BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pim op 01 February 2014, 19:14:41
-
Ik vroeg me al een tijdje af wat het verschil is tussen DDM-2 en DDM-3. Ik heb al op het internet gekeken, maar helaas niks gevonden. Wie o wie kan mij het verschil uitleggen?
Pim
-
Even kijken op Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksmaterieel).
Groet, Peter
-
Daar staat het verschil tussen DDM-1 en DDM-2/3. Maar ik bedoel echt het verschil tussen DDM-2 en DDM-3.
Pim
-
Tussen DDM-2 en 3 zit geen verschil. Het zijn 2 vervolgbestellingen opDDM-1
Jeroen
-
Oh, bedankt. Dan is dat ook weer duidelijk. Maar dat roept dat weer een vraag op. Waarom was het in twee bestellingen gedaan?
Pim
-
Uit mijn hoofd was dat de snelheid waarmee besteld moest worden. De OV-studentenkaart kwam eraan en het materieel moest er dus zo snel mogelijk zijn. Door eerst alvast een deel te bestellen kon daarna nog even doorgediscussieerd worden, en kredieten vrijgemaakt worden. NS kon niet vrij maar bestellen wat ze wilde, dat moest goedgekeurd worden, volgens mij door het ministerie van Financiën.
Ik meen dat in Op de Rails van pakweg 1990/1991 wel wat stond, als ik er aan denk zal ik eens kijken.
-
Er zijn wat uiterlijke verschillen tussen de DDM1 en DDM2 te zien.
De DDM1 http://www.folst.nl/dubbldek/ddm1.htm
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het eerste raam links naast de rechter deur op het eerste raam bovenin.
2)heeft een stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen linksvoor op de cabineneus.
4)rode zitbanken
5)stekkerdoos links naast het bovenste frontsein.
En misschien nog wel veel meer?
De DDM2 http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_DDM_at_Amsterdam_Centraal.jpg
1)heeft de blauwe reclamebanen beginnend op het tweede raam links naast de rechter deur.
2)heeft GEEN stroomafnemer/phantograaf op het dak.
3)heeft 2 handgrepen rechtsvoor op de cabineneus
4)heeft bij de reclamebanen een bestemming aanduiding dmv een display.
5)heeft elechtrische koppeling tussen de buffers.
6)groene zitbanken
Hier een plaatje van de DDM1 en DDM2 boven elkaar http://www.flickr.com/photos/rob46/5558742236/
De DDM3 volgens wikipedia het zelfde als DDM2
Ik dacht dat dit te maken had met de stammen die uit 3 wagons bestonden en de stammen die uit 4 wagons bestonden of door de vervanging van de 1700 door een dubbeldekkermotorwagen.
Maar dat is nergens op gebaseerd!
Mvg jamie diks
-
DDM-2 en DDM-3 zijn technisch gelijk en kunnen door elkaar heen ingezet worden, ongeacht of dat nou met een motorbak is of met een 1700. Er hebben naast de versie 3+loc (7300den), 3+motorbak (7800den) en 4+loc (7400den) ook nog een tijdje 6+loc (7900den) gereden.
Maar tussen DDM-1 en DDM-2/3 zitten nog wel de nodige technische verschillen: de DDM-1 heeft een iets ander deursluit/lamp deuren dicht-systeem, alleen een pneumatische rem en het stuurrijtuig kan alleen met een 1600/1800 rijden (uitgezonderd dan die enkele 1700 die zijn omgebouwd, maar dat was pas recent gebeurd). De DDM-2/3 kreeg de beschikking over een elektropneumatische rem en twee remcilinders per draaistel en het deursluit/lamp deuren dicht-systeem werd uitgevoerd conform overige treinstellen. En het stuurrijtuig kon uitsluitend met een 1700 rijden.
Groetjes,
Emiel
-
Dank jullie wel voor de reacties. Tussen DDM-2 en DDM-3 zit dus gewoonweg geen verschil. Maar weet een van jullie misschien wel welke rijtuigen onder DDM-2 vallen en welke onder DDM-3 vallen?
Pim
-
Misschien staat hier u antwoord?
http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
-
Nee, ik bedoel echt welke UIC-nummers vallen onder DDM-2 en welke nummers vallen onder DDM-3. Dus ik bedoel niet de nummers van de treinstam. Dus niet de nummers 73××, 74××, 78××, etc.
Pim
-
Sorry pim,ik heb inmiddels de link veranderd.
Naar http://www.railwiki.nl/index.php/DD-AR_-_Treinstammen_DD-AR
Mvg jamie diks
-
Dat is precies wat ik zoek! Heel erg bedankt. Bij deze is de vraag dus opgelost.
Pim
-
Graag gedaan pim.
Mvg jamie diks