BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: cup-druc-han op 04 February 2014, 19:50:43
-
Uit de LC :
LEEUWARDEN - In een stilstaande, lege trein nabij station Leeuwarden is brand uitgebroken in de accubak.
Het vuur zou zijn geblust. Volgens de brandweer heeft de brand geen invloed op het overige treinverkeer. De trein wordt niet gebruikt voor passagiersvervoer.
Lijkt te gaan om een plan-V die daar staat voor instructie doeleinden.
Is inmiddels geblust en alles is vrijgegeven
-
Brand-accubak=Fyra? ;D
-
Hallo
Dat was dus deze extra trein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5469_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5469_2.jpg)
was dit al een waarschuwing ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5474.jpg)
gr Jos
-
Nee, die sticker betekend dat het materieel niet meer in de reizigersdienst ingezet mag worden omdat het niet meer dagelijks onderhouden wordt, dan kun je het nog wel als instructie stel gebruiken.
-
vraag me dan wel af waarvoor de instructie nodig is?
de "v"tjes gaan in rap tempo naar de sloper, wat moet er nog uitgelegd worden aan personeel?
-
Ja, ja, in Friesland gebeurd het! :P
Tinus.
-
Hallo
http://www.railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V
scroll ongeveer 2/3 naar beneden en zie bij herinstructies . Zo te zien heeft de 937 er al een hele toer op zitten .
gr Jos
-
Ze gaan dus niet in rap tempo naar de sloper, ze rijder nog een jaar of pakweg vier.
-
En in die tijd moet het personeel dus hun regelmatige her-instructie's hebben.
Dat dat trouwens nu in Lw gebeurd, is alleen omdat de machinisten van daar ook in andere delen van het land rijden waar plan V nog rijdt.
Verwacht dus niet dat de Victors daar nog komen te rijden oid...
-
vraag me dan wel af waarvoor de instructie nodig is?
de "v"tjes gaan in rap tempo naar de sloper, wat moet er nog uitgelegd worden aan personeel?
Herinstructie is verplicht. Dat moet elke drie jaar. En omdat de geldende instructie liep tot 31-12-2013, moest iedereen opnieuw om in elk geval in 2014 er mee te mogen rijden. En omdat er voor 2014 en 2015 nog mat'64-inzet gepland staat, ontkom je niet aan herinstructie.
Groetjes,
Emiel
-
Hallo
gisterochtend voor de brand .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5465.jpg)
vanochtend na de brand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5485.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN5485.jpg)
Daar de stoptreinen (sprinter) tussen Leeuwarden en Meppel tegenwoordig de hele dag rijdt had ik de stille hoop dat er enkele daar in zouden komen te rijden om ICMm vrij te maken .
gr Jos
-
Zoals ik al zei, de machinisten krijgen op hun eigen standplaats hun herinstructie omdat ze elders in de lande diensten rijden waar plan V in voor komt.
Het stel in Lw heeft dus niets te maken met inzet aldaar.
-
Ik had even een stille hoop gehad Thom . Daar ik enkele dagen geleden (25-01) in een andere rubriek al meldde dat er een plan v in Leeuwarden was . Maar helaas de werkelijkheid is weer even anders .
gr Jos
-
ik zie geen verschil, waar was de brand dan ??? ???
-
Zou toch wel lachen zijn, een plan V die wordt ontmanteld voor de sloop in Leeuwarden. Of zouden ze hem weer oplappen? ;D
-
brand was in de accubak op foto's op social media te zien leek het aan de andere kant.
Het idee van herinstructie snap ik op zich wel maar wat wordt er dan herhaald als het stel niet inzetbaar is, getuige de stickers op de cabineramen?
-
Zou toch wel lachen zijn, een plan V die wordt ontmanteld voor de sloop in Leeuwarden. Of zouden ze hem weer oplappen? ;D
Als ze hem ter plaatse zouden slopen wil ik wel even een handje komen helpen . ;D
gr Jos
-
brand was in de accubak op foto's op social media te zien leek het aan de andere kant.
Het idee van herinstructie snap ik op zich wel maar wat wordt er dan herhaald als het stel niet inzetbaar is, getuige de stickers op de cabineramen?
Dit stel is niet inzetbaar, maar er rijden er nog genoeg.
En deze mag dan wel niet meer rijden, maar is (Of was :p) wel gewoon technisch compleet en wordt dus gebruikt om in de praktijk te laten zien hoe het allemaal werkt.
Daarbij moet je dan verder denken dan alleen het rijden ansich.
Een machinist moet bijvoorbeeld ook weten hoe hij het stel moet dienstvaardig moet maken, hoe hij het stel moet aarden bij een calamiteit , hoe je een stroomafnemer omschakelt naar de ander en meer van zulk technische dingen die een machinist ook niet helemaal dagelijks doet.
-
Ah, nu snap ik ook waarom er ook een V staat bij de oude ACTS overslag even voor Groningen. Zal ook wel voor instruktiedoeleinden zijn. Overigens staan beide panto's op op een bovenleidingloos spoor en met een sjorband verbonden aan elkaar. Mijn vriendin gaf al aan een oude hondekop te zien toen ze er voorbij reed met de trein. Vol verbazing keek ik haar aan en dacht dat het wat anders geweest moest zijn. De volgende ochtend reed ik er langs met een GTW van Martenshoek naar Groningen op weg naar werk. Helaas er srond niks op die plek. Op de terugweg stond daar ineens een Plan V met panto's op. Helaas zag ik het te laat om een plaatje te schieten.
Groet Tim
-
Die staat daar dan weer voor andere instructiedoeleinden, die wordt nl gebruikt door de hulpdiensten om te oefenen voor calamiteiten.
-
Niet inzetbaar betekent alleen dat het stel over zijn revisie-/onderhoudstermijnen is, daarom kan 'ie het nog wel doen. De stellen zijn meestal op eigen kracht naar hun instructiestandplaats gekomen (al zal deze wel gesleept de Friese hoofdstad gaan verlaten... :) )
-
Die kans is vrij groot ;D
Echter denk ik dat beide stellen gesleept gaan worden aangezien de V in groningen niet meer onder de draad staat zal deze ook daar gesleept moeten worden. Dus de sleep heb je dan toch al. Beetje omslachtig een losse loc op de losplaats af te koppelen en weer zijn weg weer volgt zonder de V's mee te nemen. Tevens is de laatste rustplaats vlakbij. De kans dat ze naar Onnen of naar Van Simmeren gaan is groot...
Groet,
Tim
-
Dat stel in Groningen komt ook uit Onnen. Maar dat heeft niks te maken met eventuele sloop door Simmeren en al helemaal niks met het stel in Leeuwarden...
-
Dat stel in Groningen komt ook uit Onnen. Maar dat heeft niks te maken met eventuele sloop door Simmeren en al helemaal niks met het stel in Leeuwarden...
Je hoort mij ook niet beweren dat dat gebeurt, het lag alleen voor de hand. Afgezien hoever de hulpverleners de oefeningen serieus nemen. Ik denk niet dat ze een half opengeknipt treinstel terugzetten bij Nedtrain.
-
De stellen staan niet bij Nedtrain, ze staan op het meest zuidelijke emplacement.
Bij oefeningen gaat het doorgaans om de binnenkant.