BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Link op 01 February 2014, 22:43:59
-
Zoals de titel het al zegt; bij het wisselen van de koppeling is de NEM schacht afgebroken. Nu ik er handigheid in heb gekregen ging het bevestigen van de Fleischmann kortkoppeling wel (afgezonderd van het feit dat er nu na een uur nog de afdrukken van 18 kortkoppelingen in mijn duim staan..
Maar goed.. De NEM schacht is afgebroken. En nu? Kan ik dat onderdeel die volgens mij met een veer aan het onderstel bevestigd is nabestellen? Ik heb nog niet geprobeerd of ik het onderstel van de bak kan halen. Lukt dat? Voorzichtig de zijkanten loswrikken? Iemand die dat onderdeel ook toevallig heeft?
-
Volgens mij kun je het draaistel eraf halen, en dan kun je bij dat onderdeel. Voor het onderdeel, je zou contact op kunnen nemen met treinenshop Erwin Emmen, http://www.etsemmen.nl
Hij kan over het algemeen goed Roco onderdelen leveren.
-
Ik heb het draaistel eraf gehaald, de onderkant voorzichtig losgewrikt en het gaat om dit het kortkoppelingsmechanisme:
(http://i62.tinypic.com/533bl5.jpg)
(http://i59.tinypic.com/16aqv5x.jpg)
Ik zal Erwin eens wijzen op dit topic.
-
ik dacht de Nederlanders steeds voor zuinig gingen(sorry kon het niet laten ! :D), hang die wagon gewoon achteraan je trein met sluitlicht en je hoeft geen nieuwe koppeling meer te kopen bovendien natuurgetrouwer en bovenal de goedkoopste manier! 8)
Groeten Peter ;)
-
Hoi Peter,
Is natuurlijk ook een idee. Alleen ben helaas niet zo technisch onderlegt dat ik zoiets als dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38256.15.html) kan maken.
-
Trouwens ik vraag me af.. Wat is beter voor aan de loc (in dit geval een RR 6480, maar het gaat straks een 6407 worden).
Een Roco Universele kortkoppeling (ja ik weet dat aan een kant van de wagon dan ook een universele kortkoppeling moet) of gewoon zo een Fleischmann kortkoppeling (omdat ik ze toch ook allemaal op de wagons heb zitten).
-
Misschien moet je daarvoor dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56941.0.html) even doorlezen.
Hoeven we de discussie niet opnieuw te voeren ;D
-
Hmm gewoon een kwestie van trial en error dan. Mijn krapste bocht is een Geoline R3, dus moet bij beide geen problemen geven denk ik. Echter ik ben geen rangeerder, dus daarom koos ik in eerste instantie voor de Fleischmann. Alleen ik heb ook Märklin wagonnetjes die ook kortgekoppeld zijn met de Märklin kortkoppeling en ik vroeg me af of de Roco universele kortkoppeling koppelt met de Märklin kortkoppeling.
Daarnaast vroeg ik me af wat het kortsgekoppeld is. Zit er merkbaar verschil in afstand tussen de buffers tussen de Roco universele en Märklin kortkoppeling. Of is dat echt lood om oud ijzer.
-
Hallo
Eerst een vraag: betreft het een Eanos of de iets kortere Eaos ? De koppelinghouder op de foto lijkt erg op die van mijn Roco 47206 Eaos (die zit tussen het draaistel en de onderkant van de bak; terwijl de koppelinghouder van mijn Roco 66510 Eanos tussen de bodem en de bak is gemonteerd).
In het begeleidend schrijven bij de Roco 66510 Eanos SBB Cronifer staat als onderdeelnummer 125238 'Kupplung' vermeld. Omdat volgens afbeelding de koppelingen zelf andere nummers (40243 en 40270) hebben, lijkt het er op dat dit nummer de (invalide) koppelinghouder betreft. Of dit met of zonder veertje is, weet ik niet. Als dit nummer klopt, zou je het reservedeel kunnen bestellen.
De verpakking met de papieren van de Eaos heb ik niet bij de hand en zou ik eerst in de berging moeten gaan zoeken.
Groeten, Hans
-
Hoi Hans,
Het betreft een Eanos. Gloedjenieuw als ik daaraan mag toevoegen. Ikzelf heb het nummer proberen op te zoeken in de bijgeleverde papieren, maar er stond geen onderdelenlijst op vermeld.. Of ik moet eroverheen hebben gekeken. Dit onderdeel is zoals jij beschrijft inderdaad gemonteerd tussen bak en bodem.
Overigens; mooie wagonnetjes hè die Cronifer. Ikzelf heb 10 nieuwe Märklin Cronifer wagonnetjes uit startset 29350 met gelijkstroomassen. De Roco vond ikzelf moeilijk te vinden en is niet puur Nederlands.
-
Hallo !
Het wagennummer van de Roco 66510 Eanos is 31 RIV 85 CH-SBB 537 5 003-1 met als revisiedatum 24.1.06.
Verdere opschriften:
Eigenaar:
Cronifer Holland B.V.
NL-Moerdijk
en:
Depot Lage Zwaluwe
Dit is dus toch nog een gedeeltelijk Nederlandse wagen.
Groeten, Hans
-
Daarnaast vroeg ik me af wat het kortsgekoppeld is. Zit er merkbaar verschil in afstand tussen de buffers tussen de Roco universele en Märklin kortkoppeling. Of is dat echt lood om oud ijzer.
De Märklin koppelt wat korter, maar bij niet Märklin wagens zitten de buffers meestal in de weg.
-
@ Hans: Ik dacht dat het meer Zwitserse opschriften zouden zijn. In eerste instantie wilde ik ook de Roco Eanos. Maar die zijn erg moeilijk te vinden.
@Henk: Dank je. Dan hoef ik al die koppelingen ook niet te verwisselen. Tenzij de Fleischmann Profi ook goed werkt op de Märklin wagonnetjes.
-
De profi werkt prima op Märklin wagens. Bij mij wel tenminste.
-
Enige merk waar ik problemen had met koppelingen plaatsen is Roco. Die schachtjes zijn net wat krapper dan bij de rest, en hebben vaak een gat bovenop waar de koppeling dan in klem komt te zitten.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk