BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PatrickS op 05 February 2014, 22:17:16
-
Hallo,
M'n oude analoge baan heb ik afgebroken en ik ben nu bezig om een nieuwe te bouwen.
Deze moet grotendeels digitaal gaan worden maar ik wil een paar spoortjes analoog houden,zodat m'n oude locomotieven die ik niet wil/kan ombouwen ook nog eens kunnen rijden.
In de documentatie van loc decoders heb ik wel gevonden hoe die reageren als een loc van een DC spoor naar een DCC spoor rijdt (en anders om),
maar hoe de twee blokken elektrisch van elkaar gescheiden moeten worden kan ik niet vinden.
Als ik eenvoudigweg beide spoorstaven 1 keer isoleer, dan krijg je situaties dat een loc met de ene set wielen DC spanning oppikt en met een andere set "DCC spanning".
Kan dat zomaar of moet ik iets bijzonders doen om een loc van een analoog naar een digitaal spoor te laten rijden ?
-
Als je loc verbinding maakt tussen DC en DCC spanning, dan levert dat gegarandeerd kortsluiting op.
Wat je kan doen is een overgangssectie maken. Daarin stop je de loc, schakelt de sectie om en dan kan je doorrijden.
-
Hallo Klaas,
Dat is precies wat ik aanvankelijk van plan was, en dat is ook prima om af en toe een analoog treintje te laten rijden.
Maar toen ik de documentatie van de Lenz Silver+ decoder ( http://www.lenz-elektronik.de/pdf/SILVER_Manual_e.pdf ) aan het lezen was sloeg de twijfel toe, die suggereert namelijk dat er meer mogelijk is:
Change from digital to conventional
... the locomotive decoder follows the polarity of the
conventional section. If the polarity of the section (and the
resulting direction of travel according to NEM) matches the
direction of travel in the digital section, the locomotive will
continue without stopping....
en
Change from conventional to digital
...If the actual direction of travel does not match the direction of
travel transmitted by the command station, the locomotive will
stop with the set braking delay, change its direction of travel and
continue in the opposite direction, i.e. return to the conventional
section. There, it will stop.
Iemand een idee hoe dit zit ?
-
Klinkt leuk, moet je eens testen, maar het lost het probleem dat Klaas noemt niet op. Dit lijkt bedoeld om te voorkomen dat de loc rechtsomkeert maakt als tussen analoog en digitaal wordt gewisseld. Slim bedacht.
Maar het probleem dat Klaas noemt gaat niet over de decoder, maar over sluiting via de rails tussen rijtrafo en booster.
-
Dat die decoder functies een kortsluiting niet voorkomen is duidelijk. Maar als Lenz zo iets in z'n decoders bouwt, moeten ze toch ook een idee hebben over wat ze met die onvermijdelijke kortsluiting doen.
Ik zal ze eens een mail sturen...
-
De beschrijving in de handleiding suggereert inderdaad dat je zonder meer van een digitale sectie naar een analoge sectie kunt rijden, en omgekeerd. Maar ik geloof er nog even niets van dat dat goed gaat. Ben dus wel benieuwd naar hun reactie.
-
Nou ik ben er uit hoor!
Het kan inderdaad niet....
tenzij je voor 50 euro een scheidingsmodule koopt. ( http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/lt100.pdf )
Die schakelt gauw de DC spanning uit als er kortsluiting wordt gedetecteerd.
Dat vind ik niet zo'n fraaie oplossing dus het gaat toch gewoon een overgangssectie worden waarin de trein even moet stoppen..
-
Of de Enschede-methode, waar ProRail voorkomt dat een Duitse trein zomaar het Nederlandse spoor op zou rijden..... ::) :P
-
Hoi,
Leuk probleem.
Maar heb je al eens aan Dinamo met Itrain of Koploper gedacht.
Dinamo is speciaal ontworpen rond de gedachte analoog en digitaal door elkaar te kunnen rijden, blok gestuurd dus.
Dan kan je de oudere loks ook gebruiken, doe ik namelijk met succes ook.
Als je tijd hebt, zou je is op de Expo Houten Rail 2014 kunnen kijken, weekend 22-2.
Daar staan de leverancier van iTrain (Berros) en het Dinamo systeem (PiCommit) voor de nodige inlichtingen.
Is zomaar een suggestie.
Groet Menno.