk het dak dat ongeveer 45 graden schuin is.
De vloeroppervlakte is zodoende eigenlijk ca. 3.60 breed, maar daar heb je met de schuine wanden natuurlijk weinig aan...

Deze hoogte is bepaald door twee verhuisdozen op elkaar te zetten, dan kom je op zo'n 78 cm.
Met een ruime speling kom je dan op die 90 cm.
(advies-werkhoogte is 110 cm., maar dan wordt mijn bruikbare werkbreedte evenredig smaller en is dan nog maar 165 cm...)
Als de baan dan minstens 40 cm. breed is, vallen de dozen er precies onder.
Zo kunnen we toch flink wat rotzooi onder de baan kwijt. (...en is de vrouw ook blij ;D )

Langs de ene lange zijde wordt de breedte idd. 40 cm.; aan de andere kant waarschijnlijk 70 cm.
Aan de korte zijden doe ik 90 à 100 cm. breed plaatmateriaal.
Er blijft in het midden dan een staruimte over van ca. 100 X 300 cm. (met het trapgat dicht...)

Zoals gezegd is het nogal behelpen, maar ik zie het als een uitdaging om het maximale uit de beschikbare ruimte te halen!
Ik zal later eens een afbeelding van mijn idee v/h baanoppervlak plaatsen. ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ronaldk op 08 February 2014, 13:35:33
Hoi,

Neem eens een kijkje in de Encyclopedie:  Beneluxspoor Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina). Daar hebben we heelveel informatie in staan... Bijvoorbeeld over  Beschikbare ruimte (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Beschikbare_ruimte) en over heelveel andere onderwerpen.

Voor het ontwerp van je baan: Denk goed na over het geheel. Dus modules of niet. Je zit met een klein trapgat, die vliezo-trappen zijn niet zo groot. Begin met schetsen op papier en niet meteen met de PC.... Dan heb je meer gevoel bij je baanontwerp.

Groet Ronald.

Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 08 February 2014, 16:58:16
@Ronald:
Ik heb inmiddels ook al wat in de encyclopedie rond gesnuffeld; daar staat idd ook veel nuttigs!
...en met het schetsen ben ik ook al wat bezig ;) thnx.

Het trapgat is maar 65 X 115 cm, dus dat valt mee idd.
Hier moet, zoals al geadviseerd was, wel een deksel over voor de veiligheid.
Mijn plannetje is hier krap omheen te de bouwen; zodat de ruimte optimaal wordt benut.
(...en dat zullen jullie beter begrijpen, als ik mijn schets laat zien)

Het worden geen modules, alles gewoon stevig vast.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: tijgernootje op 08 February 2014, 19:08:07
Een vorm van module's kan toch zijn voordeel hebben.
Als je later nog is moet verhuizen dan is iets met module's makkelijker te verkassen dan een vaste baan  ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 08 February 2014, 19:54:11
@tijgernootje:
Je hebt wel gelijk hoor, maar woon hier goed sinds 2010.
De kans dat we ooit nog gaan verhuizen is vrijwel nihil.
Daar komt nog bij: m'n vrouw werkt bij wijze van spreken om de hoek.

Natuurlijk zijn modules slimmer, maar ik blijf toch bij een vaste baan; vind ik al uitdagend genoeg.
Bovendien wordt de baan zo ook meer één met de ruimte, wat ik ook wel weer wat vind hebben ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: opa-bullcat op 08 February 2014, 19:59:52
Hetzelfde probleem als hier, vrouw werkt om de hoek, familie andere hoek, dus ik ook een vaste baan.

Trouwens naar aanleiding van dit draadje mooie oplossing voor mijn tafels tegen gekomen in de encyclopedie, en constructie systeem van aluminium.

Maar wanneer laat je ons het baanplan zien :)

Hans
Titel: baanplan... niet lachen!
Bericht door: Ventovice op 12 February 2014, 13:24:19
Hier mijn 'plannetje' ;)
Het is niet superduidelijk/scherp, maar geeft wel een ideetje.
Je ziet ook de vlizo-trap en de loopruimte in het midden.

