BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Fred Peters op 02 February 2014, 11:14:43
-
Hallo Dames en Heren,
Na een zeer grondige reiniging van mijn Roco Br 01 stoomlok ben ik op zoek naar iemand in de regio Gorinchem-Dordrecht-Rotterdam die voor mij het loopwerk van de lok kan kwarteren.
Ik zelf begin er niet meer aan na eerder een Br 80 onder handen te hebben genomen wat ook al voor de nodige hoofdbrekens zorgde.
Ik weet wat voor een klus het is.
Dus mocht er iemand in de regio zijn die de kennis en vaardigheid heeft om mij te kunnen helpen, dan hoor ik dat graag!
Eventuele reacties via PB.
Fred Peters
-
En toch kon ik het weer niet laten..... ;D ;D ;D!
M,n handen begonnen alweer te jeuken na een dag naar een compleet uit elkaar liggende 01 te moeten kijken.
Dus toch maar eens begonnen aan het drijfwerk. Eerst de wielen op de assen vast gezet met wat cristal clear , wat een eventuele verwerkings tijd mogelijk maakte. Maw om de wielen onderling nog wat te kunnen draaien bij eventuele haperingen. Na 15 minuten werk had ik een bevredigend resultaat met alleen de twee koppelstangen. Daarna de verbindingen vanaf de cilinders aangesloten en deze ook weer met wat cristal clear verlijmd. Als laatste de drijfstangen op koppelstang aangebracht wat ook nog op een verkeerde manier kan... :-X Na dat gecorrigeerd te hebben heb ik eerst een testronde gereden zonder het wormwiel. Wat opviel was dat het loopwerk haperde iedere 30 a 40 cm. Dus moest er nog het een en ander aan de kwartering van de wielen onderling gedaan worden.
Het euvel zat in de stand van de achterste grote aangedreven wielen ( het wiel met het tandwiel op de as). Deze stond een paar graden verdraaid. Nadat dat eenmaal opgelost was liep de 01 weer zoals het hoorde.
In een eerder stadium had ik de tender met motor al onder handen genomen.
Daarbij had ik de tandwielen ingevet, assen golied en de motor grondig gereingd.
In plaats van brommen als een oude Roco, spurt de 01 nu haast geruisloos weer over de baan...
Yes we can!! (y) (y)
Dus bij deze is de oproep ook komen te vervallen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140203_121618.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140203_121550.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140203_121631.jpg)
Fred Peters
-
waarom heb je in hemelsnaam de wielen van de assen gehaald eigenlijk? ::) Fleischmann-frames maken zoiets weleens noodzakelijk maar bij roco vallen de assen dr toch zo uit als je de zaak uit elkaar haalt...
-
Ik heb de wielen los gehaald omdat ze nagenoeg al los zaten... Hoe zou dat nou toch komen?! ??? De wielen waren in de loop der tijd losgeraakt door het schoonmaken met een railgum. Het was dus puur noodzaak om de wielen een keer te demonteren en vast te zetten.
Floris, ik had het liever ook niet gedaan... Maar ja het is weer achter de rug en de lok rijdt weer zoals hij hoort.
Fred
-
Fijn dat het toch weer goed gekomen is!
-
oei, dan moet je wel flink raggen met een railgum... Ik snij altijd kleine driehoekjes van zo'n gum af, heb je een "scherp" kantje om zonder er kracht op te zetten goed te poetsen in de hoek tussen flens en loopvlak.
-
Ik gebruik nooit railgum om wielen te poetsen. Te vaak gemerkt dat daardoor het nikkellaagje weggepoetst wordt.
Wattenstaafje met SR24, dat voldoet voor mij meer dan goed genoeg.
-
klopt, railgum is wat ruig voor wielen eigenlijk maar voor vers materieel dat ook nog verf aan de wieltjes heeft is t wel ideaal. Als de verf weg is gebruik ik liever een droog houtje of stukje karton. Oplosmiddelen smeren de ellende alleen maar uit heb ik altijd het idee.
-
1. Wattenstokjeswatje 1 met SR24
2. Wattenstokjeswatje 2 droog
-
ja, dan nog. Maar ieder zn meug, daar niet van...
-
Jep. Maar toch bedankt voor die houten of kartonnen tip.
-
reinigen met aceton.
wel uitkijken voor je lak , dus ook ideaal voor net gespoten wielen ;D
-
Voor er SR 24 bestond poetste een oom van me de wielen van wagons en loc's met de punt van een hard potlood.
-
Trein op z'n kop leggen, stroom op de wielen en dan een marklin poets wagon op de wielen zetten. Maar de klassieke grafiet truc hierboven werkt natuurlijk ook
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
Voor er SR 24 bestond ......
Dat is dus erg lang geleden.
-
Poehee, ja nou! SR24... wie is er níét groot mee geworden ;)
-
Aangezien ik in 1957 met Märklin treinen gestart ben , inderdaad dus toen ergens zo bij benadering 1958 - 1959 volgens mij.