BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: zuylen op 01 February 2014, 16:48:03
-
Beste mensen,
Na een succesvolle inbouw reed mijn loc zonder problemen. Toch waren er problemen. De motor werd erg heet. Op advies van een vriend heb ik cv 9 van de decoder op 2 gezet. Dat ging eventjes uitstekend. De loc reed perfect. Maar na een tijdje gaf de Multimuis aan dat er kortsluiting was. Na een reset was de kortsluiting weg. Alleen de loc doet nu helemaal niets meer. Ook een reset van de decoder helpt niets. Aan de decoder heb ik geen brandplekken kunnen ontdekken. Dus er lijkt geen kortsluiting te zijn ontstaan.
Wat kan het zijn?
vr gr Andre
-
Ik neem aan dat je na de reset de loc probeerde onder zijn nieuwe nummer 3. Want dat is natuurlijk ook teruggezet naar zijn fabriekswaarde 8)
Want eenr eset van de decoder veranderd nl. niets in je loc bibliotheek van je MM.
-
Adres kwijt? Kan zomaar bij een Kuhn. Ik zou 'm even op een prog-spoortje uitlezen, dan weet je of hij defect is of nog in orde.
-
De multimuis geeft foutcode f1 aan. Overigens kan ik met de multimuis niets uitlezen, helaas.
-
Dat is een goede tip Remeju! Daar had ik niet zo gauw aan gedacht. Echter meestal geeft de loc na het verzetten van het adres een kleine hik van leven. Dit doet mijn loc niet meer. De loc produceert een zachte hoge toon. (haast niet te horen.) Dus ik vrees dat het feest toch echt over is. Maar ik ga zo dadelijk even proberen. (y)
-
De laatste keer dat een lok van mij dat deed was het geen decoder, maar een mechanisch probleem. klein steentje tussen de tandwielen...
-
Helaas decoder doet na een nieuwe test nog steeds niets! Ik ga denk ik eerst maar even Keuhn mailen over het mogelijke probleem Zij hebben een telefoonnummer dat je kan bellen bij technische problemen.
-
Decoder al eens in een andere lok geprobeerd?
Tinus.
-
Nou, nee. Maar het is een decoder met losse draden. Het is lastiger om deze in een andere loc te zetten. Dat moet ik opnieuw solderen. Ik vind het handiger om de decoder terug te zenden naar de fabriek. Ik heb voor de desbetreffende loc tevens een nieuw motortje besteld omdat die eigenlijk ook niet lekker liep. De motor werd erg warm, ook na een schoonmaakbeurt. De maximale stroomsterkte bleef wel ruim onder het maximum van de decoder dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat de door de motor opgewekte tegen EMK's het ding de das om heeft gedaan. Helaas kan ik dit niet meten met mijn multimeter.
-
Wat voor lok is het en heb je foto's van de inbouw gemaakt?
-
Inmiddels ben ik weer met de loc verder gegaan. Nieuwe motor uit Engeland laten komen en inmiddels erin gezet. Het valt me op dat de nieuwe motor analoog kruipeigenschappen heeft. Aangezien de decoder het niet overleefde met de oude motor. Heb ik deze decoder naar Keuhn gestuurd. Meestal krijg je op vertoon van de kassabon een nieuwe decoder opgestuurd. Het duurt alleen lang. ongeveer 1,5 maand. Natuurlijk had ik gelijk een nieuwe decoder kunnen kopen. Maar ik wacht liever op een nieuwe decoder. Het is tenslotte gratis.
Alles wijst erop dat de motor de oorzaak is. De oude motor zat onder het koolstofgruis, een teken dat dit gruis ook tussen de lamellen van de collector (geeft kortsluiting) zit. De oude motor trok 400 mA terwijl de nieuwe motor qua stroomverbruik rond de 135 mA zit. De decoder kon 750 mA aan en had verder geen andere stroomverbruikers!!??? Toch overleed deze.
Hopelijk sturen ze de nieuwe decoder snel op zodat ik weer verder kan.
Overigens is het een Hornby Terrier. (hoewel ik een Dapol versie heb) De versie die ik heb is al lang uit de handel. Een tijdje geleden kwam de geel groene versie van de London Brighton South Coast Railway Terrier uit. Ik heb de bruine versie met LBSC op de tenderbakken. Zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=yXt0b4yMJ6c
De LBSC had overigens connecties met de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij. Zij namen elkaars kleurenschema over. Eerst geel groen later bruin? Ik weet eigenlijk niet precies welke kleur eerst gebruikt werd. Maar aangezien de bruine een verhoogde kolenbunker heeft, denk ik dat dit een latere versie is.
Op het filmpje heeft de eigenaar de tekst LBSC vervangen voor de naam Fenchurch aangezien deze loc bewaard is.
Als er nieuws is zal ik het melden.
-
Houdt er rekening mee dat die 750 mA de maximale stroom is voor de HELE decoder. Dus voor motor EN finctieuitgangen. gebruik je bv. 300 mA voor de functieuitgangen dan blijft er nog maar 450 mA over voor d emotor. En dan klan het zo zijn dat de decoder dat niet prettig vindt. Geen idee of je functieuitgangen in gebruik had maar zou een oorzaak kunnen zijn. Heb iook geen idee hoe goed de beveiliging van een Kuehn decoder is.
-
Aha, er is geen decoder genoemd, maar ik ging ervan uit dat het om een T125 ging. De kleinere decoders van Kühn zijn naar mijn ervaring kwetsbaar. Die 750 mA vind ik behoorlijk optimistisch van de fabrikant.
-
In ieder geval had de loc geen extra uitgangen in gebruik. Het is in principe een kaal ding, zonder verlichting. De eindtrappen van de decoder zien er nog steeds heel uit. Dus ik begrijp eigenlijk niet wat er fout is gegaan. Maar ja dat laat ik Keuhn uitzoeken. Ik kan de decoder namelijk niet meer programmeren.
Ik hou jullie op de hoogte. (y)
-
Aangezien het nog een tijdje duurt en ik uiteindelijk toch wel benieuwd was of alles zou werken, heb ik een nieuwe Keuhn decoder aangeschaft. Na inbouw bleek de loc (met nieuwe motor) te kunnen kruipen. Dus ik ben dik tevreden met het eindresultaat.
Aangezien ik nog een Dapol/Hornby loc heb met een soortgelijk motortje, namelijk een stoomloc die ook wel "Pug" genoemd wordt omdat ie zo klein is, wil ik daar de motor ook vervangen. uiteraard zal ik dan tevens een decoder plaatsen, zodat al mijn locs de digitale baan op kunnen. Maar dat is een volgend project! (y) (y) (y) (y) :D :D ;)