De basis is een dubbele ovaal langs de wanden met bochten R3 en R4, waarbij je dichtbij de trap het smalste gedeelte ziet; hier is dan ook de minst beschikbare ruimte.
In eerste plaats wilde ik daar gewoon plaatmateriaal, maar later dacht ik dat (juist hier) ook een brug met dubbelspoor wel leuk is... Wat vinden jullie? ;D

Ik ben iemand die vooral tijdens het tekenen/opbouwen inspiratie krijg en zo ook met het volgende:
Ik heb maar hier en daar wat opstelsporen 'gemaakt' (bijgepropt...), omdat een schaduwstation (nog) niet in de planning zit. Maar er blijft echter zo wel weinig ruimte over voor huisjes enzo...
Zo is er links een 3-sporig opstelterrein, die bereikbaar is door bovenlangs de perrons te rijden.
Een tweede, eveneens 3-sporig opstelterrein is voorzien aan de onderzijde; bereikbaar via een wissel vlak na het smalste gedeelte (mogelijk een brug?) en dus de vlizotrap

Het stationgedeelte is wèl min of meer zoals ik het zou willen:
twee lange perrons en het buitenspoor loopt nu als middenspoor precies tussen deze perrons door..
Het binnenspoor loopt wèl meteen langs een perron.
Mijn mening:
In het echt lopen er nl. ook vaak drie sporen tussen de perrons...
Ik zie bij modelbouwers soms aan beide kanten van een spoor een perron, want ik persoonlijk er wat raar uit vind zien; dàt wil ik dus zowieso niet...

Graag uw ongezouten mening; of ik daar ook iets mee doe zal de tijd leren... haha!
(als je op de afbeelding KLIKT, wordt-ie wat groter)

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZEASN878.jpg)

Het bouwoppervlakte is als volgt bedacht:
-bovenlangs: 70 cm. breed (station)
-links: 90 cm. tot de wand (opstelterrein I)
-onderlangs: 40 cm. breed (opstelterrein II); 20 cm. bij het smalle gedeelte. (spoorbrug?)
-rechts: de afstand van trapgat tot de wand is 110 cm.
Zoals je kunt zien, zit hier o.a. ook onze schoorsteen; hier zou wel eens een dorpje o.i.d. kunnen komen!

Verder is het één en ander op basis van PIKO A-rails getekend, omdat ik als DIGTALE startset de ICE-3 in 'Arnhem'-uitvoering wil kopen. (want: Nederlands...)
Wat vinden jullie van PIKO? Het spreekt mij wel aan iig.; niet al te duur en het ziet er netjes uit.

M'n vriendin vind mijn plannetjes ook al leuk; vooral de huisjes, boompjes, beestjes ziet ze al voor zich!

Vr.gr.René.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: tijgernootje op 12 February 2014, 15:48:14
Ik zou voor nu je plan herzien en de bij gepropte opstel sporen weg laten zodat je hier en daar wat kan doen met scenery en eventueel wat bedrijfs aansluitingen.
Ook zou ik dan het plan zo maken dat je het schaduwstation kan bereiken zelfs als je het nu nog niet wilt maken.
(ofwel teken het plan met sporen die naar dat schaduw station moeten gaan en ook weer vanuit dat schaduw station moeten terug keren naar boven,dat scheelt je later een hoop ergernis/teleurstelling)
Veel lezen hier en daar op internet en forums leert dat als men niet nu al dingen meeplant voor de toekomstige baan, dat dit sloop problemen geeft als men het later alsnog wil invoegen.
(meestal past het dan niet zomaar meer,en dan wordt er kostbaar opgebouwde baan gesloopt om te proberen het er alsnog in te wringen)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Han Zijlstra op 12 February 2014, 16:00:02
Valkuil 1 heb je inmiddels al te pakken. Rechte lijnen langs de tafelrand!
In de werkelijkheid zijn we dat de contouren van het landschap veeal de lijn van het railtraject bepalen.
Het landschap is er nl eerder dan de rails. Bedenk eerst es in welek tijd en waar in NL dit zou kunnen spelen en kijk dan nog es naar je plan.
grtz
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 12 February 2014, 19:08:08
@tijgernootje:
Maar wat minder opstelsporen, dus...
...en voorbereiding op een eventueel-later-nog-schaduwstation is mss toch wel handig, ja...
VRAAGJE: wat is de doorrijhoogte voor bijv. een tunnel?

