BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Herwim Frank op 02 February 2014, 12:16:02
-
Hallo
Jullie zullen wel denken "wat is dat voor een rare titel" maar ik hoop het hier kort
uit te leggen.
Ik heb een tijdje geleden 2e hands maar wel goed rijdend een Fleishmann Anna aangeschaft de derde inmiddels.
Vandaag was ik er aan toe om het en ander wat mee te doen.
Allereerst proef rijden met m'n nieuwe pulsbreedte regelaars, en toen kreeg ik een vreemd verschijnsel.
De lok reed prima maar wel de verkeerde kant op ten opzichte van al mijn andere loks, als mijn regelaar vooruit
staat rijden alle loks vooruit behalve deze Anna die rijd dan achteruit en anders om.
Nu dacht ik nou vooruit ik draai de draden om die aan de motor zitten klaar is kees, nou nee dus.
het blijkt dat deze Anna van een wat latere periode maar aan één kant een draad heeft zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0314_4.jpg)
De andere kant heeft geen draad maar zit direct vast aan het metalen onderstel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0313_4.jpg)
Hoe kan ik nou zorgen dat de 2 toevoeren aan de motor omgedraaid kunnen worden zodat de motor de andere
kant uit draait.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0315_2.jpg)
Nog even een foto van schuin boven.
Is het mogelijk het hele motor blok om te draaien en zo ja hoe krijg ik deze los.
Is dat een kwestie van geïsoleerde rode plaatje los trekken met de twee contact lipjes en dan de motor verticaal
omhoog trekken ?
Er zit aan de onderkant namelijk geen schroef om de motor los te maken.
Al mijn andere Anna's hebben wel 2 aansluitdraden.
Ik dank jullie alvast voor het mee denken.
gr,
Herwim
-
Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. De motor moet je een halve slag draaien en daarna weer in de behuizing monteren. Hierbij moet wel de aansluitklip (rode platte printplaatje boven op de motor) omgedraaid worden. Soms hoeft alleen het plaatje of alleen de motor omgedraaid worden. Je moet daarmee even experimenteren. De motor moet je er na lossing van twee schroeven (maar volgens mij heb jij een constructie waarbij deze schroeven er niet zitten) zo uit kunnen pakken. Mocht dat niet lukken, even de drijfwielen ronddraaien met de hand als de motor is los gemaakt. Dan komt de motor omhoog. Het vervelende is dat ik geen precieze gebruiksaanwijzing kan geven. Er zijn namelijk verschillende Anna constructies toegepast door de jaren heen.
-
Hallo Hr.v.Zuylen
Bedankt voor de tips.
Ik had al een vermoeden dat het zo moest maar voordat ik verkeerde handelingen doe
vind ik het altijd prettig met iemand het probleem te tackelen.
Ik heb het rode plaatje eraf gehaald en de motor met wat kracht eruit moeten trekken
Bij het uittrekken bleek dat er aan één kant een heel klein messing plaatje over de aansluitstrip zat
die ervoor zorgde dat die kant direct contact maakte met de stalen behuizing.
Plaatje viel op de grond en je bent zo 10 minuten verder.
Maar goed motor half gedraaid en plaatje ertussen geperst ging erg moeilijk, lok maakte kortsluiting
dus de boel weer gedemonteerd en plaatje aan de andere kant ingeschoven zonder kracht, bleek dus aan de verkeerde kant te hebben gezeten.
Lok rijd prima in de goede richting, bedankt nogmaals.
Heb meteen maar 2 Kadee koppelingen opgezet en mijn zelf gemaakte aanpassing van ± 40 jaar geleden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0316_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0317_5.jpg)
Zo dat was het weer nogmaals dank voor het mee denken, ga ook nog proberen er lampen op te maken
maar dat komt later ga eerst vanmiddag mijn verjaardag met m'n kinderen en kleinzoons vieren, leuke bijkomstigheid toch.
gr,
Herwim Frank
-
Gefeliciteerd!!!
-
Fijn dat het gelukt is.