BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Henk Veenstra op 04 February 2014, 10:44:15
-
Ik heb nog de eerste versie Roco 1000 serie .
Nu wil ik de voorste kleine loopassen van stroomafname voorzien.
Dat is nogal lastig.
Is het mogelijk en zijn deze ook los verkrijgbaar, zover iemand weet, om deze loopassen te vervangen
door de loopassen die onder de nwe varianten van de 1000 zittten.Deze hebben n.l. al stroomafbnemers er
onder zitten.Heeft iemand dit al eens geprobeerd.
mvg Henk
-
Nee, ik heb wel de grote aangedreven wielstellen gewisseld. Bij de oude 1000 waren deze gebruineerd met als gevolg een beroerde stroomafname. Bij de nieuwe 1000 zijn de wielbanden gewoon blank metaal en dat lost het stroomafnameprobleem al prima op.
-
Henk, ik heb destijds voor een vriend een loc van de eerste serie voor Märklin omgebouwd. Doordat er verschillende rails in gebruik waren (K en C) ontspoorde de loopas geregeld. Na het verschijnen van de tweede serie heb ik vanwege de bredere loopvlakken losse wisselstroom loopassen besteld. Evenals bij de gelijkstroomversie zijn de wielen geleidend op gedeelde assen met een kunststof isolatie bus gemonteerd. Daarmee heeft Roco ook de asophanging in het loopstel aangepast met als gevolg dat de nieuwe as niet in het loopstel past.
Je kunt overwegen om twee compleet nieuwe loopstellen bij een Roco dealer te bestellen. Zo op het oog lijkt het mogelijk om deze - wellicht met enige aanpassingen - onder de bestaande loc te plaatsen. Ik heb overigens geen stroomafname problemen bij mijn exemplaar.
Hierbij nog de link naar het onderdelenblad.
http://www.roco.cc/doc/et/1/de/62676_9884.pdf
Succes!
Rob
-
Euhm... bij mij komt nu meteen de vraag "waarom?" op...
Die oudjes lopen als een tierelier, wij moeten eigenlijk zelfs een nieuwe omdat zo'n beetje alles wat er aan versleten kan ook daadwerkelijk versleten is... Als ik ook kijk naar het aanbod lijkt het me al snel voordeliger een nieuwe te kopen.
Maar... dat zijn slechts mijn gedachtes hoor... 😉.
Groet,
Richard
-
@Rob
Even inhakend op jouw bericht => Ik heb sinds kort een oude naar marklin omgebouwde 1000 in bezit.
Geen idee nog hoe deze door wissels gaat want geen idee of de loopassen zijn aangepast, maar als ik better safe than sorry wil zijn, welke loopassen zou ik dan moeten hebben ?
Martijn
-
Na jaren stil gestaan te hebben (In een doos)
heb ik hem weer eens op de baan gezet.
Hij reedt voor geen meter, althans met schokken hier en daar vooral op
wissels maar ook zomaar op een rechtstuk.
Heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en
van nwe drupjes olie voorzien.Ook de wielen goed schoongemaakt.
Liep nog steeds niet goed.
Heb nu de 2 geisoleerde assen in het midden zitten.
Ook de lampjes door ledjes vervangen.
Gaat nu al stukken beter.Maar zou ook graag de voorste 2 loopassen
van stroom willen voorzien zoals bij de nwe versies.Vandaar.
mvg Henk
-
@Martijn
Martijn, ik heb twee nieuwe assen gedraaid omdat Roco het asgat verkleind heeft. De beide uiteinden van de as - 2,75 mm lang - hebben 1,5 mm diameter; het middengedeelte heeft een 2 mm diameter. De aslengte is 19,74 mm.
Rob
-
Wielen nog eens goed schoongemaakt maar blijft toch ergens
wat hortirig rijden.
Kan het aan de ingebouwde decoder liggen.Er zit een ESU lokpilkot V.2.0 in.?
mvg Henk
-
Hoe rijdt hij op een stuk analoog spoor zonder decoder dan?
-
Tja... Die van oms blijft echt nooit staan...
Dat is toch ook de oude versie, de 1010.
Bedenk in iedergeval wel dat als je er stroomafnemers op maakt het extreem soepel moet lopen, die voorloopasjes zijn ontzettend licht en lopen snel uit de rails.
Ikzelf zou de rest verder nakijken en die assen laten voor wat ze zijn.
Is het trouwens niet zo'n model met van die gezwarte assen?
Groet,
Richard
-
Richard,
Ik heb de wielen er helemaal uit gehaald en met
een glasvezelstift schoongemaakt.Dus dat kan het niet meer zijn.
Loopasjes van stroomafnemers voorzien.
zie ik van af verder.Te lastig.
Ruud,
Analoog weet ik niet.Heb wel de hele motor eruit gehaald om te olieen etc.
Toen even gewone spanning op het motortje gezet.