@Han Zijlstra:
Bij mij is de rails er eerder dan het landschap...  ::)
Nee, ff serieus: zó natuurgetrouw hoeft het voor mij niet te zijn; ik weet dat sommige mensen er heel ver in gaan, maar 'rechte lijnen langs de tafelrand' levert wel ruimte op mijn tafel op. Ruimte die ik toch al niet zo veel heb ;)

bedankt voor jullie tips!
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ronaldk op 12 February 2014, 19:49:09
VRAAGJE: wat is de doorrijhoogte voor bijv. een tunnel?

Daarvoor hebben we de encyclopedie uitgevonden:  Schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schaduwstations). Daar vind je wel info over hoeveel ruimte je moet houden tussen de verschillende niveaus. In de Nen-normen vind je het een en ander over tunnels e.d. Hier kan je ze vinden:  Nen-normen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html).

Groet Ronald.
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 12 February 2014, 19:53:06
thnx Ronald!
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: SteeF_NS92 op 12 February 2014, 23:37:39
Beste René,

Over Piko kan ik kort zijn. Naar mijn mening is Piko een prima merk! Ik heb veel positieve berichten over Piko gelezen en ik heb sinds eind December een Piko NS mat54 hondekop (schaal-N) en die doet het uitstekend, ligt ook lekker stevig op de rails. Ik verwacht dat dit ook bij de HO modellen het geval is. De rails maakt geloof ik ook niet zoveel uit en die keuze wordt vaak gemaakt op basis van smaak. Het enigste waar je wel even op moet letten is de centrale. Informatie over de centrales is te vinden in de encyclopedie (hier staat ook vaak een verwijzing naar de handleiding) en kun je de centrales onderling vergelijken. Aparte locomotieven kun je uiteraard van verschillende merken kopen en op de baan zetten zolang het maar geen loc voor 3-rail is. Verder zou je op internet nog wat meer info over de centrale van Piko kunnen opzoeken of vragen of er hier iemand meer verstand van heeft. (ikzelf ben namelijk ook nog op zoek naar een geschikte centrale, wordt waarschijnlijk of de Multimaus of de mobile station-2 van Trix).

M.v.g.

SteeF
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 13 February 2014, 17:55:28
bedankt voor de info SteeF  :)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: 1200blauw op 13 February 2014, 20:15:45
De railgeometrie klopt nog niet. Hopelijk heb je daar alwel rekening mee gehouden en is dit alleen een schets om een idee te krijgen. Mn bij wissels ben je de lengte van de tegenbogen vergeten. Het kan dus zijn dat je qua lengte van je rechte stukken bedrogen uitkomt (2x een raillengte, aan beide kanten één).
En ik zou beginnen met een luik over die vlisotrap...
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 19 February 2014, 23:26:43
Een luik over de vlizo-trap gaat er zeker komen!
Met de railgeometrie gaat het wel goed komen; de schets is idd wel iets tè schematisch...

Vorige week drie treinwinkels afgestruind voor wat inspiratie: 't Seinhuis in Santpoort Noord, Harlaar in Badhoevedorp en nog ééntje in A'dam, wat niet echt de moeite waard was...
Bij Harlaar zelfs een koop gedaan: 3 zelfbouw-autootjes van Herpa in H0 ;)

Zonet een deal gemaakt voor de eerste èchte aankoop:
PIKO digitale ICE3 startset met treinstel uit 4 delen + nog twee DRIE extra rijtuigen
(EDIT: ik heb nòg een los 2e klas rijtuig gevonden!)
...maar dan dus wel in de NS-versie, de 'Arnhem' :D

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OGYYA8OQ.jpg)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: SteeF_NS92 op 20 February 2014, 22:53:00
Leuk setje  ;). Laat maar weten hoe het rijdt.

