BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biesje op 01 February 2014, 23:43:47
-
Dag allen,
Vandaag geprobeerd de 3737 te temmen. Dus netjes min (CV2) max snelheid (volgens tips CV53) ingesteld en nu rijdt ze netjes 105 KM per uur en geen 187 KM meer.
Maar nu kloppen de slagen van de cilinders helemaal niet meer. Volgens handleiding moet ik meten hoe lang het duurt voor één omwenteling van een drijfwiel (68 seconden) en dan dit delen door 0.128 (531.25) en dat in CV 57 fleppen.. maar die gaat maar tot 255...
Doe ik iets fout?
-
Beste Biesje
Kijk even hier n misschien bedoelt u dit.
artitec ns 3737 cilinder insteling (http://youtu.be/1uveNJ834Qo)
Gr Roy
-
Edit: post aangepast na het bekijken van een boel filmpjes over de 3700. De slagen kloppen inderdaad, per kwartslag 1 slag. Was zelf blijkbaar van slag ;D
-
Dag Roy, zeg maar jij tegen je hoor :)
Bedankt voor je berichtje. Ik heb alleen de minimum snelheid aangepast en toen klopte dit niet meer. Al mijn treinen moeten mooi langzaam zonder schokken op gang komen. Bij de standaard waarde voor stap 1 stond de lok op 3, ik heb dit op 1 gezet.
Ik weet dat locomotieven in het echt niet zo langzaam kunnen rijden maar als ik de regelaar opendraai moet de trein niet zomaar boem met een schok op gang komen, vind ik geen gezicht.
Ik moet het dus opnieuw kalibreren aan de hand van mijn nieuwe motormanagement parameters, maar de beschrijving in de handleiding van ESU is mij niet duidelijk. Ik kom op waarden die niet in het bereik van de CVs liggen.
Ik heb nog even geëxperimenteerd met jouw waarden maar hetzelfde resultaat: op rijstap 1 krijg ik zo'n 20 pufjes per omwenteling en op rijstap 4 (van de 28) klinkt het al alsof het ding 200 KM per uur gaat. Ik had voordat ik de snelheden aanpaste het ook voor elkaar gekregen dat het klonk als een viercilinder. Maar de nieuwe motorinstellingen zorgen ervoor dat het klinkt als een machinegeweer bij rangeersnelheden :( De waarden van cv 57 en 58 zij n u respectievelijk 255 (max) en 155 en hoewel de slagen niet synchroon zijn met de beweging van de koppelstangen klinkt het in ieder geval een beetje realistisch op lage en hoge snelheden.
Ik heb inmiddels de topsnelheid getrimd met CV 5 = 80 en niet meer met CV 53 (staat nu op 135). Topsnelheid regelen met CV 53 geeft een mooier rijgedrag maar het stuurt de synchronisatie flink in de war :( Gevolg is wel dat bij het optrekken en afremmen de lok schokt en niet geleidelijk optrekt of afremt.
Ik weet niet of het iemand gelukt is om sensoren in te bouwen? Dat zou natuurlijk ideaal zijn: altijd de correcte cilinderslagen ongeacht of je even een instelling aan de motor wijzigt :)
Wat voor motor zit er eigenlijk in een Artitec 3700? Het is geen Mashima volgens mij.
Mvg,
Robert
-
Die discussie is hier al een keertje eerder gevoerd, maar weet alleen niet meer waar :-\
3700 is viercilinder met krukken tussen binnen en buiten op 180o en tussen links binnen en rechts binnen op 90o. Feitelijk klinkt een vier-cilinder loc in deze uitvoering (als alle schuiven goed staan afgesteld) dus hetzelfde als een twee-cilinder loc. Dus bij iedere 90o een slag. Kortom: het filmpje klopt.
De meest makkelijke manier op de slagen goed te krijgen is met een sensor op een van de assen en daarmee de slagen te synchroniseren. Of een Artitec 3700 dat heeft .....
-
Ik herinner mij de discussie ook, waarschijnlijk in materieelbespreking van de Artitec 3700.
Maar ik krijg dit synchroniseren niet voor elkaar. Ik ben al aan het onderzoeken hoe ik een sensor in kan bouwen, maar dan moeten er van de tender weer 3 draden (of 2 als ik een reedcontact gebruik) aangelegd worden. En ik moet ergens 4 ieniemieniemagneetjes vinden met een behoorlijk veld en die ook nog eens op een wiel plakken. Lelijk en zo.
Ik heb een Lokprogrammer en een rollenbank, maar wat ik ook doe, het klopt niet. En ik wil de eerste rijstap niet weer sneller zetten. Een lok die met een klap meteen in beweging komt is geen pan :(
Mvg,
Robert.
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg614705.html#msg614705
-
Ik heb voor de synchronisatie een paar Cv's gewijzigd en naar tevredenheid.
Cv 2 = 3
Cv 3 = 8
Cv 4 = 6
Daarna had ik de slagen netjes op de juiste plek zonder moeilijke berekeningen
en een wielsensor etc.
Gr.
Robbert Jan.
-
Dag Robbert Jan,
Als ik CV 2 op 3 zet komt de lok met een schok op gang. Dit is nu juist wat ik niet wil. Ik moet toch de rijeigenschappen aan kunnen passen aan mijn wensen en dan de pufjes kunnen instellen? Zie mijn originele post. De berekening volgens de handleiding komt bij mij niet uit, wie weet of ik het fout doe?
Mvg,
Robert
-
Zou de berekening niet zijn voor 1 slag? Dan zou je berekende waarde binnen de mogelijke waardes vallen