Draaide toen mooi rond.
mvg Henk
-
En als je een multimeter pakt en kijkt of er een directe verbinding is tissen de eerste as en tweede as, de eerste en de derde as, de eerste en de vierde as, etc (aan de zelfde kant) en zo door..? Dan kom je vanzelf de rotte plek toch wel tegen?
Groet,
Richard
-
Hallo mensen
Ik denk dat wat Richard als optie aangeeft een goede optie is.
Ik zelf heb ook 2 oude Roco loks 1000 en deze hebben zowat 18 jaar in de vitrine gestaan.
N.a.v. dit artikel dacht ik nou dat ga ik toch even uitproberen, na een paar keer even een duwtje
gegeven te hebben liepen ze weer als een tierelier.
Ik vraag me eigenlijk af wat is de reden om de loop stellen te voorzien van stroom afname, waarom zou
Roco dat in z'n latere versies zo hebben uitgevoerd.
Even nog de volgende vraag aan jullie allen, heeft de latere versie een stroomafname alleen onder de loop stellen
of ook onder de andere assen ?
gr,
Herwim
PS: Henk ik hoop dat je gouw het probleem kan oplossen zodat jouw loks weer prima gaan rijden.
-
Richard,
Momenteel 2 kapotte multumeters , dus kan dat even niet doen.
herwin,
Dan snap ik niet hoe het komt dat mijn 1000 niet zo best rijdt.
De nieuwere versiies hebben ook stroomafname onder de voorste loopstelasjes.
mvg Henk
-
Mijn oude 1000 reed ook niet best. Ik heb het altijd geweten aan de gezwarte wielen en stroomafname op de flenzen. In ieder geval waren de problemen voorbij toen ik de wielstellen van de nieuwe 1000 heb geplaatst. Acht wielen moet ook meer dan genoeg zijn voor een goede stroomafname.
-
Andere Henk,
Kun je die nwe wielen gewoon nog ergens bestellen.
En heb je ook iets aan de stroomafname gedaan?
mvg Henk
-
Tja, op zich zou je die extra stroomafname in ieder geval nergens voor nodig moeten hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140210_11_04_48_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140210_11_04_48_Pro.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140210_11_05_02_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140210_11_05_02_Pro.jpg)
Die assen zijn echt niet door het stilstaan zo achterlijk gesleten...: De voorloopassen moet ik zelfs flink onder het vet houden, anders piept het dat het kraakt!
Groet,
Richard
PS. Henk, ik heb je een PB gestuurd ...
-
Wat is die smurrie op het buitenste contact? Kan het niet zijn dat deze smurrie het elektrische contact vermindert?
-
Ehm... Dat is mijn lok, zonder problemen... Die smurrie is zoals beschreven vooral veel vet, onze 1000 is zo versleten dat hij minstens net zo vaak moet worden verschoond als het 1:1 model... ;-).
En op die voorloopassen zit ook bij ons géén stroomafname.
Groet,
Richard
-
Andere Henk,
Kun je die nwe wielen gewoon nog ergens bestellen.
En heb je ook iets aan de stroomafname gedaan?
mvg Henk
De wielstellen zijn gewoon bij je winkelier of Roco te bestellen. Ze zijn compleet - wielen op een as met tandwiel - en zonder meer uit te wisselen met de oude wielstellen. De bestelnummers vind je in het onderdelenblad op de Rocosite. De stroomafnemers heb ik schoongemaakt toen de wielstellen er toch af waren, maar verder niks veranderd. Tot op heden gaat het goed en dat met een LokPilot 1. Mijn volgende stap was vervanging van de decoder geweest. Stroomafname op de loopwielen lijkt me overbodig. Als het met stroomafname op acht wielen niet goed werkt, werkt het met 12 wielen ook niet.
-
Ik heb ook een oude 1000 maar met de koppeling al los van de voorloopas.
Ik heb ook met de gedachte gespeeld van extra stroomafname en hier van af gezien omdat het nieuwe voorloopdraaistel de voorloopas met een veer op de rails drukt en er een hele andere bevestiging van dit voorloopasframe op het hoofdframe zit dus het niet zonder meer uit te wisselen is.
De oude voorloopas drukt alleen met zijn eigen gewicht op de rails dus verwacht ik niet zo veel van de stroomdoorvoereigenschappen ook gaat het oude wielstel waarschijnlijk slippen of zelf stilstaan als je slepers op de wielen of as zet zonder extra neerwaartse druk.
Er moeten ook gaatjes in het frame geboord worden om de kabeltjes door te voeren.
Stephan.
-
Begrijp dat het weinig nut om de voorste loopasjes van stroomafnemers te voorzien.
Had dat bij 1tje gedaan maar geeft niet het gewenste resultaat en zie ook dat het loopasje in de bocht niet mee draait.
Dus ga dat weer verwijderen.
mvg Henk