Gr Stefan
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 21 February 2014, 17:45:04
Zal ik doen, Steef! :)

Hahaha, wat vond ik hier thuis, ergens te verstoffen?
De treinset van m'n vriendin(!) van Hema/Lima van minstens 30 jaar oud.
De prijs van HFL 54,75 (€ 24,89 !) staat er zelfs nog op.
Ik had zelf ook iets dergelijks, maar dat is allemaal al lang verdwenen...
Zulke setjes zijn de meeste hier ooit mee begonnen, toch?! ;D

Natuurlijk meteen ff geprobeerd, maar in het begin weinig actie... :-[
...maar na het smeren van wat tandwieltjes en reinigen van wieltjes, contactjes en oppervlakte van de rails was de '1220' weer in staat om alle wagentjes te trekken. Jeugdsentiment, zucht...

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TNOQ8MZB.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DR8VGKPI.jpg)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 23 February 2014, 20:50:45
Gisteren twee pakketten ontvangen... vandaag maar ff geprobeerd!

Eén DIGITALE startset van de ICE van de NS + nog 1 extra 1e klas en 2 extra 2e klas rijtuigen.
Het blijkt allemaal nog nieuw te zijn, aan diverse nog opgewikkelde draadjes en nog dicht geplakte doosjes te zien :o
Het rijdt allemaal mooi soepel, maar 7 rijtuigen is echt te veel voor zo'n klein ovaaltje...
...en er moet officiëel nòg een rijtuig bij!

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DG8AKTIY.jpg)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: SteeF_NS92 op 24 February 2014, 23:38:17
Ja dan moet je toch echt de baan uit gaan breiden. Beter iets te veel dan te weinig is het gezegde toch :P. Die Hema/Lima set ziet er ook nog fraai uit.

Gr SteeF
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 02 March 2014, 12:20:05
Ik ben de laatst tijd ook een beetje gaan proberen met een baanontwerp via de PC; eerst Anyrail, later met SCARM.
Dat laatste programma is freeware, maar werkt in principe hetzelfde.
Dit heb ik er tot nu toe van gemaakt:

(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FISL6PCZ.jpg)

Uiteraard moet je het (rode) schaduwstation ònder het rangeerterrein 'denken' ;)
De lichtgroene rails bovenaan zijn hellingbanen naar een lagerniveau/ het schaduwstation
Alles wat rood is, is niveau -1; alles wat zwart en blauw is, is normaal niveau.

Deze moeten een beetje worden verborgen door ervóór (ter hoogte van de grijze lijn) gevels van een station en andere huisjes te plaatsen; ook boompjes en struikjes zijn daar natuurlijk bruikbaar voor...
Wat vinden jullie?
Ik twijfel vooral wààr ik een verbinding tussen de binnenbaan en de buitenbaan zal maken; ik heb er één gemaakt onderin, zodat je ook vanaf de buitenbaan makkelijk op het rangeerterrein kan komen.
De tweede mogelijkheid heb ik rechts, in de bochten, gemaakt.

Ook heb ik de eerste huisjes al:

[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto550-NW7SYNYN.jpg][/img]
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: 1200blauw op 08 March 2014, 13:37:40
Ik zou de opstelsporen in het schaduwstation alvast zo lang mogelijk maken. Straks kun je er niet meer bij, dus mocht je het ooit nog willen veranderen wordt dat een hele klus. Verder vind ik het er goed uitzien  (y)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Jeronimos op 08 March 2014, 13:52:35
Ik zou nog even goed kijken want op deze manier kom je niet (goed) in je schaduwstation via de binnenbaan.
Verder ben ik het ook eens met 1200blauw
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 08 March 2014, 14:39:57

Bedankt JJHS (en 1200blauw);
Wat jij zegt, zag ik zelf ook al....; net nadat ik had ge-upload ;D
Het makkelijkste om dit op te lossen is om de twee wissels, (die ik als verbinding tussen de twee ovaaltjes rechts heb getekend, juist contra te maken.
In dat geval kun je wèl tegen de klok in van de binnen- naar de buitenbaan en vervolgens meteen de 'afslag' naar het schaduwstation nemen. Mee eens?
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Jeronimos op 08 March 2014, 14:47:16
Het is jouw baan!  ;)

Maar hoe je de wissels ook draait, je trein moet van richting veranderen. De wissels die je het beste kunt laten liggen (of draaien) zijn di die rechts liggen.
Titel: Weer meer on-line, ontwikkelingen en vragen voor collega-modelspoorders!
Bericht door: Ventovice op 21 September 2014, 09:30:28
Hallo! Daar ben ik weer! ;D

Ik heb al tijden (ruim 6 maanden...) hier niks gepost, maar dat zegt niks over de werkelijkheid, hoor:
Ik ben inmiddels o.a. voorzien van:
-een aangepast baanplan;
-voldoende rails;
-meerdere(!) treinen;
-station/perron;
-onlangs bij Huider HHWaard en een treinenbeurs in Koog a/d Zaan geweest...
Ik denk meerdere keren per dag aan treintjes, dus het virus is er nog steeds...

Ik ga voorlopig maar in dit topic verder, maar heb ook vragen over het baanplan enzo; wat dus eigenlijk weer in een ander gedeelte op BNLS wordt besproken... wat te doen?
Ook wil ik de ontwikkelingen eigenlijk in een EIGEN topic plaatsen, maar wil daar eigenlijk nog wel mee wachten tot ik een plaatsnaam heb (en dus ook een titel voor desbetreffend topic)

Dus: daar eerst maar eens over beginnen:
Welke plaatsnaam?
Ter inspriratie/ mijn keuzes:
Op mijn baan (gaan) rijden de snelle, internationale treinstellen van de NS, zoals de ICE III, de TGV Thalys PBKA, de Benelux trek-duwtrein, de (pre-)FYRA...
Het geheel speelt zich in de moderne tijd, dus vanaf zo'n 1990 tot het heden; moderne gebouwen, historisch station naar voorbeeld van Bonn Hbf, dus grote stad.
Mijn eigen verleden:
Ik woon nu in Beverwijk en heb o.a. ook lange tijd in Leeuwarden en Haarlem gewoond. Mijn ouders zijn gescheiden en mede daarom reisde ik indertijd van de één naar de ander per trein; o.a. veel in de ICM/koploper.

Denken jullie mee over een mogelijke plaatsnaam voor mijn modelspoorbaan?
Titel: inmiddels aangeschaft
Bericht door: Ventovice op 21 September 2014, 10:10:17
Na veel tekst, nu wat foto's wat ik inmiddels al heb aangeschaft:

Ten eerste: vééél rails!  ;)
Ten tweede: 'wat' materieel:

PIKO NS-ICE III digitale startset met extra rijtuigen (is nu inmiddels compleet/8-delig)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TYTO7KZG.jpg)

ICM 4005 van LIMA (jeugdsentiment)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MWK7OXNM.jpg)

Twee PIKO BR185-'s, omdat ze goedkoop waren... en ik wilde er één ombouwen tot FYRA-loc
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UDYGLJ7O.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WV6KRIJN.jpg)

Een dikke LIMA NS 1314 (mooi!)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MNAHOWEG.jpg)

Voor achter de 1314 heb ik in totaal 6 LIMA ICR/IC+ rijtuigen (2xA, 3xB, 1x Bkd) (leuk, want komt niet zo veel voor...)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CLTX8PCM.jpg)

PIKO Traxx FYRA-BR186 (toch nog betaalbaar gevonden, dus bovenstaande BR185-'s? tja...)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MW3YBGZU.jpg)

Erachter zie je ook de LIMA-ICR-'s; ik heb er meerdere die overgespoten worden naar de FYRA 'zuurstok-rijtuigen' De decals met FYRA-teksten etc. heb ik al laten maken! ;D

LIMA-set Benelux trek-duwtrein mèt inmiddels nog een extra 1e klas erbij (dus totaal 4 rijtuigen nu)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-R6EALYZZ.jpg)

LIMA TGV Sud-Est mèt een de derde tussenrijtuig (=BAR) (=jeugdsentiment, wilde ik toen al en deze is bijzonder want is dus 5-delig)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MW3YBGZU.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7R7QBDZ3.jpg)

Hornby/LIMA TGV Thalys PBKA (uiteindelijk gevonden! ; Trix is nòg mooier, maar duur...)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YJRVHM78.jpg)

En dan nog, ten derde: Gebouwen

Een meter lang (!), tweedehands station, naar voorbeeld van Bonnn Hbf; is inmiddels de zaag al in gezet... (vanwege het schuine dak...) en voorzien van verlichting.
Het station wordt later overwegend wit; raamkozijnen/ornamenten donkergrijs; dak zwart en krijgt natuurlijk een nieuwe naam!
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-AVJPQER8.jpg)

Hierboven zie je ook de blauwe LED-verlichting, die het nacht-effect moet geven.

Een tussenperron; ook al voorzien van verlichting, moet (net als perron 1) nog verlengd worden tot ca. 2 meter...
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-367TOWVK.jpg)

...en we sparen rustig verder...  ::)


Titel: bouwen/baanplan/vragen/advies
Bericht door: Ventovice op 21 September 2014, 11:06:32
EDIT:
In de post hierboven staat een tweede foto van de FYRA-loc; dat had de TGV moeten zijn:
(kon het niet meer veanderen...)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TKLFMSBI.jpg)

vervolg update:

Ik ben al bezig geweest met het bouwen van de 'tafels':

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VRADEZX7.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-384OMAHW.jpg)

Na de schets, zie paar posts terug, verder met SCARM om een baanplan te maken.
Het volgende baanplan ligt nu (gedeeltelijk) los op de tafels:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GOMBWELF.jpg)

De rood gekleurde rails ligt, niet zichtbaar, op een niveau lager, waar dus een schaduwstation moet komen.
Dat komt dan pal onder het rangeerterrein.
Hier is voldoende ruimte voor 5 treinstellen, alhoewel de 8-delige ICE III daar niet past...
Het lichtblauwe spoor loopt daar naartoe/vandaan via helligbanen; dat zijn de rechte sporen bovenin het baanplan.
Ze liggen straks min of meer verdoezeld achter het stationsgebouw.
Het feit dat het schaduwstation alleen makkelijk is te bereiken vanaf de buitenbaan, blijft helaas...

Zo ziet dat er 'in den beginne' uit:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DMA7RGZY.jpg)
Het smalste deel, waar ik mss ooit nog eens een brug van maak, zit precies boven het trapgat...

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KJ7NYB8V.jpg)
...zoals je hier nog wat duidelijker kunt zien op bovenstaande overzicht.
Links komt dus het stationsemplacement, rechts wordt een rangeer-/opstelterrein.
Helemaal links zie je het gat waar de twee hellingbanen komen van en naar het schaduwstation dat dus een niveau lager, onder het rangeerterrein, komt.

Er is ook nog een ideetje om het hele schaduwstation als lade te maken, zodat je deze uit kunt trekken en veel makkelijker bij de opgestelde treinen kunt komen. (dat wordt dan wel een lade van zo'n 2 meter breed...)
Wat vinden jullie van dit idee?

Nu nog wat advies van jullie kant aub:

Het volgende plaatje geeft een paar wijzigingen aan in het geel, welke nu nog geen realiteit zijn.
Ik kon nl. aan wat kruiswissels komen, wat natuurlijk extra leuk staat op de baan!
Er ontstaat (linksboven) zo bovendien nog een klein opstelspoortje voor een lok.
Vinden jullie dat wat/ is dit een verbetering?

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-APQMKPSQ.jpg)

Ook heb ik in bovenstaande baanplan met pijlen aangegeven waar ik blok-grenzen (of hoe-dat-ook-maar-mag-heten) zou maken.
Alle doodlopende sporen en de opstelsporen van het schaduwstation kan ik dan stroomloos maken.

Het lange, doodlopende opstelspoor (nèt boven de tekst) is dan direct aangesloten aan de installatie, zodat ik daar nieuwe treinen zou kunnen programmeren; terwijl deze is afgekoppeld van de hoofdbaan. (=de dubbele ovaal)
Wat zijn jullie ideeën hierover? Meer of minder scheidingen en vooral wáárom wel/niet?

Graag hoor ik jullie mening; nu kan het nog!

Ten slotte heb ik een proefplankje gemaakt, waarop ik wat heb geoefend...
De ballast is olie-absorbtie materiaal met verschillende tinten; het looppaadje is chin-chillazand, wat erg fijn is; het spoor ligt op een laagje gevulkaniseerd rubber.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NWQWAB3I.jpg)

later meer...
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: moonshine73 op 21 September 2014, 11:29:01
Hoi Rene.

Hoe ga je eigenlijk vanaf je binnenbaan naar het schaduw station ???
Als ik het zo bekijk kan dat niet anders dan met de overloop wissels in je station en die bij het rangeer terrein.
Dat houd naar mijn mening in dat je het overige trein verkeer iedere keer stil moet leggen om dat te kunnen doen.
Aangezien je dus vrij lang tegen de richting in over de buiten baan moet.
Andere mogelijkheid (met kruiswissels (y) ) is bij het rangeer terrein aan de rechter kant in de buitenbaan de normale
wissel vervangen voor een kruiswissel (engelse wissel) en daar je inrij spoor naar schaduw station op aansluiten.
Dan kun je de helling naar beneden daar al laten beginnen.
En aan de linker kant net voor de wissel in de binnenbaan een wissel en dan ook weer een engels wissel in de buiten baan.
Volgens mij kun je dan alle kanten op zonder het overige verkeer te veel te moeten storen. (y)
He he ..... lang verhaal ik hoop dat je het snapt ;D


mvg Richard
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 21 September 2014, 11:48:07
Ja, ik snap het Richard; je bedoelt dat je dan vanaf het binnenspoor alleen maar 'ff' het buitenspoor kruist, als je naar het schaduwstation wilt/daar vandaan komt. Ik ga erover nadenken. Thnx!
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: moonshine73 op 21 September 2014, 11:55:19
Precies (y)

En dan kun je daar al met je helling beginnen en kom je volgens mij ook beter uit met de helling sporen onder je stations gebouw.(volgens mij ga je daar toch onderdoor als ik je tekening zo bekijk)
De daling naar je schaduw station wordt op die manier ook wat langer en kun je je schaduw station ook wat lager onder je baan maken.
Dit komt de bereikbaarheid (scrabble) van je schaduw station ook weer ten goede.

mvg Richard
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Marc Riswick op 22 September 2014, 01:53:24
Daar is hard gewerkt zie ik (y). Komt het denkbeeldige station ergens in het midden van het land te liggen of in het westen, dan zou ik voorstellen resp. Ventrecht of Vendam...

groet Marc
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 22 September 2014, 22:54:59
@ Marc: ja dat is mss wel wat, Vendam (Ik woon nu in het westen)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 29 September 2014, 21:37:20
UPDATE:

Momenteel ben ik bezig met een project; ik ben Lima NS ICR-'s aan het aanpassen/ ombouwen naar FYRA-ICR-'s.
Dus van dit:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DEN7SONQ.jpg)

...naar dit (tussenfase):
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4LBQITUN.jpg)

Wil je kijken hoe dit vordert? Check this: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.msg3221492195.html#msg3221492195 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.msg3221492195.html#msg3221492195)

Ook heb ik nog een Mat. '46 'tweetje' gevonden met al 2 decoders erin; hij past feitelijk totaal niet bij mijn thema (zie signature) maar het was een koopje en hij is zo leuk!  :P
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TIH6AXBW.jpg)

[dit is inmiddels treinstel #8...]

De rest zie je op deze line-up, die ik vandaag nog ff maakte:
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EC7W34J3.jpg)


Titel: zelfbouw FYRA-stam bijna klaar
Bericht door: Ventovice op 05 October 2014, 21:22:04
Mijn FYRA-project is aardig op weg:

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VHC3UVCZ.jpg)

Wil je kijken hoe-of-wat? check http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60680.0.html)

Hier zat/zit veel tijd in; binnenkort maar eens wat aan de baan zelf doen... [zegt-ie...] :-\
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 12 October 2014, 20:28:53
gevonden: 3-delige LIMA IRM met decoder van MP
(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HKEVO8VQ.jpg)
Titel: Laatste nieuws!
Bericht door: Ventovice op 29 November 2014, 18:24:40
EDIT d.d. 29 november 2014:
Er zitten wellicht een nieuw baanplan aan te komen, want...

Maandag a.s. gaan we nl. kijken naar een ander huurhuis!
Het is een hoekwoning in Ladder 2/ de Broekpolder (nieuwbouwwijk) en is opgeleverd in voorjaar 2009.
Open keuken, tuingerichte woonkamer met openslaande deuren naar tuin van 10 m diep, Frans balkonnetje en...
rappapááááááh.........:

Een vaste trap naar een ruime zolder-/slaapkamer met normale stahoogte en twee dakramen!
Dat wordt dus mijn 'mancave', waar modelbouw in het algemeen en modelspoor in het algemeen de hoofdrol zullen gaan spelen !!!  ::)
Ik kan nu eens zeggen dat ik blij ben, dat ik nog niet 'ge-ballast' heb en de rails dus nog los liggen.

Even de plattegrond voor het idee: (het gaat dus om het rechtse plaatje 'Slaapkamer 3')

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NS64646P.jpg)

De gehele zolder is dus in de lengte in tweeën verdeeld dmv een tussenmuur met een deur; ik weet nog niet of ik hier doorheen ga en rechts dan nog een dubbelsporig omloopje maak, of dat ik het bij de slaapkamer alleen houd...
Het is òf dàt, òf een opklapbaar deel achter de deur; wat dan weer een uitdaging op zich is!
In de slaapkamer alleen al, heb ik zowieso op 1 m hoogte zo'n 6 X 2,5 m tot m'n beschikking!
'me is happy !!!'  :D

Nog ff afwachten of het 100% doorgaat !
Titel: nieuw huis? nieuw baanplan?
Bericht door: Ventovice op 01 December 2014, 21:14:43
Vandaag de woning bekeken en goedgekeurd door ons; vrijdag a.s. looncheck e.d. + huurcontract...?

Het blijkt een woning te zijn die ontruimd is wegens wanbetaling van de vorige bewoners...
De muren zijn door de woningbouw opnieuw geschilderd; de rest is kaal, maar netjes.

Wel nog een grote, aangename verrassing voor mij:
De zolderkamer blijkt 'het hoekje om te gaan' en dus nòg groter te zijn !  :o

(http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8XXVF8ZQ.jpg)

Dat schept genoeg mogelijkheden; de baan blijft dus binnen de kamer  ;)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: g-j op 01 December 2014, 21:26:02
Mooie ruimte Rene, ben je al sporen aan het tekenen? Las ik niet ergens dat je niet voornemens was om te verhuizen  ;D

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 01 December 2014, 23:29:27
Mooie ruimte René, ben je al sporen aan het tekenen? Las ik niet ergens dat je niet voornemens was om te verhuizen  ;D

Groet, Gert-Jan
...ik niet, nee..., maar niets zo veranderlijk als vrouwen! Op dit moment vind ik het niet meer erg, trouwens...  :P
Ik ga niet tekenen; gewoon eerst los leggen en wat proberen deze keer, denk ik!
(maar eerst zat andere dingen te doen)
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 07 December 2014, 21:26:01
...sleutel van nieuwe huis gekregen...
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: G8 op 08 March 2015, 16:44:39
En hoe zit dat met de nieuwe baan?  :P

Jou nieuwe zolder is ongeveer dezelfde afmeting als die van mij, benieuwd wat je ervan ga maken!


Mvg
Gunther
Titel: Re: voorstellen en vraagjes
Bericht door: Ventovice op 08 March 2015, 19:00:21
Beste Gunther (en de rest)
Binnenkort zal ik een ontwerpje laten zien...
Titel: wordt vervolgd...
Bericht door: Ventovice op 11 April 2015, 21:02:44
Er is inmiddels verhuisd en een nieuwe baan in opbouw...

check: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg3221561887

Vooralsnog is dit topic ten einde...